AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #1 Skrevet 21. august 2013 Er det noen forskjell mellom disse menneskene, og mennesker som ikke velger abort? Kan man kanskje si at de som velger å ta abort er mer egoistiske, og tenker mer på seg selv, for å oppnå sine egne drømmer? De velger å terminere noe som kunne resultert i et annet liv som i snitt ville vart ca. 75 år på denne jorden, en ganske stor beslutning med andre ord. Hva tenker dere om disse menneskene, og hva skiller dem fra andre? Anonymous poster hash: 3005b...250 1
Gjest Maria_Marihøne Skrevet 21. august 2013 #2 Skrevet 21. august 2013 Jeg tror ikke de som tar abort er en homogen gruppe med like verdier og egenskaper. Det eneste de har til felles er at de ble uplanlagt gravid. Årsakene til st de tar abort er heller ingen fellesnevner. 37
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #3 Skrevet 21. august 2013 Jeg tror ikke de som tar abort er en homogen gruppe med like verdier og egenskaper. Det eneste de har til felles er at de ble uplanlagt gravid. Årsakene til st de tar abort er heller ingen fellesnevner. Men, de mangler kanskje sperrer, som andre har? Det at man velger å terminere ett annet menneske betyr vel at man ikke setter verdien på andre så høyt? Anonymous poster hash: 3005b...250 4
Gjest sweetsugar Skrevet 21. august 2013 #4 Skrevet 21. august 2013 Mer egoistisk? Sikkert i noen tilfeller, men om man vet at man ikke kan gi barnet det livet man fortjener, hva er vitsen? VIl heller påstå det er egoistisk å få unge 25
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #5 Skrevet 21. august 2013 Mer egoistisk? Sikkert i noen tilfeller, men om man vet at man ikke kan gi barnet det livet man fortjener, hva er vitsen? VIl heller påstå det er egoistisk å få unge Men da kan man jo føde det og adoptere det bort, hvis man selv ikke kan gi barnet et godt liv. Det eneste motargumentet mot det er jo at man ikke vil få litt større kropp. Anonymous poster hash: 3005b...250 3
Gjest sweetsugar Skrevet 21. august 2013 #6 Skrevet 21. august 2013 Men da kan man jo føde det og adoptere det bort, hvis man selv ikke kan gi barnet et godt liv. Det eneste motargumentet mot det er jo at man ikke vil få litt større kropp. Anonymous poster hash: 3005b...250 Selvom man kan være lykkelig som bare det i fosterhjem/adoptivhjem, så er det alltid en risiko for at barn som blir plassert der, ikke får ett bra liv. Dette med at de som er adoptert eller slikt ofte er "anderledes" en de andre, og da blir man ett potensielt mobbeoffer, i tillegg til at man kansje ikke er ønsket av sine biologiske foreldre osv osv. Hvorfor ikke bare avslutte det før det har blitt noe? 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #7 Skrevet 21. august 2013 Selvom man kan være lykkelig som bare det i fosterhjem/adoptivhjem, så er det alltid en risiko for at barn som blir plassert der, ikke får ett bra liv. Dette med at de som er adoptert eller slikt ofte er "anderledes" en de andre, og da blir man ett potensielt mobbeoffer, i tillegg til at man kansje ikke er ønsket av sine biologiske foreldre osv osv. Hvorfor ikke bare avslutte det før det har blitt noe? Men hvis ditt argument gjelder, da betyr det jo at alle som ikke har et godt liv bør ta selvmord? Anonymous poster hash: 3005b...250 2
Gjest sweetsugar Skrevet 21. august 2013 #8 Skrevet 21. august 2013 Men hvis ditt argument gjelder, da betyr det jo at alle som ikke har et godt liv bør ta selvmord? Anonymous poster hash: 3005b...250 Hvor har du det fra? Når man allerede er satt til i denne verdenen, så kan man jo gjøre det beste ut av det, og kansje få livet på vei i riktig retning, og faktisk få ett bra liv, men det er jo selvfølgelig opp til de selv å gjøre. Nå snakket jeg om det å få ett barn når man vet barnet kan få ett vanskelig liv pga sine egne avgjørelser. 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #9 Skrevet 21. august 2013 Men da kan man jo føde det og adoptere det bort, hvis man selv ikke kan gi barnet et godt liv. Det eneste motargumentet mot det er jo at man ikke vil få litt større kropp. Anonymous poster hash: 3005b...250 Har du tatt en titt på verdensbefolkningen i det siste og hvor overbefolket vi er nå? Anonymous poster hash: d9ed3...5a5 18
