Gå til innhold

Dysje?!


Gjest Funky Punk

Anbefalte innlegg

Jeg syns det er merkelig når folk sier "jåggert", "shukelade" eller "kaffi"... Jeg får ofte høre at jeg ikke er flink med disse kj-lydene, men jeg hører forskjell selv, når jeg uttaler dem, så jeg misstenker at de som bryr seg bare har blitt så gamle at ørene dems har mista noen skalaer... Mange av dem sier jo hesten "høpe" når de skal "kjøpe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hører ikke forskjell på skj, kj og alt dette greiene. Helt seriøst, husker læreren dro meg i øret fordi jeg var helt elendig på disse lydene.

Og SoP: ganske vanlig blant lower class bergensere å si dysje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Jeg syns det er merkelig når folk sier "jåggert", "shukelade" eller "kaffi"... Jeg får ofte høre at jeg ikke er flink med disse kj-lydene, men jeg hører forskjell selv, når jeg uttaler dem, så jeg misstenker at de som bryr seg bare har blitt så gamle at ørene dems har mista noen skalaer... Mange av dem sier jo hesten "høpe" når de skal "kjøpe".

det er heilt normalt på vestlandet. "Kaffe" derimot gjev meg assosiasjonar til Bærumblærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Jeg hører ikke forskjell på skj, kj og alt dette greiene. Helt seriøst, husker læreren dro meg i øret fordi jeg var helt elendig på disse lydene.

Og SoP: ganske vanlig blant lower class bergensere å si dysje.

herved konstantert at eg er upper class stril

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er heilt normalt på vestlandet. "Kaffe" derimot gjev meg assosiasjonar til Bærumblærer

Bærumblærene sier "kaffi" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

herved konstantert at eg er upper class stril

Hvilken sosial klasse du hører til, skal jeg ikke ha noen formening om. Men som norsklærer (?) vet du vel at det heter "konstatere"?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

det er heilt normalt på vestlandet. "Kaffe" derimot gjev meg assosiasjonar til Bærumblærer

Bærumblærer? Du verden. Min erfaring som østlending er at folk her sier "kaffe".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det som irriterer meg mest her inne er de som skriver "Djizes", eller andre varianter av det ordet. Det skrives jesus.

Og når folk skriver "i så fall" når de mener "i hvert fall", og "syntes" når de mener "synes".

Jesus er et egennavn, og staves med stor forbokstav.

Anonymous poster hash: 9e7bc...199

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Hvilken sosial klasse du hører til, skal jeg ikke ha noen formening om. Men som norsklærer (?) vet du vel at det heter "konstatere"?

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=konstantere&bokmaal=+&ordbok=nynorsk

presens perfektum, Silfen har herved konstantert at ........

Bærumblærer? Du verden. Min erfaring som østlending er at folk her sier "kaffe".

Bærumblærer er eit ord me vestlendingar brukar om, ja, Bærumblærer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jesus er et egennavn, og staves med stor forbokstav.

Anonymous poster hash: 9e7bc...199

I den sammenhengen der, er det ikke et egennavn mer, og man trenger derfor ikke bruke stor bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=konstantere&bokmaal=+&ordbok=nynorsk

presens perfektum, Silfen har herved konstantert at ........

Bærumblærer er eit ord me vestlendingar brukar om, ja, Bærumblærer

Vi har vel diverse kallenavn på hverandre i de enkelte landsdeler, i all fordragelighet :). Men å kalles "Bærumblære" fordi man sier "kaffe" uansett hvor man bor, er noe underlig, synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er da ingen som har sagt det er FORDI de sier kaffe. Gå et annet sted, pirkefis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Vi har vel diverse kallenavn på hverandre i de enkelte landsdeler, i all fordragelighet :). Men å kalles "Bærumblære" fordi man sier "kaffe" uansett hvor man bor, er noe underlig, synes jeg.

Å neida! Bærumsblærer er mykje meir enn "kaffe"! Dessutan var det ein assosiasjon (samband mellom tanker og førestellingar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er da ingen som har sagt det er FORDI de sier kaffe. Gå et annet sted, pirkefis.

Ifølge Stjerner og planeter er det derfor :) :

"Kaffe" derimot gjev meg assosiasjonar til Bærumblærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...