Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tar ut et fast beløp i uka som er til lommepenger. Da ser jeg at pengene blir borte. Mister litt oversikt når jeg drar kortet hele tiden.....

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Overfører fast beløp til regningskonto og sparekonto hver mnd. Tar ut kontant det som skal gå til mat og bensin, og har da en sum å bruke pr uke pr mnd

Anonymous poster hash: 3cdb1...fa3
Skrevet

Stjæler dasspapir på jobb.

Ikke så mye, da. Ikke hele ruller, liksom. Men litt her og der om jeg merker det minker hjemme og jeg ikke har råd til nytt.

Ellers sparer jeg alt jeg kan. Kjøper ikke noe jeg ikke trenger, og da helst så billig som mulig (uten at det går utover så altfor mye på kvaliteten). Sjekker godt opp i saker før jeg evt. kjøper det. Spiser mat som kroppen min faktisk får noe tilbake av, ikke bare fjas som fyller magen. Tar godt vare på tingene mine og reparerer det som kan repareres. Går aldri på kino, kafé eller slike ting; låner bøker og filmer på biblioteket, med mindre jeg finner noe jeg vet jeg vil ha liggende hjemme i lang tid fremover, som klassikere og slik. Da helst på salg, selvsagt! :laugh:

Anonymous poster hash: 6f8f8...e23

En ting er å spare penger, men å aldri unne seg noe synes jeg høres trist ut. Man lever bare en gang, tross alt.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Lever helt greit på svært lite penger, og har gjort det lenge:

1. Baker eget brød.

2. Når jeg får inn lønn fordeler jeg det på ulike konti. Så mye til forsikring, så mye til lån etc, så mye til sparing. Gir full oversikt over hvor mye penger jeg faktisk har til rådighet.

3. Ønsker meg nyttige ting til jul og bursdag: Abonnement, sko, klær, utstyr til hus etc. (Som spleisegaver f.eks, og fra folk det er naturlig å ønske seg sånn).

4. Investert i stor fryser. Storhandler hver 4. eller 6. uke. Tenker menyer, og bruker handleliste. Går IKKE sulten inn i en butikk, og drar i butikken så lite som mulig, og med en plan når jeg gjør det.

5. Kjøper brukte klær eller arver. Bruker ellers klærne jeg har.

6. Hiver minimalt med mat. Sur melk gir vaffelrøre, middagsrester varmes til kveldsmat/frokost.

7. De fleste ting folk bruker mye penger på er tullete og unødvendig, og mye som ikke er tullete og unødvendig finnes det bedre alternativer for. Trenger ikke treningsstudio - kan trene i naturen/hjemme. Trenger ikke tv. Trenger virkelig ikke internett og kamera på mobilen. Trenger ikke tredve par sko. Trenger ikke kjøpe sminke etter merke: De fleste øyenskygger sitter helt greit, selv om de koster 40 kroner i stedet for 500. Huden min ser helt lik ut, selv om jeg har redusert kroppspleie og hvilke merkevarer jeg kjøper med tusenvis av kroner.

8. Kjøper billigste alternativ - kjøper aldri etter merkevare/status.

9. Siden resten av samfunnet har et forbruk som har gått helt ut av spinn, kan de fleste varer kjøpes brukt til minst 50% av prisen etter kort bruk. Gjelder dyre klær og forbruksvarer hvis man absolutt skulle trenge det. Loppemarked, bruktmarked og slekt og venners venner som rydder i klesskap og garasjer.

10. Termokopp - ta med kaffe. Lage matpakke. Ikke bli akutt sulten når du er ute.

11. Innkjøp planlegges. Jeg kjøper ikke en pyntepute fordi "den var søt". Jeg drar i butikken og kjøper en pute, hvis forrige pute er ødelagt og jeg trenger en pute, og ser det over lengre tid.

12. Om jeg fryser, sjekker jeg temperaturen i stuen og tar på meg en genser før jeg setter på mer varme.

13. Gjør ting selv, heller enn å sette bort.

14. Om noe går i stykker forsøker jeg å reparere det, i stedet for å kaste for deretter å kjøpe ny.

15. Bruker biblioteket: Låner bøker og filmer i stedet for å kjøpe alt.

16. Med unntak av hus: Jeg kjøper aldri, aldri ting med penger jeg ikke har. Aldri.

... Og mange andre enkle små ting. Har levd på svært lite penger på denne måten. Det viktigste spørsmålet for å begynne med en mer nøktern og langt mer miljøvennlig innstilling må være: Trenger jeg virkelig dette? Svaret er overraskende ofte nei. Og man setter langt større pris på de gangene man svarer: Nei, jeg trenger det ikke, men jeg har veldig, veldig lyst på det likevel.

Anonymous poster hash: 53e44...5ee
  • Liker 12
Skrevet

^ Det er vel og bra at du sparer så mye, men dette hørtes nitrist ut.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

for noen går det nesten sport i å bruke minst mulig penger, selv om nøysom livsstil er bra, så kan det gå litt for langt. Ofte er mange veldig sparsomme folk også litt kjedelig for å si det rett ut, hvis det går over i å være gnien

Anonymous poster hash: c0335...b84
AnonymBruker
Skrevet

^ Det er vel og bra at du sparer så mye, men dette hørtes nitrist ut.

Hvorfor det egentlig? Jeg sparer ikke mye, jeg har bare hatt en lang stund uten veldig mye penger. Og i stedet for å lage innlegg på KG hvor jeg spør: "Hvor mange penger kan jeg få av staten, hvilke støtteordninger kan jeg grine meg til", har jeg tenkt at: "Greit! Dette skal jeg klare selv."

Og under over alle undre. Jeg har funnet ut at jeg synes synd på alle dere andre som sitter med bøttevis av penger og griner over at dere bare har råd til sydenferie annethvert år.

Jeg skaper ikke identitet gjennom varer jeg kjøper.

Jeg kaster ikke bort timevis av livet mitt på dårlig tv.

Jeg klarer meg selv.

Og jeg synes oppriktig synd på mennesker som trenger å kjøpe ting for å føle at livet er verdt å leve, er for at noen skal beundre dem.

Så vi får heller bli enige om vi synes synd på hverandre. De jeg synes synd på er de som skal vokse opp når oljepengene er brukt opp, og hvis foreldre har lært dem at det som gjør livet verdt å leve er forbruke og kjøpe ting.

• Liker 14
Skrevet

^ Det var snakk om sparetriks - ikke hvordan overleve under fattigdomsgrensa, derfor synes det var å dra det litt vel langt.

Du skaper like mye identitet gjennom varer du får/arver/kjøper på loppis som jeg gjør.

Jeg kaster ikke bort timesvis av livet mitt på TV (må jeg det kun på grunn av at jeg har penger?).

Jeg klarer meg selv, jeg også. Svært godt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En ting er å spare penger, men å aldri unne seg noe synes jeg høres trist ut. Man lever bare en gang, tross alt.

Men jeg synes ikke kafé, kino, restauranter og den slags er noe gøy. Jeg har aldri skjønt hvorfor folk synes det er så fantastisk. For meg er det ikke å "unne seg" noe, det er å sløse bort penger på noe jeg ikke en gang liker.

Gledene i mitt liv finner jeg ikke i kaffe fra Deli de Luca. Da tar jeg heller en frisk ridetur på hesten min, som sluker det meste av pengene jeg sparer. :)

Anonymous poster hash: 14e3b...44b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

^ Det var snakk om sparetriks - ikke hvordan overleve under fattigdomsgrensa, derfor synes det var å dra det litt vel langt.

Du skaper like mye identitet gjennom varer du får/arver/kjøper på loppis som jeg gjør.

Jeg kaster ikke bort timesvis av livet mitt på TV (må jeg det kun på grunn av at jeg har penger?).

Jeg tror du forveksler meg med en hipster.

Er det noen spesiell grunn til den aggressive tonen? Du kan fint bake brød og gjøre storinnkjøp en gang i måneden uten at du lever under fattigdomsgrensen.

Fint at du klarer deg selv - det er et godt mål.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Jeg tror du forveksler meg med en hipster.

Er det noen spesiell grunn til den aggressive tonen? Du kan fint bake brød og gjøre storinnkjøp en gang i måneden uten at du lever under fattigdomsgrensen.

Fint at du klarer deg selv - det er et godt mål.

Nei, forveksler deg ikke med noe - leste kun hva du selv skrev.

Jeg handler svært fornuftig og gjør gjerne storinnkjøp etter planlagte ukesmenyer, men jeg bor ikke i kun arva klær eller nekter å skru opp tempen om den er "høy nok", men jeg likevel fryser.

Litt fornuftig vs. under fattigdomsgrensa, spør du meg. Fint at du også klarer deg.

Edit; jeg har ingen aggressiv tone, men derimot synes jeg du virket litt hårså over at jeg syntes livet ditt hørtes nitrist ut, ut fra tiraden du kom med.

