Gå til innhold

Er det lov til å ha hunden løs i Oslo når det ikke er båndtvang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, jeg bor i Oslo (majorstua hvis det har noe å si). Jeg liker godt å ga med hunden min løs ved siden av meg når vi går, for da trener vi mens vi går (bli, sitt, vent, kom osv) og hunden elsker dette. Han blir mye mer oppmerksom på meg enn når han går i bånd.

Jeg lurer på om det er lov å ha hunden løs når det ikke er båndtvang. Eller er det alltid båndtvang i by? Jeg ønsker ikke å lufte han på hundejordet, for har hatt så mange dårlige opplevelser der oppe. Det er en pomerianian/kleinspitz.

Er det lov å ha hunden sin løs?

Anonymous poster hash: bea64...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, i Oslo er det lov å ha hunden løs utenom ordinær båndtvang. Men du bør jo bruke skjønn når du har hunden din løs, husk at mennesker kan være redde for hund og reagere negativt på en hund som går løs i folkemengder (uansett hvor god kontroll du mener å ha).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i Oslo er det lov å ha hunden løs utenom ordinær båndtvang. Men du bør jo bruke skjønn når du har hunden din løs, husk at mennesker kan være redde for hund og reagere negativt på en hund som går løs i folkemengder (uansett hvor god kontroll du mener å ha).

Takk for svar. Jeg har en liten hund men jeg skjønner at folk kan bli redd uansett hvor liten den er. Jeg pleier å trene den når det ikke er noen i nærheten :)

Anonymous poster hash: bea64...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har en liten hund men jeg skjønner at folk kan bli redd uansett hvor liten den er. Jeg pleier å trene den når det ikke er noen i nærheten :)

Anonymous poster hash: bea64...fe0

Helt greit, så lenge du har kontroll på hunden din.

Jeg synes imidlertid jeg ser en overvekt av småhunder som får lov til å gå løs uten noen som helst kontroll, og jeg må innrømme at jeg ikke har så mye til overs for småhunder heller, når de løper mot meg og gjerne bjeffer i tillegg.

Så igjen, så lenge du ikke plager andre, har tydelig kontroll på hunden eller tar hunden i bånd når du møter noen, så er det helt greit :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit, så lenge du har kontroll på hunden din.

Jeg synes imidlertid jeg ser en overvekt av småhunder som får lov til å gå løs uten noen som helst kontroll, og jeg må innrømme at jeg ikke har så mye til overs for småhunder heller, når de løper mot meg og gjerne bjeffer i tillegg.

Så igjen, så lenge du ikke plager andre, har tydelig kontroll på hunden eller tar hunden i bånd når du møter noen, så er det helt greit :)

Ja det er en del småhunder som ikke blir oppdratt som en hund, da kan de bli sånn. Dessverre må jeg som har en liten hund leve med at folk ikke liker min hund og antar det ene og det andre på grunnlag av alle små bjeffehunder.

Hunder er forskjellige, selv om mange småhunder bjeffer og løper villt gjør ikke min det.

Han går stille ved siden av meg med blikket vendt opp mot meg for å følge med på neste kommando.

Mennesker har fordommer og sånn er det bare :)

Anonymous poster hash: bea64...fe0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Det er ikke lov. Hvordan noen kan si dette, er merkelig - http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/idrett_og_fritid/turtips/hund/bandtvang/

Men dette går mye på skjønn også. Om politiet ser deg, og ser du har så god kontroll som du har, så gjør de ingen ting med dette. Flyr bikkja galemattias rundt når det er båndtvangstid derimot, så kan du få en bot.

De har hatt aksjoner mot løshunder, der de ba alle om å kalle inn hundene. Og de som ikke fikk inn hundene sine kjapt nok, fikk bot. Synes de burde ha flere slike aksjoner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke lov. Hvordan noen kan si dette, er merkelig - http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/idrett_og_fritid/turtips/hund/bandtvang/

Men dette går mye på skjønn også. Om politiet ser deg, og ser du har så god kontroll som du har, så gjør de ingen ting med dette. Flyr bikkja galemattias rundt når det er båndtvangstid derimot, så kan du få en bot.

De har hatt aksjoner mot løshunder, der de ba alle om å kalle inn hundene. Og de som ikke fikk inn hundene sine kjapt nok, fikk bot. Synes de burde ha flere slike aksjoner.

TS spør da vitterlig om dette er lov når det ikke er båndtvang :klo:

Og det er da ikke båndtvang hele året i Oslo heller, unntatt noen verneområder, såvidt jeg kan se fra linken din.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man ikke bare holde seg til det som står i Hundeloven og politivedtekten for Oslo kommune da?

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#6

Ifølge politivedtekten for Oslo kommune, så:

§ 6-1. Ansvar for dyr på offentlig sted

På offentlig sted plikter person med ansvar for dyr å ha kontroll med dyret ved bruk av bånd eller på annen måte, slik at dyret ikke er til fare eller sjenanse.

§ 6-2. Forvaring av kjæledyr, salg, avliving o.a.

Politiet kan ta i forvaring dyr som går løs i strid med bestemmelsene i § 6-1. Unnlater eier eller besitter å hente dyret innen en uke etter at han eller hun er varslet personlig eller ved kunngjøring i pressen, kan politiet selv eller overlate til kommunen å la dyret selges eller avlives.

Politivedtekten gjelder overalt i kommunen både i byen og i Marka og i tillegg til bestemmelsene i hundeloven.

Kan også se her:

http://www.bymiljoetaten.oslo.kommune.no/idrett_og_fritid/turtips/hund/lover_forskrifter/

Endret av Peanut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...