Gå til innhold

Stor restskatt - mulig å bake inn i huslån?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt for lavt skattetrekk i 2012, noe som har gjort at jeg har fått en ganske stor restskatt å betale. Nå lurer jeg på om det er mulig å bake dette beløpet inn i huslånet? Det er snakk om et lån jeg tok opp i vinter i år.

Jeg har også hatt et større beløp stående på konto som var skattepenger av et overskudd på salg av bolig. Dette betalte jeg inn før fristen 31. mai, men det er selvsagt registrert som formue på lønns- og trekkoppgaven for 2012 fra banken. Har denne formuen noe å si for hvor mye jeg skal betale i skatt? Det var en "formue" på litt over 300.000. Halvparten av denne var altså ikke "formue", men skattepenger som jeg skulle betale.



Anonymous poster hash: c6fcb...427
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye penger du har har ingen effekt på skatteprosenten, nei. Med mindre du har formue, selvsagt, men de 300' pluss ev. husverdi vil neppe få deg over den grensa, siden du har huslån. (De er dessuten ikke skattepenger før du har betalt dem inn, så ved nyttår var de bare sparepenger ;) )

Om du får bakt inn restskatt i huslånet kommer an på flere ting: hvor mye huset er verdt vs hvor mye du har i lån allerede er den viktigste. Uansett bare banken som kan svare ja eller nei her.



Anonymous poster hash: 82e29...b90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har denne formuen noe å si for hvor mye jeg skal betale i skatt? Det var en "formue" på litt over 300.000. Halvparten av denne var altså ikke "formue", men skattepenger som jeg skulle betale.

Anonymous poster hash: c6fcb...427

Hvis nettoformuen din var over 750 000 så hadde det blitt snakk om formuesskatt. Du må skatte 28% av renteinntektene på disse pengene, men da sitter du fremdeles igjen med størstedelen av rentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to. Ringte banken i dag, og sannsynligvis vil jeg kunne bake det inn i huslånet, men saksbehandler anbefalte meg faktisk å heller ta opp et forbrukslån ev. bruke Mastercard. Det er et lite beløp sett i det lange løp, og da ville det bli dyrere å bake det inn i huslånet. Er i utgangspunktet lite lysten på å ta opp forbrukslån, men jeg skal tenke litt på dette.



Anonymous poster hash: c6fcb...427
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...