Endret av FantasDick
  • Liker 2
Skrevet

Altså, ikke alle synes at det å gå på kino eller restaurant er like artig. Personlig er det noe jeg generelt ikke gidder fordi jeg mener det er bortkastede penger. Jeg bruker heller penger på reiser og boligsparing.

Poenget jeg vil frem til er at det som regnes som å "leve livet" for deg er jo ikke nødvendigvis slik for andre. Det betyr jo ikke at man bor som om man er fattig, men man har ulike prioriteringer. For meg er det ærlig talt ikke å leve livet å dra på restauranter, jeg lager heller maten min selv.

Forøvrig er også jeg en av de som heller kjøper klærne brukt for en billig penge, mest fordi jeg elsker klær og får mye mer for pengene enn hvis jeg skulle gått rundt og kjøpt dem til fullpris. Vi har alle våre triks, men det betyr jo ikke at man ikke lever livet. Selv nyter jeg det til det fulle. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Altså, ikke alle synes at det å gå på kino eller restaurant er like artig. Personlig er det noe jeg generelt ikke gidder fordi jeg mener det er bortkastede penger. Jeg bruker heller penger på reiser og boligsparing.

Poenget jeg vil frem til er at det som regnes som å "leve livet" for deg er jo ikke nødvendigvis slik for andre. Det betyr jo ikke at man bor som om man er fattig, men man har ulike prioriteringer. For meg er det ærlig talt ikke å leve livet å dra på restauranter, jeg lager heller maten min selv.

Forøvrig er også jeg en av de som heller kjøper klærne brukt for en billig penge, mest fordi jeg elsker klær og får mye mer for pengene enn hvis jeg skulle gått rundt og kjøpt dem til fullpris. Vi har alle våre triks, men det betyr jo ikke at man ikke lever livet. Selv nyter jeg det til det fulle. ;)

Mvh Yvonne :heiajente:

Jeg har ikke sagt noe om verken kino eller restauranter. Har faktisk ikke sagt noe som helst om HVA jeg synes folk kan "unne" seg, eller hva jeg "unner" meg.

Jeg vet at du er flink til å spare og jeg beundrer deg for den det, men du er likevel ikke helt inntørka; du kjøper jo eksempelvis en del klær, selv om det er brukt på eBay eller klær på salg fra nettbutikker. Jeg handler da masse, masse på salg selv, og er opptatt av å spare/bruke pengene fornuftig, men JEG synes det øres utrolig nitrist ut å aldri skulle så mye som tenke på noe som koster penger (aldri kjøpe meg en latte ute, aldri kjøpe klær, aldri skru opp tempen om jeg fryser osv).

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kjøpe kjøtt, fisk, kylling i store poser som er fryst og basisvarer first price.

Kjøpe grønt, frukt osv på "innvandrer" butikk:-) De har ofte mye spennende og billigere!

Anonymous poster hash: c05af...7ab
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, forveksler deg ikke med noe - leste kun hva du selv skrev.

Jeg handler svært fornuftig og gjør gjerne storinnkjøp etter planlagte ukesmenyer, men jeg bor ikke i kun arva klær eller nekter å skru opp tempen om den er "høy nok", men jeg likevel fryser.

Litt fornuftig vs. under fattigdomsgrensa, spør du meg. Fint at du også klarer deg.

Edit; jeg har ingen aggressiv tone, men derimot synes jeg du virket litt hårså over at jeg syntes livet ditt hørtes nitrist ut, ut fra tiraden du kom med.

Årsaken til at jeg synes synd på deg, var at du vurderte et slikt liv som "nitrist" uten at du visste noe mer om det enn det jeg skrev. At du kategoriserer et liv som spennende fordi man har 25 varmegrader i stuen, kjøper mange klær, og har tv i stedet for å låne bøker på biblioteket - da tenker jeg at det virker som om du har et fattig syn på livet og hva som gir mening.

Så da kan vi synes synd på hverandre. Du kan synes synd på meg som ikke finner den store meningen i shopping, og jeg kan synes synd på deg som gjør det.

Og slik går dagene :-)

Jeg har ikke sagt noe om verken kino eller restauranter. Har faktisk ikke sagt noe som helst om HVA jeg synes folk kan "unne" seg, eller hva jeg "unner" meg.

