Gå til innhold

Søknad på engelsk eller norsk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jada, jeg vet godt at en søknad egentlig skal skrives på samme språk som annonsen er på. Men nå som jeg søker på jobber (snart nyutdannet) finnes det jo knapt noen annonser som er på norsk!

Nå ser jeg for eksempel på en stillingsutlysning hos Statoil. Den er på engelsk, sier ingenting om hvilket språk søknaden skal være på. Men på nettsiden deres står følgende:

Krav til søknader:

  • Vi tar kun imot søknader som er lagt inn i vår talentdatabase
  • Alle søknader må være vedlagt nødvendige attester og vitnemål. Disse må være på engelsk eller norsk

http://www.statoil.com/no/careers/jobopportunities/pages/applyingforajob.aspx

Kan jeg da skrive på norsk?! Jeg kan skrive på engelsk, men for en som ikke har engelsk som morsmål er det lett å tro at man har skrevet bra, mens en som kan engelsk skikkelig godt ser at det ikke er helt bra... Ved å skrive på norsk kan jeg formulere meg på en måte som er "mer meg", på engelsk blir det mer kav, og jeg bruker mye mer tid.

Hva bør jeg gjøre?

Og dere som skriver på engelsk, hvordan får dere det til å høres naturlig og flytende ut? Jeg kjenner dessverre ingen engelsk-eksperter som kan ta en språkvask av søknaden (utenom skrivefeil o.l.).



Anonymous poster hash: 7ab78...39d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tolker det som at vitnemålene og attestene må være skrevet på engelsk eller norsk - sånn om du har vitnemål fra Kina må du oversette det.

Uansett så gir de deg jo et valg, så velg det språket du er mest komfortabel med :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, magefølelsen sier at jeg bør skrive på engelsk, tolker det som deg, at det er vitnemål/vedlegg som bør være på norsk eller engelsk - og søknaden bør vel da være på annonse-språket.

Æsj... :( Hjelper ikke så mye å vite at det sannsynligvis er hundrevis - kanskje tusenvis- av søkere, lite motiverende å begynne på denne søknaden gitt! (Hvis noen har noen motiverende ord, bring it on!)



Anonymous poster hash: 7ab78...39d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når annonseteksten er på engelsk skal søknaden være på engelsk. Hvis ikke havner du nok rett i "nei" bunken og blir vurdert som ikke sterk nok i engelsk til å engang skrive en søknadstekst.

Snakker av erfaring.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det som at vitnemålene og attestene må være skrevet på engelsk eller norsk - sånn om du har vitnemål fra Kina må du oversette det.

Helt riktig.

Uansett så gir de deg jo et valg, så velg det språket du er mest komfortabel med :)

Og helt feil :P

Alltid, alltid, alltid skrive søknad på samme språk som annonseteksten. Man skal demonstrere at man behersker det språket.

Hvis det er en trøst, TS, så er erfaringen min at de som ikke tror at de skriver engelsk feilfritt og flytende som regel behersker det bedre enn de som er skråsikre på at de er superflinke i det. Se om du kan finne søknadsskrivetips på engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ringe dem å spørre? Det er jo lurt å ringe, men jeg vet aldri hva jeg skal spørre om når jeg ringer, så her har du kanskje en gyllen mulighet til å la dem vite om deg like før de får søknaden din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å ringe dem å spørre? Det er jo lurt å ringe, men jeg vet aldri hva jeg skal spørre om når jeg ringer, så her har du kanskje en gyllen mulighet til å la dem vite om deg like før de får søknaden din...

Det er aldri lurt å ringe hvis man ikke har ordentlige spørsmål hvor svaret ikke framgår av annonsen, ikke ring for "å vise interesse" som dårlige karriererådgivere kaller det. Å ringe og spørre om søknaden kan skrives på norsk når annonsen er på engelsk gjør at arbeidsgiveren husker søkeren som "den som ikke skjønte selv at den skal være på engelsk".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en trøst, TS, så er erfaringen min at de som ikke tror at de skriver engelsk feilfritt og flytende som regel behersker det bedre enn de som er skråsikre på at de er superflinke i det.

Det der høres ut som noe stort tøv. Blir litt sånn "de som tror andre er idioter er det som regel selv, mens de som tror de selv er idioter er egentlig kjempesmarte". Herregud.

Det du i praksis sier er at stort sett alle (kanskje unntatt deg selv..?) har elendig selvinnsikt.

Så da vil jeg si at de som tror de har så god selvinnsikt (du) som regel ikke har det, mens de du tror har dårlig selvinnsikt nok har god selvinnsikt.

Anonymous poster hash: 6d9c0...888

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når annonseteksten er på engelsk skal søknaden være på engelsk. Hvis ikke havner du nok rett i "nei" bunken og blir vurdert som ikke sterk nok i engelsk til å engang skrive en søknadstekst.

Snakker av erfaring.

Ok, så om den beste kandidaten ut fra utdannelse og erfaring skriver på norsk, så er det helt utelukket, selv om vedkommende også har utdannelse i engelsk med gode resultater?

Anonymous poster hash: 6d9c0...888

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der høres ut som noe stort tøv. Blir litt sånn "de som tror andre er idioter er det som regel selv, mens de som tror de selv er idioter er egentlig kjempesmarte". Herregud.

Det du i praksis sier er at stort sett alle (kanskje unntatt deg selv..?) har elendig selvinnsikt.

Så da vil jeg si at de som tror de har så god selvinnsikt (du) som regel ikke har det, mens de du tror har dårlig selvinnsikt nok har god selvinnsikt.

Anonymous poster hash: 6d9c0...888

Haha! Det var veldig da. Skulle nesten tro du følte deg truffet på et eller annet vis.

Noen få er flinke til å bedømme eget språknivå. De aller fleste er det ikke. De som vet at de kan engelsk godt, men har mye mer å lære, er erfaringsmessig språklig sterkere enn de som bedømmer seg selv som supergode i engelsk. Jeg har rekruttert til et internasjonalt miljø i årevis, til orientering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så om den beste kandidaten ut fra utdannelse og erfaring skriver på norsk, så er det helt utelukket, selv om vedkommende også har utdannelse i engelsk med gode resultater?

Anonymous poster hash: 6d9c0...888

Det er ikke sikkert vedkommende har klart å helt utelukke seg selv, men h*n har demonstrert at h*n ikke helt begriper at annonsen også spør om å få se skriftspråket. Hvis utdannelsen og erfaringen virkelig er helt fantastisk ville jeg lurt veldig på hvorfor vedkommende ennå ikke hadde skjønt enkel jobbsøking. Jeg ville sannsynligvis kalt inn vedkommende til intervu (på engelsk) og eventuelt sørget for en skriftspråkprøve. Det finnes virksomheter som bare hadde pælma søknaden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...