Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Spør meg selv: trenger jeg virkelig dette?

Veldig ofte er svaret "nei, men jeg har fryktelig lyst på!". Og ofte klarer jeg å overbevise meg selv om at jeg trenger tingen fordi jeg ikke har en sånn fra før. Men er det hvit bluse nr. 14, cardigan nummer hundreogførti, spesiell matvare jeg kommer til å smake på én gang, men bare står og tar plass i skapet, så fungerer det veldig godt.

Det var en periode jeg ikke tok med meg penger på universitetet. Jeg pleide å ha ca. 50 kr i småmynt liggende i veska/på lesesalsplassen min som jeg kunne bruke hvis jeg trengte nye skrivesaker eller hadde glemt matpakken, men la igjen bankkort og større lapper. Matpakke hadde jeg med meg hjemmefra og kaffe i termokoppen. Senere fikk jeg gratis kaffe av instituttet, så det var ingen grunn til å kjøpe. Det funker kjempebra! Kan overføres til jobb også, så bruker man ikke masse penger i kantina/kiosken.

Ser om jeg finner billigere tilbud på nett. DVDer og musikkplater finnes veldig billig på play.com, elektronikk kan man kjøpe billigere på nett enn i butikk, helsekost kan man kjøpe fra iherb.com, osv. Ofte lønner det seg å sammenligne mellom butikkene på nett også! F.eks om jeg trenger sofaputer. Da kan jeg både sjekke utvalget til de ulike butikkene og sammenligne pris på nettet.

Jeg lager (stort sett) maten fra bunnen av. Det trenger ikke være komplisert.

Jeg har til enhver tid en god del tørr- og andre basisvarer stående i skapet, inkludert gode sauser. Da har vi alltid noe vi kan slenge sammen til en middag selv om vi ikke har planlagt det på forhånd. Da slipper vi å dra sultne på butikken, for det blir fort dyrt!

Ellers:
- kjøper billig håndsåpe (x-tra, jysk, first price) og har det oppi en fin såpedispenser.

- bremser på giret og akselerer jevnt med bilen. Bruker mindre bensin på den måten, og man trenger ikke gasse på supermye hvis man uansett vet at nå kommer det en bakke og da må jeg bremse.

- kjører en gammel bil

- flyttet ut fra storbyen og kommer nærmere jobb. I samme slengen sparer vi flere tusen kroner i måneden.

- bruker omtrent aldri kredittkort. Det eneste jeg har, har lav kredittgrense (5000 kr, det var det eneste jeg fikk som student ;) ).

- sjekker finn.no når jeg trenger møbler, finner jeg ikke noe fint der kan jeg begynne å vurdere å kjøpe nytt. Men pleier å holde øynene åpne en stund før jeg evt. kjøper nytt! 80 % av møblene våre har vi enten fått brukt, kjøpt brukt, tatt med fra pike-/gutterom eller fått i gave.

- Ønsker meg ting jeg trenger til jul og bursdag. Og alle synes det er gøy å gi ting man faktisk trenger!

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Benytter meg av rentefrie lån:

1. Betaler minst mulig skatt, sparer pengene, og betaler restskatten rentefritt.

2. Bruker kredittkort til alle innkjøp, og har flere med ulike bonusordninger. Dermed får jeg eksempelvis 2% på alt jeg kjøper på Meny, Kiwi eller Joker med trumfvisakortet, mens handler jeg på Rema1000 eller Rimi får jeg cashpoints på Norwegian med deres kort.

Anonymous poster hash: 6a0ec...b44
  • Liker 1
Skrevet

Årsaken til at jeg skrev at jeg synes synd på deg, var fordi du avslører hva du legger i et spennende liv, når du verdikategoriserer en annens liv etter noen sparetips. For meg er det en tom verdikategorisering. Om et menneske er spennende, eller lever et spennende liv, har lite med antall klesplagg i skapet å gjøre - i min verdivurdering. I innlegget du skrev til Yvonne utdypet du dette: Du mente Yvonne ikke var helt "inntørket", for hun kjøpte jo mange klær. Jeg kjenner ikke Yvonne og aner ikke hva slags person hun er, men har lite tro på at det er antall klesplagg som gjør henne "kjedelig" eller "spennende". Jeg har oppriktig medfølelse med mennesker som skal oppsummere meningen i livet sitt med stikkord som ebay, eller vurderer personligheten til andre mennesker gjennom hvor mange klær de kjøper.

