Gå til innhold

Hvor mye oksygen produserer et tre?


kat-e

Anbefalte innlegg

Kan et stor tre lage nok oksygen til et menneske? Finnes det noen måte / formel for dette? Feks kvadratmeter med blader gir en bestemt mengde oksygen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja. Vet ikke helt, men planter bruker jo også oksygen om natta.



Anonymous poster hash: 8d3df...c84
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan et stor tre lage nok oksygen til et menneske? Finnes det noen måte / formel for dette? Feks kvadratmeter med blader gir en bestemt mengde oksygen?

Raten plantene omdanner CO2 og vann til oksygen og karbohydrater, er ikke fast. Den øker dersom det er mye CO2 tilgjengelig. Jeg tror dette er et ganske komplekst regnestykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Google er helt fantastisk. http://chemistry.about.com/od/environmentalchemistry/f/oxygen-produced-by-trees.htm

Anonymous poster hash: 9500c...c17

Men det gav ingen egentlig klare svar.

En kilde sier at et tre kan produsere nok oksygen for 2 personer, mens en annen sier at ett tre kan lage nok oksygen til 10 personer. Atter en kilde sier at en acre (i overkant av 4000 kvadratmeter) med skog lager nok oksygen til 18 mennesker i ett år, uten å si noe mer spesifikt om hvor mange trær som får plass på en acre. Om jeg skulle oppsummere dette, så vil jeg vel iallfall kunne si at trær er bra, og at det ser ut til å være almen enighet om at hvis to personer kan dele på ett voksent tre, så burde de kunne klare seg. Men ut over det, så er lite sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fant noe her. Ikke noen tall her heller, men jeg ble litt klokere:


I og med at alt organisk stoff før eller siden blir brutt ned og forbrent, vil også alt produsert oksygen før eller senere også bli brukt opp. Mengden av stående biomasse i biosfæren er derfor også proporsjonal med mengden av oksygen i atmosfæren (ikke helt nøyaktig, fordi oksygenet også oksiderer uorganiske stoffer i naturen). Jo mer stående biomasse som fins i biosfæren, desto mer oksygen i atmosfæren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det gav ingen egentlig klare svar.

Det var omtrent så klart som det kan bli. Hvor stort er et tre?

Anonymous poster hash: 9500c...c17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes egentlig med "stående biomasse"? Inkluderer det alger? For de er ansvarlige for enormt mye av oksygenproduksjonen. Og til forskjell fra trær så bruker de ikke mye oksygen. Kort livssyklus.

Det var blågrønnalger som skapte den første "oksygenkrisen" da det høye O2-innholdet i atmosfæren holdt på å drepe alt liv. Komisk nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var omtrent så klart som det kan bli. Hvor stort er et tre?

Anonymous poster hash: 9500c...c17

Ja, ikke sant? Det var ikke klart i det hele tatt. Som jeg sa, jeg tror det er et ganske komplisert regnestykke. Og så må man huske på at det fins trær, og det fins trær. De er forskjellige mhb på mange forhold. Hvor de vokser, og hvor fort de vokser. Formelen for omdanning av karbondioksyd, vann og solskinn til karbohydrater og oksygen er liketil og grei. Så det springende punktet her, eller egentlig TO springende punkt, er hvor mye karbohydrater som dannes, og hvor mye av det som skjer ved det vi tenker på som fotosyntese. Det er en stoffskiftevei som også danner karbohydrater, men den forbruker oksygen.

Men når man har det klart for seg, trenger man vel egentlig bare å veie treet.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes egentlig med "stående biomasse"? Inkluderer det alger?

Jeg tror de mener levende biomasse, men jeg er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de mener levende biomasse, men jeg er ikke sikker.

Det er jo ganske liketil og greit. Egentlig. Men siden masse karbon fanges i sedimenter etter alger, så holder det nå ikke HELT stikk, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...