Løvetanten Skrevet 9. august 2013 #41 Skrevet 9. august 2013 Jeg er 13 år, foreldrene mine er litt urolige for hva som kan skje, men jeg interesserer meg IKKE for alkohol eller festing. Aldri i livet om jeg hadde latt en 13-åring være alene hjemme i en uke. Aldri! Hilsen en som har huset fullt av både tenåringer og småttiser.
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #42 Skrevet 9. august 2013 Hvor fornuftig du er? Altså, jeg var veldig fornuftig, men til og med i en alder av 18 klarte jeg og finne på litt ufornuftige ting. Det blir for lett og si slikt. Og det med å love og være inne til rett klokkeslett etc? Hvor mange barn tror du ikke tenker "hah, det mamma og pappa ikke kan se har dem ikke vondt av". Ungen VET at foreldrene er borte, og kan da faktisk finne på og "bryte loven".I tillegg til påvirkning fra andre barn, så vil jeg tro det er lettere for en på 13 og bli med på sprell en ikke burde gjøre, enn det er for en som er eldre. Jo, de er begynt og bli eldre i denne alderen, men syns fremdeles det er vesentlig stor forskjell på en 13 åring, og en 16 åring.Så, nei, blir for lett å tenke slik. Anonymous poster hash: a3e9e...baf Det er jo derfor man ringer med hustelefonen da vet du. Anonymous poster hash: 8c72b...724 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #43 Skrevet 9. august 2013 Det er jo derfor man ringer med hustelefonen da vet du.Anonymous poster hash: 8c72b...724 Tar egentlig det svaret der som ironi, med tanke på hvor få som den dag i dag har hustelefon. Og om så det finnes hustelefon i denne familien, hvor lett er det ikke og si "åh, hørte ikke at dere ringte", når barnet endelig svarer etter 4 ganger med ringing? Anonymous poster hash: a3e9e...baf
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #44 Skrevet 9. august 2013 15-16 år syns jeg... en hel uke er ganske lenge. En natt derimot, er noe annet mener jeg. Kan få selvstendige og ansvarlige unger selv om de ikke får lov til å være alene hjemme i en uke som 13-åring. 15-16 faktisk. Jøss. Du mener altså det er lurt å vente til barnet er midt i den alderen hvor gutter og sex og alkohol og festing er kjempespennende...? I min verden er det i seineste laget å la en ungdom prøve på å ta ansvar for seg selv. Da kan du være nokså sikker at den nye friheten skal testes og utforskes. Anonymous poster hash: 2c916...d18 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #45 Skrevet 9. august 2013 Aldri i livet om jeg hadde latt en 13-åring være alene hjemme i en uke. Aldri! Hilsen en som har huset fullt av både tenåringer og småttiser. Men hun vil jo ikke være helt alene. Her er det en voksen storebror som både kan hjelpe om det skulle være noe, og som kan titte innom daglig. Anonymous poster hash: 2c916...d18 1
Meridian Skrevet 9. august 2013 #46 Skrevet 9. august 2013 D va bare eit eksempel på eib stor by med masse folk, chill Haha, men det jeg mente er at det er like farlig, eller ufarlig, å være hjemme i en storby som i en liten fjellbygd... Det er ikke antall mennesker i byen det kommer an på, men på selve 13 åringen som er alene hjemme. Og ting kan skje, uavhengig av storby eller fjellbygd, selv om man er aldri så forsiktig.
Gjest Belle âme Skrevet 9. august 2013 #47 Skrevet 9. august 2013 Haha, men det jeg mente er at det er like farlig, eller ufarlig, å være hjemme i en storby som i en liten fjellbygd... Det er ikke antall mennesker i byen det kommer an på, men på selve 13 åringen som er alene hjemme. Og ting kan skje, uavhengig av storby eller fjellbygd, selv om man er aldri så forsiktig. Sånn ja, eg meinte innbrudd og sånn eg....
Løvetanten Skrevet 9. august 2013 #48 Skrevet 9. august 2013 (endret) Men hun vil jo ikke være helt alene. Her er det en voksen storebror som både kan hjelpe om det skulle være noe, og som kan titte innom daglig. Anonymous poster hash: 2c916...d18 Nei, uansett ikke. Vet du, vi hadde en sak i området her for et år siden der en dame jeg vet om fikk barnevernet på nakken etter å ha latt to tenåringer (eldste var 15) være alene hjemme i 3 dager. De hadde "tilsyn", men de var alene. Selv var hun i en annen by og kunne ikke komme hjem på kort varsel. En av naboene ringte inn bekymringsmelding, og det ble en sak av det. Moren fikk refs for å ha utvist dårlig dømmekraft. Mer enn det vet jeg ikke. Endret 9. august 2013 av Løvetanten
Meridian Skrevet 9. august 2013 #49 Skrevet 9. august 2013 Sånn ja, eg meinte innbrudd og sånn eg.... Er nå ikke større fare for innbrudd i en storby som i en bygd? Syns du generaliserer veldig! Du burde komme å bo i en storby og se hvor trygt det egentlig er!
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #50 Skrevet 9. august 2013 Synes det er helt i grenseland, egentlig. Hva sier foreldrene dine? Spør du oss fordi de har sagt ja og du er litt usikker, eller lurer du på om du skal spørre? Det er i hvert fall helt greit at du spør dem om det, men om de sier nei må du bare akseptere det. Du vet sikkert like godt som meg at det i så fall ikke er vondt ment av dem - for de fleste er tross alt ikke alene hjemme i en uke når de er 13. Det er ikke helt urimelig av dem å si nei.Anonymous poster hash: f97d0...85d 1
super-s Skrevet 9. august 2013 #51 Skrevet 9. august 2013 Jeg har ingen barn selv, men jeg tror jeg ville sett an situasjonen litt. Er du en fornuftig og selvstendig jente og jeg hadde stolt 100% på deg, kanskje jeg kunne latt deg være alene hjemme. Særlig hvis storebroren din skal stikke innom jevnlig og se til deg. Men da måtte jeg virkelig ha stolt på deg. Pluss at jeg hadde bedt naboene om å følge med litt. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #52 Skrevet 9. august 2013 Er nå ikke større fare for innbrudd i en storby som i en bygd? Syns du generaliserer veldig! Du burde komme å bo i en storby og se hvor trygt det egentlig er! Enig. I Oslo har forresten antall innbrudd i boliger gått ned med 80% (!) de siste fire årene, altså er tallet nå bare en femtedel av det det var i 2009. De innbruddene det er flere av i Oslo enn andre steder er innbrudd i forretninger, ikke i private hjem. Det er virkelig ikke faren for innbrudd som bør avgjøre hvorvidt en 13-åring får være hjemme i en uke. Ville heller bekymret meg for at TS selv kan oppleve det ubehagelig etter noen dager, at venner får snurten av at hun er alene og renner ned huset og den type ting. Jeg tror ganske sikkert det hadde gått fint uansett, men det er i hvert fall mer naturlige bekymringer enn innbrudd.Anonymous poster hash: f97d0...85d 1
vimsefrøken Skrevet 9. august 2013 #53 Skrevet 9. august 2013 o.O Alene hjemme i to uker, som 14 åringer og 13 åringer? Hva skjer med verden? Hadde ALDRI latt mitt barn når det blir 13/14 år, få være hjemme alene i TO UKER. TO HELE UKER. Glem det, samme hvor ansvarlig og moden barnet er i den alderen. En helg, med en del telefonsamtaler frem og tilbake, muligens, men der går grensa. Anonymous poster hash: a3e9e...baf Innimellom har man ikke noe valg. Begge foreldrene mine var bortreist pga forretning m.m. De reiste mye ifb med jobb. Og jeg gikk på skole. Skulle jeg tatt fri fra skolen hver gang de måtte ut å reise hadde det ikke blitt mye skolegang på meg. Og jeg måtte også ta mye mer fri enn andre fra skolen pga dette. Og nei, det var ikke besteforeldre inne i bildet som kunne passet på meg, eller andre slektninger, da kunne jeg isåfall like godt blitt med på tur, da slektningene bodde mye lengre unna. Men dette var også andre tider enn nå. Der jeg bodde tør jeg påstå det var rimelig trygt, og jeg hadde som sagt min storebror som var mye eldre til å sjekke på meg. Jeg ville aldri latt mitt barn hvis jeg hadde barn på 13 i disse dager vært alene i 2 uker. Men jeg var som sagt veldig selvstendig og "voksen" for alderen. Flyttet veldig tidlig for meg selv også. Jeg flyttet ut når jeg begynte på videregående. Hvis man ikke bor veldig sentralt, har man ikke alltid muligheten til å bo hos foreldrene sine til man i manges øyne er "stor" nok til å klare seg selv. 1
Gjest Gaea Skrevet 9. august 2013 #54 Skrevet 9. august 2013 Jeg ser ikke helt problemet, jeg. Kommer litt an på ungen riktig nok. Det er tross alt mange som flytter for seg selv som 15-åring i forbindelse med videregående skole, meg selv inkludert. Går stort sett bra med de aller fleste. Når man er 13 burde man kunne klare seg selv i en uke, spesielt med storebror og telefonsamtaler og mat og alt det der som de liksom må ha på plass før man kan få lov til å være litt for seg selv.
Gjest Morteno Skrevet 9. august 2013 #55 Skrevet 9. august 2013 Skikkelig overbeskyttende folk her. Morsomt at så mange ikke stoler på barna sine. Første tegn på dårlige foreldre. 1
AnonymBruker Skrevet 9. august 2013 #56 Skrevet 9. august 2013 Jøss. Da jeg var ung på nittitallet var jeg fint hjemme alene i en uke som 13-14-åring. Da hadde vi jo ikke mobiltelefoner engang. Det var da ikke noe rart med det. Anonymous poster hash: 7c072...215 1
Martine-1337 Skrevet 9. august 2013 #58 Skrevet 9. august 2013 Også lurer en på hvorfor dagens ungdom blir tafatte og ikke tar ansvar..... Anonymous poster hash: 2c916...d18 Jah Hvordan skal man få blitt voksne og ansvarlige når man aldri får sjansen til og vise at man er det? 1
Gjest Maman Skrevet 9. august 2013 #59 Skrevet 9. august 2013 15-16 faktisk. Jøss. Du mener altså det er lurt å vente til barnet er midt i den alderen hvor gutter og sex og alkohol og festing er kjempespennende...? I min verden er det i seineste laget å la en ungdom prøve på å ta ansvar for seg selv. Da kan du være nokså sikker at den nye friheten skal testes og utforskes. Anonymous poster hash: 2c916...d18 Det er forskjell på en natt eller to, og en uke. Og det er uansett mange andre måter man kan vise ansvar på.
estrella Skrevet 9. august 2013 #60 Skrevet 9. august 2013 Min mening er at 13 år er litt for ungt til å være hjemme alene i ei uke. Alt etter hvordan ungen er ellers så kunne jeg kanskje sagt ja til en natt alene, men det kommer jo litt an på hvor langt bort man selv skal, hvem som evt. kan være i nærheten hvis noe skulle skje og oppførselen til barnet selv. Jeg/vi fikk ikke lov å være alene hjemme så lenge i den alderen. Jeg var vel rundt 15 år når jeg fikk lov å være hjemme alene fra fredagskveld til søndag.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå