Gå til innhold

Foreldrene vil ha med sparket... ny lærer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Begynte i ny jobb som lærer nå ved skolestart og en elev skadet seg i friminuttet på lekeplassen. Hun skrek intenst og gråt mye men jeg hadde allerede (dessverre) oppfattet henne som en liten dramaqueen så jeg sa at hun fikk gå inn for forberede seg til timen sammen med de andre. Hun knuget armen inntil seg og gråt endel men jeg satte i gang med lesestunden.

Senere den ettermiddagen fikk jeg en rasende tlf fra jentas foreldre om at hun var på sykehus med brekt arm. Jeg fikk så mye kjeft og de truet meg med det ene og det andre.

Tror dere jeg kan få sparken for dette??

Anonymous poster hash: cc416...448
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke om du kan få sparken, men jeg håper hvertfall du har lært noe av dette :) Jeg hadde også vært rasende om mitt barn kom hjem med brukket arm og lærer hadde avfeid det som drama. Også dramaqueens kan bli skadet, tross alt.

Lykke til!

Anonymous poster hash: 8a818...4db
  • Liker 31
Skrevet

Sparken tror jeg ikke du får, men jeg håper du har lært at til og med "drama-queens" kan skade seg.

Du må lære deg å skille mellom drama, og virkelighet, og klarer du ikke skille, må du ta alt på alvor.

"Som det sto på hypokonderens gravsten: Tror dere meg nå?"

(Også hypokondere kan bli syke)

Anonymous poster hash: c889f...d89
  • Liker 2
Skrevet

Sparken får du nok ikke, men jeg reagerer litt på at du ikke undersøkte/ så på armen? (Hvis jeg tolket riktig?)

Min sønn brakk foten i barnehagen, de ringte ikke med en gang, men han fikk hvile, og de fulgte med, og ringte oss da de skjønte at dette kunne dreie seg om brudd.

• Liker 5
Skrevet

Jeg skjønner at du syns dette er kjipt, men den brutale sannheten er at du ikke opdaget et armbrudd på grunn av din egen forutinntatthet!

Som ab over meg skriver: Fram til du kjenner barna godt nok til å skille mellom drama og virkelige problemer, er du faktisk nødt til å ta dem på alvor til det motsatte er bevist!

Sparken får du nok ikke, jeg har sett lærere gjøre mye dummere ting enn dette uten at det har fått konsekvenser annet enn for barnet det gikk utover. (dessverre) Men jeg håper du har lært noe av dette, sånn at du heretter er en av de lærerne som gidder å bry seg!

• Liker 17
Skrevet

Som forelder ville heg også krevd deg sparket, evt at du som klasselærer ble erstattet, eller at mitt barn fikk byttet klasse. Der hadde jeg ikke firet en tomme. Som lører skal du ta alle skader på alvor, dramaqueen eller ei. Du har ikke gjort jobben din, og dette burde få store konsekvelser for deg. Hadde også vært lynings pp deg om mitt barn kom hjem med brukket arm som ble avfeid som drama. Regner med du blir kalt inn på teppet. Dette er utrolig uansvarlig og slett jobb fra din side. Dette burde du faktisk oppdaget. At det går an!

• Liker 13
Skrevet

Jeg synes du burde være mye mer opptatt av uretten du gjorde den lille jenta enn om du selv får sparken.

Alle kan gjøre feil, men jeg håper virkelig du har lagt deg langflat og sagt unnskyld til både jenta og foreldrene.

Du mister sikkert ikke jobben, men om du ikke tar noen seriøse grep mister du tilliten til alle foreldrene i klassen (og ungene?), og tro meg, det vil være minst like ille.

• Liker 9
Skrevet

Seriøst.....Læreren er IKKE en lege. Jentungen SLUTTET å gråte, da vil man jo automatisk tro at det ikke er så ille som det først virket som. Jeg synes TS reagerte riktig på grunnlag om den kunnskapen hun har. Om foreldrene vil ha deg sparket pga dette så er det foreldrene det sier noe om, ikke deg TS. Du gjorde det alle andre ville gjort, når noen hyler Ulv Ulv hele tiden er det svært sjelden de blir trudd den dagen Ulven faktisk dukker opp.

