Gå til innhold

For deg som ikke forstår hva Høyre sier om uføretrygdede


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fra Høyres nettside:

Høgre vil gå gjennom dagens skatte og velferdsordningar for å sikre at dei oppmuntrar til aktivitet. Høgre vil ha "aktivitetsplikt" for alle sosialhjelp mottakarar, med låg terskeltilbod for unge brukerar.

...

For Høgre vil at det alltid skal lønne seg å jobbe.

...

Vi vil ha betre og mindre byråkratiske tilretteleggingsordningar og vi vil styrke lønnstilskotsordninga slik at fleire kan komme inn i arbeidslivet. Arbeid er grunnlaget for den enkeltes – og vår felles velferd og det må lønne seg å jobbe.

http://www.hoyre.no/www/hoyre_der_du_bor/telemark/aktuelt/Styrk+Nav+for+ein+styrka+arbeidslinje.d25-T2lvQY2.ips

Det Høyre sier med dette er ikke at de ønsker å hjelpe folk ut i arbeid på en arbeidsplass der folk med forskjellige hindringer og hemninger kan få hjelp og støtte og møte forståelse.

Det Høyre sier, når de sier at "det skal lønne seg å jobbe", er at den som blir eller er uføretrygdet skal tape på det. Slik at en skal "motiveres" til å komme seg i jobb. Og så er det ikke den uføretrygdede som skal få økonomisk motivasjon til å komme seg i jobb, det er arbeidsgiveren som skal motiveres til å ansette den uføretrygdede. Arbeidsgiveren skal få lønnen til den uføre dekket og enda litt mer til å putte i egen lomme for å motiveres til å ha en uføretrygdet ansatt.

Tenk på det før du stemmer borgelig.



Anonymous poster hash: ecf16...20c
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja? For oss som er i arbeid er jo dette bare positivt?



Anonymous poster hash: c4a9e...725
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja? For oss som er i arbeid er jo dette bare positivt?

Anonymous poster hash: c4a9e...725

Nei, for den som er i arbeide er det negativt å lære seg å ikke tenke på andre.

Anonymous poster hash: ecf16...20c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så mye verre enn hva AP gjør? Lar unge enslige mødre i sin beste alder leve på 22 000 kr utbetalt for å sitte på ræva og lakke negler imens poden er i barnehagen? Uten å følge opp, motivere vedkommende til å jobbe eller sparke dem ut i jobb?

Heller tough love, enn å pøse ut stønader og spørre forsiktig en gang i året om vedkommende trives med det. Jeg tror at mange som mottar stønader vil sette pris på å "bli tvunget" til å jobbe, de vil føle en ny egenverdi, være mer sosial og føle at de klarer å jobbe likevel. Hvis det ender med at Gunnfrid som tidligere var 100% uføretrygdet finner ut at hun kan jobbe 30% så er jeg fornøyd. Bare 10% er bedre enn ingenting.

Det er også positivt at de vil oppmuntre bedrifter til å ha et åpnet sinn og ønske trygdede velkommen. Stigmatisering gjør nok at mange føler de blir eller vil bli sett ned på om noen ved den nye bedriften vet at de kommer fra NAV. Å få flere trygdede ut i jobb og belønne bedrifter som klarer å gjennomføre dette på en positiv måte kan jo ikke være negativt?



Anonymous poster hash: 53bb3...437
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg tenkt på. Derfor stemmer jeg Høyre. Jeg er også for en noe redusert utbetaling ved sykdom, feks 85% de første 16 dagene. Sykefraværet og trygdebruken må ned, og da er dette et svært effektivt virkemiddel.

Klarer ikke helt å se hva som er negativt her. Høyre går inn for at det skal lønne seg økonomisk for både trygdemottaker og arbeidsgiver.

Det Høyre sier med dette er ikke at de ønsker å hjelpe folk ut i arbeid på en arbeidsplass der folk med forskjellige hindringer og hemninger kan få hjelp og støtte og møte forståelse.

Det er akkurat det de kommuniserer i partiprogrammet sitt. i neste avsnitt fra det samme partiprogrammet kan man jo lese:

For Høgre vil at det alltid skal lønne seg å jobbe. Vi må bli flinkare til å opne arbeidslivet for fleire, ikkje bare dei med A4 bakgrunn. Andelen funksjonshemma i arbeidslivet går ned, og talet i denne gruppa som vil inn i arbeidslivet aukar. Bare dei siste par åra har talet på funksjonshemma som vil inn i jobb auka med 6000 til 84 000. Høgre vil ha ein dugnad for å få funksjonshemma og andre grupper som slit inn i arbeidslivet.

Lønnstilskudd stiller jeg meg positiv til, da det ikke bare er å vedta at arbeidsgivere må bli flinkere til å ansette mennesker med ulike utfordringer. Det aller beste hadde selvfølgelig vært om man kunne det, slik fungerer det desverre ikke i praksis. For eksempel er det et reelt problem at mange blir holdt helt utenfor arbeidslivet pga ulike fordommer, feks fordi de sitter i rullestol. Da kan et incentiv være veien å gå.

Når det gjelder det at man taper økonomisk på å bli uføretrygdet, så mener jeg at det er det minste av to onder. I et større samfunnsmessig perspektiv er det alt for mange som mottar trygd. Mange har en restarbeidsevne som ikke utnyttes mens andre befinner seg i en vanskelig situasjon der et lite spark bak er rett medisin. Dette vil aldri passe for alle og det vil alltid være noen som faller utenfor. Dette er leit, men jeg klarer ikke helt å se at det er mulig å lage et system som fanger opp alle, som gir den beste løsningen for alle og som er bærekraftig på sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...