sebastianen Skrevet 21. august 2013 #401 Skrevet 21. august 2013 Kongo-minister: - Det er skader på Moland som er forenelig med drap http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Kongo-minister---Det-er-skader-pa-Moland-som-er-forenelig-med-drap-7286847.html Jaha , skal de ha det til at Joshua har drept ham.....
Gjest Lincoln Skrevet 21. august 2013 #402 Skrevet 21. august 2013 Ønsker også var på de andre spørsmålene. Hvorfor lekte de soldater? Hvorfor gikk de rundt halsen med 8år gamle og utgåtte ID-kort fra førstegangstjenesten?Anonymous poster hash: 0083c...284 Fordi de lekte tøffe leiesoldater. Dette er da eldgammelt nytt.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #403 Skrevet 21. august 2013 Ønsker også var på de andre spørsmålene. Hvorfor lekte de soldater? Hvorfor gikk de rundt halsen med 8år gamle og utgåtte ID-kort fra førstegangstjenesten?Anonymous poster hash: 0083c...284 Jeg skulle ønske at folk som er så interessert i nyhetssaker leser seg opp på lett tilgjengelig info, før de begynner å stille kritiske spørsmål. Hvorfor forventer du at andre skal drøvtygge nyhetsartikler for deg og spytte essensen i trynet ditt? Anonymous poster hash: 2f17b...ab7 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #404 Skrevet 21. august 2013 Fordi de lekte tøffe leiesoldater. Dette er da eldgammelt nytt. Hvorfor? Hva var deres intensjon? De bodde jo der i over 5år. Litt lang tid på å kaste bort på å leke. Anonymous poster hash: 0083c...284 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #405 Skrevet 21. august 2013 Jeg skulle ønske at folk som er så interessert i nyhetssaker leser seg opp på lett tilgjengelig info, før de begynner å stille kritiske spørsmål. Hvorfor forventer du at andre skal drøvtygge nyhetsartikler for deg og spytte essensen i trynet ditt? Anonymous poster hash: 2f17b...ab7 Jeg har lest de fleste nyheter om de helt siden våren 2009, men jeg har aldri funnet ut hva de egentlig drev på med. Derfor spør jeg her inne Anonymous poster hash: 0083c...284 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #406 Skrevet 21. august 2013 Jeg har lest de fleste nyheter om de helt siden våren 2009, men jeg har aldri funnet ut hva de egentlig drev på med. Derfor spør jeg her inne Anonymous poster hash: 0083c...284 Snodig. Jeg har lest det meste om denne saken siden 2009, og synes det du spør om her har kommet tydelig frem. Google harder. Anonymous poster hash: 2f17b...ab7 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #407 Skrevet 21. august 2013 Jaha , skal de ha det til at Joshua har drept ham..... Og Norge står bak, siden Norge presset på at de skulle sone sammen, mener visst denne ministeren. Mon tro hvor mange milliarder Norge må betale i erstatning nå.... Anonymous poster hash: e3ea0...da3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #408 Skrevet 21. august 2013 Hvordan forklarer dere dette?? French sparer de i flere ganger hodet imens de ligger nede og tvinger de til å drepe en hund. Stormannsgale begge to.Anonymous poster hash: 0083c...284 Hvordan forklarer dere dette?? Hvem tror de at de er?? Kaller seg selv sersjanter og ledere, går rundt med Forsvarets id-kort 8år etter de gikk ut av førstegangstjenesten. French sparker de mens de ligger nede.http://www.vgtv.no/#!/video/26289/se-treningsvideoen-med-moland-og-frenchAnonymous poster hash: 0083c...284 Hvorfor bodde de i nabolandet Uganda?Anonymous poster hash: 0083c...284 Hvorfor bodde de flere år i Uganda?? Hvorfor drar de fra "det gode liv", jobber og lønn i Norge, bosetter seg i slummen Uganda hvor de har tatt med seg våpen, uniform og 8år utgåtte ID-kort fra Forsvaret som de har rundt halsen og bruker dagene på å leke soldater?Anonymous poster hash: 0083c...284 Ønsker også var på de andre spørsmålene. Hvorfor lekte de soldater? Hvorfor gikk de rundt halsen med 8år gamle og utgåtte ID-kort fra førstegangstjenesten?Anonymous poster hash: 0083c...284 Hvorfor? Hva var deres intensjon? De bodde jo der i over 5år. Litt lang tid på å kaste bort på å leke.Anonymous poster hash: 0083c...284 Hvorfor kan du ikke sette deg inn i saken? Hvorfor linker du til, og skriver om saker vi har sett 100 ganger før? Anonymous poster hash: 5d991...1b7