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #10 Skrevet 21. august 2013 Hvor har du det fra? Når man allerede er satt til i denne verdenen, så kan man jo gjøre det beste ut av det, og kansje få livet på vei i riktig retning, og faktisk få ett bra liv, men det er jo selvfølgelig opp til de selv å gjøre. Nå snakket jeg om det å få ett barn når man vet barnet kan få ett vanskelig liv pga sine egne avgjørelser. Men alle kan jo få et vanskelig liv, det vet man jo ikke på forhånd? Du sa ikke det direkte nei, men du sa "det var like greit å bare avslutte det". Hva er forskjell med å gjøre det beste av situasjon når man først er født, kontra når man ligger i magen? Anonymous poster hash: 3005b...250 3
Gjest sweetsugar Skrevet 21. august 2013 #11 Skrevet 21. august 2013 (endret) Men alle kan jo få et vanskelig liv, det vet man jo ikke på forhånd? Du sa ikke det direkte nei, men du sa "det var like greit å bare avslutte det". Hva er forskjell med å gjøre det beste av situasjon når man først er født, kontra når man ligger i magen? Anonymous poster hash: 3005b...250 Men hvorfor tvinge ett liv ut i en verden når ting er slik som det er i verden? Og især når det er en relativt stor risiko for at den det gjelder får ett vanskeligere liv også? Hva er vitsen? Ja, alle kan få ett vanskelig liv, og alle opplever jo både oppturer og nedturer, men det er jo ikke det samme. Endret 21. august 2013 av sweetsugar 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #12 Skrevet 21. august 2013 Men, de mangler kanskje sperrer, som andre har? Det at man velger å terminere ett annet menneske betyr vel at man ikke setter verdien på andre så høyt? Anonymous poster hash: 3005b...250 Beklager, men jeg er ikke helt enig med deg der. For å snakke om meg selv, var jeg faktisk nødt til å ta abort, selv om jeg så gjerne ville unngått det. Jeg fikk svangerskapsforgiftning og fikk beskjed av legen at både jeg og barnet kom til å dø. Derfor valgte jeg på et tidlig tidspunkt å ta abort. Jeg fikk en sinnsyk sorgreaksjon etterpå. Jeg er diabetiker og hadde/har en mengde senkomplikasjoner som gjorde at jeg fikk denne forgiftningen. Kroppen min er dessverre ute av stand til å bære fram et barn og jeg valgte derfor å sterilisere meg etter aborten. Selv i dag, så mange år etter, er savnet av barn stort. Vi er altså ikke bare kalde egoister. Av og til er det altså sykdom inne i bildet. Anonymous poster hash: 74873...103 17
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #13 Skrevet 21. august 2013 Men hvorfor tvinge ett liv ut i en verden når ting er slik som det er i verden? Og især når det er en relativt stor risiko for at den det gjelder får ett vanskeligere liv også? Hva er vitsen? Ja, alle kan få ett vanskelig liv, og alle opplever jo både oppturer og nedturer, men det er jo ikke det samme. Men hva er implikasjonen av det du sier? Da er det jo åpenbart mange som lever i dagens situasjon, hvor du mener at dere mødre for tiår siden kunne tatt abort. Er det da slik at det ikke var noen vits at de levde sine liv?, at det hadde vært bedre om de ikke hadde levd? Anonymous poster hash: 3005b...250
