Gå til innhold

Kommodes dagbok


Kommode

Anbefalte innlegg

Oi, for en maratonhelg med to sånne store feiringer på én gang, det står det respekt av, synes jeg :Nikke: Hadde dere humanistisk navnefest i rådhuset, eller?

Og så herlig lille T høres ut, med babyhvin, og litt egen vilje! Gleder meg sånn til vi får et lite knøtt igjen i hus til høsten, kjenner jeg blir babysyk av å se og høre om små bebiser nå :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi, for en maratonhelg med to sånne store feiringer på én gang, det står det respekt av, synes jeg :Nikke: Hadde dere humanistisk navnefest i rådhuset, eller?

Og så herlig lille T høres ut, med babyhvin, og litt egen vilje! Gleder meg sånn til vi får et lite knøtt igjen i hus til høsten, kjenner jeg blir babysyk av å se og høre om små bebiser nå :hjerte:

Nei, vi droppa sermoni på navnefesten, vi hadde bare selskap med familie og de vi hadde utnevnt til faddere. Men vi hadde humanistisk konfirmasjon på lørdag og det var en veldig fin sermoni. 14-åringen fikk velge selv, og han ville ha konfirmasjon med kurs og sermoni og hele pakka. Jeg er glad for det, det var et bra kurs med mange viktige tema og diskusjoner, og det var veldig stas med dresskledd ung mann på høytidelig sermoni i Rådhuset :)

Jeg kan tenke meg du begynner å bli babysyk igjen nå ja :D Det er vel ikke lenge til ordinær ultralyd nå, når skal du dit? Kanskje dere får vite om det blir en lillesøster eller lillebror som kommer? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk veldig vondt i bekkenet forrige helg når vi hadde dåp. Håper du blir fort bra :)

Kunne dere ikke hatt en fest for de begge? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk veldig vondt i bekkenet forrige helg når vi hadde dåp. Håper du blir fort bra :)

Kunne dere ikke hatt en fest for de begge? :)

Kjipt :/ Håper du også blir bra fort! :)

De har ikke samme far, så det var liksom ikke samme familie som skulle inviteres :) Det vil si, min manns foreldre var i eldstemanns konfirmasjon også, men eldstemanns familie på farssiden har ikke noe med minstemann å gjøre, så da var det like greit å ha to fester på samme helg så min manns foreldre slapp å reise hit to ganger på kort tid. Sånn i etterkant har jeg tenkt at de antakeligvis ikke ville hatt noe imot å reise flere ganger, svigermor kommer tilbake allerede om to uker, men det tenkte jeg ikke på da vi bestemte å ha navnefesten samtidig. Og det er veldig deilig å være ferdig med det!

Ble dåpsfesten deres vellykket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt :/ Håper du også blir bra fort! :)

De har ikke samme far, så det var liksom ikke samme familie som skulle inviteres :) Det vil si, min manns foreldre var i eldstemanns konfirmasjon også, men eldstemanns familie på farssiden har ikke noe med minstemann å gjøre, så da var det like greit å ha to fester på samme helg så min manns foreldre slapp å reise hit to ganger på kort tid. Sånn i etterkant har jeg tenkt at de antakeligvis ikke ville hatt noe imot å reise flere ganger, svigermor kommer tilbake allerede om to uker, men det tenkte jeg ikke på da vi bestemte å ha navnefesten samtidig. Og det er veldig deilig å være ferdig med det!

Ble dåpsfesten deres vellykket?

Takk, er mye bedre enn før, nesten perfekt :P

Da skjønner jeg ;)

Ble en veldig koselig fest, skulle gjerne sluppet å ha svigermor (hun var stresset og fant på et sprell) der men ellers kjempe fornøyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye med lille T og med konfirmant! :klemmer: (altfor lenge siden jeg har vært her inne, skal prøve å være flinkere fremover)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med lille T og med konfirmant! :klemmer: (altfor lenge siden jeg har vært her inne, skal prøve å være flinkere fremover)

Forumdeltagelse går litt i perioder, synes jeg, og det må jo bare være greit. Men det er veldig fint når du stikker innom og oppdaterer bloggen din, så jeg ser hvordan det går med deg :) Du er en av de jeg tenker på når jeg ikke er innom, og lurer på hvordan det går.

Gratulerer med dagen! :flagg:

Takk! Håper dere hadde en fin feiring :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumdeltagelse går litt i perioder, synes jeg, og det må jo bare være greit. Men det er veldig fint når du stikker innom og oppdaterer bloggen din, så jeg ser hvordan det går med deg :) Du er en av de jeg tenker på når jeg ikke er innom, og lurer på hvordan det går.

Så fint at du tenker på meg! :) Jeg har tenkt masse på deg også, er så glad for at lille T endelig er her! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Lille T er ikke så liten lenger! Han ble 4 mnd forrige mandag og da målte og veide vi ham. Han veide 9,8 kg og var 72 cm! Når han strekker ut fotbladene er han like lang som vognbagen, så jeg tror vi må bytte til sportsvogn snart. (Det går nok bra, den kan legges helt flatt.) Han bruker str 74 og 80 i klær og har begynt å smake litt på mat.

Jeg spurte helsesøster om det med fullamming til 6 mnd når han er så stor og vokser så fort, og hun sa at jeg skulle følge med på om han begynte å våkne oftere om natta for å spise, for da trengte han kanskje noe mer enn morsmelk. De siste ukene har han gradvis begynt å våkne oftere og oftere og tidligere og tidligere på morgenkvisten for å spise, så da fant jeg ut at det var på tide å begynne med noen små smaksprøver allerede nå. Det er greit å ta litt god tid på å teste ut hva han liker og tåler før vi skal gi ordentlige porsjoner. Han har smakt på blant annet blåbær, melon, aprikos og avokado, og potet og maisgrøt. Han spiser kanskje en halv teskje første dagen, og så en teskje andre dagen osv, og smaker bare på en ting om gangen i noen dager så det går ikke så fort. Men han liker veldig godt å smake på ting, og tar tak i hånda mi og dytter skjea mot munnen sin :)

Ellers har jeg begynt å trene litt på et treningssenter som har mor- og barntimer, og det er veldig fint. Deilig å bli litt sterkere igjen :) Dagene går fort, jeg vet ikke helt hva vi driver med egentlig! Vi går tur og leser bøker (han ELSKER Gogo-bøkene fra Go'boken), og han tygger på ting og lager morsomme lyder. Nå har storebror snart ferie, det blir fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg om flere som fullammet som begynte med smaksprøver rundt 4 mnd :) Stor gutt ja, min ble nettopp 8 mnd og for en mnd siden var han 9,1 kg og 70 cm. Stor forskjell på de små ;)

Koselig med permisjon ;) Nyt det masse! :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg om flere som fullammet som begynte med smaksprøver rundt 4 mnd :) Stor gutt ja, min ble nettopp 8 mnd og for en mnd siden var han 9,1 kg og 70 cm. Stor forskjell på de små ;)

Koselig med permisjon ;) Nyt det masse! :sol:

Ja, det er stort spenn i hva som er normalt når man er en liten baby, heldigvis!

Vi bytta til sportsvogndelen på vogna idag for å se om det funka, og jeg tror han liker det. Han har i hvert fall vært mye mindre sur i vogna idag enn de siste par ukene, så kanskje det er godt å få litt mer plass. Det kan jo være tilfeldig også, men siden det funker å bruke sportsvogna så fortsetter vi med det. Det føles litt som en milepæl, nå har han byttet ut både det første bilsetet og vognbagen og er plutselig så stor! Han er jo bare en liten liten baby ennå :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja plutselig blir så større, også når de får tenner, kan sitte og spise litt selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oi ja, så fort lille T vokser! Jeg blir jo temmelig sjokkert over at Plutt blir to i september-.han var jo NETTOPP en liten bylt som bare lå og sov på brystet vårt... Enda godt at det kommer en liten en til oss i oktober igjen, må prøve å nyte ukene med nyfødt til fulle da!

Og så gøy å ha begynt med smaksprøver! Vi begynte også med det ved fire måneders alder selv om jeg også fullammet. Helsesøster her sa at kostholdsreglene for spedbarn uansett snart skulle revideres, og at det antakelig da ville bli anbefalt å begynne med smaksprøver for alle fra 4 mnd. Både på grunn av det såkalte smaksvinduet, og fordi det visstnok er noen nye studier som viser at barn som fullammes ofte får for lite av B12 (tror jeg det var)-vitamin når de bikker 4-5 måneder. Så vi ga smaksprøver med god samvittighet fra 4 mnd. Og veldig moro at T ser ut til å være så glad i mat da, da er det jo faktisk ekstra gøy å teste ut nye smaker også :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor og fin gutt! Tenk at tiden går så fort! Synes ikke det er lenge siden han ble født. Nesten litt vemodig at de er "hjelpeløse" babyer så kort stund. Men det er ganske artig når de stadig begynner å vise mer personlighet og utvikler seg fysisk og psykisk også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige lillebror :)

De små er like ulik som oss voksne, lita var 10kg og 83/84 cm da hun var 22 mndr ;)

Gogobøkene var en hit her også, vi leser de av og til enda :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Annonse

[1] Category widget

Haha, nå hadde jeg skrevet et langt svar til alle de siste kommentarene, også trykka T på tilbakeknappen på pc-en min så alt ble borte! :bond::rope::ler2:

Det går fint her, vi koser oss i sommerværet. Litt slitsom forrige uke, for da var alle i familien forkjøla samtidig, men det løste seg med litt samarbeid og et par syk barnepasser-dager for mannen. Ellers går det stort sett i det samme som før. T har for alvor funnet den høye hvinelyden og bruker den gjerne både når han er glad og når han er sint og når han kjeder seg og når han leker og ... ja, gjerne hele tiden i grunnen :ler2: Han har begynt å leke masse med føttene og tærne sine, og beveger seg mer rundt når han ligger på gulvet. Han ruller seg ikke så mye rundt, men det hender. Han har smakt på ganske mye forskjellig nå, men spiser fortsatt bare noen få skjeer av gangen. Favorittene er avokado og nektarin, det er stor stas.

I helgen har vi vært på besøk hos oldemor på andre siden av landet igjen. Forrige gang vi var der var i påsken, og han var ikke helt i form og ville bare bæres hele tiden og fikk ikke vært noe ordentlig sammen med oldemor. Men denne gangen ble det lesing på fanget (Gogobøkene var med!) og masse smil og sjarmering fra gulvet, så oldemor var veldig fornøyd. Det er aldri godt å vite hvor lenge man får beholde sånne gamle oldemødre, så det er greit å besøke dem så mye man kan mens de er her :)

Vi har satt opp lekegrind til ham nå, vi hadde en vi hadde arvet liggende i boden. Den siste tiden har han ikke vært noe fornøyd med å ligge på gulvet, men etter at vi satte opp lekegrinda kan han ligge der og kose seg lenge av gangen igjen :) Jeg tror det er fordi lekene ikke forsvinner bortover gulvet, de holder seg i nærheten så han får tak i dem når han snur seg etter dem.

Vi har fortsatt ikke noen ordentlige soverutiner på dagen, men jeg tror det begynner å nærme seg. Han sover enten til seks eller sju om morgenen, og så igjen enten halv ni eller ti. Man skulle tro at han la seg halv ni når han står opp seks og ti når han står opp sju, men neida! Dette er tilsynelatende helt tilfeldig. :klaske: Han kan sove alt fra 20 minutter til to timer. Jeg pleier alltid å forsøke å trille ham i søvn igjen når han våkner i tilfelle han ikke har sovet nok, og da sovner han som oftest igjen hvis han trenger det. Han sover som oftest 3 eller 4 ganger om dagen. Det ser heller ikke ut til at det er noen siste frist for soving på ettermiddagen, for han kan godt sove fra kvart på seks til seks og så sovne igjen for natten klokka sju. Nå i det siste har vi begynt å gjøre kveldsstellet ca klokka seks, så da er han som oftest sovnet til halv sju, kvart på sju. Da sover han stort sett hele natten, kun avbrutt av ca to måltider. Dvs, nå i helgen forsøkte han å ha fest klokka fire om natta! :skya: Kjempevåken og skikkelig blid! Han lå i sengen sin og pratet i vei og hvinte og sang og hadde det riktig så artig :ler:

Håper alle dere har en fin sommer også! :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre at dere har fine dager :hjerte:

Og så flott at det høres ut til at T fortsatt vet å sette pris på soving, da :jepp: HVor gammel er han nå? Fem måneder, ca? Synes det høres ut som om dere har forholdsvis greie rutiner nå jeg, da! Vi hadde vel ikke noe som kunne kalles rutiner for dagsovingen før Plutt begynte å nærme seg året :ler: Det vil si, jeg prøvde jo på det helt fra han var bitteliten, for det ville ha gjort dagen så mye enklere og mer forutsigbar, men han var bare ikke mottakelig for det, og endret på vanene og preferansene sine omtrent fra uke til uke :ler:

Og de Gogo-bøkene må jeg sjekke ut tror jeg, det hadde kanskje vært noe for nestemann :jepp:

Ha en fortsatt fin sommer :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig å høre at dere har fine dager :hjerte:

Og så flott at det høres ut til at T fortsatt vet å sette pris på soving, da :jepp: HVor gammel er han nå? Fem måneder, ca? Synes det høres ut som om dere har forholdsvis greie rutiner nå jeg, da! Vi hadde vel ikke noe som kunne kalles rutiner for dagsovingen før Plutt begynte å nærme seg året :ler: Det vil si, jeg prøvde jo på det helt fra han var bitteliten, for det ville ha gjort dagen så mye enklere og mer forutsigbar, men han var bare ikke mottakelig for det, og endret på vanene og preferansene sine omtrent fra uke til uke :ler:

Og de Gogo-bøkene må jeg sjekke ut tror jeg, det hadde kanskje vært noe for nestemann :jepp:

Ha en fortsatt fin sommer :klem:

Han er 5 mnd idag :hjerte: Han har forandret på rutinene for dagsoving igjen siden jeg skrev om det, haha, så det gikk fort! De siste dagene har han sovnet igjen halvannen-to timer etter at han stod opp, og så har han sovet igjen rundt halv tolv og så rundt halv tre. Og en dag han sov sent på ettermiddagen brukte han to timer på å sovne om kvelden, så nå er det slutt på at det ikke er noen siste frist for soving på ettermiddagen. Her er det bare å henge med! :ler: Det er sikkert vanlig å ikke ha så mye faste rutiner så tidlig, så vi får bare fortsette å prøve oss frem og finne ut hva som funker fra dag til dag.

Jeg anbefaler virkelig Gogobøkene, lille T er så søt når han sitter og vifter med armene og ser kjempeinteressert i dem :) Det er ikke noen bindingstid eller minstekjøp på bokklubben til Goboken, og jeg tror ganske sikkert man bare kan bestille det man vil ha også. Tenk at du er over 24 uker allerede, det har gått så fort! Sånn sett utenfra i hvert fall, haha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...