Gå til innhold

Verden går ikke min vei - det er dermed alle andre sin feil


Rights

Anbefalte innlegg

- Det er alle andre sin feil !


Kjellfrid og Kjellaug har et barn sammen. Helt siden barnet ble født, har de aldri hatt noen klare grenser på barnet. Barnet vokser opp, og får i tidlig alder både (10års alderen kanskje) Xbox 360 og PS3, og får spille hvilke spill han nå enn vil spille (selv om aldersgrensen på spillene er 15/18 år). Kostholdet er preget av godteri, energi drikke, og han får i grunn gjøre hva fanden han vil. Allerede på barneskolen merkes det av lærere at dette er et barn som har "AD/HD" tendenser, og det er i grunn mye tull med barnet. På ungdomsskolen begynner problemene virkelig å komme frem. Dårlige karakterer, dårlig fysisk form. Får fortsatt hva han nå enn vil ha. Aldri har det vært satt en eneste grense i hans liv.

Elendige karakterer / oppførsel er skolen sin feil... mener hans foreldre (og barnet selv). Det er nemlig ikke foreldrene sin feil skal vite. Nei, nei, nei... Det er alle andre sin feil. Er det ikke lærerne som er syndebukkene, så er det hele "systemet".

Dette "barnet" har ikke oddsen på sin side når han selv en gang blir "voksen".

* snip *


Kjell Stine ble hektet av databasillen som 14 åring. Innsatsen på skolen gikk gradvis nedover, helt til han droppet ut. Med ingen utdannelse og ingen arbeidserfaring er det ikke lett å komme seg ut i arbeidslivet, for da må det faktisk en innsats til. Personen er i "systemet" (NAV), men hva i all verden gjør nå de? NAV klarer jo for faen ikke servere en jobb på et sølvfat engang, så da er det like greit å leve på sosialen. Får jo tross alt det elementære dekket (servert på et sølvfat).

Det er systemets feil, ikke Kjell Stine sin feil.

*snip*

Gunnstein er 24 år, 1.60m og veier 100kilo. Grunnen til at hun er blitt tykk er fordi det helvetes godteriet er så billig! Det er godteriet sin feil, ikke hennes. Det er nemlig ikke hennes feil at hun sitter i sofaen hele dagen og koser seg med en pose chips, litt smågodteri, litt brus, og kanskje en sjokolade. Den eneste fysiske aktiviteten hun driver med er å gå fra/til jobb (om hun har det i det hele tatt). Men det er altså ikke hennes feil - det er samfunnets krav til at kvinnen skal være 'slik og slik' som er feilen, samt at godteri/snacks er så billig her i landet.

Det er ikke Gunnstein sin feil at hun ble feit (og blir stadig feitere), det er det billige godteriet sin feil. Drittbutikker! Prisen på godteri burde blitt satt opp DRASTISK, for det er der feilen er.

*snip*

Leif Stine kjøper seg en flott kommode hos IKEA. Problemet er bare det at hun har montert noe feil.. og den fungerer ikke helt som den skal. HELVETES møkka IKEA! MØKKA BRUKSANVISNING, DUMME SVENSKER!

Det er selvfølgelig ikke Leif Stine som er problemet her. Det er IKEA og de helvetes svenskene.

*snip*

Det er kanskje ikke akkurat verdens beste eksempler, men poenget er altså at det er ofte slik at personer som ikke har det slik de selv ønsker / problemer har oppstått, så er det ikke deres egen feil - det er alle andre sin feil. Det er alt for mange personer som er "blinde", og ikke evner å se at de selv er årsaken til deres livssituasjon / deres "problem".

DET ER NEMLIG IKKE MIN FEIL, MEN ALLE ANDRE SIN FEIL!





  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel... Studier har vist at folk med god selvinnsikt har lettere for å bli deprimerte enn andre, så kanskje det er greit for en selv å ikke ha for mye av det, men leve i en tro om at en selv fikser alt, har ingen feil og generelt er nesten perfekt, men at det bare er omgivelsene som ikke er tilrettelagt nok?

Tenker generelt, ikke i disse spesifikke eksemplene.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har et lite poeng der. Er vel ikke uten grunn vi har uttrykket "Ignorance is bliss".

For å sette ting litt på spissen igjen, så har jeg ofte lurt på om personer med f.eks Downs syndrom er lykkeligere enn folk flest (Fordi det virker som de ser glede i mange banale ting som folk flest tar for gitt.. og at de har en litt annen tankegang. Men det blir uansett bare synsing fra min side).

Jeg skulle før levd et liv med god selvinnsikt, enn å ha et slør over mine øyne, selv om sjansen for å bli deprimert er større. Med selvinnsikt så kan man hele tiden "forbedre" seg selv, se ting fra andre perspektiver... reflektere litt. Bli en bedre versjon av deg selv. Er selv klar over at jeg er full i skavanker, så det er ikke slik at jeg går rundt og tror jeg er bedre enn alle andre heller, ved å tro at jeg har god selvinnsikt ;) Men nå bare babler jeg.. synes bare det er litt trist at enkelte personer kan være så totalt blottet for sunn fornuft, uten en eneste evne til å se at det er de selv som er "feilen"... og ikke alle andre.








Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg også enig i mye av hovedbudskapet. Det ER veldig lett å skylde på "alle andre" og nesten like lett å ende i "stakkars meg" fella. Riktignok kan ikke alt her i verden fikses med egeninnsats, men det å brette opp ermene og ta i et tak for å få kontroll over sin egen livssituasjon skader sjelden.

Tror muligens en del av dette er en effekt av curlingforeldre som gjør sitt beste for å feie vekk alle problemer for sine søte små fra de er en neve store. Dermed lærer de samme søte små aldri å jobbe for det de ønsker seg her i livet.

(Og det er ikke dermed sagt at alle er curlingforeldre, og heller ikke sagt at alle barn av curlingforeldre blir ansvarsløse slabbedasker ;) )

Så har vi dem som rett og slett ikke har det i seg og evner å ta seg selv i nakken, selv om de innerst inne vet de burde ta noen grep i forhold til egen livssituasjon.

...og forresten så er jeg litt enig med Leif Stine i karakteristikken av IKEAS bruksanvisninger ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...