Gå til innhold

Kjøp og salg av hus, førstegangseier.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått tilbud om å kjøpe et hus til laaaaangt under takst (ca. 700 000 for et hus som er verdt flere millioner med litt enkel oppussing og fiks), skal ordne med lån og slå til så snart jeg har mulighet.. Planen er å fikse opp dette huset og deretter selge det videre for å kjøpe et hus vi faktisk ønsker å bo i. Lånet vil stå på meg, som er ufør (for min partner går på AAP), og følgelig vil også huset stå på meg siden jeg vil bli sittende med lånet om ting går skeis. Vil jeg få lån på hele beløpet om jeg legger ned sikkerhet i selve huset? Og er det mulighet for å få lån på 100 000 mer enn hva huset koster, for å få unna oppussing også, med sikkerhet i huset?

Uansett, jeg lurer på hva man bør tenke på når man skal selge hus privat (jeg er ikke intr. i å miste masse penger ved å bruke en megler) og hva man bør spørre om/undersøke/etc når man skal kjøpe hus. Har aldri gjort dette før og vil tjene så mye som mulig på huset vi skal selge videre og deretter bruke så lite som mulig på å kjøpe et nytt. Evt. om man skal bygge hus fra scratch for å få det som man vil, hvordan går man fram for å sikre seg en tomt og finne noen til å bygge huset?



Anonymous poster hash: f8618...345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor får dere kjøpe så mye under takst? Arv?

Om det ikke er tvil om at husets omsetningsverdi er mye høyere enn kjøpesummen, pga arv o.l., og dokumentert ved takst, vil du kunne låne til oppussing.

Om dere bor i huset i 1 av 2 eieår (husker ikke eksakt) slipper dere å betale skatt av gevinsten.

Angående megler, så kommer det vel litt ann på om dere kommer godt nok ut til kjøpere på annen måte for å finne den som er villig til å betale mest. Uansett vil dere ha behov for megler eller advokat til å bistå med oppgjøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...