Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det hadde nok mer med at du uten grunn følte for å angripe en helt tilfeldig ab som delte sine sparetriks. Nettopp det tråden handler om. Å da svare "^ Det er vel og bra at du sparer så mye, men dette hørtes nitrist ut." er både utenfor trådens tema (ingen spurte om folks mening om sparetips) og en lite dannet måte å hevde seg selv på. Særlig siden du ikke hadde noe slags sparetriks å komme med... Frasen er desuten direkte frekk.

Jeg sparer på å aldri gå på kafe, kino eller restaurant. Kan ikke huske sist jeg fikk virkelig god mat servert i Norge (og jeg spiser på jobbens regning ofte nok til å holde meg oppdatert). Synes det er bortkastet med mat til 500 kr porsjonen når jeg kan lage samme retten selv til 100 og den er mye, mye bedre.

Anonymous poster hash: 67f59...6d3

Greit, skal gå med på at det var litt OT, men jeg synes det hørtes så forferdelig trist ut at jeg ikke klarte å la være. Jeg har skrevet mine sparetriks i denne tråden, så klapp igjen. Frekk kan du være selv.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Årsaken til at jeg skrev at jeg synes synd på deg, var fordi du avslører hva du legger i et spennende liv, når du verdikategoriserer en annens liv etter noen sparetips. For meg er det en tom verdikategorisering. Om et menneske er spennende, eller lever et spennende liv, har lite med antall klesplagg i skapet å gjøre - i min verdivurdering. I innlegget du skrev til Yvonne utdypet du dette: Du mente Yvonne ikke var helt "inntørket", for hun kjøpte jo mange klær. Jeg kjenner ikke Yvonne og aner ikke hva slags person hun er, men har lite tro på at det er antall klesplagg som gjør henne "kjedelig" eller "spennende". Jeg har oppriktig medfølelse med mennesker som skal oppsummere meningen i livet sitt med stikkord som ebay, eller vurderer personligheten til andre mennesker gjennom hvor mange klær de kjøper.

Men det kan for all del hende at mitt syn på dine verdier er en misforståelse, på samme måte som du kan ha et helt annet bilde av livet mitt enn det som stemmer.

Jeg er enig i at jeg vet svært lite om deg, og bygger det hele på løsrevne argumenter på et internettforum. For alt jeg vet, sitter jeg nå og krangler med en som lever et liv ikke ulikt mitt eget, og som jeg ville delt mange synspunkt med. Så ja - antagelser!

Anonymous poster hash: 53e44...5ee

Jeg tror du legger for mye i det, analyserer for mye.

Eksempelvis så synes jeg "synd på" folk som aldri går ut for å spise, gå på cafe eller kino, selv om jeg ikke husker sist gang jeg selv var ute. Altså, jeg trenger slettes ikke renne ned restaurant-dørene selv om jeg synes at alle burde gå ut en gang i blant.

Et eksempel til, som jeg har brukt tidligere i denne tråden; jeg synes alle burde ha en TV, men det betyr ikke at jeg simpelthen ikke kan tenke meg noe bedre enn å se på TV hele dagen. Jeg ser knapt nok på den.

• Liker 1
Skrevet

Mindre krangling, flere sparetriks, takk! :)

• Liker 17
Skrevet (endret)

Betaler alle regninger til forfall så jeg unngår renter og gebyrer.

Forhandler meg frem hvert år når husleien på boden min settes opp. Sier at jeg sier opp bodplassen min om den blir satt opp.

Og jeg har hatt samme pris i 5 år.

Mine venninder er med i en carpool, og har ikke bil selv i Oslo sentrum. 190 kr pr. dag i Oslo

http://www.bilkollektivet.no/

Endret av Wonders
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En liten fryser har vært et av mine beste sparetriks :) mye billigere å kjøpe større forpakninger og fryse ned i enkeltporsjoner.

Frosne grønnsaker - grønne erter og brokkoli bruker jeg mye av. Kanskje litt dyrere i kilopris, men alt i posen er ren råvare, og jeg slipper å kaste grønnsaker som blir dårlig.

Kjøper dyrere klær og sko! Så rart det enn høres :fnise: jeg kjøper sjelden nytt altså, men når jeg først gjør det så kjøper jeg god kvalitet så ting varer i flere år. (ikke nødvendigvis merkevarer, men kvalitet) Bruker nok per år langt mindre på tøy nå enn som fattig student, selv om garderoben er langt bedre.

Puss og stell sko. Har gode lærsko som sikkert er 10 år gamle? De har fått nye såler et par ganger, men læret holder seg godt.

