Gå til innhold

Har du noen gang vurdert høyere utdanning på grunnlag av realkompetanse?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har du ikke studiekompetanse kan du søke på høyere utdannelse med realkompetanse. Reglene for realkompetanse er at du er over 25år og kan dokumentere 5års relevant arbeidserfaring.

Hurra, tenkte jeg og begynte på vårparten og ringe rundt til de aktuelle høgskolene for informasjon. Det som slo meg var at ingen kunne gi meg klare svar, men oppfordret meg til å søke.

Jeg søkte på skoleplass og sendte inn masse dokumenter. Referanser, utregning av stillingsprosenter, norskkunnskapsbevis( a4 skriv) og motivasjonssøknad.

I tillegg invisterte jeg mye håp og følelser i denne prosessen.

Jeg fikk 9år godkjent arbeidserfaring og ventet på svar fra samordna opptak, men fikk ikke plass.

Jeg kontaktet skolen og jeg lurte på hvor stor sjans jeg hadde for å bli tatt opp på restopptak. For første gang fikk jeg klart svar.- jeg hadde ingen sjans! Her var det damer med 20års erfaring og jeg lå langt bak på lista.

Jeg føler meg faktisk litt lurt! At man må være 40-50år og ha 20års erfaring må de ha visst når jeg ringte?

Jeg kunne spart meg alt dette og kanskje satset på å ta studiekompetanse dette året istede.

Dette var helse og samfunnsfag i Oslo og jeg vet at her er de maks strenge. Men etter å ha googlet en god del, ser jeg at å komme inn med realkompetanse er svært vanskelig jevnt over.

Konklusjon: Få dere studiekompetanse ;)


Anonymous poster hash: 06007...671



Anonymous poster hash: 06007...671
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

23\5 regelen ;) Mye tryggere valg



Anonymous poster hash: f69e9...a65
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kom inn med realkompetanse, men hadde en utdanning fra før som hadde mye naturfagrelaterte fag og jeg søkte på en linje som var vinklet inn på natur og friluftsliv, samt fysisk fostring. Tror det hadde vært vanskeligere om jeg f.eks bare hadde hatt grunnskole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

23\5 regelen ;) Mye tryggere valg Anonymous poster hash: f69e9...a65

Denne kom jeg inn med også. Ble påkjørt av en bil siste året mitt på videregående, og mistet så mye av året at jeg ikke greide å fullføre. Så da tok jeg norsk og historie som privatist, og kom inn på høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innen helse og sosial så er det kjempevanskelig å komme inn med realkompetanse, for som du sier så er det mange søkere med 15-20 års erfaring og de kommer først. Så når jeg hører unge jenter har tenkt å ta den veien prøver jeg å fortelle dem dette, men de tror meg ikke "for det står jo 5 år", hallo!

23/5 regelen er tryggere, den veien tok jeg.



Anonymous poster hash: 3be43...388
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det er kun arbeidserfaring som teller er tullete! Har mistet respekten for systemet rett og slett.



Anonymous poster hash: 06007...671
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At det er kun arbeidserfaring som teller er tullete! Har mistet respekten for systemet rett og slett.

Anonymous poster hash: 06007...671

Nå skal jo disse menneskene gjennom en høyere utdanning også da... Det er jo hvordan de klarer seg der som egentlig teller.

At en 43 årig hjelpepleier som gikk på yrkesskolen på 80-tallet ikke har tatt påbygg er ikke så veeeldig relevant for hans/hennes forutsetninger for å ta bachelor i sykepleie.

Anonymous poster hash: d62c2...a3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er 23/5 regelen? Og hva vil det si for meg som er hjelpepleier i en søknadsprosessfor høgskole?

Anonymous poster hash: 06007...671

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker, on 01 Aug 2013 - 21:43, said:

Nå skal jo disse menneskene gjennom en høyere utdanning også da... Det er jo hvordan de klarer seg der som egentlig teller.

At en 43 årig hjelpepleier som gikk på yrkesskolen på 80-tallet ikke har tatt påbygg er ikke så veeeldig relevant for hans/hennes forutsetninger for å ta bachelor i sykepleie.

Anonymous poster hash: d62c2...a3d

Men nå har jeg erfart at det er kun årene du har jobbet som teller! Det syntes ikke jeg er riktig <ahttp://forum.kvinneguiden.no/uploads//emoticons/default_Happy.gif' alt=':)'> Anonymous poster hash: 06007...671
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok fagavhengig - kjenner noen få som har søkt basert på realkompetanse og de kom inn. Men dette gjaldt da mer teknologi- og ingeniørfag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...