Gå til innhold

Transpersoner og offentlige toalett

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste i en annen tråd her at noen transpersoner syntes det var helt OK for dem å bruke dametoalett når de hadde på seg kvinnelige klær og sminke.

Jeg må innrømme at jeg syntes det hørtes litt merkelig ut, og hadde følt det veldig ubehagelig med menn på dametoalettet.

Jeg håper vi kan ha en debatt om dette for å finne ut hva folk synes om dette, og hva transpersonene selv føler er riktig, og hvilke tiltak som eventuelt kan løse dette problemet.

Skal man sette av midler til å bygge intetkjønn-toaletter og garderober på alle kjøpesentre, svømmehaller, skoler, arbeidsplasser, flyplasser osv?

Eller skal det være en lov mot at transpersoner enten har lov eller er forbudt å bruke toalettet til det kjønnet de føler seg som framfor det kjønnet de fysisk er?

Eller holdningskampanjer blandt folket for å akseptere å dele garderobe/toalett med transpersoner som da teknisk sett er motsatt kjønn?

Anonymous poster hash: ff7df...45a
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Per dags dato har de aller fleste land i verden jo kun to kjønn som er gyldige på papiret. En transe som har mannlige kjønnsorgan/er i prosessen med å få hormoner og slikt for å bli mer kvinnelig anser seg selv jo allerede som en kvinne innerst inne. Jeg ville nok også følt det ubehagelig om en transe var innom samme felles-do-område som meg på et offentlig sted, men heldigvis er jeg en kvinne. Vi kvinner har fordelen av at man ikke må se kjønnsorganene til de andre som bruker nabodoene slik som menn må. Jeg tror man kan se langt etter midler for å lage egne doer til transseksuelle på off. steder. Dette kommer i alle fall ikke til å skje før man får et tredje kjønn godkjent i pass og slikt. Og jeg tror ikke verden er kommet så langt enda. Så vidt jeg vet er det bare Nepal som anerkjenner et tredje kjønn. Holdningskampanjer med aktuell informasjon er nok det mest riktige. Selv ble jeg positivt overrasket over Louis i Paradise Hotel. Bortsett fra økonomien hennes virket hun (ja, jeg benevner henne som en dame siden hun ønsker det åpenbart selv) smart. Å få transepersoner inn i flere realityserier kan nok være en av de mer rimelige måtene økonomisk sett å drive en mer usynlig holdningskampanje på, mener jeg.

Endret av Mrs. Random Nick
AnonymBruker
Skrevet

Om de er trygge nok på sin egen legning (feil ord, men dere forstår hva jeg mener) går de på det toalettet som samsvarer med deres indre kjønn. Iallfall er det hva mine transvenner gjør.

Og jeg ser helt ærlig ikke problemet. Det er en kvinne i en mannekropp og vice versa. De er ikke intetkjønn.

Anonymous poster hash: d3384...956
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

I en garderobe, f.eks på treningsstudio eller svømmehallen hadde jeg nok syntes det hadde vært ubehagelig med en som fysisk sett var mann i damegarderoben. Har dog aldri opplevd det, og tenker vel egentlig at en transe hadde tatt hensyn. De fleste mennesker er jo oppegående og oppegående mennesker har jo sosial inteligens uansett hvilke kjønn de ønsker å være.

På et vanlig dametoalett hadde jeg ikke ofret det en tanke (om jeg i det hele tatt hadde lagt merke til det)

Anonymous poster hash: 5d009...4f5
  • Liker 5
Skrevet

Hva mener du med transpersoner? Transvestitter eller transsekuelle? Eller folk som er på seg selv om en mellomting?

Jeg tenker at transvestitter bør gå på det toalettet som er for det kjønnet de vanligvis er, mens transseksuelle skal gå på det som er ment for det kjønnet de lever som. Kvinne-til-mann går på herretoalettet, og mann-til-kvinne går på dametoalettet.

Og Mrs. Random Nick: "transe" er et ord for transvestitter. Disse personene går ikke på hormoner :)

• Liker 1
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Hva mener du med transpersoner? Transvestitter eller transsekuelle? Eller folk som er på seg selv om en mellomting?