Gjest Lincoln Skrevet 21. august 2013 #409 Skrevet 21. august 2013 (endret) Hvorfor? Hva var deres intensjon? De bodde jo der i over 5år. Litt lang tid på å kaste bort på å leke. Anonymous poster hash: 0083c...284 Intensjonen var å starte et sikkerhetsfirma. SIG-Uganda kalte de det. Afrika og midtøsten er fullt av sikkerhetsselskaper startet av diverse vestlige eks-militære. Alle har ikke lyst til å jobbe på kontor i kommunen skjønner du. De hadde vel vært der i et snaut år da de ble arrestert. Sett deg litt inn i saken. Alt du spør om er blitt omtalt 100'000 ganger. Endret 21. august 2013 av Lincoln
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #410 Skrevet 21. august 2013 Jeg googlet og jeg fant. Beklager alle spørsmålene. http://www.klartale.no/verden/-ville-trene-opp-leie-soldater/Anonymous poster hash: 0083c...284
waco Skrevet 21. august 2013 #411 Skrevet 21. august 2013 Snodig. Jeg har lest det meste om denne saken siden 2009, og synes det du spør om her har kommet tydelig frem. Google harder. Anonymous poster hash: 2f17b...ab7 Litt av grunnen til at vi er her er at vi skal slippe å google da. Hva er din intensjon med å være her? Å snakke om hvorfor anonyme brukere stiller spørsmål? hvis du veit så godt hvorfor de var i uganda, - hvorfor svarer du ikke i stedet for å komme med formaninger? Hva er vitsen egentlig? 1
waco Skrevet 21. august 2013 #412 Skrevet 21. august 2013 Jeg googlet og jeg fant. Beklager alle spørsmålene.http://www.klartale.no/verden/-ville-trene-opp-leie-soldater/Anonymous poster hash: 0083c...284 Legg opp svarene her da! =) 1
I Grosny Skrevet 21. august 2013 #413 Skrevet 21. august 2013 Legg opp svarene her da! =) Her er det noen svar: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3245541.ece#.UhU7aOB_Gvs
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #414 Skrevet 21. august 2013 Legg opp svarene her da! =) Ville trene opp leie-soldater Norske Tjostolv Moland og Joshua French ville trene leie-soldater i Afrika. Det sier en tidligere britisk soldat. Soldaten sier til TV 2 at han arbeidet sammen med Moland og French våren 2008. De hadde seks oppdrag sammen som leiesoldater i Kongo og Sør-Sudan. Soldaten skulle hjelpe de to nordmennene med å starte opp et treningssted. Der skulle de trene leiesoldater. Mannen svarte på en avis-annonse. Han møtte Moland i Uganda. Der skal han ha fått tilbud om 70.000 kroner. Pengene var betaling for et oppdrag i Kongo.http://www.vgtv.no/#!/video/26289/se-treningsvideoen-med-moland-og-frenchAnonymous poster hash: 0083c...284 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2013 #415 Skrevet 21. august 2013 Legg opp svarene her da! =) Her står det at Moland har vært på mange oppdrag i Kongo helt siden 2005:http://mobil.tv2.no/nyheter/utenriks/moland-var-paa-oppdrag-i-kongo-allerede-i-2005-2930988.html Her er en lang og interessant artikkel om hvordan de levde som leiesoldater. Langt intervju med deres tidligere leiesoldat-samarbeidspartner/kollega:http://mobil.tv2.no/nyheter/utenriks/-moland-og-french-ville-starte-treningsleir-for-leiesoldater-2900893.html Her et et intervju med French FØR han ble arrestert i Kongo: (han har dekknavnet John Hunt)http://www.afrika.no/Detailed/18337.html Etter de ble arrestert har de nektet for at de var leiesoldater, selv om French har blitt intervjuet og fortalt