Gå til innhold

Kjøpe bøker nå eller etter studiestart?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle ut idag og se om jeg fant noen bøker, eller er det bedre å vente til etter skolestart? Får man noe greie på hvilke bøker som er viktige, eller må man nå klare seg på egenhånd?

Jeg skal begynne på Høgskolen i Oslo , og ser at pensumlistene for hvert semester på studiet mitt er utrolig masse (uansett om det står at de med stjerne er i eget kompendium). Må man også kjøpe dette kompendiumet, eller får man det av skolen?
Noen bøker er det linka til internettside, holder det med å lese boka fra disse sidene eller er ikke det særlig effektivt? (tenker også på at man kanskje må ha med seg bøker til undervisning..?)



Anonymous poster hash: 37874...cc9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg pleier å kjøpe bøkene med flest sideantall :-) De bøkene med 5-100 sider som er pensum låner jeg på bibl. :) Da gjelder det å være tidlig ute mtp en del andre er på leting etter samme bøker :P
Jeg venter også til skolestart for det kan være greit å høre med foreleser (de vil ofte si at du MÅ ha ALLE, men mitt tips er å høre med noen som går et år over deg!:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare svare på når det lønner seg å kjøpe bøker da jeg ikke vet noe om ditt studie, men akademika (som HIOA bruker) pleier å sette ned prisen på bøker ved semesterstart. Jeg sparte 300 kr ved å vente. Du bør også sjekke pris opp mot bokkilden.no. De har prisgaranti.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å vente til skolestart med tanke på viktighet av bøker, hvem som er mulig å låne på skolen, at folk legger ut for salg rundt skolestart.

Om du kjenner noen som har gått det samme, spør dem om hvilke bøker som er viktig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper alle bøkene fordi vi bruker alle. Kjøper dem på nett fordi de er billigere der. Kjøper før studiestart så jeg får lest meg opp litt på forhånd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde ventet til studiet startet. Det hender noen ganger at det kommer endringer osv. Foreleserene legger ut hele pensumlisten med riktige bøker på intranettet etter at første forelesning av faget har kommet i gang, det er iallefall slik hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en del pensum på engelsk, og siden det står på pensumlista at jeg skal ha hele boka, så endte jeg opp med å bestille bøkene på amazon siden det var billigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er en bok eller to der hele boken er pensum og du vil begynne å lese nå, så anbefaler jeg deg å vente. En del bøker kommer på salg ved studiestart, evt kjøp denne og denne innen samme fag og få rabatt på 100 kr. Engelsk pensum er ofte billigere på amazon.com, og det er ikke toll/moms på bøker. De bøkene som har få sidetall anbefaler jeg at du kjøper på biblioteket med mindre du er veldig interessert i resten av boken, evt kopierer fra noen andre på studiet. Kompendiet må du kjøpe på skolen. Nå er det vel slik at man som regel ikke leser hver eneste side av pensum (jeg har i alle fall aldri gjort det), så prioriter hva som er viktig. På ene studiet mitt delte vi bøkene med få sider mellom oss, og skrev referat til hverandre så ingen trengte å lese alt.



Anonymous poster hash: 92f1d...158
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøper før studiestart så jeg får lest meg opp litt på forhånd

Er det egentlig noe poeng? Sløse bort ferie og fritid på å lese før semesteret begynner?

Anonymous poster hash: 63b5b...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det egentlig noe poeng? Sløse bort ferie og fritid på å lese før semesteret begynner?

Anonymous poster hash: 63b5b...262

Er den fordel å tjuvstarte på 100 meter sprint?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jobber mye gjennom skoleåret så har sjelden tid til forelesninger og lesing så da leser jeg meg opp på forhånd of noe før og etter jobb. Har ikke hatt ferie på 2-3 år, men har 2 uker nå. Da bruker jeg tiden til å lese siden jeg skal ta 40 studiepoeng.

Plager vel ikke deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal begynne på skole nå til uken, og jeg har kjøpt 10 bøker allerede. Alle disse bøkene har jeg kjøpt brukt, til halv pris(omtrent 200 kr per stykk). Har kjøpt disse av tidligere elever, og jeg tenker at det er om å være førstemann til mølla her.
Bøkene er ingen markeringer i og ser helt ny ut. Jeg sjekker selvfølgelig at det er riktig utgave osv.

Har kjøpt bøkene hvor jeg ser at det er mange kapitler som skal brukes, har også lånt 4 stk på biblioteket som jeg skal notater av ettersom det kun er 1 kap.

Endret av Pepperbiff
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden ryddet for avsporinger. Om dere vil diskutere nødvendige eksamensforberedelser, start gjerne en ny tråd om emnet.

Bond, adm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest white tiger

Et tips til førsteårsstudenter er at en del skoler har facebookgrupper som eksisterer for at studenter enklere skal kunne selge og kjøpe bøker og evt andre ting seg i mellom. Vi har det der jeg går, og det er utrolig praktisk. Da er man ikke avhengig av å henge opp lapper eller kjenne noen som skal gå/har gått det samme for å få solgt/kjøpt bøker brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...