Gå til innhold

Mennesker som velger å ta abort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen forskjell mellom disse menneskene, og mennesker som ikke velger abort? Kan man kanskje si at de som velger å ta abort er mer egoistiske, og tenker mer på seg selv, for å oppnå sine egne drømmer? De velger å terminere noe som kunne resultert i et annet liv som i snitt ville vart ca. 75 år på denne jorden, en ganske stor beslutning med andre ord.

Hva tenker dere om disse menneskene, og hva skiller dem fra andre?

Anonymous poster hash: 3005b...250

Jeg tenker at vi alle er mennesker og har rett til å treffe beslutninger som vil påvirke våre liv på egenhånd uten noen fordømmelse av andre. Det å skille kvinner inn i grupper dem som tar abort og dem som ikke tar abort synes jeg er rett og slett forkastelig. Dessuten er det svært mange som aldri en gang har tenkt tanken om abort før de plutselig står i situasjonen hvor et valg må tas.

Blir man gravid, og ikke er klar for det så er det opp til en selv (og partner om man har det) om man skal fortsette eller ikke. Det å få barn er ikke en enkel sak, og ikke en lett beslutning alltid.

Når det kommer til din argumentasjon eller spørsmål om man er mer egoistisk om man tar abort, så forstår jeg virkelig ikke tankegangen din. Det er minst "like egoistisk" sette frem et barn. Når man velger å få barn så er det utelukkende av et eget ønske om å reprodusere seg selv ( om man skal være kynisk) og fullføre en "drøm"/ønske. Dermed blir egoisme argumentet noe som faller for sin egen urimelighet.

Med andre ord, nei jeg setter ikke mennesker i bås på den måten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er også ytringsfrihet i dette landet, noe som gjør at man har lov å kritisere de som tar abort.

Det folk glemmer med ytringsfrihet er at din ytringsfrihet betyr ikke retten til å verken bli tatt seriøst eller bli lyttet til :jolie:

Jo vist har vi ytringsfrihet, ingen kan nekte deg å si tåpelige ting, det er ingen lov mot dumskap i Norge heller. Du kan si så og si hva som helst, bare du er klar over at det er heller ingen lov som sier at kritikken er verdt å bli tatt på alvor, så det så!

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RompeRusk

Nei, men teoretisk sett KUNNE det blitt befruktet, og det er kun dét ene egget som har akkurat den genetiske sammensetningen og har mulighet til å bli akkurat det individet... Akkurat som at det er kun akkurat det embryoet man kanskje velger å abortere som hadde anlegg til å bli akkurat dét individet. Skal du som kvinne ha noen større eller mindre rett til å frata det potensielle individet som blir skylt ut med mensblodet, sitt mulige liv, enn det potensielle individet som flyter rundt i livmoren 7-8 uker etter befruktning? Ingen av dem er levedyktige som separate individer på det stadiet uansett. Faktisk burde det være ganske uproblematisk å ta abort frem til fosteret er potensielt levedyktig utenfor livmoren - for tiden ligger vel grensa for å prøve å redde på 22-23 uker?

Anonymous poster hash: bb6cc...2b9

Really? Ved 22 uker er barnet 26 cm langt og komminuserer med mor gjennom spark og bevegelser. Det er ikke en liten celleklump det er snakk om, men et levende menneske som trenger å vokse litt til før det blir født.

Abortgrensen er ved 12 uker, de fleste finner ut av graviditeten når de ikke får mens (ca 4-5 uker på vei). Altså har en ca 2 måneder på å bestemme seg. Burde ikke det være mer enn nok tid?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen planer om å bli gravid på lang tid, og bruker prevansjon deretter. Om det skulle vise seg at jeg ble gravid, ville jeg tatt bort ettersom jeg er i en livssituasjon som ikke gir meg mulighet til å bære frem et barn uten å sykemelde meg fra jobb nesten fra dag 1.



Anonymous poster hash: 8f329...ee0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan man jo føde det og adoptere det bort, hvis man selv ikke kan gi barnet et godt liv. Det eneste motargumentet mot det er jo at man ikke vil få litt større kropp.

Anonymous poster hash: 3005b...250

Ja, det er jo mye bedre å føde enda en unge til denne verden, og atpåtil skyve ansvaret over på andre?

:ironi:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk velger selv hva de gjør. Har en venninne som valgte å få en nydelig liten jente etter at hun ble gravid uplanlagt og egentlig er i en vanskelig livssituasjon. Hun angrer ikke et sekund, og med støtte fra venner og familie klarer hun seg helt utmerket!

Om hun imidlertid hadde valgt å avbryte svangerskapet, hadde det ikke vært noens sak annet enn hennes (og hennes forlover). Personlig er jeg i en fase i livet mitt hvor det å få barn ikke går, rett og slett. Venninnen min og hennes forlover tenkte en periode på adopsjon, men det hadde for dem vært verre enn ikke å få barnet.

La folk få gjøre som de selv vil.

Så forresten at noen lenger opp kommenterte at de fleste får vite at de er gravide etter 4-5 uker da mensen uteblir (som forsvar for at "abortperioden" er mer enn lang nok). Dette vil evt ikke stemme for meg da jeg ikke har mensenblødninger som følge av cerazette minipille. Går med mange graviditetstester her i gården for å være 100 % sikker på at en graviditet blir oppdaget før 12 ukers grensen... Venninnen min hadde dessuten blødninger (som hun først trodde var mensenblødninger) da hun var blitt gravid. Så tok faktisk litt tid før hun innså at det var noe annet som var galt (feilplassert morkake) og hun kom faretruende nær abortgrensen. Så ikke alltid man kan noe for at man overstiger grensen ...



Anonymous poster hash: 0df32...1da
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Veldig vanskelig tema dette her, men det er fint å kunne diskutere det her, så tråkker man ikke på noen andre sine fingre :)

Jeg mener at hvert liv er uskyldig i seg selv, samme hvordan det oppsto. Jeg synes ikke det er rettferdig å si "det er min kropp og mitt valg". Det er lett å tenke at man fjerner det før det blir noe av det, men man fjerner fortsatt en hel livsstid til noen.

Hvordan et liv blir, kan man ikke forutse. Jeg synes ikke det er greit å si at noe dumt kanskje kan skje med barnet, for det kan det med alle. Jeg synes det er utrolig mye bedre å gi barnet til noen andre i stedet for å bare fjerne det.

Det var sjanse for at moren min skulle ta abort med storebroren min, og jeg synes det er rart at han ikke hadde vært her da, selv om jeg ikke hadde visst noe om det.

Jeg dømmer ikke. Jeg er ikke for abort. Men hvis en av mine venninner skulle gjort det, hadde jeg selvfølgelig vært med og holdt henne i hånden.

Et foster på 10 uker har bl.a. et definert ansikt, fingre, tær, evnen til å bevege seg og en voksende hjerne. Det er ikke bare en klump med celler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo mye bedre å føde enda en unge til denne verden, og atpåtil skyve ansvaret over på andre?

:ironi:

Babyen er ikke en katt. Om du ikke var klar over det, så melder folk seg frivillige til å få adoptere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer jeg sikkert til å tråkke på noen ømme tær, men det er vel ikke tvil engang om at mange aborter foretas av bekvemmelighetshensyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Nå kommer jeg sikkert til å tråkke på noen ømme tær, men det er vel ikke tvil engang om at mange aborter foretas av bekvemmelighetshensyn.

hva så?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BettyBoop

Babyen er ikke en katt. Om du ikke var klar over det, så melder folk seg frivillige til å få adoptere.

barn venter lenge på barnehjem først. Er ikke bare å adoptere om du ikke har fått med deg det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

barn venter lenge på barnehjem først. Er ikke bare å adoptere om du ikke har fått med deg det

Barnet får i det minste leve. Man kan ikke si at alle adopterte barn får et dårlig liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det merkelig at ikke sånne som deg steriliserer seg i stedet for at det skal gå i sport å ta abort når du ikke engang klarer å beskytte deg ordentlig.

Anonymous poster hash: 80a8b...04c

Man får ikke utført en sterilisering helt uten videre, selv om man ikke vil ha barn.

