Gå til innhold

Samboer kjøper røyk med felleskonto


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og samboeren min deler alle faste utgifter 50/50, store innkjøp (møbler, hvitevarer etc) betaler vi også 50/50 på.
Vi opprettet for et halvt år siden en felles konto for kjøp av felles mat og husholdningsvarer (vaskemiddel, toalettpapir, lyspærer etc). Vi har begge hvert vårt kort til den konten og betaler hver måned samme sum inn på den.

Samboeren min røyker mye (rundt 20 om dagen), og han bruker ofte kortet til den felles mat/husholdningskontoen når han kjøper røyk.

Grunnen til at vi i utgangspunktet opprettet denne kontoen, var at jeg følte at jeg havnet i "den typiske kvinnefellen". At de "alltid" var jeg som kjøpte mat, husholdningsvarer og småting til huset (som nye gardiner, en ny duk, etc).

Jeg syntes ikke at det er helt fair at jeg skal være med å betale for røykingen hans.

Hva tenker dere?

TS



Anonymous poster hash: 4110c...800
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes du bør si fra til han, dette er hans kostnad.

Fortsetter han begynner du å kjøpe sko fra fellesen, det er like mye felleskostnad som røyk dersom bare en røyker.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han/dere får regne ut hvor mye han bruker på røyk og spytte inn tilsvarende ekstra på felleskontoen. Hvis dette er det greieste , så han kan kjøpe det når han kjøper mat osv.

Hvis ikke , så får han dra sitt eget kort på røyk kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han/dere får regne ut hvor mye han bruker på røyk og spytte inn tilsvarende ekstra på felleskontoen. Hvis dette er det greieste , så han kan kjøpe det når han kjøper mat osv.

Hvis ikke , så får han dra sitt eget kort på røyk kjøp.

Så lenge hun ikke snuser og kjøper snus på fellesen da.

Anonymous poster hash: d16f1...517

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge hun ikke snuser og kjøper snus på fellesen da.Anonymous poster hash: d16f1...517

Hørtes ikke sånn ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når han kjøper røyk alene bruker han sitt eget kort (vil jeg tro). Det er når han handler fellesmat og slenger på 1-2 tyvepakninger.... Han sier det er for teit å dele opp betalingen i to (en for maten med felleskort og en for sigaretter med eget kort). Det er jeg i og for seg enig i, spesielt om det er lang kø bak han.

Et alternativ er jo at han må ta vare på alle kvitteringer....

TS



Anonymous poster hash: 4110c...800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ikke sånn ut.

Nei, sa ikke det jeg heller. Men helt enig med deg, så lenge det stemmer hun ikke snuser.

Anonymous poster hash: d16f1...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ikke private ting på fellesen, ei snuser jeg :)



Anonymous poster hash: 4110c...800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var TS som skrev innlegg #9 over

TS



Anonymous poster hash: 4110c...800
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Jeg kjøper ikke private ting på fellesen, ei snuser jeg :)Anonymous poster hash: 4110c...800

Be han regne ut hvor mye han røyker for og sette dette inn ekstra på felleskontoen :-)

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når han kjøper røyk alene bruker han sitt eget kort (vil jeg tro). Det er når han handler fellesmat og slenger på 1-2 tyvepakninger.... Han sier det er for teit å dele opp betalingen i to (en for maten med felleskort og en for sigaretter med eget kort). Det er jeg i og for seg enig i, spesielt om det er lang kø bak han.

Et alternativ er jo at han må ta vare på alle kvitteringer....

TS

Anonymous poster hash: 4110c...800

Det er vel et bedre alternativ at han kjøper all røyk på felles kort, og spytter i ekstra hver måned, hvis han røyker relativt stabil mengde. Å trekke kortet to ganger burde være unødvendig.

