Gå til innhold

Jeg sløser bort lønna mi.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg tjener ca 20 000 kr i mnd men sløser de som regel bort. Nå vil jeg virkelig spare, men jeg vet ikke hva jeg skal spare til. Bil har jeg. Hva synes dere om BSU? Jeg er 24 år og bor hjemme med familien. Jeg vet ikke om jeg skal kjøpe en leilighet i utlandet og leie den der, eller om jeg skal satse på BSU konto og kjøpe leilighet her? Fordelen med å kjøpe leilighet i utlandet er at det er billigere.

Anonymous poster hash: 152b3...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å sette inn en tusenlapp i mnd på et bra fond, å spare privat til pensjon ?

Sånn som det ser ut idag skal du ikke se bort i fra at vår pensjon et sløst bort når vi blir 66...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor hjemme hos foreldra dine og har 20000 utbetalt i mnd?

Hvor mye betaler du til de?

Sett av det du ville betalt i husleie (minst 5000,-) til BSU i mnd, og å sette av 1000 til pensjonssparing er heller ikke dumt... Og enda har du 14 000 igjen du kan bruke på andre regninger og hva du vil!



Anonymous poster hash: ecf70...fff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor hjemme hos foreldra dine og har 20000 utbetalt i mnd?

Hvor mye betaler du til de?

Sett av det du ville betalt i husleie (minst 5000,-) til BSU i mnd, og å sette av 1000 til pensjonssparing er heller ikke dumt... Og enda har du 14 000 igjen du kan bruke på andre regninger og hva du vil!

Anonymous poster hash: ecf70...fff

Jeg betaler 5000 kr til familien. Da har jeg 15000 kr igjen. Er det smart å ha en BSU med feks 3000 kr i mnd?

Anonymous poster hash: 152b3...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor du hjemme og tjener 20.000 bør du klare å sette av godt over 10.000 hver måned, dersom du ikke betaler for noe hjemme. Hvis du må betale litt, kan du jo trekke fra det du betaler på de 10.000.

Jeg ville spart i BSU, og spart det som kommer til overs på en egen konto. Å kjøpe i utlandet krever at du er sikker på at du vil bosette deg der for en lang periode. Uansett KAN du løse ut BSU-pengene igjen, så de blir ikke tapt uansett, men du må da betale tilbake det du har tjent på å ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bor du hjemme og tjener 20.000 bør du klare å sette av godt over 10.000 hver måned, dersom du ikke betaler for noe hjemme. Hvis du må betale litt, kan du jo trekke fra det du betaler på de 10.000.

Jeg ville spart i BSU, og spart det som kommer til overs på en egen konto. Å kjøpe i utlandet krever at du er sikker på at du vil bosette deg der for en lang periode. Uansett KAN du løse ut BSU-pengene igjen, så de blir ikke tapt uansett, men du må da betale tilbake det du har tjent på å ha det.

Sorry om jeg er tett i pappen, men hva er fordelen med BSU dersom det er bare 150 000 man kan spare? Man kan ikke kjøpe bolig med så lite penger?

Anonymous poster hash: 152b3...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry om jeg er tett i pappen, men hva er fordelen med BSU dersom det er bare 150 000 man kan spare? Man kan ikke kjøpe bolig med så lite penger?

Anonymous poster hash: 152b3...32a

Man kan spare opptil 20 000kr i året på BSU, og får skattefradrag på 4000kr hvis man sparer fullt. I tillegg finnes det ulike "BSU-kontoer" som har samme rente, men ikke skattefradrag. Gunstige disse også. I tillegg kan man spare på høyrentekontoer som jAbank og Bank Norwegian som har høyest rente for tiden. Kommer ikke langt med egenkapital på 150 000kr, så man bør spare utenfor BSU også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo godt på vei. Du får skattefradrag, så om du sparer alle pengene du kan i året på BSU får du igjen 20%(?) + at det er en bedre rente enn mange andre kontoer. Resten av det du sparer kan du jo sette på en annen konto imens
Men hvorfor tenker du på å kjøpe i utlandet, er det bare pga prisen, eller er det noe du virkelig ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry om jeg er tett i pappen, men hva er fordelen med BSU dersom det er bare 150 000 man kan spare? Man kan ikke kjøpe bolig med så lite penger?

Anonymous poster hash: 152b3...32a

Så du klarte å finne frem at man maks kunne spare 150 000 kr, men du fant ikke fordelene med BSU?

Hvordan fant du egentlig dette forumet?

Går på www.google.com,skriv BSU fordeler og trykk søk.

Anonymous poster hash: 66d44...60d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper veldig lite å eie en billig leilighet i Spania hvis du trenger en leilighet å bo i her i Norge.

Hvorfor tenker du at du skal kjøpe i utlandet med mindre du har flytteplaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 150 000 kr hvert år. :)

Nei, det er det ikke. DnB og Nordea skriver om betingelser/regler, og der står det klart og tydelig at man kan spare opptil 20 000kr i året.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er 150 000 kr hvert år. :)

Nei.

Anonymous poster hash: 915ae...bdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med BSU er at du får avdrag på skatten for å sette inn penger der. Rentene er også gode. Det er dessuten ingen som sier at du trenger å slutte å spare til egenkapital når du har nådd grensen, det er jo bare å åpne en vanlig sparekonto. Selv ville jeg ha valgt å spare både til noe langsiktig, f.eks bolig, og til noe kortsiktig, for eksempel sykkel, ferie, pc eller lignende. Da ser du jo fort gleden over å ha oppsparte midler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...