Anonymous poster hash: d1d35...b5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marsvinet

Kan man si at de som får barn uten å ha de økonomiske og sosiale vilkårene som barn burde vokse opp under, er egoistiske og onde mennesker, som mishandler barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfeller hvor mor er narkoman, alkoholiker eller alvorlig psykisk syk ( Paranoid Schizofren, osv) så synes jeg

det ligger mer mot bak å gjennomføre en abort enn å føde et barn personen overhode ikke har forutsetning for å ta vare på.



Anonymous poster hash: fbfdb...162
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i prinsippet i mot abort for min egen del. Men skulle jeg bli gravid nå ville jeg tatt abort. Dette grunnet medisiner og farlig arbeid. Jeg jobber med kjemikalier som øker risiko for SA og fosterskader. Føler meg faktsik egoistisk om ejg skulle beholdt i denne situasjonenn



Anonymous poster hash: 9219c...8be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Barnet får i det minste leve. Man kan ikke si at alle adopterte barn får et dårlig liv.

Jeg tror det er ganske vanskelig å adoptere bort et barn i norge om det ikke er noe som tilsier at man ikke er skikket til å ta vare på barnet. Kan uansett godt skjønne at man ikke ønsker å adoptere barnet, man blir jo knyttet til barnet etter 9 måneder, så på en måte så blir man foreldre da uansett om det er noen andre oppdrar barnet.

Jeg synes ikke akkurat at abort er den beste tingen i verden, men det er veldig mye bedre enn at folk må få barn de ikke ønsker, eller at de prøver å provosere fram en abort på egenhånd. Stort sett tror jeg folk klarer å finne ut av hva som er best for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen forskjell mellom disse menneskene, og mennesker som ikke velger abort? Kan man kanskje si at de som velger å ta abort er mer egoistiske, og tenker mer på seg selv, for å oppnå sine egne drømmer? De velger å terminere noe som kunne resultert i et annet liv som i snitt ville vart ca. 75 år på denne jorden, en ganske stor beslutning med andre ord.

Hva tenker dere om disse menneskene, og hva skiller dem fra andre?

Anonymous poster hash: 3005b...250

Jeg tok abort som 16-åring. Jeg kan virkelig ikke si at jeg bryr meg så veldig om noen synes det var "egoistisk". Etter min mening var det ansvarlig. I ettertid har jeg aldri angret. Barn som settes til verden fortjener å være ønsket. Det var ikke fosteret i magen min.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tilfeller hvor mor er narkoman, alkoholiker eller alvorlig psykisk syk ( Paranoid Schizofren, osv) så synes jeg

det ligger mer mot bak å gjennomføre en abort enn å føde et barn personen overhode ikke har forutsetning for å ta vare på.

Anonymous poster hash: fbfdb...162

Jeg vil anta at de fleste som tar abort, er normaltfungerende kvinner. Disse gruppene du nevner, utgjør en forsvinnende liten andel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvorfor det står "mennesker" i tittelen, og ikke "kvinner"? Muligens et forsøk på å være tolerant, dog det er kun kvinner det er snakk om.

Jeg ser ikke på kvinner som har tatt abort som en homogen gruppe, nei. Jeg tror det er forskjellige årsaker til det, men det er som regel noen fellesnevnere. Det er f.eks. sannsynlig at veldig religiøse mennesker ikke ville tatt abort, så kvinner som har tatt abort er sannsynligvis mindre religiøse. En del av dem er ofte karrierekvinner, som vil fokusere på dette i tyveårene og derfor ikke setter av tid til barn selv om hun er voksen. En del kan være kvinner som ikke vil ha barn i det hele tatt. En del kan være jenter som ble gravide veldig tidlig. Noen velger også å abortere et foster med misdannelser.

I et internasjonalt perspektiv, f.eks. USA så er de fleste kvinner som tar abort lavtlønnede som antakelig ikke har råd til å få barn. De fleste er også fra større byer og fra områder som er mer liberale. Selvsagt kan en kvinne bli gravid selv om hun ikke 'ligger rundt', men trenden er stort sett at kvinner med flere seksuelle partnere ikke er like påpasselige med prevensjon.



Anonymous poster hash: bc951...0ec
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...