det selv bare måneder før de ble tatt og kjent. Anonymous poster hash: 0083c...284 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #416 Skrevet 22. august 2013 Litt av grunnen til at vi er her er at vi skal slippe å google da. Hva er din intensjon med å være her? Å snakke om hvorfor anonyme brukere stiller spørsmål? Jeg er her fordi jeg er interessert i denne saken, og på jakt etter nytt om det som har hendt nå. Og brukere som stiller slike elementære spørsmål bidrar bare til å fordumme og spore av diskusjonen. Det blir litt som å diskutere valget2013, og så kommer noen å begynner å spørre hva demokrati er, og hvor Venstre egentlig kommer fra, og hvem er egentlig Jens Stoltenberg. Anonymous poster hash: 2f17b...ab7
Gjest Lincoln Skrevet 22. august 2013 #417 Skrevet 22. august 2013 Litt av grunnen til at vi er her er at vi skal slippe å google da. Hva er din intensjon med å være her? Å snakke om hvorfor anonyme brukere stiller spørsmål? hvis du veit så godt hvorfor de var i uganda, - hvorfor svarer du ikke i stedet for å komme med formaninger? Hva er vitsen egentlig? Personlig følte jeg at det ble en avsporing og at det virket som om vedkommende trodde h*n hadde nye revolusjonerende opplysninger som ingen hadde hørt før. Så jeg får bare beklage at jeg var krass for min del.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2013 #418 Skrevet 22. august 2013 Hvem av dem drepte sjåføren? Det vet jeg ikke, men enten det var han eller den andre fyren var jo begge med på det. Det er rart at de ville ta et slikt bilde... Anonymous poster hash: 1fce4...403
Larsern Skrevet 22. august 2013 #419 Skrevet 22. august 2013 Min personlige mening er basert på et bilde av en smilende wannabesoldat som står og tørker blod i en Toyota. Nettopp, personlige meninger har ingenting å gjøre i en rettsak. Personlige meninger har det ikke vært mangel på, kjennsgjerninger og bevis derimot har manglet. De har også en rykte-cv som ser verre ut enn en domstol i Kongo. Hvem skal jeg tro på? Intellekteuelle Afrikanske dommere, eller freelance sikkerhets-skyttere? Jeg anser juriststanden i Afrika for å ha høyere troverdighet enn freelance sikkerhetsstyrker. Intellektuelle afrikanske dommere? Come on..
Larsern Skrevet 22. august 2013 #420 Skrevet 22. august 2013 Hva vet du egentlig om hvordan bistand blir gitt til Kongo? Bistandsmidler gis faktisk ikke gjennom det kongolesiske statsapparatet, men gjennom internasjonale organisasjoner. Disse jobber med blant annet minerydding, fødselshjelp, prevensjonsopplysning, vaksiner og sykdomsforebygging. Syns du det er riktig at kvinner skal dø i barsel på grunn av en norsk tulling som syns det er ubehagelig i kongolesisk fengsel? Du kan jo lese mer om bistand til Kongo her om du er interessert: http://www.dagsavisen.no/nyemeninger/alle_meninger/cat1002/subcat1021/thread281438/#post_281438 Det er mye man skal i "Kongo og andre skumle land". Blant annet har Norfund mye investeringer der nede. Mange jobber med bistand og utvikling av infrastruktur. Vestlige ingeniører hjelper til med å bygge demninger, veier, broer og andre ting de nødvendigvis ikke greier å fremskaffe kompetansen til lokalt. Leger og helsepersonell fra Europa og USA hjelper til i urolige områder med nødhjelp.. Det hadde rett og slett blitt krise for veldig mange om europeere ikke lengre hadde vært trygge øst-Afrika. Anonymous poster hash: 3c63e...31b Jeg skal være ærlig å si at jeg ikke har oversikt over bistandsmidlene som ytes til Kongo, mye av det er frivillighetsarbeid og NGO's, men at korrupsjon er utbredt er hevet over tvil. Om kun 10% av bistanden gis av norske myndigheter så er det fortsatt snakk om millioner av dollars som mektige menn der nede nødig vil miste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå