Gå til innhold

Lånekassen - lang behandlingstid, må betale 100 000 to uker før jeg får lån


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er nå i en litt panikkaktig tilstand, skal studere ved et dyyyrt universitet i utlandet fikk i dag vite at behandlingstiden for min søknad hos lånekassen er om ca 7-8 uker, 15 dager før det skal være ferdig behandlet må jeg betale første halvdel av skolepenger og studentbolig på til sammen 100 000 kroner!! Hva pokker kan jeg gjøre? Har ikke 100 000 liggende, er en blakk student. Det koster 200 000 for et år og det blir ca 100 000 etter at stipenddelen er trukket fra hvis jeg står til eksamen, men nå er jeg i en umulig situasjon.

Noen ideer? Takker for svar, er helt stresset her.



Anonymous poster hash: 52495...4bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Forklar situasjonen til skolen, og vis alt av dokumenter så de ser at søknaden din er under behandling. Evt ring lånekassen å få fortgang i ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen råd, menntenkte bare jeg skulle si at det kan gå mye raskere enn antatt behandlingstid. Jeg dikk samme beskjed som deg, men søknaden min var ferdigbehandla på ei uke. :)

Anonymous poster hash: e05fe...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får du så mye som 100.000,- ved første utbetaling?

Anonymous poster hash: f5c37...edf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får du så mye som 100.000,- ved første utbetaling?

Anonymous poster hash: f5c37...edf

Utenlandsstudenter får alt på engang. Både den vanlige støtten og ekstra støtten for skolepenger =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ok, så søknaden kan bli behandlet raskere enn datoen de oppgir? Da er det jo håp! Problemet her er jo at skolen legger på 5% ekstra til prisen hvis man betaler etter fristen, og hvis jeg da ikke får full støtte (man vet jo aldri) sliter jeg...



Anonymous poster hash: 52495...4bc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du fått bekreftet av Lånekassen at du får dekket alle skolepengene? Jeg tar selv utdanning i utlandet, mine skolepenger er på ca 115.000 hvert år, men Lånekassen gir meg bare 100.000 i skolepengelån+skolepengestipend (+99.500 i ordinært lån/stipend, og reisestipend) og da jeg spurte fikk jeg til svar at hundre tusen er maks beløp man kan få utbetalt til skolepenger per år - skolepenger utover det må visst studenten dekke selv.



Anonymous poster hash: 02a01...462
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ok, så søknaden kan bli behandlet raskere enn datoen de oppgir? Da er det jo håp! Problemet her er jo at skolen legger på 5% ekstra til prisen hvis man betaler etter fristen, og hvis jeg da ikke får full støtte (man vet jo aldri) sliter jeg...

Anonymous poster hash: 52495...4bc

Hei du :D Jeg ville bare si at jeg satt i den samme knipa som deg, og var livredd for at pengene fra Lånekassen ikke skulle komme i tide før fristen da jeg fikk høre behandlingstiden. Til min store overraskelse ble behandlingen ferdig 5 dager (!!) etter at jeg søkte, og pengene var på konto dagen etter :danse: Så bare ta det med ro, trådstarter! Dette ordner seg :blomst:

Anonymous poster hash: 093b2...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei du :D Jeg ville bare si at jeg satt i den samme knipa som deg, og var livredd for at pengene fra Lånekassen ikke skulle komme i tide før fristen da jeg fikk høre behandlingstiden. Til min store overraskelse ble behandlingen ferdig 5 dager (!!) etter at jeg søkte, og pengene var på konto dagen etter :danse: Så bare ta det med ro, trådstarter! Dette ordner seg :blomst:

Anonymous poster hash: 093b2...caf

PS! Jeg ringte til Lånekassen og fortalte om situasjonen min og når fristen var, før den var ferdigbehandlet. Jeg vet ikke om dette hadde noe med den raske behandlingen å gjøre, men det er jo verdt et forsøk ;)

Anonymous poster hash: 093b2...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg er i samme situasjon som TS og friker *litt* ut - noen flere med lignende erfaring?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i samme situasjon. Jeg starter 16. september og søknaden sies å være ferdigbehandlet 22 september. Det har det stått det siden juli og ingenting har skjedd.

Jeg trenger pengene både til dyre skolepenger og til leie. Er allerede forsinket ift. husleie og har lovet eier at det kommer slutten av september.

Det virker som alt går tregt for Lånekassen i år. Mange sier at behandlingstiden har vært kortere enn oppført men det er IKKE erfaringen for meg.

PS - ringe Lånekassen hjelper ikke. De du får snakke med er bare kunderservice og kan ikke hjelpe deg med din søknad. For det andre er de svært underbemannet. For det tredje har de opplyst på hjemmesiden at de ikke kan fremskynde søknader eller svare på hvorfor det tar lang tid. De reserverer seg stort sett mot alt som kan minne om normalt arbeid.

Endret av Marie90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte i forrige uke og har penger på konto nå. Spørs likevel om det kan ta noe lengre tid når det er snakk om utenlandsstudier? Mulig de er mer kompliserte?

Anonymous poster hash: 07fb9...633

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen :)

På studiestedet mitt sa de at studiestedet må bekrefte at man har startet med undervisningen, dvs etter man faktisk har begynt. Dette gjaldt alle nye studenter, der de trenger mer info. Jeg begynte den 12. august, og får penger på konto på mandag.

Er usikker på om dette gjelder alle studiesteder, men ihvertfall så skal studiestedet bekrefte: 1. At du har fått tilbud om plass, 2. at undervisningen er i gang, og du har møtt opp første undervisningstime.

Endret av Rægs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei alle sammen :)

På studiestedet mitt sa de at studiestedet må bekrefte at man har startet med undervisningen, dvs etter man faktisk har begynt. Dette gjaldt alle nye studenter, der de trenger mer info. Jeg begynte den 12. august, og får penger på konto på mandag.

Er usikker på om dette gjelder alle studiesteder, men ihvertfall så skal studiestedet bekrefte: 1. At du har fått tilbud om plass, 2. at undervisningen er i gang, og du har møtt opp første undervisningstime.

Dette gjelder kun førsteårsstudenter og jeg tror de har fått beskjed om dette. Jeg fikk det i mitt første år i utlandet. Selv om jeg flyttet over til et annet land måtte jeg ikke gjøre det på nytt så det er bare helt ferske studenter. Dette er ekvivalenten til C-skjema som man laster opp når man har begynt studie for å bevise skolepenger og karakterer. Jeg regner med at alle som venter på svar har lastet opp all tilleggsinformasjon ettersom det er tydelig forklart fra Lånekassens side.

Endret av Marie90
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjelder kun førsteårsstudenter og jeg tror de har fått beskjed om dette. Jeg fikk det i mitt første år i utlandet. Selv om jeg flyttet over til et annet land måtte jeg ikke gjøre det på nytt så det er bare helt ferske studenter. Dette er ekvivalenten til C-skjema som man laster opp når man har begynt studie for å bevise skolepenger og karakterer. Jeg regner med at alle som venter på svar har lastet opp all tilleggsinformasjon ettersom det er tydelig forklart fra Lånekassens side.

Det var nettopp det jeg skrev.

Og det virker som de aller fleste i tråden her er førstegangsstudenter, og kanskje ikke har så mye erfaring fra Lånekassen.

Dessuten var jeg førstegangsstudent i fjor, og på det studiestedet (privatskole), gjaldt ikke de reglene. Men nå går jeg også på privatskole, og da gjelder plutselig de reglene igjen.

Lånekassen er forresten ikke så tydelig på slike regler nei, de snakker vel mest generelt.

Endret av Rægs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lånekassen er forresten ikke så tydelig på slike regler nei, de snakker vel mest generelt.

Vel jeg gikk utifra at alle i tråden har lastet opp tilleggsdokumenter, ettersom det står tydelig på nettsiden når man søker lånet hvilke dokumenter man på laste opp - enten man er førsteårsstudent eller andre/tredje osv. Det er en seksjon for opplasting på samme side.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg søkte i forrige uke og har penger på konto nå. Spørs likevel om det kan ta noe lengre tid når det er snakk om utenlandsstudier? Mulig de er mer kompliserte?

Anonymous poster hash: 07fb9...633

What!?

Jeg venter og venter. Jeg søkte i juli og forventet behandlingstid er i slutten av september. Jeg er tredjeårsstudent ved samme høgskole, semesteravgift er betalt. Irriterende!!!!

Anonymous poster hash: 549e2...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...