Gavekasse tror jeg ingen har nevnt ennå? Det sparer jeg både mye tid og penger på :) har mange venninner med barn jeg er 'tante' for, især gutteleker til større barn blir fort svindyrt på fullpris. Så kjøper litt etterhvert når det er sesongsalg, sluttsalg på mammut-salg, osv. Museumsbutikken til vitensenteret i Trondheim - der stikker jeg alltid innom, finner gøyale leker til rundt 50-lappen. Finnes sikkert tilsvarende andre steder i landet?

Også et sparetriks som kanskje er litt personlig, men - bruk av garnlageret! :fnise: Jeg strikker ganske mye, og har vært flink til å kjøpe garn på gode tilbud, men nå begynner det å hope seg litt opp her gitt....

Anonymous poster hash: 9fc82...199
  • Liker 3
Skrevet

I tillegg til en del av det som er nevnt her fra før, så sjekker jeg alltid om det er noen som har lagt ut rabattkoder når jeg skal bestille ting på nett. F.eks bestilte jeg nettopp gardiner hos ellos, de hadde sendt meg en rabattkode som gav ca 200,- i avslag - men etter å ha googlet litt fant jeg en kode som gav over 800,- i avslag :-)

• Liker 1
Gjest Anastasia
Skrevet

- Unngå abonnementer på aviser og blader

- Handle mat for flere dager om gangen

- Ikke gå innom kiosken for ofte (en cola her og en sjokolade der blir fort en del penger!)

- Kjøpe sminke/kremer/parfyme på taxfree eller når man er i utlandet. Mye billigere.

- Gå til frisør i utlandet. Jeg klipper meg ofte i Frankrike/Spania og har aldri betalt mer enn 70 euro. (da er det inkl. striping av håret i tillegg).

Skrevet

I tillegg til en del av det som er nevnt her fra før, så sjekker jeg alltid om det er noen som har lagt ut rabattkoder når jeg skal bestille ting på nett. F.eks bestilte jeg nettopp gardiner hos ellos, de hadde sendt meg en rabattkode som gav ca 200,- i avslag - men etter å ha googlet litt fant jeg en kode som gav over 800,- i avslag :-)

Hva søker du etter for å finne sånne rabattkoder? :)

Skrevet

Hva søker du etter for å finne sånne rabattkoder? :)

Jeg bare googler rabattkode og butikkens navn, f.eks rabattkode ellos. Det finnes et par nettsteder der folk legger ut rabattkoder når de får tak i dem, sånn at andre også kan få nytte av dem ;)

AnonymBruker
Skrevet

- Unngå abonnementer på aviser og blader

- Handle mat for flere dager om gangen

- Ikke gå innom kiosken for ofte (en cola her og en sjokolade der blir fort en del penger!)

- Kjøpe sminke/kremer/parfyme på taxfree eller når man er i utlandet. Mye billigere.

- Gå til frisør i utlandet. Jeg klipper meg ofte i Frankrike/Spania og har aldri betalt mer enn 70 euro. (da er det inkl. striping av håret i tillegg).

nei det kan faktisk lønne seg med abonnement på blader an vil lese.

Anonymous poster hash: a76d7...8c4

• Liker 1
Gjest Anastasia
Skrevet (endret)

nei det kan faktisk lønne seg med abonnement på blader an vil lese.

Men hvis man har veldig dårlig råd så er det ikke lurt å abonnere på blader og sånt. Da er det billigere å låne av venner eller lese på biblioteket :) Men billigere i forhold til å kjøpe hver uke på butikken, det er riktig.

Endret av Charmain
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men hvis man har veldig dårlig råd så er det ikke lurt å abonnere på blader og sånt. Da er det billigere å låne av venner eller lese på biblioteket :) Men billigere i forhold til å kjøpe hver uke på butikken, det er riktig.

Ja, det er sant. Beklager :)

Gjest *kokos*
Skrevet

Mitt beste sparetips er å gi alle i husstanden lommepenger. Før kjøpte jeg og mannen klær og stæsj fordi "det var billig", men sluttsummen blir jo høy. Nå har vi 1500 kr hver å bruke på oss selv, og det skal inkludere evt øl, sko, treningsavgift osv. Det jeg ikke bruker overfører jeg til neste måned, sånn at jeg feks kan spare til nye løpesko.

Jeg har blitt lykkeligere etter innføringa av dette. Jeg og mannen krangler ikke lenger om penger, for vi har ikke noe med hva den andre bruker sin sum på, og jeg har lært å ønske meg/spare igjen.