Anonymous poster hash: 7cab1...ceb
  • Liker 15
Skrevet

Som forelder ville heg også krevd deg sparket, evt at du som klasselærer ble erstattet, eller at mitt barn fikk byttet klasse. Der hadde jeg ikke firet en tomme. Som lører skal du ta alle skader på alvor, dramaqueen eller ei. Du har ikke gjort jobben din, og dette burde få store konsekvelser for deg. Hadde også vært lynings pp deg om mitt barn kom hjem med brukket arm som ble avfeid som drama. Regner med du blir kalt inn på teppet. Dette er utrolig uansvarlig og slett jobb fra din side. Dette burde du faktisk oppdaget. At det går an!

Ja, det var sikkert en personlig vendetta mot ditt barn at hun ikke forsto at armen var brukket. *ironi*. Lærere er lærere og ikke leger.

• Liker 10
Skrevet

Begynte i ny jobb som lærer nå ved skolestart og en elev skadet seg i friminuttet på lekeplassen. Hun skrek intenst og gråt mye men jeg hadde allerede (dessverre) oppfattet henne som en liten dramaqueen så jeg sa at hun fikk gå inn for forberede seg til timen sammen med de andre. Hun knuget armen inntil seg og gråt endel men jeg satte i gang med lesestunden.

Senere den ettermiddagen fikk jeg en rasende tlf fra jentas foreldre om at hun var på sykehus med brekt arm. Jeg fikk så mye kjeft og de truet meg med det ene og det andre.

Tror dere jeg kan få sparken for dette??

Anonymous poster hash: cc416...448

Hvor står det at hun sluttet å gråte?

Jentungen SLUTTET å gråte, da vil man jo automatisk tro at det ikke er så ille som det først virket som. J

• Liker 2
Skrevet

Hvor står det at hun sluttet å gråte?

Vel......siden foreldrene ringte først senere på ettermiddagen så regner jeg med at jentungen ikke satt å hylgrinte hele skoledagen.

• Liker 3
Skrevet

Seriøst.....Læreren er IKKE en lege. Jentungen SLUTTET å gråte, da vil man jo automatisk tro at det ikke er så ille som det først virket som.

Nå står det vel ikke noe sted at ungen sluttet å gråte?

Uansett, om det var tilfelle, nå kommer det jo an på hvordan man blir møtt av de voksne også. Får man signaler om at "nå får du ta deg sammen, slutt å skape drama, slutt å gråte nå" (sier ikke at det skjedde, men om det hadde gjort det), og føler seg latterliggjort/ikke tatt på alvor/ydmyket fordi man surver, så vil vel de fleste prøve så godt det går å ikke vise at det har vondt, for å ikke få "kjeft" eller fordi de er redde for å ikke bli tatt på alvor.

• Liker 9
Skrevet

Til og med leger kan avfeie brudd og nekte å behandle. Just saying.

• Liker 23
Skrevet

Nå står det vel ikke noe sted at ungen sluttet å gråte?

Uansett, om det var tilfelle, nå kommer det jo an på hvordan man blir møtt av de voksne også. Får man signaler om at "nå får du ta deg sammen, slutt å skape drama, slutt å gråte nå" (sier ikke at det skjedde, men om det hadde gjort det), og føler seg latterliggjort/ikke tatt på alvor/ydmyket fordi man surver, så vil vel de fleste prøve så godt det går å ikke vise at det har vondt, for å ikke få "kjeft" eller fordi de er redde for å ikke bli tatt på alvor.

På de aller fleste unger så ville ikke det ha stoppet gråt når man har brukket en arm. Det er det for vondt til.

