Yme Skrevet 4. august 2013 #61 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg syns det er merkelig når folk sier "jåggert", "shukelade" eller "kaffi"... Jeg får ofte høre at jeg ikke er flink med disse kj-lydene, men jeg hører forskjell selv, når jeg uttaler dem, så jeg misstenker at de som bryr seg bare har blitt så gamle at ørene dems har mista noen skalaer... Mange av dem sier jo hesten "høpe" når de skal "kjøpe". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. august 2013 #62 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg hører ikke forskjell på skj, kj og alt dette greiene. Helt seriøst, husker læreren dro meg i øret fordi jeg var helt elendig på disse lydene. Og SoP: ganske vanlig blant lower class bergensere å si dysje. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 4. august 2013 #63 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg syns det er merkelig når folk sier "jåggert", "shukelade" eller "kaffi"... Jeg får ofte høre at jeg ikke er flink med disse kj-lydene, men jeg hører forskjell selv, når jeg uttaler dem, så jeg misstenker at de som bryr seg bare har blitt så gamle at ørene dems har mista noen skalaer... Mange av dem sier jo hesten "høpe" når de skal "kjøpe". det er heilt normalt på vestlandet. "Kaffe" derimot gjev meg assosiasjonar til Bærumblærer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 4. august 2013 #64 Del Skrevet 4. august 2013 Jeg hører ikke forskjell på skj, kj og alt dette greiene. Helt seriøst, husker læreren dro meg i øret fordi jeg var helt elendig på disse lydene. Og SoP: ganske vanlig blant lower class bergensere å si dysje. herved konstantert at eg er upper class stril Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. august 2013 #65 Del Skrevet 4. august 2013 Stril og upper class har vel aldri vært synonymer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 4. august 2013 #66 Del Skrevet 4. august 2013 det er heilt normalt på vestlandet. "Kaffe" derimot gjev meg assosiasjonar til Bærumblærer Bærumblærene sier "kaffi" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 4. august 2013 #67 Del Skrevet 4. august 2013 Stril og upper class har vel aldri vært synonymer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 4. august 2013 #68 Del Skrevet 4. august 2013 Bærumblærene sier "kaffi" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. august 2013 #69 Del Skrevet 4. august 2013 (endret) herved konstantert at eg er upper class stril Hvilken sosial klasse du hører til, skal jeg ikke ha noen formening om. Men som norsklærer (?) vet du vel at det heter "konstatere"? Endret 4. august 2013 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Houdini Skrevet 4. august 2013 #70 Del Skrevet 4. august 2013 Godt å dysje. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. august 2013 #71 Del Skrevet 4. august 2013 det er heilt normalt på vestlandet. "Kaffe" derimot gjev meg assosiasjonar til Bærumblærer Bærumblærer? Du verden. Min erfaring som østlending er at folk her sier "kaffe". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #72 Del Skrevet 4. august 2013 Noe av det som irriterer meg mest her inne er de som skriver "Djizes", eller andre varianter av det ordet. Det skrives jesus. Og når folk skriver "i så fall" når de mener "i hvert fall", og "syntes" når de mener "synes". Jesus er et egennavn, og staves med stor forbokstav. Anonymous poster hash: 9e7bc...199 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 4. august 2013 #73 Del Skrevet 4. august 2013 Hvilken sosial klasse du hører til, skal jeg ikke ha noen formening om. Men som norsklærer (?) vet du vel at det heter "konstatere"? http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=konstantere&bokmaal=+&ordbok=nynorsk presens perfektum, Silfen har herved konstantert at ........ Bærumblærer? Du verden. Min erfaring som østlending er at folk her sier "kaffe". Bærumblærer er eit ord me vestlendingar brukar om, ja, Bærumblærer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. august 2013 #74 Del Skrevet 4. august 2013 De er nemlig fra Blærum. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yme Skrevet 4. august 2013 #75 Del Skrevet 4. august 2013 Jesus er et egennavn, og staves med stor forbokstav.Anonymous poster hash: 9e7bc...199 I den sammenhengen der, er det ikke et egennavn mer, og man trenger derfor ikke bruke stor bokstav. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. august 2013 #76 Del Skrevet 4. august 2013 http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=konstantere&bokmaal=+&ordbok=nynorsk presens perfektum, Silfen har herved konstantert at ........ Bærumblærer er eit ord me vestlendingar brukar om, ja, Bærumblærer Vi har vel diverse kallenavn på hverandre i de enkelte landsdeler, i all fordragelighet . Men å kalles "Bærumblære" fordi man sier "kaffe" uansett hvor man bor, er noe underlig, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 4. august 2013 #77 Del Skrevet 4. august 2013 Det er da ingen som har sagt det er FORDI de sier kaffe. Gå et annet sted, pirkefis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 4. august 2013 #78 Del Skrevet 4. august 2013 Vi har vel diverse kallenavn på hverandre i de enkelte landsdeler, i all fordragelighet . Men å kalles "Bærumblære" fordi man sier "kaffe" uansett hvor man bor, er noe underlig, synes jeg. Å neida! Bærumsblærer er mykje meir enn "kaffe"! Dessutan var det ein assosiasjon (samband mellom tanker og førestellingar) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 4. august 2013 #79 Del Skrevet 4. august 2013 Det er da ingen som har sagt det er FORDI de sier kaffe. Gå et annet sted, pirkefis. Ifølge Stjerner og planeter er det derfor : "Kaffe" derimot gjev meg assosiasjonar til Bærumblærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2013 #80 Del Skrevet 4. august 2013 http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=konstantere&bokmaal=+&ordbok=nynorsk presens perfektum, Silfen har herved konstantert at ........ Vi har dessverre ingen informasjon om ordet 'konstantert' i nynorskdatabasen korkje i ordlistene eller i ordboka. Anonymous poster hash: 6e5d3...de1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå