Gå til innhold

Bør jeg få meg katt nå?


Røffetøffa

Anbefalte innlegg

Jeg er en 24 år gammel jente som ELSKER katter! Min store drøm er å kjøpe meg en hellig birma pus som kan være innekatt. Grunnen til at jeg vil ha innekatt er fordi vi alltid hadde mange utekatter da jeg var liten. Disse ble alltid påkjørt etter noen år, og det er så trist å miste et dyr så tidlig som man har blitt så glad i :( Dessuten er det ikke lov med utekatter i borettslaget der jeg bor nå, bare innekatter.

Jeg har kjøpt meg en toroms på ca 40 kvadrat. Er dette for liten plass for meg og en katt? Bor alene og jobber 3-delt turnus så jobber både dag, kveld og natt. Er redd for at pusen skal være for mye alene og bli ensom.

Hva mener dere? Bør jeg kjøpe katt nå, eller vente til jeg har større plass og eventuelt en samboer som kan være sammen med katten også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Snyltefluen

Bor selv på 35 kvadrat, og har en meget lykkelig huskatt som innekatt. Jobber selv natt og sporadiske dagskift, i tillegg til å faktisk ha et sosialt liv (med venner som er allergisk mot kattepuser), men hun har lært seg at den tiden jeg er hjemme, er hennes. Om jeg jobber på pc'en eller ser på tv, så har hun rett på fanget mitt, men mesteparten av tiden blir brukt sovende i klesskapet (faktisk!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 kvadrat for deg og en skjønn pusetass, er mer enn nok! Tross alt, pusetassen skal ligge på fanget ditt når du er hjemme, å når du ikke er hjemme har den mer en nok plass, så bare kjøp du :danse:

Du vet, så lenge det er hjerterom, er det husrom :catmilk::rodmer:

(ps, her bor vi 3 voksne og 2 puser på 60 kvm, går fint det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du er redd for at den skal være mye alene, kan du jo vurdere å skaffe deg 2 :) Da har de selskap i hverandre. Det blir jo en del dyrere om du skal ha to rasekatter, men mange oppdrettere kan gi deg redusert pris om du skal ha fra samme kull/samme tid. Du kan jo også vurdere en kattunge fra omplassering til å ha sammen med din hellige birma :)

Du bør også ha 2 kattetoalett om du skaffer deg 2, men resten av utstyret som børster, leker og slikt noe kan de så klart dele på.



Anonymous poster hash: fab9b...b33
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snyltefluen

Birmaer er skjønne, forresten, gratulerer på forhånd med den lille birmapusen din! Ønsker meg selv (når jeg får større leilighet) en egyptisk mau, og en norsk skogkatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innekatter bør alltid være to! 40 kvadrat kan gå, men da må du bygge en del i høyden- hyller oppover veggene o.s.v. Når du er alene og i full jobb, må du være forberedt på å bruke mesteparten av fritiden din hjemme hos kattene. De må lekes med og stimuleres om de skal bli lykkelige som innekatter. Men vær så snill... Ikke finn på å skaffe en alenepus under slike forutsetninger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har 4 katter på 40 kvadrat :-p To kattunger som bare er her for en periode. Så tror det skal gå fint med en pus:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sophia21

Det går nok fint, du høres reflektert og ansvarlig ut, det er bra! Jeg bodde med innekatt på 33 kvadrat, pusen hadde det flott, nå bor jeg i kollektiv med henne, så det er større plass og hun blir jo ikke så mye alene, men samtidig tror jeg hun likte at vi hadde en liten leilighet for oss selv. To innekatter kan jo være fint om de går overens, så de har selskap :) Nå reiser jeg mye med pusen min da, så jeg kunne ikke hatt to katter (under viss vekt og størrelse kan man ha katt i kabin på fly, jeg ville aldri latt henne være alene i lasterom). Så det er også ting man må tenke på, og hvordan det blir med pass om man skal bort og ikke kan ta med katt.

For noen katter er det som noen her nevner viktig med muligheter til å bevege seg opp i høyden, men min katt liker seg best på lavt nivå. Min katt er forresten omplasseringskatt, og har i stor grad selv valgt å være innekatt, da hun trives best i nærheten av meg, er veldig rolig og litt nervøs. Katter er tilpasningsdyktige, ikke alle savner utelivet. Hvis du skaffer en omplasseringskatt kjenner gjerne de som jobber der til dyrene og vet hvilke katter som må ha utemuligheter, og hvilke som kan være innekatter, om de helst vil være eneste katt eller om de trives best med flere osv.

Det går nok greit med å ha katt med jobben din, regner med du er hjemme litt hver dag likevel? Katter sover jo veldig mye, men samtidig er det viktig å sette av litt tid til kos og lek, men det er jo bare kos!:) Her går det veldig fint, når jeg legger meg ned på sofaen for å slappe av med en film etc, legger pusen seg alltid oppå meg eller ved siden av meg, og hun sover i sengen sammen med meg, så vi får kvalitetstid. Hun elsker tanntråd, så da blir det naturlig med litt lek etter tannpussen ;)

Viktig med katteleker, klorestativ osv, og at kattens ting plasseres slik at katten føler det er sitt hjem og territorie, og at ikke alle katteting blir "gjemt bort". Her var det feks. katta som bestemte hvor klorestativet skulle stå. Har egen katteseng, men hun får lov til å ligge hvor som helst. Tror det er veldig lurt at det er enkelt for katten å kunne komme seg til et vindu og ha mulighet til å sitte og se ut.

Selv om det skal være innekatt bør den uansett chippes og steriliseres. Katten kan likevel komme bort, man vet aldri hva som kan skje, og sterilisering øker dyrets levealder, gjør katten roligere og man slipper markering og løpetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 kvm er ikke noe problem, her er vi to voksne, en katt, og en hund på 50kg, på 50kvm. Husk klatrestativer og slik så pusen får ting og drive med, og masse leker. Er du redd den skal være mye alene, så kan du også vurdere to, da de får mye selskap i hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra en som har god erfaring med dette :-) Jeg har en hellig birma og en ragdoll . Min første pus var en ragdoll, og jeg hadde nylig kjøpt en 2 roms (53 kvm) . Jeg jobbet og gikk på skole fulltid . Jeg merket kjapt at hun ikke likte alenetiden og jeg følte meg litt skyldig . Hun satt ofte foran døren, og ventet på meg :-/ Så jeg bestemte meg for å kjøpe meg en birma . Og nå er hun helt annerledes . De er utrolig glad i hverandre, og når jeg kommer hjem, så ligger begge sammen og sover i leiligheten . De har det så utrolig godt når de er flere . Noen katter foretrekker å være alene, men jeg merket fort forskjellen . Hun er så mye lykkeligere nå, og jeg får ikke like dårlig samvittighet når jeg drar på morgenen . Hun kommer med meg til døren, og "vinker" meg avgårde på en måte . Så titter jeg inn gjennom vinduet, og jeg ser dem løper rundt å tuller å leker :-) Når det gjelder leiligheten så er det absolutt ikke lite, og jeg syns ikke du skal tenke på det som noe problem ! Men siden du jobber mye syns jeg absolutt det er best de er 2, og er mange oppdrett som foretrekker at de er 2 om du har en krevende jobb . Men du kan jo se det an, men syns absolutt du skal vurdere det for er utrolig koselig med dyr :-)



Anonymous poster hash: 10acc...b09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fikk meg katt fikk jeg mye lesestoff fra bl.a. dyrlegen, og der var det tegnet opp en plantegning over hvor kattemøbler, kattekasse, mat og vann burde stå i forhold til hverandre, og der sto det også at en katt trives best når den bor på mellom 30m2 og 50m2, med færreste mulig rom og plass til å klatre og ligge høyt opp.

Katter er gjerne slik at de liker at "ting er som de er". Derfor føler mange av dem en trang til å sjekke hele boligen flere ganger hver dag, for å passe på at ting er som de skal. Derfor kan man ofte være nødt til å åpne dører for en mjauende katt som vil inn på badet, soverommet eller "bod/teknisk rom" fordi de vil sjekke. Min blir urolig når jeg har ryddet, for den er vant til at jeg har det litt rotete og har flere kleshauger å velge i på kontoret ;) Så det er en av grunnene til at katter liker små boliger.

Jeg ville skaffet meg to om jeg var deg, selv om en innekatt bare er vant til den lille verdenen den bor i og tilpasser seg deretter, så er det trivelig med selskap og en lekekamerat. Det er ikke sikkert de vil trenge to "toalett", det viktigste for at en katt skal gjøre fra seg i sanda er at den er ren, men at det likevel lukter urin slik at den vet at dette er en plass man gjør fra seg på. Dette lukter den godt altså, det er bare å rengjøre hele boksen.



Anonymous poster hash: e8fa8...3a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...