Men det kan for all del hende at mitt syn på dine verdier er en misforståelse, på samme måte som du kan ha et helt annet bilde av livet mitt enn det som stemmer.

Jeg er enig i at jeg vet svært lite om deg, og bygger det hele på løsrevne argumenter på et internettforum. For alt jeg vet, sitter jeg nå og krangler med en som lever et liv ikke ulikt mitt eget, og som jeg ville delt mange synspunkt med. Så ja - antagelser!

Anonymous poster hash: 53e44...5ee

Her har vi ei som stemmer rødt :fnise:

Anonymous poster hash: a2ae1...005

• Liker 2
Skrevet

Mitt beste sparetips - få ei søster som utdanner seg til frisør! :danse:

Hun klipper gratis og betaler bare 30 % av hårfarge/behandling (kostpris). Har dyrere hår nå enn jeg har hatt på maaaange år :fnise:

(pleier alltid å invitere ho på en god middag som takk for klippen da, skal ikke utnytte folk heller :) vi er begge strålende fornøyd med den avtalen)

Anonymous poster hash: 9fc82...199
  • Liker 1
Skrevet

Litt usikker på om det har blitt tatt opp, men ta pengene ut fra kontoen:) Det har hjulpet meg:)

• Liker 1
Skrevet

Før var jeg en person som brukte opp alle pengene jeg hadde på kontoen. Hadde jeg 10 000kr så kunne du banne på at det var borte innen neste lønning. Riktig nok brukte jeg aldri mer penger enn jeg hadde.

Det som virkelig hjalp meg var å sette opp flere forskjellige konto til forskjellige formål, med automatisk trekk.

Slik som jeg har det for øyeblikket:

Brukskonto Skandiabanken: Her kommer lønnen inn, og her har jeg VISA-kortet koblet til. Dagen etter lønningsdato fordeles lønnen over de andre kontoene, samt til husleie. Har jeg jobbet overtid, helg eller kveld fordeles ekstrainntektene manuelt på sparekontoene. Prøver å ha ca 5500 kr (+-), som brukes på mat, diesel, uforutsette regninger (bompenger), netflix/spotify, og klær. Har jeg lyst på både fjellsko og joggesko, så kan jeg f.eks bare kjøpe en ting om gangen (om jeg ikke "låner" av en annen konto).

Gadgetkonto: Å kjøpe tekniske dupedingser har vært min største svakhet. Har hele tiden tenkt at jeg "trenger" ny telefon, ny ipad, playstation osv. Her overføres en liten sum i måneden, som utgjør nok i løpet av et år til at jeg kan kjøpe meg noe, uten at det tar et alt for stort innhogg i månedslønningen. Jeg tillater meg selv ikke å bruke penger fra andre kontoer til gadgets lengre, noe som har bremset kjøpelysten. Nå tenker jeg mye mer igjennom hva jeg kjøper.

Sikkerhetkonto: Kall det en krisebuffer. Overfører ikke veldig mye per måned, men det bygger seg sakte opp en god sum. Skal brukes til f.eks om bilen må på verksted/ha service, vaskemaskinen ryker etc.

Regningskonto: Overfører en månedlig sum til alle de faste regningene (årsavgift/12, forsikring/12, lånekassen/3). Overfører ofte mellom 20-50 kr ekstra per overføring, sånn i tillfelle at en regning blir litt dyrere (f.eks mobilregning til spesialnummer). Alle regningene er på Autogiro/E-faktura.

Høyrentekonto i Skandiabanken: Brukes til litt ekstraordinære ting, f.eks depositum, kurs eller ferieturer. Kan også "låne" penger til brukskontoen om det trengs, men da må dette betales tilbake ved neste lønning.

Kredittkortkonto: Smarteste som jeg noen sinne har gjort: lagt kredittkortet i en skuff! Har enkelte abonnementer på kredittkortet (som regel 200 kr per måned), betales tilbake på dagen jeg har fått lønning.

Høyrentekonto i SpareSmart: Bufferkonto! Skal bare brukes i tilfelle "shit hits the fan" og sikkerhetskontoen ikke er tilstrekkelig. Har enda ikke bestemt meg om denne kan brukes til egenkapital/kjøp av møbler.

BSU i lokal Sparebank: 20 000/12 = 1667kr per måned.

Vurderer også å opprette feriekonto og klæskonto, men har ikke kommet så langt.

Vet dette er kanskje litt for ekstremt for noen, og dama blir svimmel bare hun hører om alle de forskjellige kontoene, men det funker som bare det for meg. Har siden jeg startet med dette spart summer jeg aldri trodde jeg skulle klare å spare, uten at jeg trenger å tenke på å "spare" penger. :danse:

Kan også legge til at jeg har oversikt over alle kontoene på telefonen (app: iExpenseit), og fører inn alle transaksjoner der. Trodde det kom til å få meg til å tenke litt over hva jeg brukte penger på, det gjorde det ikke. Men jeg har i alle fall oversikt over alle pengene mine uten å logge på nettbanken.

Anonymous poster hash: 55a03...427
  • Liker 2
Skrevet

Men jeg synes ikke kafé, kino, restauranter og den slags er noe gøy. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk synes det er så fantastisk. For meg er det ikke å "unne seg" noe, det er å sløse bort penger på noe jeg ikke en gang liker.

Gledene i mitt liv finner jeg ikke i kaffe fra Deli de Luca. Da tar jeg heller en frisk ridetur på hesten min, som sluker det meste av pengene jeg sparer. :)

Anonymous poster hash: 14e3b...44b

Det er vel nærliggende å tro at du ville spart litt penger om du fant deg en hest som spiste høy, og ikke penger?

• Liker 7
Skrevet

Jeg snylter på venner, familie og kjæreste. Kjempelurt! Neida.

Jeg tar med meg kaffe på termos til skolen. Det høres jo ikke dyrt ut med en kopp kaffe til 12 kroner, men jeg er glad i kaffe og drikker minst to kopper, gjerne mer. 24krx5 =120 kroner i uka, som blir rundt 480 kroner i måneden, bare på kaffe! Jeg kjøper ikke den billigste pulverkaffen, men kjøper en jeg liker, gjerne i økonomipakker som blir litt billigere. Regner med jeg bruker 130 kroner på kaffe i måneden og sparer dermed 350 kr på kaffe.

Jeg skal også bli mye flinkere til å huske matpakke til skole og jobb hver dag. En lunsj på skolen kan koste mellom 20-40 kr, så hvis vi regner at jeg ville brukt 30 kroner dagen på lunsj om jeg aldri tok med matpakke, så ville det blitt 600 kr i måneden det og!

Jeg setter dessuten av en fast sum med penger til uforutsette utgifter. Jeg sparer også litt i bsu og legger selvfølgelig av lønn og stipend til de faste regningene. Shampo, såpe og slikt kjøper jeg helst på tilbud, mens jeg velger de billigste variantene av vaskemiddel til klesvask.

Jeg bruker også å kjøpe såkalte datovarer som er satt ned. De kan jeg som oftest fryse, og varer merket med best før kan som regel spises i evigheter etter best før-datoen.

Skrevet

Bare fordi hun ikke er materialist? Jeg kjenner høyrevelgere som har de samme verdiene, bare så det er sagt.

• Liker 3
Skrevet

Kan avkrefte det. En person langt til venstre politisk (økonomisk sett) ville sannsynligvis forventet at samfunnet skulle gjøre noe. Jeg har ikke verdens beste økonomiske situasjon, og gjør noe med det selv - kvittet meg med tv-en og lagde eget brød. I stedet for å lage hundre tråder på KG: HVILKE STØTTEORDNINGER HAR JEG RETT PÅ? Og trives til og med helt greit.

Anonymous poster hash: 53e44...5ee

• Liker 1
Gjest Raptuza
Skrevet

sjekke nettpriser før jeg handler, vite prisen på markedet før jeg kjøper noe.

SOm dere sikkert leser om dagen i avisene er det mye prissamarbeid mellom kjedene...

https://www.google.no/#sclient=psy-ab&q=prissamarbeid&oq=prissa&gs_l=hp.1.2.0l4.58.6986.0.9705.6.6.0.0.0.0.255.751.3j2j1.6.0....0...1c.1.23.psy-ab..0.6.707.xvrhWlyaeKY&pbx=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.50165853,d.bGE&fp=4c983c6dfe2ace87&biw=912&bih=909

Og samborern er en reser på å lese reklame i posten, så han får alltid gode tilbud på det vi trenger...

Vi kjøpte tapet på internett og ikke på maxbo. Der var det skikkelig overpriset.

Jeg liker å støtte nærmiljøet, men handler også visse ting på på ebay, som smykker, mobil deksler...

Hvor kjøpte du billigere tapet på nett?

Skrevet

Sparer en fast sum hver måned. Ved siden av det har jeg en genial liten løsning fra DnB, såkalt morsom sparing. Tror flere banker tilbyr lignende løsninger. Uansett, det fungerer slik at hver gang jeg drar kortet blir summen automatisk rundet opp til nærmeste 50 og overført til en sparekonto. Altså, om jeg kjøper noe til 120 kr sparer jeg 30 kr, om jeg kjøper noe til 15 kr sparer jeg 35 kr. Merker ikke at pengene blir borte en gang. Det er lurt på to måter, både fordi jeg sparer småsummer hele tiden og fordi jeg dropper å kjøpe småtteri. Om jeg kjøper en kaffe til en tier i kantina blir jeg trukket 40 kr ekstra, og i mitt hode koster kaffen 50 kr selv om de 40 går inn på min egen konto :fnise: Siden juni har jeg spart 3000 på denne måten :biggrin:

• Liker 3
  • 8 måneder senere...
Skrevet

Sparer en fast sum hver måned. Ved siden av det har jeg en genial liten løsning fra DnB, såkalt morsom sparing. Tror flere banker tilbyr lignende løsninger. Uansett, det fungerer slik at hver gang jeg drar kortet blir summen automatisk rundet opp til nærmeste 50 og overført til en sparekonto. Altså, om jeg kjøper noe til 120 kr sparer jeg 30 kr, om jeg kjøper noe til 15 kr sparer jeg 35 kr. Merker ikke at pengene blir borte en gang. Det er lurt på to måter, både fordi jeg sparer småsummer hele tiden og fordi jeg dropper å kjøpe småtteri. Om jeg kjøper en kaffe til en tier i kantina blir jeg trukket 40 kr ekstra, og i mitt hode koster kaffen 50 kr selv om de 40 går inn på min egen konto :fnise: Siden juni har jeg spart 3000 på denne måten :biggrin:

Jeg har også morsomspar! Fungerer som ei kule, men jeg måtte opprette en ny konto og skjule den fra nettbanken - for jeg brukte disse pengene fordi jeg så de ligge der... Nå ser jeg kun saldoen på kontoen, men har ingen mulighet til å overføre de til brukskonto uten å måtte ringe banken og det er jo skamfullt (:fnise:)

---

Grethes sparetips!

- Dagen du får lønning må du; sette opp budsjett, se tre episoder med Luksusfellen på rad, overføre til sparekonto. (det med Luksusfellen er ikke tull altså. Det er utrolig effektivt for min del!)

- Spareavtale med banken, feks morsomspar. Den er faktisk morsom - du sparer penger uten at du tenker over det!

- Handle inn en gang i uken for hele uken. Planlegg innkjøp.

- Bestill kosmetikk osv på feelunique.com - kjempebillig og de betaler tilbake toll.

- Ikke ta med lommeboken på universitetet/jobben.

- Bruk biblioteket flittig. Jeg låner mange pensumbøker, filmer, tv-serier osv der. I tillegg er det gratis aviser og magasiner der også!

- Hjemmetraktet kaffe kan være like god som kjøpekaffe. Du slipper hvert fall den sure bismaken av tom lommebok.

