Gå til innhold

Mennesker som velger å ta abort.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

STORE MEDISINSKE LEKSIKON

EMBRYONALPERIODEN

... Hjertet begynner å pulsere i slutten av 3. uke, mens det ennå bare består av ett enkelt rør, og før det er dannet særlig mye blod...

...I løpet av 3. og 4. uke krummes embryoet så sterkt at hode og halespiss nesten møtes. Halen vokser ut over den fremtidige navlesnoren, som derved kommer over på buksiden. Når halen er lengst, utgjør den ca. 1/5 av hele embryoet. Den tilbakedannes deretter, og i 9. uke forsvinner den helt mellom setemuskulaturen. Over halvparten av embryoets omfang utgjøres på denne tiden av hodet, som rommer hjernen. Denne vokser meget fort. På hodet foran er det på hver side lett fremhvelvet øyeanlegg, og bak, ut for den bakerste hjerneblære, er det en innposning som er begynnelsen til det indre øre. Øynene utvikles fra den forreste hjerneblæren. De vokser ut til sidene som stilkete blærer. Når en øyeblære kommer i kontakt med ektodermen, går den innover, og det foranliggende parti av ektodermen avsnøres og utvikler seg til øyets linse. Deretter vokser ny ektoderm inn over øyet og danner hornhinnens epitel. I den fremtidige hals- og kjeveregion sees fra sist i 3. uke fire innposninger, som hos fiske-embryoet utvikler seg til gjellespalter og gjellebuer. Denne rest fra et tidligere utviklingstrinn bidrar hos menneskefosteret til så forskjellige vev og organer som thymus (brisselen), strupehodet, biskjoldbruskkjertlene, ganemandlene, Eustachius' rør, det ytre øre, øregangen, mellomøret med øreknoklene samt overkjeve og underkjeve.

Ved slutten av embryonalperioden er det 8 uker gamle embryoet, som heretter betegnes fosteret, ca. 36 mm langt fra isse til fot og veier vel 2 gram. Det har rettet seg noe ut og er nå tydelig et lite menneske med hode, hals, kropp og leddelte lemmer med fingrer og tær....

Det er ulovlig i følge norsk lov å ta livet av et annet menneske, men det er lov å ta abort, at du har et annet syn på liv en det norske lovverk får være opp til deg. Men du får godta at andre og det norske lovverk har et annet syn på dette en deg!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du ikke liker barn og heller ikke kan tenke deg å få barn, er det eneste logiske å bli sterilisert.

Dessverre er ikke helsevesenet alltid like enig i det. Så vidt jeg vet er de svært tilbakeholdne med å sterilisere før man når en viss alder og har fått et eller flere barn.

Tilbake til HI:

Jeg tenker at de som velger abort sannsynligvis har gode grunner for det.

Jeg har aldri vært i den situasjonen selv, men fikk anledning til å tenke gjennom problemstillingen en gang mensen lot vente på seg i overkant lenge. (Som kjent kan prevensjon finne på å svikte, så det var alltids en mulighet.) Jeg landet på konklusjonen "abort" dersom det verste skulle ha skjedd. Jeg har aldri vært glad i barn, har aldri sett for meg et liv som mor og tror følgelig ikke jeg ville vært en spesielt god mor heller. Ergo burde jeg ikke få barn.

En egoistisk beslutning i så fall? Så definitivt.

Faktisk nesten like egoistisk som når en som faktisk ønsker seg barn velger å få det.

Likevel vil jeg hevde det ligger en viss omtanke, eller snarere ansvarlighet, i det å velge å ikke få barn, når man har så sterk tvil om hva slags forelder man ville blitt som det jeg hadde.

Heldigvis ble det aldri noe reelt valg, for mensen innfant seg nå omsider.

For øvrig ba jeg kirurgen til å utføre en liten tilleggsoperasjon noen år senere da jeg ble innlagt for et annet nødvendig inngrep i de nedre regioner. ;) Når man har rundet førti er de plutselig mer medgjørlige selv om man ikke har barn fra før.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er ulovlig i følge norsk lov å ta livet av et annet menneske, men det er lov å ta abort, at du har et annet syn på liv en det norske lovverk får være opp til deg. Men du får godta at andre og det norske lovverk har et annet syn på dette en deg!