Skrevet

Når jeg får lønn, så overfører jeg et bestemt beløp fra lønnskontoen til sparekontoen. Dermed er pengene "borte vekk", og jeg kan ikke bruke dem

Enig - jeg betaler meg selv først.

Ellers: budsjett, så jeg faktisk vet hvor mye jeg kan sette av til sparing uten å måtte hente ut igjen fra sparekonto når regningene kommer. Dessuten er det lettere å sette et høyere beløp til sparing før jeg har fått lønna på konto, det er psykisk enklere enn når jeg ser pengene, hehe.

• Liker 3
Skrevet
Eksempelvis så synes jeg "synd på" folk som aldri går ut for å spise, gå på cafe eller kino, selv om jeg ikke husker sist gang jeg selv var ute. Altså, jeg trenger slettes ikke renne ned restaurant-dørene selv om jeg synes at alle burde gå ut en gang i blant.

Men hvorfor? Hvorfor synes du synd på meg? Jeg liker ikke å spise ute, jeg liker ikke å gå på kafé og jeg liker ikke å gå på kino. Du kan heller synes synd på meg dersom jeg hadde vært så konform at jeg hadde gjort det fordi det er hva "alle" liker å gjøre.

Nei, jeg klarer meg med telt og sovepose på vidda, jeg.

Anonymous poster hash: 14e3b...44b

• Liker 2
Skrevet

Budsjett er det beste som finnes!

jeg setter alltid opp ett budsjett for måneden når jeg får lønn. Der skriver jeg ned alle frasta ugfiter (mobil, trening, veldedighet osv) Samtidig noterer jeg meg andre utgifter som legebesøk, frisørtime o.l på budsjettet. Da vet jeg at dette er noe jeg må sette av penger til uansett. Samtidig skriver jeg alltid ned summen på ukelønna jeg gir meg selv. På denne måten bruker jeg ALDRI kort når jeg er ute, og har oversikt over hvor mye jeg har til enhver tid! Ting jeg ønsker å kjøpe meg, som klær osv sparer jeg til fra ukelønnen jeg får. Skal jeg på kino, eller noe uforutsett som ikke er notert i budsjettet skal det gå fra min ukelønn. Så har jeg jo alltid ett margin på 1000 kr i budsjettet, om det skulle oppså noen fler legebesøk el noe annet viktig.

Når måneden er forbi og lønningsdagen igjen har kommet har jeg gjerne spart rundt 10-15 000 kr :)

Det viktigste når jeg skriver budsjett er at jeg legger inn sparing som en utgift. Da beregner jeg alle utgifter samt. margin og overfører resten av beløpet til sparekonto. Selvsagt lar jeg det likevel ligge igjen 3000 kr ekstra. Brukes ikke disse på slutten av mnd, så går de direkte til sparekonto. grunnen for at jeg ikke tar disse 3000 med i marginen er at jeg da sløser mye mer enn nødvendig.

det funker veldig godt for meg :)

Skrevet

Min sparetips er å bruke mindre hver måned enn jeg får utbetalt i lønn. Ikke spesielt vanskelig faktisk!

• Liker 1
Skrevet

Min sparetips er å bruke mindre hver måned enn jeg får utbetalt i lønn. Ikke spesielt vanskelig faktisk!

Hm, det er ikke alltid så lett.

-Installerte varmepumpe her om dagen

-Nye kurser og automatsikringer lagt inn

-Nye hvitevarer

-Ny bil

-Ferietur

Ligger du virkelig aldri over månedslønnen i utgiftre?

Anonymous poster hash: 943c7...36d

Skrevet

Ligger du virkelig aldri over månedslønnen i utgiftre?

Anonymous poster hash: 943c7...36d

Jeg var litt uklar. Det jeg tenker på er over tid. Spesielt i juli og desember bruker jeg mer enn månedslønnen, mens de andre månedene går i pluss.

Sagt på en annen måte; det er ikke hva du gjør mellom jul og nyttår som betyr noe, men hva du gjør mellom nyttår og jul. :)

Gjest Normalfordeling
Skrevet

Kvittet meg med bilen. Kjentes pyton ut i starten, men nå synes jeg det er helt ok. Må uansett ha månedskort pga jobb og ingen parkering.

Jeg har begynt å farge håret selv. Siden jeg har kort hår så rekker kjøpefargen til to hårfarging. Bare måler opp halvparten på øye mål.

Trenger jeg noe bare en gang så prøver jeg å få lånt. Var i bryllup forrige helg og stilte opp med lånt veske, øreringer og armbånd. Må legge til at jeg låner ut selv også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...