Jeg tenker at transvestitter bør gå på det toalettet som er for det kjønnet de vanligvis er, mens transseksuelle skal gå på det som er ment for det kjønnet de lever som. Kvinne-til-mann går på herretoalettet, og mann-til-kvinne går på dametoalettet.

Og Mrs. Random Nick: "transe" er et ord for transvestitter. Disse personene går ikke på hormoner :)

Ok. Takk for rettinga. :)

Skrevet

Har aldri forstått, hvorfor det skal være kvinnedo, og mannedo

• Liker 4
Skrevet

Dette må jo være en (dårlig) spøk! Jeg skjønner virkelig ikke problemet. De mer eller mindre offentlige toalettene jeg frekventerer har avlukker hvor man gjør sitt bak en låst dør, så disse toalettene kunne vel like gjerne ha vært unisex.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Om de er trygge nok på sin egen legning (feil ord, men dere forstår hva jeg mener) går de på det toalettet som samsvarer med deres indre kjønn. Iallfall er det hva mine transvenner gjør.

Og jeg ser helt ærlig ikke problemet. Det er en kvinne i en mannekropp og vice versa. De er ikke intetkjønn.

Anonymous poster hash: d3384...956

At de er trygge på sin legning (vet heller ikke hva jeg skal kalle det), så er jo det fint og flott. Men hva med de andre på toalettet/garderoben? Det er jo ikke sikkert de er like komfortable med det.

AnonymBruker
Skrevet

Dette må jo være en (dårlig) spøk! Jeg skjønner virkelig ikke problemet. De mer eller mindre offentlige toalettene jeg frekventerer har avlukker hvor man gjør sitt bak en låst dør, så disse toalettene kunne vel like gjerne ha vært unisex.

Legg merke til at garderober også er med i denne tråden.

Jeg har faktisk selv opplevd en transperson i garderoben i svømmehallen. Det var en mann med langt hår, sminke, dameklær og dameundertøy, så ut som han var i 20-årene. Han hadde penis, men også bryster, men de så ikke ut som de var operert. Det så mest ut som han hadde brukt en slags pumpe for å suge dem ut, i tillegg til at han var ganske kraftig og hadde mye fett der naturlig. Han skiftet i kroken for seg selv uten å si et ord eller se på noen av oss. Men det var veldig ubehagelig, men ingen i garderoben turte å si ifra. Jeg mener at han ikke hadde noe i den garderoben å gjøre.

• Liker 3
Skrevet

På toalettet er det virkelig ikke et problem. Det er ingen nakenhet i den "offentlige" delen av toalettet. Og mener du virkelig at vi skal bruke resurser på å skape lover om dette? Så vidt meg bekjent er det pr dag ingen lover som hindrer menn å bruke damedoen og omvendt.

Garderober er det litt verre med. Der er det mer nakenhet ute og går, og en transexuell som ikke har gått igjennom en operasjon vil fremstå som det kjønnet personen er født som. Jeg hadde følt det ubehagelig om det sto en person med penis i fellesdusjen, uansett hvor mye denne personen påstår at hun er kvinne. Hvordan skal tilfeldig forbipasserende vite at denne personen er transsexuell og ikke bare en kikker? De aller fleste svømmehaller og lignende har egne avluker for folk som av en eller annen grunn ikke kan/vil benytte seg av fellesdusj/garderobe. Av hensyn til omverdenen mener jeg at transsexuelle bør bruke denne, om de ikke ønsker å gå i den garderobe de fysisk tilhører.

• Liker 5
Skrevet (endret)

Ser ikke problemet med toalett. Jeg deler da vitterlig toalett med både damer og menn på jobben og når jeg har besøk av menn hjemme. Samme greia.

På en tidligere arbeidsplass delte jeg til og med garderobe med en mann som ikke følte seg bekvem i herregarderoben pga sin legning, så ikke problemet der heller.

Skjønner at folk føler seg ubekvem i dusj men når det kun er toalett og skift av klær så ser jeg ikke et problem med det.

Endret av Sinner
  • Liker 4
Skrevet

Legg merke til at garderober også er med i denne tråden.Anonymous poster hash: ff7df...45a

Heller ikke det bekymrer meg. Hvis de som befinner seg i garderoben føler seg som kvinner, så er det greit for meg (Hvilket jeg vil tro at noen med langt hår og bryster gjør uavhengig av utseendet på kjønnsorganene...). Jeg har liksom ikke for vane å nistirre på kjønnsorganene til folk uansett.
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

En tanke: det er vel egentlig ganske usannsynlig å finne en transe i kvinnedusjen? Vedkommende ser jo på seg selv som en kvinne - men har da en penis.

Det gjelder selvfølgelig ikke alle, men ut i fra det jeg har lest og sett på dokumentarer virker det som de aller fleste virkelig avskyr penisen sin (og omvendt for kvinner som egentlig er menn; de er ukomf. med pupper f.eks). Da er det jo lite sannsynlig at de står i kvinnedusjen og "viser den frem".

Om det står en kvinne der som har vært mann en gang, så synes jeg hun er på riktig plass. Hva skulle man dagt da? "du, jeg ser at du er høy og bred over skuldrene, dessuten ser den vaginaen din litt tilgjort ut". Nei, vedkommende hadde vært mer malplassert i en herredusj/garderobe.

Anonymous poster hash: 5d009...4f5
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Heller ikke det bekymrer meg. Hvis de som befinner seg i garderoben føler seg som kvinner, så er det greit for meg (Hvilket jeg vil tro at noen med langt hår og bryster gjør uavhengig av utseendet på kjønnsorganene...). Jeg har liksom ikke for vane å nistirre på kjønnsorganene til folk uansett.

OK, da er vi to veldig forskjellige. Jeg synes det er meget ubehagelig med menn i damegarderobe. Også på dametoalett.

• Liker 4
Skrevet

OK, da er vi to veldig forskjellige. Jeg synes det er meget ubehagelig med menn i damegarderobe. Også på dametoalett.Anonymous poster hash: ff7df...45a

Jeg tenker ikke på dem son menn og det gjør de jo ikke selv heller...
  • Liker 5
Skrevet

Jeg tenker ikke på dem son menn og det gjør de jo ikke selv heller...

Problemet er at når du ser en fremmed person med penis i dusjen kan du ikke vite om det er en transseksuell, eller en som bare har sneket seg inn i feil garderobe for å kikke på de nakne damene.

• Liker 4
Gjest Badabing
Skrevet

Problemet er at når du ser en fremmed person med penis i dusjen kan du ikke vite om det er en transseksuell, eller en som bare har sneket seg inn i feil garderobe for å kikke på de nakne damene.

Det virker veldig søkt at en mann skal sminke seg og ta på kjole for å gå i damegarderoben for å titte på damer.

Jeg er enig i at de bør få lov til å bruke toalettene og garderobene til det kjønnet de identifiserer seg med. Det var en fin artikkel om transpersoner på nrk.no(?) nå for ikke så lenge siden, og jeg fikk en bedre forståelse av hvordan det faktisk er å vokse opp med feil kjønn. Med så mye stigmatisering som de opplever, håper jeg at jeg ville kunne behandlet dem som det kjønnet de fakisk føler seg som, fremfor hvordan de ser ut.

• Liker 5
Skrevet

Selvsagt skal transpersoner bruke toaletter og garderober til det kjønnet de identifiserer seg med! Om det oppleves problematisk for deg, er det ditt problem, og du bør rett og slett jobbe litt med deg selv og dine egne snevre, transfobiske holdninger.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selvsagt skal transpersoner bruke toaletter og garderober til det kjønnet de identifiserer seg med! Om det oppleves problematisk for deg, er det ditt problem, og du bør rett og slett jobbe litt med deg selv og dine egne snevre, transfobiske holdninger.

Men når jeg er i en damegarderobe, så jeg vil faktisk mene at jeg skal slippe å se nakne peniser i dusjen. Det blir helt feil for meg, og jeg synes det blir fryktelig ubehagelig med en fremmed mann i dusjen, selvom han føler seg som en dame.

Jeg synes det er greit med de som er så operert at man ikke ser at de var født som et annet kjønn. Men når de har kjønnsorganer til det motsatte kjønn, mener jeg de bør bruke garderoben som kjønnsorganene deres passer i.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...