Gå til innhold

El-biler som lades mens de kjører


Mann 42

Anbefalte innlegg

Koreanske forskere har kommet opp med en løsning som langt på vei eliminerer behovet for langtekkelig opplading av elektriske biler: De kan lades gjennom induksjon fra magnetiske felter skapt av elektriske kabler i veien. Det er pt et par testkjøretøyer i drift i byen Gumi i Korea. De lades mens de kjører, og det holder dersom 10-15% av veistrekningen har kabler.

Nå ble jeg en smule imponert.

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.11169485

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Koreanske forskere har kommet opp med en løsning som langt på vei eliminerer behovet for langtekkelig opplading av elektriske biler: De kan lades gjennom induksjon fra magnetiske felter skapt av elektriske kabler i veien. Det er pt et par testkjøretøyer i drift i byen Gumi i Korea. De lades mens de kjører, og det holder dersom 10-15% av veistrekningen har kabler.

Nå ble jeg en smule imponert.

http://www.nrk.no/vitenskap-og-teknologi/1.11169485

I byer med mye lyskryss så kunne man f.eks hatt slike induksjonssløyfer i stoppfeltene før kryssene og ellers i parkeringsplasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I byer med mye lyskryss så kunne man f.eks hatt slike induksjonssløyfer i stoppfeltene før kryssene og ellers i parkeringsplasser.

Dersom dette kan utvikles videre, så kunne det bidra til å gjøre elektriske biler i byene til et praktisk alternativ, siden det fjerner de største problemene med svak batterikapasitet og tilgjengelighet på ladestasjoner. Og det kunne dramatisk øke rekkevidden til forstedene. Dersom man hadde ladesløyfer i veilegemet på innfartsveiene, så ville biler og busser kunne lades på vei inn og ut av bykjernen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt! Det er jo gammel og velprøvd teknologi også. Beveg en spole i et magnetfelt, og du får ut en spenning. Ganske basic.

Jeg bare lurer på om ikke disse ladesløyfene vil bremse bilene noe? Det blir omtrent som en induksjonsplatetopp, bare at "kokekaret" er i bevegelse.

Edit: Fant en link.

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Awesome! Sånn bil skal jeg ha når jeg blir stor :D



Anonymous poster hash: f265b...d3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt! Det er jo gammel og velprøvd teknologi også. Beveg en spole i et magnetfelt, og du får ut en spenning. Ganske basic.

Jeg bare lurer på om ikke disse ladesløyfene vil bremse bilene noe? Det blir omtrent som en induksjonsplatetopp, bare at "kokekaret" er i bevegelse.

Edit: Fant en link.

Jeg tror ikke det blir det samme.

Dette blir nok noe mer i retning av en transformator. Dvs, det er nøyaktig det samme som en transformator, bare at delene ikke sitter sammen i en pakke. Og transformatorer hopper ikke akkurat rundt på gulvet, selv om de ganske riktig vibrerer litt når feltretningen skifter.

Regenerative bremser, derimot, er en elektromotor i revers, og det blir antakeligvis noe helt annet.

Motorer er skrudd sammen for å gi maks dreiemoment og effekt med minst mulig energi input. Og når de blir brukt som bremser, så er forholdet akkurat det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror ikke det blir det samme.

Dette blir nok noe mer i retning av en transformator. Dvs, det er nøyaktig det samme som en transformator, bare at delene ikke sitter sammen i en pakke. Og transformatorer hopper ikke akkurat rundt på gulvet, selv om de ganske riktig vibrerer litt når feltretningen skifter.

Regenerative bremser, derimot, er en elektromotor i revers, og det blir antakeligvis noe helt annet.

Motorer er skrudd sammen for å gi maks dreiemoment og effekt med minst mulig energi input. Og når de blir brukt som bremser, så er forholdet akkurat det samme.

Sorry, jeg postet feil link, dette er hva jeg tenkte på. Virvelstrømmer på norsk. Det er dette som gjør at transformatorer blir varme (og at de vibrerer) under bruk, og grunnen til at trafoer blir konstruert med lag på lag med jernblikk og isolasjonsmateriale, isteden for en hel blokk av jern. Hadde man i steden brukt en jernblokk, hadde man i praksis lagd en induksjonsplatetopp, der jernblokka var kokekaret.

Men uansett, man kan kanskje med litt oppfinnsomhet tappe noe av denne bremseeffekten, og lagre den i ladesystemet = win - win.

Eksperimenter med virvelstrømmer er forresten ganske kule.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det står i artikkelen at denslags bremsing bare er effektivt i høye hastigheter, og at det forutsetter at magneten er veldig nær lederen (bare 7 millimeter) så jeg tviler på at bussene vil oppleve særlig motstand når de beveger seg gjennom ladefeltene. Men noe må det jo være, dersom det skal være mulig å hente ut nok energi fra en liten prosent av bussenes kjørelengde, til å lade batteriene. Men det har kanskje mer med ladekretsene ombord å gjøre, enn styrken på magnetfeltet. Jeg forrestiller meg at det må være ganske mange ledere som det induseres strøm i dersom det skal være tilstrekkelig til å pakke nok elektroner tilbake i batteripakkene. En kondensatorløsning, kanskje?

