Gå til innhold

Bruk av fakta i stedet for faktisk


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bruk av fakta i stedet for faktisk. Er dette grammatisk korrekt, eller brukes det mer i dialektens verden?

Eksempler: 'Det var fakta ganske gøy' i stedet for 'Det var faktisk ganske gøy'

osvosvosv



Anonymous poster hash: 8d9d1...b3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aldri hørt før. Sosiolektpåfunn.



Anonymous poster hash: 7bc1d...944
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg fakta aldri hørt før.



Anonymous poster hash: 08505...954
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Dette har jeg hørt mange ganger. Det er ikke riktig bruk av ordet. Fakta (flertall av faktum) er et substantiv. Men dette: "Det er fakta f**n" har jeg hørt både på bygdemål og bymål.

Til Sakone: Du postet visst ditt innlegg mens jeg var i ferd med å skrive :).

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gamle far pleide å si det. Han var fra Bergen.



Anonymous poster hash: 7b9b4...1e1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Fakta faan" er vel et fast og veletablert uttrykk, og ikke det samme som TS tar opp, nemlig å bruke "fakta" i stedet for "faktisk", som i "det var fakta gøy".

Det siste har aldri jeg hørt før, og det samme ser ut til å være tilfelle for de andre i denne tråden også, så jeg vil anta at det bare er en enkeltperson som har misforstått betydningen av dette ordet.



Anonymous poster hash: 6baf8...6a0
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

"Fakta faan" er vel et fast og veletablert uttrykk, og ikke det samme som TS tar opp, nemlig å bruke "fakta" i stedet for "faktisk", som i "det var fakta gøy".

Det siste har aldri jeg hørt før, og det samme ser ut til å være tilfelle for de andre i denne tråden også, så jeg vil anta at det bare er en enkeltperson som har misforstått betydningen av dette ordet.

Anonymous poster hash: 6baf8...6a0

Som jeg skriver lengre opp, har jeg hørt dette ofte. "Det var fakta det jeg sa", "han er fakta helt sprø". Kanskje det er spesielt for stedet jeg ble født, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksemplene dere viser her, er ikke spesielt graverende. Men jeg har hørt "fine folk" (politikere ol) si "et fakta" (feks "det er et fakta at innvandring lønner seg"), og da grøsser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Eksemplene dere viser her, er ikke spesielt graverende. Men jeg har hørt "fine folk" (politikere ol) si "et fakta" (feks "det er et fakta at innvandring lønner seg"), og da grøsser jeg.

Litt på siden. Det er på samme måte med forum/fora. Et fora er slett ikke sjeldent å se/høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt på siden. Det er på samme måte med forum/fora. Et fora er slett ikke sjeldent å se/høre.

Jeg googlet "et fora", sånn for moros skyld. Fikk opp denne:

"NAV Finnmark oppretter nå et fora" - som presterer å skrive videre: "Foraet er opprettet- og ledes av NAV Finnmark"...

Anonymous poster hash: 08505...954

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Litt på siden. Det er på samme måte med forum/fora. Et fora er slett ikke sjeldent å se/høre.

Ja, beklager. Jeg blir så lett revet med. :jolie: Men altså, jeg er vokst opp med "fakta meg" som en variant av "faktisk". Ser ikke store forskjellen på dette og bare "fakta".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bestefar sier fakta. Han er født og oppvokst i Bergen.

Han sier ofte "fakta talt", synes det er kult jeg ;) Ser på det litt som å si at klokken er "kvart i itt" (12.45).

Altså dialekt.



Anonymous poster hash: d8a3b...7d2
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller aldri hørt dette noe sted. Lyder som barnespråk, selv om jeg forstår at det nok heller er et dialektfenomen

Anonymous poster hash: f9e55...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men i "fakta talt" og "fakta faen" er det jo substantivet "fakta" det dreier seg om, og ikke adverbet "faktisk". Det blir noe helt annet enn det TS tar opp, nemlig at noen bruker "fakta" der hvor det skal være "faktisk", som i "det var fakta gøy".



Anonymous poster hash: 6baf8...6a0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...