Gå til innhold

Hvor lenge ha på bandasje etter neseoperasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å ta neseoperasjon i nærmeste fremtid. Problemet er at jeg satser veldig på trening, og har hørt at man må være sengeliggende i 6 mnd før man kan begynne å bevege seg normalt igjen?

Jeg vet ikke om jeg er villig til å gi opp trening i 6 mnd. Man kan altså ikke trene hardt etter operasjonen?

Noen som vet noe om dette? :)

På forhånd takk for svar.



Anonymous poster hash: 46725...ef8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man blir ikke sengeliggende i 6mnd iallefall, det er bare tull :P

Anonymous poster hash: 61dce...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, men vet du hvor lenge jeg ikke kan trene før jeg kan trene igjen, om du skjønner? Satser veldig og har et mål.



Anonymous poster hash: 46725...ef8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker, tror jeg det er. Kommer litt an på formen.

Du blir iallfall ikke sengeliggende i 6 mnd!



Anonymous poster hash: 42d4b...9bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 uker ja... Hm... Det skal jeg vel klare :) Håper ikke formen stagnerer helt etter 6 uker uten trening. Men et annet spørsmål. Jeg har ganske store nesebor nå, og det ser jeg på en fordel ifht trening fordi da kan jeg puste veldig bra når jeg er supersliten. Men kan se for meg at med små nesebor så er det vanskeligere å puste tilstrekkelig? Er det slik det er?



Anonymous poster hash: 46725...ef8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge du må avstå fra fysisk aktivitet varierer etter hvor omfattende operasjon du går igjennom.

Bare legen kan svare sikkert på dette.

Er det en mindre korrigering gjort med lukket prosedyre er det sikkert snakk om bare noen uker.

Jeg hadde et større inngrep (åpen prosedyre),der man lager et snitt og åpner selve nesen.Jeg måtte vente i 8 uker før jeg kunne trene igjen,men var raskt på bena etter operasjonen.Jo lenger man holder seg i ro i tiden etterpå,jo raskere forsvinner hevelsene.



Anonymous poster hash: d57a2...5a9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

6 uker ja... Hm... Det skal jeg vel klare :) Håper ikke formen stagnerer helt etter 6 uker uten trening. Men et annet spørsmål. Jeg har ganske store nesebor nå, og det ser jeg på en fordel ifht trening fordi da kan jeg puste veldig bra når jeg er supersliten. Men kan se for meg at med små nesebor så er det vanskeligere å puste tilstrekkelig? Er det slik det er?

Anonymous poster hash: 46725...ef8

Jeg fikk beskjed om ca 8 uker, men det kommer som nevnt veldig an på din operasjon/form, og du må lytte til kroppens signaler for at nesen skal heale fint:)

Tror ikke det er neseborenes størrelse som har noe å si på pusting. Jeg hadde helt grei størrelse, men kunne ikke puste på den ene siden. Dette har noe å gjøre med neseskilleveggen, åpningen til bihulene og conchiene i nesen hvor mye luft det er plass til at passerer gjennom nesen. Ved reduksjon av conchiene fikk jeg en mye bedre luftpassasje:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...