Har jeg gitt uttrykk for mitt syn på abort her? Det har jeg ikke gjort. Jeg siterer noen utdrag fra "Store medisinske leksikon" hva som står om fosterutvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen halv-filosofiske spørsmål i forbindelse med abort:

1) Mange synes abort er grusomt, fordi det er å ta et liv/drepe uskyldige/tukle med skaperverket. Men mange av de samme ser på det som en selvfølge at de som har blitt voldtatt skal få ta abort. Hvorfor er det greit å drepe uskyldige fostere som er resultat av voldtekt, men ikke andre?

2) En del mener også at det er greit hvis man ikke har det økonomiske/sosiale på plass, og/eller man er veldig ung, men ikke ellers. Hvorfor er det greit at disse fosterene dør?

3) Er det greit at kvinner i Kina og India tar abort, men ikke norske og svenske kvinner? Hva med en del kvinner i u-land som ikke har tilgang/tillatelse til å bruke prevensjon?

4) Mange synes en del tar for "lett" på å ta abort. Hva mener dere egentlig med dette? Er det bare akseptabelt hvis kvinnen blir deprimert, viser sorg, og helst angrer seg i tillegg? Er det ikke ok hvis man føler seg lettet, glad og uten anger?

Jeg synes dette med abort er en vanskelig etisk problemstilling selv, men jeg synes det største problemet er OM det er ok, ikke HVEM det eventuelt er ok for. Jeg har landet på at det må være ok. Globalt sett trenger vi et middel mot overbefolkning, og alternative metoder tror jeg ikke vi har så lyst å tenke på. Og skal det være ok for noen, må det være det for alle.



Anonymous poster hash: 7ac88...280
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg gitt uttrykk for mitt syn på abort her? Det har jeg ikke gjort. Jeg siterer noen utdrag fra "Store medisinske leksikon" hva som står om fosterutvikling.

Og det har du gjort før alt i den hensikt med å fortelle at det er et menneske det er snakk om noe som loven er uenig med i. Før uke 12 er det ikke et menneske uansett hvordan det utvikler seg, så det er dermed totalt irrelevant, og det var mitt poeng i mitt innlegg..

Endret av skreppamedleppa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo vinkle det andre veien også.. Er de som velger å få barn mer egoistiske enn de som lar være? Å få barn er jo en enorm risiko. Hva om barnet blir narkoman eller alvorlig syk? Skal de da tvinges til å leve et helt liv som ikke er verdt å leve? Eller er det verdt å leve i det hele tatt? Noen mener jo at det å sette barn til denne verden er noe av det verste en kan gjøre.

Endret av Version 2.0
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror mange tar abort fordi de er redde.

"Kommer jeg ikke til å få oppfylt drømmene mine?", "hvordan skal jeg klare meg økonomisk?", "klarer jeg dette alene?", "hva vil mamma si?"...

Hadde jeg blitt gravid nå ville jeg selv vært redd og hadde tatt abort til vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange tar abort for ungen sin skyld, ikke for seg selv. Mange ganger er det også egoistisk å ikke ta abort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Og det har du gjort før alt i den hensikt med å fortelle at det er et menneske det er snakk om noe som loven er uenig med i. Før uke 12 er det ikke et menneske uansett hvordan det utvikler seg, så det er dermed totalt irrelevant, og det var mitt poeng i mitt innlegg..

Du mener at det er et politisk spørsmål om når livet begynner, og at det blir avgjort ved avstemning og at flertallet har rett? I dette tilfelle at før 12 uker er det ikke et liv, men straks de første 12 ukene er gått, er det det?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runforit

Er det noen forskjell mellom disse menneskene, og mennesker som ikke velger abort? Kan man kanskje si at de som velger å ta abort er mer egoistiske, og tenker mer på seg selv, for å oppnå sine egne drømmer? De velger å terminere noe som kunne resultert i et annet liv som i snitt ville vart ca. 75 år på denne jorden, en ganske stor beslutning med andre ord. Hva tenker dere om disse menneskene, og hva skiller dem fra andre? Anonymous poster hash: 3005b...250

Abort etter voldtekt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hva tenker dere om disse menneskene, og hva skiller dem fra andre?

