Gå til innhold

Kjøpe hel tomannsbolig sammen med et annet par


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer ønsker å kjøpe en hel tomannsbolig sammen med et annet par. Hvordan fungerer dette mtp budrunden, vil megler godta at vi kommer med hvert vårt lånebevis og legger disse "sammen"?

Anonymous poster hash: 56126...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Også lurer jeg på om noen vet hvordan det blir mtp banken, bør man ha begge lånene i samme bank, tro?



Anonymous poster hash: 56126...2c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare kjøpe hver deres halvdel?

Jeg ser for meg alle de økonomiske kranglene som kan oppstå ved felleseie og grøsser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ut som en fryktelig dårlig ide.

Anonymous poster hash: dd1a8...b0b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi huset selges som en enebolig kan vi ikke kjøpe hver vår halvdel i utgangspunktet. Dessuten er ikke delene like store. Vi skal bruke den som generasjonsbolig, og jeg spurte ikke om det virket som en dårlig ide.

TS



Anonymous poster hash: 56126...2c1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge begge par har penger(lånetilsagn) nok til kjøp og banken har godtatt eierforhold ift lån skal det ikke være noe problematisk.

Huseierander deles i utg.pkt i 10-deler.

Dersom en del er mye større en den andre, eller andre forhold, kan man feks eie 6/10, som tinglyses.

Resten av detaljene rundt eierforhold må man kontraktfeste.Kjenner noen som gjorde dette. Det varte i 5 år, og når det ene paret ville selge, måtte det andre også...

Men det var jo en del av pakka:)

Husk meget god og detaljert avtale!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for godt svar, Rotemor! For å forklare dette litt mer til dem som er skeptisk, så er det nær familie som skal bo i den andre delen. Og vi kommer til å skrive detaljert kontrakt. :)



Anonymous poster hash: 56126...2c1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort noe liknende som du beskriver. Dvs at jeg eier enebolig med utleiedel sammen med nær familie. Vi er ett par og en enslig person som alle 3 står som eiere på huset. Paret eier 65 prosent (bor i den største delen av huset) og den enslige 35 prosent (bor i utleiedelen av huset). Dette har vi selvsagt kontrakt på. Vi har lån i samme bank og signerte på lånepapirene alle 3. Dette var ikke så vanlig i følge megleren vår, hun kikket litt rart på oss da vi plutselig skulle være 3 eiere på huset. Men altså helt problemfritt i budrunden.

Ulempen med denne løsningen kan være at vi alle tre er ansvarlige for hverandres lån. Det betyr at dersom den ene parten ønsker å flytte, må den andre parten enten kjøpe eller selv selge. Vi garanterer på en måte for hverandre. Vi har likevel separate kontrakter med banken og helt separate lån der. Helt problemfritt og veldig koselig i hverdagen. Vi er ikke leie av hverandre selv etter snart 10 år.



Anonymous poster hash: 0344d...508
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teoretisk, i budrunde og kontraktsmessig, er det ikke noe problem. Praktiske problematillinger er en helt annen diskusjon, men det får vi heller komme inn på om du oppretter en tråd om det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kanskje være fordel å ha samme bank - så kan dere kanskje få samme kontaktperson der, og gå sammen på møter med banken som har med boliglån etc å gjøre. Da jeg kjøpte min første leilighet, var min far medlåntager, og det var ingen problem når det kom til budgivning/lånegaranti, i allefall. Men vi hadde samme bank, med felles rådgiver.

Men selv om huset selges som enebolig eller "hel tomannsbolig" går det vel an seksjonere den og dele formelt inn i to separate enheter/leiligheter etter at man har kjøpt? Slik at man eier hver sin halvpart og kan gjøre hva man vil med den?



Anonymous poster hash: 55cf1...a75
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lest igjennom alt, men å kjøpe en enebolig for å gjøre om til tomannsbolig krever nok litt ekstra. Kjenner ikke detaljene, men dere må gjøre en mass grep i forhold til skjøte, andelsprosent, forsikringer, kommunale utgifter, etc.

Noen var inne på det over, om at det ikke hørtes så lurt ut å kjøpe sammen med et annet par (vennepar antar jeg). Det er mange som har gjort det tildigere, og konfliktene vil komme. Det vil komme utfordringer rundt økonomi, oppussing, fellesansvar, osv. Det er lov å håpe at dere er enige om alt, men jeg er ganske sikker på at dere vil få bryne dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...