Anonymous poster hash: b2ce9...24d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som at han finner ut hvor mye han ca røyker for i mnd, så kan han sette tilsvarende med penger inn i tillegg på felleskontoen og bare kjøpe røyk også med det kortet. Si at han røyker for 2500,- på en mnd og dere vanligvis setter inn 2000,- hver på kortet. Da setter du inn 2000,- og han 4500,- så kan han bruke kortet på mat OG røyk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når han kjøper røyk alene bruker han sitt eget kort (vil jeg tro). Det er når han handler fellesmat og slenger på 1-2 tyvepakninger.... Han sier det er for teit å dele opp betalingen i to (en for maten med felleskort og en for sigaretter med eget kort). Det er jeg i og for seg enig i, spesielt om det er lang kø bak han.

Et alternativ er jo at han må ta vare på alle kvitteringer....

TS

Anonymous poster hash: 4110c...800

Men da er det jo mest et praktisk problem? :) Dere snakker jo om det og virker ikke som om han gjør det for å dytte kostnaden på fellesen.

Da er det bare å finne en praktisk løsning, og ikke gjør det til et større problem enn det er. Gode forslag over her om at han får betale inn mer på felleskontoen og betale røyken sin med det kortet.

Anonymous poster hash: 5623f...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det med bind og tamponger, ukeblad, hårfarge og alle sånne ting da....? Husker du alltid på å dra ditt eget kort?



Anonymous poster hash: 5623f...0fd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel en pakke tamponger koster 20 kroner , jeg trenger i hvert fall ikke mer enn en pakke i måneden. Røyk koster hundrings og han her røyker en pakke om dagen.

Enig om hårfarge og ukeblader , i og for seg men skal vel godt gjøres at hun kjøper stæsj kun til seg selv i dagligvare tilsvarende en pakke røyk om dagen , altså ca 3000 kroner i måneden..

Jeg røyker kanskje en tipakning i uken ( ca 300 kr i måneden ) og når jeg var samboer , kjøpte jeg det På felleskortet INNIMELLOM, og han kjøpte sine blader osv . Der gikk det liksom oppi opp til slutt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vel en pakke tamponger koster 20 kroner , jeg trenger i hvert fall ikke mer enn en pakke i måneden. Røyk koster hundrings og han her røyker en pakke om dagen.

Enig om hårfarge og ukeblader , i og for seg men skal vel godt gjøres at hun kjøper stæsj kun til seg selv i dagligvare tilsvarende en pakke røyk om dagen , altså ca 3000 kroner i måneden..

Jeg røyker kanskje en tipakning i uken ( ca 300 kr i måneden ) og når jeg var samboer , kjøpte jeg det På felleskortet INNIMELLOM, og han kjøpte sine blader osv . Der gikk det liksom oppi opp til slutt.

Jeg tror ingen tvilte på det Littdiva :) Det er sånn det vanligvis funker når man er to, litt begge veier går i null :)

Anonymous poster hash: d16f1...517

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gjør du det med bind og tamponger, ukeblad, hårfarge og alle sånne ting da....? Husker du alltid på å dra ditt eget kort? Anonymous poster hash: 5623f...0fd

Jeg bruker menskopp, kjøpt på nettet med mitt eget kort. De bladene jeg leser abbonerer jeg på, faktura jeg mottar i den sammenheng betaler jeg via nettbank fra min egen konto.

Farge håret gjør jeg hos frisør, betaler da med eget kort.

Når sambo skal bort en helg og jeg kjøper mat for helgen, bruker jeg også mitt eget kort.

TS

Anonymous poster hash: 4110c...800

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tips til hvordan løse dette praktisk :)

Det er ikke snakk om gjerrighet fra min side, men når han røyker for flere tusen i måneden, så tenker jeg at det får han finansiere selv.

TS

Anonymous poster hash: 4110c...800

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest17

Jeg bruker menskopp, kjøpt på nettet med mitt eget kort. De bladene jeg leser abbonerer jeg på, faktura jeg mottar i den sammenheng betaler jeg via nettbank fra min egen konto.

Farge håret gjør jeg hos frisør, betaler da med eget kort.

Når sambo skal bort en helg og jeg kjøper mat for helgen, bruker jeg også mitt eget kort.

TSAnonymous poster hash: 4110c...800

Nettopp, be ham betale det ham bruker på sigaretter inn på felleskontoen og bruke det kortet.

:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...