Gå til innhold

Å være borte fra arbeidslivet i 7 år - er jeg høysensitiv?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg ble sykmeldt i 2006, da jeg var 25 år. Nå er jeg 32 år og går på AAP. Forhåpentligvis vil jeg begynne å jobbe eller studere iløpet av 2014

Jeg blir litt skremt og får vondt i magen når jeg tenker at jeg ikke har vært i arbeidslivet på 7 år...

Hvem vil ansette meg? Hvordan forklare det store hullet på 7 år?

Når jeg tenker på problemene og vanskene mine er jeg ganske sikker på at jeg sliter med høysensitivitet, men jeg vet ikke hvor jeg kan få hjelp?

Anonymous poster hash: bee69...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fastlegen? Evt. psykolog? Evt. lære deg å leve med at du er slik du er?

Å være høysensitiv er faktisk ikke regnet som noen sykdom, -heldigvis, siden ca. 20% av oss er det. Det kan være plagsomt og upraktisk å reagere på ting andre ikke reagerer på, men det bør være mulig å lære seg å leve med det.

Spm.: Man tar inn andres følelser og sinnsstemninger lett?

Svar: OK, så virker radaren litt for godt, men det er faktisk de som sliter akkurat nå, ikke jeg.

Spm.: Au! Det gjør vondt (når noe egentlig ikke burde gjøre det).

Svar: Au, søren - men det er ikke farlig vondt. Best å prøve å overse det, blir det alt for ille så får jeg ta en tur til legen og sjekke om det faktisk ER noe eller bare jeg som reagerer ekstra sterkt igjen.

Spm.: Hva ER den rare lukten?

Svar.: Man leter etter gode grunner (brann, noe som er sølt ut, noe som er blitt for gammelt) og finner man ikke noe så regner man som så at lukten neppe er så kraftig at folk flest ville reagert på det, og så prøver man å fortrenge den.

Og så videre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte kanskje at jeg kunne forklare mitt 7 år store hull med dette, da jeg vet at det er grunnen... Sliter så grusomt sosialt, og det hindrer meg i å leve livet som jeg vil.

Anonymous poster hash: bee69...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke det at du har vært sykemeldt god nok grunn?

Jeg var bare sykmeldt 1 år..,

Hva med de 6 andre årene?

Anonymous poster hash: bee69...d04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan skrive at du har navet



Anonymous poster hash: cdc9e...067
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ta deg sammen kan du, for et liv det å begrense seg selv. Du er frisk og bor i verdens rikeste land. Hvorfor bruke energi på dumme ting? Er sikker på du blir ti ganger bedre av å komme deg ut og i jobb.



Anonymous poster hash: 2bb31...83f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe poeng i å si at du har vært ute av arbeidslivet i syv år fordi du er høysensitiv, da får du iallfall ikke noe jobb. Du kan si at du har vært syk i en lengre periode, uten å gå inn på hva du tror feiler deg. Og som sagt over her, å være høysensitiv er ikke regnet som en sykdom, og takk og lov for det. Det er noe med at man må lære seg å fungere i omgivelsene, selv om det er vanskelig.

Hvis du i de seks årene har sittet på ræva og ikke gjort en dritt, dvs ingen behandligsopplegg, arbeidstrening, denslags, så forstår jeg at du er redd nå. Det er mye å ta igjen, og vanskelig å lyve om.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror det å være høysensitiv absolutt kan være en del av forklaringene på hvorfor du har falt ut av arbeidsliv..Men det er ingen unnskyldning og det er aldri for sent. Selv har jeg begynt i full jobb etter å ha vært ute av arbeidslivet i seks år :)



Anonymous poster hash: 507fc...287
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du var sykmeldt i ett år, og har gått på AAP uten noen god grunn i seks år, er det det du mener?

I såfall synes jeg du skal si det til potensielle arbeidsgivere og håpe at de ansetter deg på grunn av bunnløs ærlighet.

Hvis ikke :vetikke:

Som man reder, ligger man.

Edit: retta skrivefeil

Endret av Skjoldmøy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...