Gå til innhold

Er det mulig å ta doktorgrad uten støtte fra lånekassen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har gått litt frem og tilbake med studiene, og nå går jeg endelig på noe jeg liker, og som jeg har stor interesse for. Men når jeg er ferdig med master, har jeg bare et år igjen av støtte jeg har krav på hos lånekassen. Det brenner en liten drøm i mitt hjerte om å få en doktorgrad, men jeg er ikke helt sikkert på hvordan det fungerer. Er det sånn at man får betalt? Kan jeg faktisk greie det uten lån fra lånekassen?



Anonymous poster hash: 4f1d9...497
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Får man i det hele tatt noe fra Lånekassen når man tar doktorgrad? For ja, man får som regel betalt, kommer vel an på hvordan det er organisert (via bedrift, via universitet eller...?). Jeg har ikke snøring altså, har bare aldri vært borte at man får LK-støtte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay. Tusen takk. :)

Jeg er jo ikke ferdig enda, men jeg tenkte at hvis dette var noe jeg vil i fremtiden, så er det lurt å forberede seg. Jeg kan jo spare opp litt penger også. Jeg aner jo ikke hvor mye lønn en får.



Anonymous poster hash: 4f1d9...497
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får over 400 tusen kroner i året så ingen grunn til å spare til det.

Det varierer fra institusjon til institusjon og fra fakultet til fakultet.

Anonymous poster hash: b48fe...454

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får over 400 tusen kroner i året så ingen grunn til å spare til det.

Bra! :D

Det er bare det at jeg ble kjent med en stipendiat på et universitet i USA, og hun sa at det var fryktelig dyrt der, men at hun var en av to på hele universitet som fikk det dekket. O_o

Anonymous poster hash: 4f1d9...497

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer fra institusjon til institusjon og fra fakultet til fakultet.

Anonymous poster hash: b48fe...454

Det vanlige er vel rundt 450, kan ikke tenke meg at man noe sted vil få mindre enn 400.

Bra! :D

Det er bare det at jeg ble kjent med en stipendiat på et universitet i USA, og hun sa at det var fryktelig dyrt der, men at hun var en av to på hele universitet som fikk det dekket. O_o

Anonymous poster hash: 4f1d9...497

I USA har de jo verken lånekassen eller gratis utdannelse i utgangspunktet, med andre ord et helt annet system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en doktorgrad er ikke det samme som å få en stipendiatstilling. Å ta en doktorgrad i seg selv er ikke automatisk lønnet, flere finansierer det selv med personlig doktorgradsstipend fra NFR eller f.eks. stipender fra næringslivet, og det er ikke et studium på samme måte som en bachelor- eller mastergrad og kvalifiserer ikke til støtte fra Lånekassen.

I Norge er man så heldig å ha stipendiatstillinger også slik at det er mulig for de som slipper gjennom det nåløyet å ta doktorgrad som lønnet arbeid. Lønn for å drive egen forskning og kvalifisere seg til en doktorgrad er ikke hverdagskost ellers i verden. Det er mange om beinet på mange fagfelt hvor det kunngjøres stipendiatstillinger, så det er ikke gitt at man får det.



Anonymous poster hash: 74e1f...b20
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gemini7

Hei! Jeg er nettopp ferdig med doktorgrad selv så kjenner systemet. Som flere sier så er ikke dette noe du kan søke stønad fra Lånekassen for å ta. Doktorgradsstillinger vokser heller ikke på trær, selv om de er blitt langt flere de siste årene. Vanligvis er det slik at en forskningsinstitusjon (eks Universitetet) søker om midler til et prosjekt via f.eks Norges Forskningsråd. De kan da søke om en eller flere stipendiat- (dr.grads-) stillinger, eller også forskerstillinger. Hvis bevilgning innvilges lyses stillingen ut, og man kan søke på den gitt at man fyller kravene.

