Gå til innhold

Gradert sykemeldt i 1 år, hva nå?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har virkelig prøvd å google, men jeg finner ikke noe svar.

Jeg har snart vært sykemeldt i 1 år. Først en lang periode 100%, og så har jeg vært gradert sykemeldt litt opp og ned. Noen uker 70% sykemeldt, andre uker 50%.

Jeg er under behandling for å bli frisk, men det er ikke estimert noe tidspunkt for når jeg blir det.

Ifølge sjefen min så må jeg etter 1 år over på arbeidsavklaringspenger med 66% lønn. Det uavhengig av om jeg jobber 30 eller 90%.

Jeg søker på NAV sine hjemmesider, og der står det man kan søke om arbeidsavklaringspenger dersom man er minimum 50% sykemeldt.

Hva om man f.eks er 40% sykemeldt da.. Hva da?

Det finner jeg ikke svar på :/

Jeg har per dags dato 100% fast stilling i bedriften jeg jobber i.



Anonymous poster hash: 7774b...f15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg har virkelig prøvd å google, men jeg finner ikke noe svar.

Jeg har snart vært sykemeldt i 1 år. Først en lang periode 100%, og så har jeg vært gradert sykemeldt litt opp og ned. Noen uker 70% sykemeldt, andre uker 50%.

Jeg er under behandling for å bli frisk, men det er ikke estimert noe tidspunkt for når jeg blir det.

Ifølge sjefen min så må jeg etter 1 år over på arbeidsavklaringspenger med 66% lønn. Det uavhengig av om jeg jobber 30 eller 90%.

Jeg søker på NAV sine hjemmesider, og der står det man kan søke om arbeidsavklaringspenger dersom man er minimum 50% sykemeldt.

Hva om man f.eks er 40% sykemeldt da.. Hva da?

Det finner jeg ikke svar på :/

Jeg har per dags dato 100% fast stilling i bedriften jeg jobber i.

Anonymous poster hash: 7774b...f15

Da får du den lønnen du tjener i stillingsprosenten du jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du den lønnen du tjener i stillingsprosenten du jobber.

Problemet her er jo at det er et krav på å være minimum 50 % sykemeldt for å få AAP overhodet.

Til TS - jeg vet virkelig ikke. I forhold til uføretrygd vet jeg at det er krav om at en må være minst 50 % ufør for å få stønaden, så kan godt stemme at de har innført samme krav for AAP.

Ville fått en time hos saksbehandler og snakka om saken din :hug:

Anonymous poster hash: ea0e2...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avhengig av hva som er din situasjon, så lurer jeg på om det kanskje kan være mulig å få utvida sykepengeperioden i særlige tilfeller...?



Anonymous poster hash: ea0e2...9c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er jo at det er et krav på å være minimum 50 % sykemeldt for å få AAP overhodet.

Til TS - jeg vet virkelig ikke. I forhold til uføretrygd vet jeg at det er krav om at en må være minst 50 % ufør for å få stønaden, så kan godt stemme at de har innført samme krav for AAP.

Ville fått en time hos saksbehandler og snakka om saken din :hug:

Anonymous poster hash: ea0e2...9c4

Ja, må nok ta en tlf til NAV tror jeg :) Husker ikke hvem jeg har som saksbehandler. Har bare vært på møte med de 2 ganger på legekontoret i forbindelse med sykemld.

Avhengig av hva som er din situasjon, så lurer jeg på om det kanskje kan være mulig å få utvida sykepengeperioden i særlige tilfeller...?

Anonymous poster hash: ea0e2...9c4

Det har jeg ikke funnet noen informasjon om :/ Har lest at det finnes en slags rehabiliteringsstønad.

Vil bare bli frisk jeg, så jeg kan jobbe for fullt igjen :)

Anonymous poster hash: 7774b...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er kanskje den rehabiliteringsstønaden jeg har hørt om ja, om en har klare utsikter for å bli ved full helse igjen, og egentlig ikke trenger arbeidsutprøving og hele den røkla.

Nei, nå er de vel slutta å underskrive brev også...? Men om du ringer har de nok i registrene sine hvem som har hatt saken din? :)



Anonymous poster hash: ea0e2...9c4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du bruker opp av sykepengeukene dine enten du har 20 eller 100% sykemelding, det finnes dessverre ingen mulighet for å få utvidet perioden. Dersom arbeidsevnen er nedsatt med minst 50% kan du søke aap, er den ikke det må du som en annen nevnte klare deg med den 60% stillingen du jobber i...



Anonymous poster hash: 3860b...1d7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet her er jo at det er et krav på å være minimum 50 % sykemeldt for å få AAP overhodet.

Anonymous poster hash: ea0e2...9c4

Ja, nettopp. Jeg svarte jo hva hun vil få ved friskmelding i mer enn 50% etter ett år - som altså er lønnen for det hun jobber.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Avhengig av hva som er din situasjon, så lurer jeg på om det kanskje kan være mulig å få utvida sykepengeperioden i særlige tilfeller...? Anonymous poster hash: ea0e2...9c4

Nei, det kan man ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er vel litt håpløst, for hvem vil da sykmeldes 40%?

De med 60% arbeidsevne.

For øvrig:

Arbeidsavklaringspenger erstattet Rehabiliteringspenger for 5 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jobbe inntil 60% på aap. Gjorde det noen måneder i fjor etter en operasjon. Da fikk jeg lønn fra arbgiver den prosenten jeg jobbet og aap for resten. Da jeg gikk fra å jobbe 60% til 80% fikk jeg ikke lengre penger fra NAV

Anonymous poster hash: b60c2...83b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er ansatt i stat eller kommune kan du være 40 % sykeldt/AAP, etter 1 år på sykepenger da der er noen særregler hvor pensjonskassen betaler 40 % eller lavere pensjon.

Er du ansatt i det private tror jeg ikke du får kompensert for lønstapet når dette er under 50 %.

Anonymous poster hash: c09f1...a88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du er ansatt i stat eller kommune kan du være 40 % sykeldt/AAP, etter 1 år på sykepenger da der er noen særregler hvor pensjonskassen betaler 40 % eller lavere pensjon.

Er du ansatt i det private tror jeg ikke du får kompensert for lønstapet når dette er under 50 %.Anonymous poster hash: c09f1...a88

Vel vel. Du kan. SØKE pensjonskassen om midlertidig ufør.

Not the same

Anonymous poster hash: cc55d...d80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...