Jeg vet at du er flink til å spare og jeg beundrer deg for den det, men du er likevel ikke helt inntørka; du kjøper jo eksempelvis en del klær, selv om det er brukt på eBay eller klær på salg fra nettbutikker. Jeg handler da masse, masse på salg selv, og er opptatt av å spare/bruke pengene fornuftig, men JEG synes det øres utrolig nitrist ut å aldri skulle så mye som tenke på noe som koster penger (aldri kjøpe meg en latte ute, aldri kjøpe klær, aldri skru opp tempen om jeg fryser osv).

Svarer på denne selv om du skrev den til Yvonne, siden den omhandler svaret du gav til meg. Jeg skrev jo ikke at jeg aldri gjør disse tingene. Jeg "sløser" med penger en gang i blant når jeg virkelig, virkelig har lyst på noe, som jeg skrev nederst i sparetipsene. Det gjør gleden mye større. Jeg har levd helt annerledes før, og jeg kan oppriktig si at jeg aldri har vært lykkeligere.

• Liker 3
Skrevet

Hvis du røyker, kjøp på sverigebåten eller i Sverige. Avhenger av hvor du bor. Kjøp rullings istedetfor ferdig sigaretter.

Skrevet

Årsaken til at jeg synes synd på deg, var at du vurderte et slikt liv som "nitrist" uten at du visste noe mer om det enn det jeg skrev. At du kategoriserer et liv som spennende fordi man har 25 varmegrader i stuen, kjøper mange klær, og har tv i stedet for å låne bøker på biblioteket - da tenker jeg at det virker som om du har et fattig syn på livet og hva som gir mening.

Så da kan vi synes synd på hverandre. Du kan synes synd på meg som ikke finner den store meningen i shopping, og jeg kan synes synd på deg som gjør det.

Du synes synd på meg, som du ikke aner noen ting om, utelukkende fordi jeg synes synd på deg basert på informasjon om deg du selv har fortalt meg?

Jaja.

Ps: Hold antagelsene dine utenfor, du vet ikke om jeg i det hele tatt eier en TV selv - og langt mindre om jeg ser på den.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du synes synd på meg, som du ikke aner noen ting om, utelukkende fordi jeg synes synd på deg basert på informasjon om deg du selv har fortalt meg?

Jaja.

Ps: Hold antagelsene dine utenfor, du vet ikke om jeg i det hele tatt eier en TV selv - og langt mindre om jeg ser på den.

Årsaken til at jeg skrev at jeg synes synd på deg, var fordi du avslører hva du legger i et spennende liv, når du verdikategoriserer en annens liv etter noen sparetips. For meg er det en tom verdikategorisering. Om et menneske er spennende, eller lever et spennende liv, har lite med antall klesplagg i skapet å gjøre - i min verdivurdering. I innlegget du skrev til Yvonne utdypet du dette: Du mente Yvonne ikke var helt "inntørket", for hun kjøpte jo mange klær. Jeg kjenner ikke Yvonne og aner ikke hva slags person hun er, men har lite tro på at det er antall klesplagg som gjør henne "kjedelig" eller "spennende". Jeg har oppriktig medfølelse med mennesker som skal oppsummere meningen i livet sitt med stikkord som ebay, eller vurderer personligheten til andre mennesker gjennom hvor mange klær de kjøper.

Men det kan for all del hende at mitt syn på dine verdier er en misforståelse, på samme måte som du kan ha et helt annet bilde av livet mitt enn det som stemmer.

Jeg er enig i at jeg vet svært lite om deg, og bygger det hele på løsrevne argumenter på et internettforum. For alt jeg vet, sitter jeg nå og krangler med en som lever et liv ikke ulikt mitt eget, og som jeg ville delt mange synspunkt med. Så ja - antagelser!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jaja.

Det hadde nok mer med at du uten grunn følte for å angripe en helt tilfeldig ab som delte sine sparetriks. Nettopp det tråden handler om. Å da svare "^ Det er vel og bra at du sparer så mye, men dette hørtes nitrist ut." er både utenfor trådens tema (ingen spurte om folks mening om sparetips) og en lite dannet måte å hevde seg selv på. Særlig siden du ikke hadde noe slags sparetriks å komme med... Frasen er desuten direkte frekk.

Jeg sparer på å aldri gå på kafe, kino eller restaurant. Kan ikke huske sist jeg fikk virkelig god mat servert i Norge (og jeg spiser på jobbens regning ofte nok til å holde meg oppdatert). Synes det er bortkastet med mat til 500 kr porsjonen når jeg kan lage samme retten selv til 100 og den er mye, mye bedre.

Anonymous poster hash: 67f59...6d3

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...