Det anonym over meg (13.54) sier er nok ikke helt riktig. Vanligvis er det å ta en doktorgrad det samme som å få en stipendiatstilling. Den linken som står til NFR-sidene om "personlig doktorgradsstipend" betyr bare at man søker om midler til EN stipendiat per søknad, og det at den er personlig betyr at da må pengene gå til den som står oppført på søknaden og kan ikke overdras til andre (ofte tricky da man søker et halvt-trekvart år før søknadsvurdering og mange får seg annen jobb i mellomtiden). Dette er altså ikke helt det samme som å si at man "finansierer det selv" med denne søknaden. Som det står i linken "Kan søkes av

Norsk forskningsinstitusjon (universiteter, høgskoler, forskningsinstitutter, institusjoner med forskning som viktig del av virksomheten).
Den som søker stipend og tar hele utdanningen i utlandet, kan selv stå som søker."

Dette vil si at man søker fra en norsk forskningsinstitusjon og man har da en hel gruppe med samarbeidspartnere med i slike søknader; administrativ leder, veiledere, andre samarb.partnere osv. Man må naturlig nok det for å snekre sammen en prosjektbeskrivelse som kan ha en mulighet blant alle søknadene og få prosjektet organisert med tanke på data, analyser osv.

Det finnes riktig nok en grad som kalles Dr Philos som kalles den frie doktorgraden og som skiller seg fra PhD ved at den er et selvstendig arbeid man har gjor fullstendig på egen hånd, altså uten økonomisk støtte eller veiledning, så det er noe de aller færreste kan gjennomføre. LinK: http://www.uio.no/forskning/doktorgrad-karriere/drphilos/

Vanligvis er det altså slik at man er tilknyttet en institusjon som man søker doktorgradsmidler fra, eller at man søker på en allerede utlyst stipendiatstilling som alt har fått finansiering. Jeg har vært med på en del slike søknader så jeg vet hvordan det fungerer, og kan si at selv om man har ekstremt dyktige og erfarne medarbeidere med på søknad og prosjektbeskrivelse, og en generelt god søknad, er nåløyet trangt fordi de fleste institusjonene er avhengig av slike midler for å drifte slike stillinger.

Mtp økonomi og det du hørte fra den amerikanske dr.gradskandidaten kan ikke dette sammenlignes med norske forhold. Selv om dette er en slags utdanningsstilling er lønningene for stipendiater her til lands relativt bra. På min arbeidsplass ligger vel startlønna på 420 000 ca.

Hvis du lurer på noe er det bare å spørre meg! Og les det som står om "Forskerutdanning PhD" på Universitetenes sider.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir så stolt over dem som vil ta doktorgrad;-) og bittelite grann misunnelig fordi jeg selv ikke er kreativ nok til å finne tema til ex.phil oppgaven en gang. Jeg er håpløs uten oppsatt tema så takk og lov for at det finnes noen som kan det!!! ;-)

Lykke til videre!

Anonymous poster hash: 3bfe9...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte finner ikke de på temaet selv heller - svært ofte er det føringer inne i hva man bør se på allerede, gitt av forskningsinstitusjonen. Spesielt hvis datasettet man skal jobbe med alt foreligger, da er det ofte visse ting som alt er undersøkt og enkelte ting som gjenstår. Ikke mange finner på noe helt nytt, men det skjer selvsagt :)



Anonymous poster hash: a2b4e...f63
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Samme anonym som 13:54, Gemini7 - jeg for over mulighetene med harelabb bare, fint at du utdypet, men man kan altså selv søke om og få personlig doktorgradsstipend hvis man er i utlandet under utdannelsen. Det er en ordning ment for de som skal ta doktorgrad i land/ved institusjoner som ikke lønner kandidatene.

Det er også mulig å få opptak til ordinære ph.d.-program i Norge dersom man er selvfinansiert doktorgradskandidat, man er ikke automatisk dømt til den ensomme dr. philos.



Anonymous poster hash: 74e1f...b20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...