Gå til innhold

Vet ikke hva jeg vil bli, men jeg vil gi støtte


Miauuu

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg går nå siste året på VGS og tiden er snart inne for å velge nytt studie. Men jeg vet ikke hva jeg skal bli... Jeg har tatt flere tester som viser at jeg burde velge et yrke som gir råd og støtte. Det høres veldig givende ut også. Jeg liker å hjelpe andre mennesker og har alltid likt det.

Men jeg vet ikke hva slags yrker hvor man kan jobbe med slikt. Jeg har søkt en del, men det går alltid i psykolog, barnevernspedagog og sosionom. Vet dere om andre spennende yrker hvor man gir råd og støtte? Det er også veldig fristende å studere utenlands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

Hva med å bli rådgiver? Hvis du utdanner deg innenfor dette, kan du jobbe i skole osv - du har iallefall en del valgmuligheter. Se på Vilbli.no :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tror du kan prøve å tenke litt om før du velger en retning og med den informasjon, er følgende (det er sikkert mer, men det er det jeg kommer på):

-det første : hva er du du absolutt ikke liker / kunne tåle? Blir du irritert eller sjenert når dine venner fortellerdeg om sine problemer? Da bør du være rådgiver innen en bransje som ikke har noe med personlig area å gjøre.

-Hvilke yrker/bransjer har en god fremtid? Hva skal man alltid trenge, uansett om det er en stor krise ellerom landet har det glimrende økonomisk?

- hvilke fag er vanskeligst for deg? Hvis de er en del av utdanningen du skal ta, er du villig til å gi innsats for å ta opp alle temaene rundt disse fagene for å bli bedre i disse fagene slik at de ikke gjøre at du stryker eller får så dårlig karakterer at du ikke kan bli interessant nok for eventuelle arbeidsgivere?

_hva trives du mest med på skolen? Ikke nlødvendgvis et fag, men hvorfor du trives når du er i norsk for eksempel. Måten ting blir formidlet på, det at det krever at du gjør det eller det, utfordre din hjerne på en viss måte og ikke en annen? Med mer

-Hvor høy lønn vil du ha, må du sørge for å være i en bransje hvor du er sikkret å tjene minst det du ønsker (for det kan du lure på om du er en person som reiser mye, bruker mye penger på ditt eller datt, styrer godt sin økonomi, vil ha mange barn eller ikke osv)

-Hvor mye er du villig til å jobbe? I noen yrkerslutter du kl.15 og behøver ikke å tenke på jobb til dagen etter, mens på andre jobber kan du slutte sent, jobbe i helgene eller måtte ta mye overtid eller ta med jobb hjem.

-Hva liker du? Er du glad i bestandig å konkurrere, måtte overbevise folk eller ikke? Hvis ja kan du tenke å være rådgiver innen finans/økonomi, hvis ikke kan du for eksempel være rådgiver hos nav, være psykolog ellerterapeut m.m.

Har du svart på disse spørsmålene, vil du være næremere svaret.

:)



Anonymous poster hash: a3282...ae2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...