Anonymous poster hash: 3005b...250

Jeg blander meg ikke opp i det og tenker ingenting om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at det er et politisk spørsmål om når livet begynner, og at det blir avgjort ved avstemning og at flertallet har rett? I dette tilfelle at før 12 uker er det ikke et liv, men straks de første 12 ukene er gått, er det det?

Det er vel mer sånn at det er et medisinsk og fysiologisk spørsmål om når livet, i betydning individet" begynner. Og det er almen enighet blant alle eksperter på fosterutvikling om at i uke 12 er ikke nervesystemet nok utviklet til at vi kan si at fosteret er et individ på noen meningsfylt måte.

Man kunne utmerket godt tatt aborter frem mot uke 18, også, men 12-ukersregelen er kanskje et resultat av politiske hestehandlerl. Hvem vet?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men da kan man jo føde det og adoptere det bort, hvis man selv ikke kan gi barnet et godt liv. Det eneste motargumentet mot det er jo at man ikke vil få litt større kropp.

Anonymous poster hash: 3005b...250

Hvorfor ødelegge kropp og mus på å få en unge man ikke skal beholde likevel? Skjønner godt hvorfor folk tar abort. Det er et personlig valg.

Anonymous poster hash: 6a517...952

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hvorfor ødelegge kropp og mus på å få en unge man ikke skal beholde likevel? Skjønner godt hvorfor folk tar abort. Det er et personlig valg.

Anonymous poster hash: 6a517...952

Stakkars alle de millioner kvinner som har ødelagt både kropp og mus på å bære frem og føde barn :(.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sweetsugar

Retorikken din er nesten like elendig som argumentene dine. Du har nå gjentatte ganger valgt å kalle det å "tvinge det ut i verden" - hvordan kan du tvinge noen når de ikke har fått et valg til å begynne med?

Anonymous poster hash: d6adb...ecf

Du tar ett valg, for noe som kommer til å bli ett liv. Men når det fosteret ikke har blitt ett liv enda, eller noe som kan tenke, føle, eller noe som helst, hva er problemet? Hvorfor kaste det ut til en verden med alt for mange mennesker, der det kriges, mobbes, drepes, voldtas, og det som er? Det er totalt unødvendig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Å ta abort er et av det mest miljøvenlige valget du kan gjøre. Å få barn er faktisk ekstremt egoistisk,men forståelig at man ønsker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen forskjell mellom disse menneskene, og mennesker som ikke velger abort? Kan man kanskje si at de som velger å ta abort er mer egoistiske, og tenker mer på seg selv, for å oppnå sine egne drømmer? De velger å terminere noe som kunne resultert i et annet liv som i snitt ville vart ca. 75 år på denne jorden, en ganske stor beslutning med andre ord.

Hva tenker dere om disse menneskene, og hva skiller dem fra andre?

Anonymous poster hash: 3005b...250

Synes nå det er langt mer egoistisk og få barn uten å stille opp for dem.

mange som sier at mødre som får barn unge er så flinke fordi de tok ansvar!?

det er mer enn å få barn som skal til for å ta ansvar for barnet, ett barn trenger mye mer enn og bare være til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Tatt abort. Vil ikke ha barn. Vil ikke bære fram ett barn. Egoistisk ? Ja. Jeg tar meg den frihet å ta de valg, som er mulig etter å ha tatt hensyn til de rundt meg innen rimelighetens grenser,som er best for dette meg i dette ene korte livet jeg er så heldig å ha fått. Sterilisering vil jeg ei gjennomgå, da det faktisk kan føre til for tidlig overgangsalder hos noen.

Eneste som skurrer i mitt hodet er å bruke abort som prevensjon. Ulogisk av meg mulig men... Jeg tenker det er relativt uproblematisk å ta abort tidlig da jeg tviler på der finne noen bevissthet hos fosteret tidlig i graviditetsforløpet.. Men vet vi det sikkert egentlig ? Noen som vet ?



Anonymous poster hash: c8b8d...8fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

,som er best for meg i dette ene korte livet jeg er så heldig å ha fått



Anonymous poster hash: c8b8d...8fd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...