• Liker 1
Skrevet

Når et barn knuger en arm inntil seg og har vondt etter skade, så sender man barnet på legevakten for sjekk, evt ringer foreldrene så de kan ta avgjørelsen. Jeg hadde også gitt deg det glatte lag som forelder, og ikke minst hadde jeg sannsynligvis aldri stolt på deg igjen. Akkurat det kan nok skape mye mer trøbbel for deg i fremtiden enn faren for at du blir sparket, men jeg hadde også forventet en kraftig unnskyldning og ikke minst at noe lignende aldri skjer igjen. Hadde nok også bedt om ny klasseforstander som jeg hadde tillit til, evt bytte klasse.

Anonymous poster hash: 5c4ab...4a8
  • Liker 6
Skrevet

Herregud, snakk om å overreagere! Vet dere ikke at det ikke er lett å se om et barn har knekt noe? Broren min brakk BEGGE beina og ikke engang legen fant det ut før dagen etterpå.

Det er også veldig sjeldent at en unge knekker en arm, som regel brister den og det blir uansett ikke på samme måte som hos voksne da skjelettet ikke er ferdig.

Gjort akkurat det samme som ungen i HI selv i 3. klasse faktisk, bortsett fra at jeg ikke var no dramaqueen fra før av. Ble dytta på skolen og fikk vondt, men gråt ikke engang. Kunst- og håndverkslæreren trudde jo ikke at jeg hadde gjort noe og tvang meg til å strikke av alle ting.

Dro på Klubben og surra på der, våkna neste dag med ganske vond arm og ble sendt til legen av bestemora mi (jupp, alene til nabo"byen" :fnise:) og dro derfra med gips!

Så ungen det er snakk om overlever helt sikkert og foreldra er superdust hvis de trur at du kunne skjønne at den armen var knekt!

• Liker 19
Skrevet

Når et barn knuger en arm inntil seg og har vondt etter skade, så sender man barnet på legevakten for sjekk, evt ringer foreldrene så de kan ta avgjørelsen. Jeg hadde også gitt deg det glatte lag som forelder, og ikke minst hadde jeg sannsynligvis aldri stolt på deg igjen. Akkurat det kan nok skape mye mer trøbbel for deg i fremtiden enn faren for at du blir sparket, men jeg hadde også forventet en kraftig unnskyldning og ikke minst at noe lignende aldri skjer igjen. Hadde nok også bedt om ny klasseforstander som jeg hadde tillit til, evt bytte klasse.

Anonymous poster hash: 5c4ab...4a8

Ungene dine må jo ha fast plass på legekontoret :fnise:

• Liker 16
Skrevet

Kunne en ideell løsning på situasjonen vært å sakt noe ala "Vi går inn å begynner lesestunden, så ser vi om det går over", og så spurt flere ganger i løpet av den nærmeste timen om det fortsatt er vondt, og hvis det fortsatt var veldig vondt etter en time, så kunne man ringt foreldre/lege?

Jeg bare ser for meg at det kan bli litt kaos om man skal gå til legen hver gang noen har vondt - er det en akseptabel løsning å se an en time og se om det går over?

• Liker 4
Skrevet

Mulig jenta har lært dramaqueenfaktene hjemme? ;)

Det er mulig at mye av dette ble sagt i affekt, og at det roer seg når de får en dag eller to på seg. Og jeg slutter meg til dette med at brudd (eller brister, som er vanligst hos barn) er vanskelige å oppdage, jeg gikk selv med bristet håndledd i to dager som liten, før foreldrene mine skjønte alvoret og fikk meg til legen.

Men når det er sagt, så kan en rutine på å ringe hjem når noen skader seg eller har vondt utover normalen, forebygge nettopp slike situasjoner. Kanskje heller ringe litt for ofte enn litt for sjelden, eventuelt rådføre seg med kolleger?

• Liker 6
Skrevet

Samboeren min som jobber på legekontor sier at det er utrolig vanskelig å se benbrudd/brister til tider på barn uten rønken. Mye fordi skjelettet ennå ikke er ferdig. Jeg støtter de som sier at læreren ikke er en lege og derfor ikke har forutsetning til å oppdage slikt uten tydelige tegn som eks. at armen har fått en ekstra "albue".

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...