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #14 Skrevet 21. august 2013 Beklager, men jeg er ikke helt enig med deg der. For å snakke om meg selv, var jeg faktisk nødt til å ta abort, selv om jeg så gjerne ville unngått det. Jeg fikk svangerskapsforgiftning og fikk beskjed av legen at både jeg og barnet kom til å dø. Derfor valgte jeg på et tidlig tidspunkt å ta abort. Jeg fikk en sinnsyk sorgreaksjon etterpå. Jeg er diabetiker og hadde/har en mengde senkomplikasjoner som gjorde at jeg fikk denne forgiftningen. Kroppen min er dessverre ute av stand til å bære fram et barn og jeg valgte derfor å sterilisere meg etter aborten. Selv i dag, så mange år etter, er savnet av barn stort. Vi er altså ikke bare kalde egoister. Av og til er det altså sykdom inne i bildet. Anonymous poster hash: 74873...103 Uff, kondolerer, jeg skjønner det var virkelig trist for ditt vedkommende. Men som du ser av denne linken: http://www.johnstonsarchive.net/policy/abortion/abreasons.html er det veldig få som tar abort av medisinske årsaker, de fleste er sosiale, eller at de ikke orker å få barn. Anonymous poster hash: 3005b...250 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #15 Skrevet 21. august 2013 Men alle kan jo få et vanskelig liv, det vet man jo ikke på forhånd? Du sa ikke det direkte nei, men du sa "det var like greit å bare avslutte det". Hva er forskjell med å gjøre det beste av situasjon når man først er født, kontra når man ligger i magen? Anonymous poster hash: 3005b...250 Det er forskjell på å avslutte noe når man såvidt har begynt (foster) og når man er godt i gang (født). Jeg syns det er mer egoistisk å sette et nytt, uønsket liv til en overbefolket jord fordi man ikke vil avslutte noe før det har begynt skikkelig. Anonymous poster hash: 64f14...a86 15
Gjest sweetsugar Skrevet 21. august 2013 #16 Skrevet 21. august 2013 Men hva er implikasjonen av det du sier? Da er det jo åpenbart mange som lever i dagens situasjon, hvor du mener at dere mødre for tiår siden kunne tatt abort. Er det da slik at det ikke var noen vits at de levde sine liv?, at det hadde vært bedre om de ikke hadde levd? Anonymous poster hash: 3005b...250 Hvorfor skal jeg sitte å fundere på ting som allerede har skjedd? Diskusjonen er om de som velger å ta abort er egoistisk eller ikke, jeg mener det motsatte på grunnlag av at verden idag ikke er spesielt bra å leve på, og når man ikke engang er ønsket av sine egne foreldre, eller at foreldrene mener de ikke er gode nokk, så kan det ødelegge mye for ett menneske
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #17 Skrevet 21. august 2013 Mord. Anonymous poster hash: 4c902...948
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #18 Skrevet 21. august 2013 Hvorfor skal jeg sitte å fundere på ting som allerede har skjedd? Diskusjonen er om de som velger å ta abort er egoistisk eller ikke, jeg mener det motsatte på grunnlag av at verden idag ikke er spesielt bra å leve på, og når man ikke engang er ønsket av sine egne foreldre, eller at foreldrene mener de ikke er gode nokk, så kan det ødelegge mye for ett menneske Grunnen til at jeg spør om noe som har skjedd, er jo fordi alle valg vi gjør har konsekvenser, og dette er en måte å vurdere noe som vil få konsekvenser i framtiden. Du sier det kan ødelegge mye for et menneske, det er jeg enig i. Men det betyr jo ikke at det ikke var verdt for det mennesket å leve. Anonymous poster hash: 3005b...250
Gjest sweetsugar Skrevet 21. august 2013 #19 Skrevet 21. august 2013 Grunnen til at jeg spør om noe som har skjedd, er jo fordi alle valg vi gjør har konsekvenser, og dette er en måte å vurdere noe som vil få konsekvenser i framtiden. Du sier det kan ødelegge mye for et menneske, det er jeg enig i. Men det betyr jo ikke at det ikke var verdt for det mennesket å leve. Anonymous poster hash: 3005b...250 Nei, det har jeg aldri påstått heller, men når noe som ikke engang har rukket å bli ett liv engang, HVORFOR? Det er jo totalt unødvendig. Det går jo ikke utover noen, så framt fosteret ikke føler smerte eller klarer å tenke da. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #20 Skrevet 21. august 2013 Nei, det har jeg aldri påstått heller, men når noe som ikke engang har rukket å bli ett liv engang, HVORFOR? Det er jo totalt unødvendig. Det går jo ikke utover noen, så framt fosteret ikke føler smerte eller klarer å tenke da. Det går jo ut over fosteret. Det mister jo et helt liv? Anonymous poster hash: 3005b...250 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå