Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er dine triks på å spare penger i kverdagen?

Anonymous poster hash: 16bf3...f61

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg får lønn, så overfører jeg et bestemt beløp fra lønnskontoen til sparekontoen. Dermed er pengene "borte vekk", og jeg kan ikke bruke dem

• Liker 10
Skrevet

Kjøpe handlenett istedenfor bæreposer. En krone her, og endringer der. Handle på tilbud. Ang klær og kosmetikk, handler jeg dette på Ebay/Feelunique, sparer MYE penger på det..

Mye av First Price-varene er faktisk ganske gode i forhold til de dyrere alternativene. Og de tilsvarende fra andre butikker, selvsagt.

• Liker 3
Skrevet

Ellers sjekker jeg kontoen min ofte. Har jeg feks kr 708.69,- på konto, fører jeg over kr 8.69,- på sparekontoen.

• Liker 7
Skrevet

Vær gjerrig :P noen ganger føler man seg litt teit om man har råd til noe men ikke kjøper det. Evt kjøper det billigste i stedet.. Har med hjemmepoppa popcorn på kino.. Evt aldri drar på kino men laster ned film hjemme. Men det er jo penger spart! Og alle småting hjelper jo. Som å ta vare på små poser man får når man handler frukt osv.. Samme med syltetøyglass , iskrembegere.. Kan brukes til mye rart helt gratis! Si til venner at du gjerne tar imot ting og tang de ikke trenger eller vil ha lenger. Det har jeg gjort og får titt og ofte noe jeg har bruk for eller syns er fint :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

La være å sløse i hverdagen.

Anonymous poster hash: 943c7...36d
  • Liker 5
Skrevet

* Handler kun salgsvarer, jeg kjøper aldri ting/klær osv som jeg har lyst på til fullpris.

* Jeg handler mye på nett, spesielt eBay

* Ser etter matvarer som er nedsatt i pris, sparer en del på det

* Fører budsjett

* Holder meg til budsjettet

Mvh Yvonne :heiajente:

• Liker 2
Skrevet (endret)

sjekke nettpriser før jeg handler, vite prisen på markedet før jeg kjøper noe.

SOm dere sikkert leser om dagen i avisene er det mye prissamarbeid mellom kjedene...

https://www.google.no/#sclient=psy-ab&q=prissamarbeid&oq=prissa&gs_l=hp.1.2.0l4.58.6986.0.9705.6.6.0.0.0.0.255.751.3j2j1.6.0....0...1c.1.23.psy-ab..0.6.707.xvrhWlyaeKY&pbx=1&bav=on.2,or.r_cp.r_qf.&bvm=bv.50165853,d.bGE&fp=4c983c6dfe2ace87&biw=912&bih=909

Og samborern er en reser på å lese reklame i posten, så han får alltid gode tilbud på det vi trenger...

Vi kjøpte tapet på internett og ikke på maxbo. Der var det skikkelig overpriset.

Jeg liker å støtte nærmiljøet, men handler også visse ting på på ebay, som smykker, mobil deksler...

Endret av Wonders
  • Liker 2
Skrevet

Kjøper store kvanta av tilbud. Har dopapir og vaskemidler til 6mnd liggende.

Eller har vi generelt ikke økt forbruket med lønnsøkningene. Selv om vi tjener nesten dobbelt så mye nå som da vi ble sammen har vi ikke lagt oss til dyrere vaner.

Ikke ha mye penger på forbrukskontoen, dvs den kortet er på.

• Liker 2
Gjest Funky Punk
Skrevet

Når vi får penger så blir mesteparten overført til regningskontoen, selv om vi ikke alle pengene går til regninger. Skulle det krise seg så overfører vi heller litt tilbake til brukskontoen.

På den måten så blir det ikke så lett å bare dra kortet hver gang man vil ha noe.

Skrur av alt av lys vi ikke trenger å ha på, varmer ikke mer enn nødvendig. Bruker hvitevarer kl A

Kjører ikke vaskemaskin eller oppvaskmaskin før jeg kan fylle den helt. Skulle jeg trenge noe imellomtiden så vasker jeg det for hånd.

Storhandler, planlegger menyer, lager store porsjoner og fryser ned.

Kjøper aldri noe som jeg ikke virkelig trenger. Jeg trenger ikke 5 vesker, 50 kjoler,20 bukser etc.

Jeg trenger heller ikke masse nips og stæsj.

Misforstå meg rett, jeg kjøper småting til hus og meg selv, men til det formål at det skal bli hjemmekoselig hjemme og at jeg skal kunne pynte meg litt og se fin ut, men ikke noen overflod.

• Liker 1
Skrevet

Spør deg selv: "Trenger jeg egentlig denne??" hver gang du vurderer noe. Er det en sjokoladeplate på en tirsdag så kan svaret være "nei!", men er det snakk om at den eneste allværsjakka di har revnet, og du vil ha ny jakke, så kan svaret være "ja". ;)

Det har reddet meg fra noen unødvendige kjøp, iallefall!

• Liker 6
Skrevet

Spør deg selv: "Trenger jeg egentlig denne??" hver gang du vurderer noe. Er det en sjokoladeplate på en tirsdag så kan svaret være "nei!", men er det snakk om at den eneste allværsjakka di har revnet, og du vil ha ny jakke, så kan svaret være "ja". ;)

Det har reddet meg fra noen unødvendige kjøp, iallefall!

Slik tenker jeg også på salg - "ville jeg kjøpt den her til fullpris?" - "hva kan det brukes til/med?" - "Kan jeg lage dette selv?" Osv. Sparer litt på en slik tankegang..

Også vil jeg så absolutt anbefale redesign! Du får mest sannsynlig noe unikt, samt sparer miljøet :)

AnonymBruker
Skrevet

* Handler kun salgsvarer, jeg kjøper aldri ting/klær osv som jeg har lyst på til fullpris.

* Jeg handler mye på nett, spesielt eBay

* Ser etter matvarer som er nedsatt i pris, sparer en del på det

* Fører budsjett

* Holder meg til budsjettet

Hvordan holder du deg til budsjettet sånn i praksis? Skriver du ned i kolonner hva du har brukt penger på?

AnonymBruker
Skrevet

Stjæler dasspapir på jobb.

Ikke så mye, da. Ikke hele ruller, liksom. Men litt her og der om jeg merker det minker hjemme og jeg ikke har råd til nytt.

Ellers sparer jeg alt jeg kan. Kjøper ikke noe jeg ikke trenger, og da helst så billig som mulig (uten at det går utover så altfor mye på kvaliteten). Sjekker godt opp i saker før jeg evt. kjøper det. Spiser mat som kroppen min faktisk får noe tilbake av, ikke bare fjas som fyller magen. Tar godt vare på tingene mine og reparerer det som kan repareres. Går aldri på kino, kafé eller slike ting; låner bøker og filmer på biblioteket, med mindre jeg finner noe jeg vet jeg vil ha liggende hjemme i lang tid fremover, som klassikere og slik. Da helst på salg, selvsagt! :laugh:

Anonymous poster hash: 6f8f8...e23
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan holder du deg til budsjettet sånn i praksis? Skriver du ned i kolonner hva du har brukt penger på?

Jeg har Excel-ark i Google Docs (slik at jeg ha tilgang til det hele tiden, uansett pc) der jeg fører spareplan, lønn og utgifter. Har også eget Excel-ark for bruk på kredittkort. På den måten vet jeg eksakt hva som er brukt, og alle arkene oppdateres jevnlig. Skal sies, jeg synes det er veldig gøy, og da er det veldig enkelt å holde øye med også :)

I spareplanen har jeg listet opp for år (startet med den planen jeg holder på med nå i 2010), og deretter går man månedsvis nedover. Bortover står det egne kolonner for "sparing BSU", "sparing BSU 2.0", "fondssparing", "annen boligsparing", "sparing bryllup" (artig å ha, bryllupet var jo i 2011), "sparing bryllupsreise" (var i 2012), "sparing ferie/annet" og "lånekassen". Sistnevte er riktignok ikke sparing, men nedbetaling av gjeld til lånekassen, jeg syntes det var bare enklest å gjøre det slik.

Under hver slik kolonne er det skrevet opp mål, f.eks mål på "annen boligsparing", dvs utover BSU og BSU 2.0 er 200.000 kr.

Gjør det samme på de andre Excel-arkene der jeg fører lønn og utgifter.

Endret av Yvonne
Gjest halebein
Skrevet

Jeg lager pizza med halve kjøttmengden. Fryser ned resten. Fyller på m sjampingjong, løk og annet. Slik varer en middag til to middager. Prøver å handle skjeldent mat, handle 5-6 middager i slengen, store kvanta, tenke at maten skal kunne utnyttes max, til flest mulig måltider. Bruke av fryseren. Kjøper skjeldent klær, har stortsett alt jeg trenger. Strikker mye klær til meg selv og familien. Arver klær til barna, og overtar gjerne.klær fra venninner. Bruker mye penger på garn da, men prøver å handle det på salg:-)

Skrevet

Overfører penger til regningskonto og sparekonto når jeg får lønn.

Har sjelden mer enn 300 på brukskontoen - unngår impulskjøp ;)

Skriver opp meny for hele uka, handler stort 1 gang og kjøper brød/melk, grønnsaker/frukt behov utover uka..

Har budsjett med oversikt over månedens faste og ikke faste regninger. Har også langsiktig spareplan.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har fasttrekk fra lønnskonto til både BSU og sparekonto hver måned. Har mikrospar på brukskontoen. Sjekker priser nøye før jeg kjøper noe, for å se om jeg finner det billigere et annet sted.

• Liker 1
Skrevet

For å holde budsjett har jeg funnet ut at det lureste for min del er å først sette bort "regningpenger", altså penger til husleie, strøm, treningssenter, mobil, transport og mat - fast beløp på alt sammen.

Deretter setter jeg over litt på sparekontoen og tar ut de pengene jeg synes jeg kan få bruke. Dermed ser jeg hvor mye (øh, lite) penger jeg har hver gang jeg vil kjøpe noe, og ender ofte opp med å ikke kjøpe det fordi penger blir mer "ekte" når du holder dem i hånda.
Når jeg ikke tar dem ut, hender det seg at jeg drar kortet både tre og fire ganger før jeg tenker over hva det er jeg bruker penger på.

Ellers kjøper jeg på tilbud, lager store porsjoner og fryser ned, bruker sopp og bønner som "kjøttfyll" så kjøtt varer lengre, kjøper ikke mat på skolen, baker og fryser ned osv.
Klær og sminke handles på salg, og byttefester arrangeres med venninner når klesskapet begynner å bli kjedelig.

Skrevet

Bortsett från att nye röka, eller gå på krogen, köper jag i te heller take-away latte. dey är många små kronor att spara där. I år för jag upp ikke-rök-pengar och kaffepe gat på ett speciellt sparkonto som jag ska unna mig något för.

Jag försöker att spara automatiskt varje månad.

Jag lagar också nästan alltid många potioner mat och fryser in så vi har henlagat i frysen i stället för färdigmat. Spara både tid och pengar på det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...