Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

http://fotballfrue.no/2010/11/22/a-blogge-er-ikke-journalistikk/

"Å blogge er ikke journalistikk."

Når skal hun bestemme seg?

Dette er et veldig godt eksempel på den omfattende utviklingen hun har vært igjennom profesjonelt. I dag anser hun seg nok som journalist også når hun blogger for betaling.

Husker at jeg leste den bloggposten og tenkte "herregud...". I dag synes jeg hun svarer mye mer profesjonelt over hele linja. Men hennes behandling av spørsmål om brudd på åndsverksloven er litt lettvint, selv om det virker på meg som det heller skyldes rettsvillfarelse enn forsett.

Tilkjente erstatningsbeløp for brudd på opphavsrettigheter kan for øvrig bli høye. Satsene kan potensielt bli fastsatt i prosenter av hva bedriften har kjent på opphavskrenkelsen, iallfall dersom fornærmede ikke har spesifisert en faktura.

Det var en interessant diskusjon om hvordan slik erstatning beregnes på webforumet i sommer:

http://www.webforumet.no/forum/lover-regler-og-normer/18037-logoer-og-ndsverkloven-tropehagen-zoo-d-mt-logotyveri-9.html

En dyrebutikk hadde tyvlånt en tegning av en ufør grafisk designer for å markedsføre en ny produktlinje. Hun sendte dem en faktura, som de ikke betalte. Deretter fikk hun økonomisk hjelp, tok dem for Tingretten og vant. Ankesaken endte med forlik i siste liten. Er litt moro når underdogen vinner :)

(Håper moderatorene ikke synes dette var en avsporing også... :glare: )

• Liker 3
Skrevet

Kanskje avisene ikke ønsker å ta i det, fordi de bryter åndsverksloven hele tiden selv? :) Hvis jeg var FF og dette ble slått opp, hadde jeg nok holdt maska og svart profesjonelt og deretter funnet frem artikler hvor E24, og gjerne av Tommy Brakstad selv, gjør det samme. Tror ikke det vil bli så vanskelig; jeg ser ukrediterte bilder som jeg ikke aner hvor er hentet fra, hver dag.

At avisene bryter åndsverkloven hele tiden er vel å ta i litt? De fleste medier kjøper rettigheter til bilder. De oppgir også hvor bildene kommer fra. Om de begynner å stjele bilder i hytt og vær, så vil det raskt få økonomiske konsekvenser.

• Liker 6
Skrevet

Vet noen av dere om hun planlegger å ha ammeklær i den planlagte gravidkolleksjonen sin?

Anonymous poster hash: 0e2ed...6d8

Har hun i det hele tatt hatt mammaklær da? Hun er jo så nett og lett at hun bruker sine vanlige klær. Men lurer på o un kommer oppi sine skinny jeans str 25?

Anonymous poster hash: cf5ef...056

Skrevet

Så hun skrev i en kommentar at noen av leserne hadde gjettet navnet på barnet deres allerede.. Noen som vet hva det ble?

Anonymous poster hash: 47b1b...65e
  • Liker 1
Skrevet

Tipper Sina.

Anonymous poster hash: cf5ef...056
Skrevet

La ut denne kommentaren nettopp, håper virkelig hun tar tak i dette.

kommentaren til FF:

"vet du hva, jeg kan faktisk ikke gjøre noe bedre enn jeg gjør :) Alle får passe på seg og sitt, det er nok det beste i denne situasjonen"

Min kommentar:

"Jo, det kan du faktisk. Foreslår at du tar en kikk på åndsverksloven. Bilder skal kun gjengis med tillatelse (og det er din jobb å få denne). Vet du ikke hvem som er opphavsperson, kan du faktisk ikke bruke bildet. Så enkelt er det. Bruk creative commons-lisensierte bilder, ta dine egne eller kjøp bilder fra en base.

Du sier ofte at bloggen din er et magasin på nett, og da bør du også behandle bildebruk på en profesjonell måte. Ingen liker å jobbe gratis, det gjelder også for fotografer og kunstnere. At "alle andre gjør det" er ikke en god unnskyldning.

"

Anonymous poster hash: c59df...7d5

Overraskende nok ble ikke denne kommentaren godkjent...

• Liker 6
Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger. Spørsmål om moderering tas på pm til moderator.

Daenerys, mod.

Gjest Daenerys
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg skrevet av utestengt bruker, samt svar til disse.

Daenerys, mod.

Skrevet

Overraskende nok ble ikke denne kommentaren godkjent...

Nå er vel dette en sak mellom fotografen og Caroline...

Anonymous poster hash: d1ced...5cd

• Liker 1
Skrevet

Tror dere hverdagen til frua blir litt sånn her med barn: http://www.piasverden.com/2013/10/en-vanlig-helt-perfekt-dag-hjemme-hos.html?spref=fb

Bare slo meg når jeg humret meg igjennom. *knegg*

For de som ikke kjenner til Pisa verden, så er dette innlegget skrevet så ironisk som det går ann. :-D

Digger bloggen hennes. Spesielt historiene om Bønna.

Anonymous poster hash: d65a1...f84

• Liker 4
Skrevet

Det blir jo litt merkelig når det gjelder en blogger som ikke ville si hva hun stemte ved Stortingsvalget fordi hun hadde så stor innflytelse på leserne sine. Du tror ikke det at hun driter i åndsverkloven sender et signal til leserne?

Anonymous poster hash: db348...34d

• Liker 9
Skrevet

Nei. Når du stjeler bilder offentlig, må du jo forvente reaksjoner. Og det er viktig at slike saker blir diskutert. Man ser jo bare i denne tråden at noen ikke aner at det er ulovlig engang.

Anonymous poster hash: 92ec2...6ec

• Liker 12
Skrevet

Nå må hun ta på seg støttestrømper, fordi hun er så sliten av all traskinga i dag. På tide å legge forfengeligheten og høye hæler på hylla til fordel for gode sko når man er høygravid? :vetikke:

Anonymous poster hash: 69561...8d6
  • Liker 11
Skrevet

Nei dette er en sak for alle som skaper eget verk.

Anonymous poster hash: 405f9...569

• Liker 6
Skrevet

Tror dere hverdagen til frua blir litt sånn her med barn: http://www.piasverden.com/2013/10/en-vanlig-helt-perfekt-dag-hjemme-hos.html?spref=fb

Bare slo meg når jeg humret meg igjennom. *knegg*

For de som ikke kjenner til Pisa verden, så er dette innlegget skrevet så ironisk som det går ann. :-D

Digger bloggen hennes. Spesielt historiene om Bønna.

Anonymous poster hash: d65a1...f84

Ironisk? Tror du mener sarkastisk.

Anonymous poster hash: 0c86c...754

• Liker 4
Skrevet

Kate fikk masse skryt for å ha vist frem magen slik den ser ut når man nettopp har født.

Anonymous poster hash: 988ba...dc5

De færreste ser vel ut som om de skal ha en unge til rett etter fødselen?

Anonymous poster hash: fd2a9...de3

Skrevet

Negldama hennes skulle hatt sparken. Det ser sååå hjemmelaga og tacky ut når den hvite tippen begynner midt på neglen. Kunne gjort det bedre selv.

• Liker 7
Skrevet

De færreste ser vel ut som om de skal ha en unge til rett etter fødselen?

Anonymous poster hash: fd2a9...de3

Nei, det er vel heller normalen at det tar tid for magen å trekke seg sammen.

• Liker 9
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...