Jeg mener å huske at det ble eksperimentert med batterier som i prinsippet var svære kondensatorer, og som skulle lades med høyspent. På den måten kunne man få "full tank" på en el-bil på like kort tid som det tar å fylle tanken på en konvensjonell bensinbil. Men det var kanskje en risikabel teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseeffekten vil nok være ganske mye lavere enn for disse "rotorbremsene", ja. Men.. ja, jeg fant en interessant link i forbindelse med dette her. Nå er det vel sannsynligvis snakk om ganske vanlig "bremselading" der man bruker motoren i kjøretøyet som brems (slik som på alle elektriske biler), men jeg er usikker på hva de egentlig mener med "The driving motor outputs regenerative braking energy with power supplied from the noncontact electromagnetic inductive processor or battery processor." ?

Kondensatorløsninger kan kanskje med tiden erstatte dagens batterier ja. Pr idag er de upraktiske da man ikke kan pakke like mye energi som batterier pr volum. Nok en gang får vi håpe på at nanoteknologi fikser biffen.

Imellomtiden kan man ta loddebolten fatt og kose seg med det nestbeste; superkondensatorer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bremseeffekten vil nok være ganske mye lavere enn for disse "rotorbremsene", ja. Men.. ja, jeg fant en interessant link i forbindelse med dette her. Nå er det vel sannsynligvis snakk om ganske vanlig "bremselading" der man bruker motoren i kjøretøyet som brems (slik som på alle elektriske biler), men jeg er usikker på hva de egentlig mener med "The driving motor outputs regenerative braking energy with power supplied from the noncontact electromagnetic inductive processor or battery processor." ?

Kondensatorløsninger kan kanskje med tiden erstatte dagens batterier ja. Pr idag er de upraktiske da man ikke kan pakke like mye energi som batterier pr volum. Nok en gang får vi håpe på at nanoteknologi fikser biffen.

Imellomtiden kan man ta loddebolten fatt og kose seg med det nestbeste; superkondensatorer.

Nei, si det, De.

Jeg ble litt flakkende i blikket da jeg leste det, jeg også. Men kanskje det er noe med at motoren gjør mesteparten av bremsingen men får litt drahjelp (eller hva vi skal kalle det) fra noe lignende som de eddie-current-bremsene som du refererte til tidligere?

Nanoteknologi kommer selvsagt til å fikse alt. Og det er ikke ironisk engang.

Jeg leste her om dagen at man var begynt å eksperimentere med bøyelige batterier og ledere, slik at man endelig kunne få de papirtynne, sammenbrettbare mobiltelefonene og lesebrettene som vi har venta sånn på. Jeg husker Jon Bing mente at fremtiden i nyhetsformidling ville være en dataskjerm som var berøringssensitiv, knyttet til et trådløst nett, og som var så tynn og fleksibel at man kunne rulle den sammen som en avis, eller brette den og putte den i lommen. Det var på midten av 80-tallet. Alle trodde selvsagt at han var sprø. Så nå venter jeg for min del bare på USB-pennen som har lagringskapasitet nok til hele menneskehetas samlede kunnskap, og som kan kobles rett inn på hjernebarken.

Men elektriske biler, altså.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke, jeg er ingen capasitet på området.

(Jeg syns den var litt fin, jeg)

Men du som følger med: Noe nytt om super-slyngen som skal formidle reisende med lydens hastighet på Amerikas Vestkyst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du som følger med: Noe nytt om super-slyngen som skal formidle reisende med lydens hastighet på Amerikas Vestkyst?

Ser ikke noe nytt på google nyheter, og det som er der går mer i retning av at godeste Musk mente han presenterte en slags ide. Feige tullkuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser ikke noe nytt på google nyheter, og det som er der går mer i retning av at godeste Musk mente han presenterte en slags ide. Feige tullkuk.

Teknisk ukeblad hadde en liten snutt. Linket til det i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på å se helseeffekten av dette, med så mange som klager på hodepine etc ved å bo nære høgspentlinjer eller trafokiosker, tenk hvor mange ganger større disse feltene er i ladeomerådene.

Anonymous poster hash: 67c9a...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Spent på å se helseeffekten av dette, med så mange som klager på hodepine etc ved å bo nære høgspentlinjer eller trafokiosker, tenk hvor mange ganger større disse feltene er i ladeomerådene.

Anonymous poster hash: 67c9a...cce

Tror ikke det kommer til å ha noen større effekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...