- Hver gang du ønsker å kjøpe noe (brus, klesplagg, sko, godteri...) MÅ du stoppe og tenke "Trenger jeg dette? Er dette bare noe jeg ønsker meg, eller trenger jeg det virkelig?" Bli bevisst på hva du bruker pengene dine på. Skriv ned på kvelden hva du har brukt pengene dine på. Har du glemt at du har kjøpt noe(feks en brus eller sjokolade) så var det et ubevisst kjøp og mest sannsynlig bortkastede penger.

- Slutt å røyke. Det gjorde jeg. Fungerte knall, pengene mine blir ikke lenger borte på magisk vis!

- Invitér deg hjem på middag til foreldrene dine (som student er dette helt fantastisk). Pappa er veldig glad i ordningen "han kjøper middag - jeg lager middag". Også er det jo hyggelig å se de en gang i blant også.

- Trenger du virkelig den nyeste iPhonen?

- Meld deg av alle nyhetsbrev fra nettbutikker osv. Led deg ikke inn i fristelse!

- Unn deg selv noe fint en gang eller to i mnd. Det er viktig å ikke leve helt på sparebluss også. Jeg kjøpte feks "jeg har sluttet å røyke og spart alle pengene"-sko her forleden dag. (De kostet bare 99 så sprengte jo ikke budsjettet akkurat, men fremover kommer jeg til å tenke på de som "jeg har sluttet å røyke og har spart alle pengene"-skoene mine). De er veldig veldig fine.

- Mat trenger ikke alltid være top notch. En gang i blant fungerer faktisk en dæsj med spaghetti med litt stekt champignon(hvilket er latterlig billig faktisk), pepper, olivenolje og salt. Det er billig middag, det! Erru helt gæern har du kanskje en basilikumplante stående som du kan friske opp maten med. Så godt, så enkelt.

Og mitt aller aller aller viktigste sparetips er å følge disse sparetipsene.

Hjelper lite om du leser de og tenker "god ide" og så fortsetter med livet som du gjorde før. Handling! Bevisstgjøring! To viktige ord i spareprosesser. Å ha verktøyene liggende i garasjen hjelper lite når bilen mangler et hjul! Du må plukke opp verktøyene og skru på hjulet for at problemet skal forsvinne. Det er egentlig ikke så viktig HVA du gjør, så lenge du gjør NOE. Skjønner dere?

Og det var dagens motivasjonstale fra Grethe. :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Så mange fornuftige og unike tips det har kommet inn! Får vel bidra med noen jeg og. ;)

- Når det kommer til sparing, har jeg bestemt meg for å spare et visst beløp hver måned, og disse settes inn med en gang. Ser jeg at det kan bli trøblete en måned med uforutsette utgifter, går dette av andre poster, som feks matbudsjettet.

- Har alltid med en oppfylt vannflaske. På den måten slipper jeg å bli fristet til å kjøpe brus, iste, kaffe, osv. Så for min del: ingen bruk av penger på drikke. Det kan en faktisk spare ganske mye på i lengden!

- Holder regnskap over alle utgifter og inntekter. Oppdaterer flere ganger i uka, og får veldig god oversikt, noe som kan gi en pekepinn på om jeg har brukt for mye på en post en uke feks.

- Noe jeg skal bli flinkere til, er å benytte meg av goder og rabatter i forbindelse med jobb/studie. Studentrabatt finner man på ganske mye, alt fra kollektivbilletter til hudpleie. Deltidsjobben jeg har gir meg også 15-20% rabatt på de fleste butikkene på kjøpesenteret i samme bygning.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lastet ned en app som heter lommeøkonomi på telefonen der jeg skriver inn alt jeg bruker. Da holder jeg oversikten, og blir mer forsiktig med pengene når jeg vet jeg må skrive det inn og jeg hele tiden vet hvor mye jeg har brukt hittill i måneden.

Tar også en titt på hvor mye jeg har brukt i de forskjellige kategoriene etter hver måned, sånn at jeg fort blir klar over det om jeg har spist mye take-out for eksempel. På den måten strammer jeg raskt inn på områder jeg ser jeg bruker unødvendig mye penger.

Anonymous poster hash: 635cb...b11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...