Gå til innhold

Når man skal melde flytting til nytt land


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal til utlandet, og gå på språkkurs for å lære språket i landet det gjelder. EU-land. Det jeg trenger å gjøre for å få bli der(6 mnd), er å registrere meg i byen jeg bosetter meg i. Spørsmålet er: må jeg oppgi hva jeg har fullført av skole hjemme? Med vitnemål/bevis?



Anonymous poster hash: 45fc3...7f4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er et altfor generelt spørsmål. Det er ikke samme regler i alle EU-land. I Frankrike registrerte jeg meg ikke, mens i Tyskland gjorde jeg det. De var uansett ikke interessert i hva jeg hadde drevet med i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et altfor generelt spørsmål. Det er ikke samme regler i alle EU-land. I Frankrike registrerte jeg meg ikke, mens i Tyskland gjorde jeg det. De var uansett ikke interessert i hva jeg hadde drevet med i Norge.

Det er til Tyskland jeg skal, faktisk! Hvordan foregikk det? :) -TS

Anonymous poster hash: 45fc3...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener registrering hos Bürgeramt, trenger du bare passet ditt og en bekreftelse på bosted.

Hva lærestedet krever, er et annet spørsmål.



Anonymous poster hash: ec821...46f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "registrere deg"? Til hvem? By, land, lærested?

Å melde flytting er bare relevant ovenfor Norge og postsystem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et altfor generelt spørsmål. Det er ikke samme regler i alle EU-land. I Frankrike registrerte jeg meg ikke, mens i Tyskland gjorde jeg det. De var uansett ikke interessert i hva jeg hadde drevet med i Norge.

Hvorfor gjorde du det ikke i Frankrike (no judgement, men oppriktig interesse...var det ikke nødvendig? Jobbet etter studerte du der? :) På forhånd takk for svar! :-)

Anonymous poster hash: 1ea69...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva mener du med "registrere deg"? Til hvem? By, land, lærested?

Å melde flytting er bare relevant ovenfor Norge og postsystem.

I de fleste land må man registrere seg hvis man flytter dit varig evt midlertidig, dvs gi beskjed om at man har flyttet dit, hvem man er, adresse, statsborgerskap osv. Dette er jo for at de skal ha oversikt over folkemassen og at du er der lovlig. Jeg måtte registrere meg da jeg kom flyttende og når jeg fikk nytt pass, dvs fikk påminnelse om at passet mitt snart var utløpt så nå måtte jeg møte opp med mitt nye. Måtte også melde flytting innad i landet.

På denne måten har man flere av rettighetene som landets borgere og ofte krever banker, arbeidsplasser, utleiere ol å se denne bekreftelsen. Til og med videoutleiere for at man skal få lånekort... :) Jeg har forresten kun erfaring med Østerrike.

Og så må man melde fra til folkeregisteret i Norge om at man flytter utenlands og gi beskjed når man flytter hjem igjen.

Anonymous poster hash: 2f54f...a96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du mener registrering hos Bürgeramt, trenger du bare passet ditt og en bekreftelse på bosted.

Anonymous poster hash: ec821...46f

Og en stor dose tålmodighet. Eventuelt å gjøre som meg, møte opp en time før åpningstid for å være først i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og en stor dose tålmodighet. Eventuelt å gjøre som meg, møte opp en time før åpningstid for å være først i køen.

Sant nok, de sender deg hjem igjen hvis de har for lang kø. Etter to mislykkede forsøk bestilte jeg time via internettportalen deres. Vet ikke om de har denslags overalt.

Anonymous poster hash: ec821...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...