Zzyzx Skrevet 31. juli 2013 #41 Skrevet 31. juli 2013 Vi kan egentlig godt kjøre et frislipp i en periode, men da uten at folk har mulighet for å saksøke eller noe som helst i den retning etter at de har skada seg selv for livet. Eventuelt tatt livet av seg. Det er jo helt klare fordeler med dette, litt sånn naturlig seleksjon.
Gjest Eurodice Skrevet 31. juli 2013 #42 Skrevet 31. juli 2013 Hahaha jeg lo Klart man ikke kan selvmedisinere seg selv. Herrefred - folk hadde daua som fluer eller hatt de villeste bivirkningene. Folk hadde kjøpt medisiner fordi de tror at de kanskje trenger ditt og datt for en sykdom de kanskje tror de har, og så sett en reklame for en vidundermedisin, med pen pakning, og håpt på det beste. Hvor mange tror du gidder lese hele Felleskatalogen fra perm til perm? Det er nå én ting, men hvor mange tror du forstår alle faguttrykkene og teminologien der? 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #43 Skrevet 31. juli 2013 Det er nå én ting, men hvor mange tror du forstår alle faguttrykkene og teminologien der? Og hvor mange kan sette forståelsen av slike uttrykk inn i en kontekst der de kan nyttiggjøre seg en eventuell forståelse av dette?Anonymous poster hash: f0d3d...87d
Gjest Eurodice Skrevet 31. juli 2013 #44 Skrevet 31. juli 2013 Og hvor mange kan sette forståelsen av slike uttrykk inn i en kontekst der de kan nyttiggjøre seg en eventuell forståelse av dette?Anonymous poster hash: f0d3d...87d Nemlig.
Gjest ms_kwang Skrevet 31. juli 2013 #45 Skrevet 31. juli 2013 Papirreseptene er borte, og nå er det e-resepter som du ikke kan rote bort og miste. Jeg liker dem ikke..Ikke får jeg brukernavn og passord selvom ALT skal være riktig, slik at HVER eneste gang jeg trenger nye resepter så må jeg bruke tid og energi på en ny legetime for å få fornyet..+ legen min er ett fjols som bare gir 1stk preparat som jeg skal bruke, (astma) 1st=200doser 2 doser 3-4 ganger om dagen, det er ikke mye, når den er brukt opp så må jeg til legen igjen, og JA jeg har prøvd å få flere pakker, men det kan hun ikke, jeg har prøvd å ringe eller få tilgang til websiden men det får jeg ikke heller...Det koster meg mye -.- Så sånn sett, om det er en kronisk lidelse man har, så kunne man nesten fått en sånn..."unlimited" resepter ut, bare en hake, du kan bare ta ut så og så mange på 1 mnd (og det funker ikke å gå til ett annet, for alle har samme system som viser hvor mange du har tatt ut) Men du blir innkalt til nytt møte med fastlege etter så og så lang tid si 1 år i slengen for å se om alt går greit, eller at du evt. ringer om man får ubehag etc x) Var bare en ide Teit, men får kroniske lidelser kunne det jo vært en mulighet? >.> Men jeg har opplevd SÅ mange ganger fra apotek at når jeg henter ut medisiner som egentlig skal være 3stk, så får jeg bare 1 og får beskjed at jeg har mulighet å komme å hente ut flere senere..Men når jeg kommer så er det 0..Når jeg faktisk trenger det..MYE lettere med papiret sånn sett For der står det at jeg har så og så mange igjen..uten krøll og krangling på apotek -.-
Lutetium 71 Skrevet 31. juli 2013 #46 Skrevet 31. juli 2013 Hahaha jeg lo Klart man ikke kan selvmedisinere seg selv. Herrefred - folk hadde daua som fluer eller hatt de villeste bivirkningene. Folk hadde kjøpt medisiner fordi de tror at de kanskje trenger ditt og datt for en sykdom de kanskje tror de har, og så sett en reklame for en vidundermedisin, med pen pakning, og håpt på det beste. Hvor mange tror du gidder lese hele Felleskatalogen fra perm til perm? Folk gjør det der allerede med alskens kosttilskudd og alternativ medisin. Det hadde blitt skikkelig haraball om folk tømte nedpå ting som virkelig sparket. Men ok, helsekøene hadde blitt drastisk kortere nærmest over natta. De hadde vel blitt flyttet over til begravelsesbyråene istedet tenker jeg.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #47 Skrevet 1. august 2013 Folk gjør det der allerede med alskens kosttilskudd og alternativ medisin. Det hadde blitt skikkelig haraball om folk tømte nedpå ting som virkelig sparket. Men ok, helsekøene hadde blitt drastisk kortere nærmest over natta. De hadde vel blitt flyttet over til begravelsesbyråene istedet tenker jeg. En god del dødsfall ville det nok blitt, men det er nok mere sannsynlig at man hadde fått en stor del av befolkningen inn i langvarige og omfattende behandlingsregimer med mer eller mindre uttalte kroniske skader. Det hadde nok overbelastet et helsevesen som allerede er hardt presset. Ukyndig bruk av medisin er forferdelig farlig.Anonymous poster hash: f0d3d...87d
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #48 Skrevet 1. august 2013 Hvis folk er så dumme, hvorfor svarer alle her at man ikke må fjerne reseptordningen? Det er jo tydelig at dere forstår at det er dumt å gå bananas på apoteket. Vi vet jo at legene gir antibiotika til personer med virusplager selv om antibiotikaen ikke gir dem noe hjelp. Mange leger ønsker ikke fortelle pasienten at de ikke kan hjelpe og gir heller etter for press og kanskje et lite lacebohåp. Men om det virkelig er ille så kan vi ha resept på antibiotika og frislipp på resten. Sprit er et godt eksempel, det er bare noen få som blir alkoholikere selv om spriten er reseptfri. Grunnen til at man noen ganger får antibiotika til tross for virusinfeksjon i f eks øvre luftveier, er at man ofte får en sekundærinfeksjon med bakterier (pga at man ellerede er svekket av viruset). Ofte får man streptokokker bla i tillegg, og det forlenger sykdomsforløpet Forøvrig er en del medisiner slik at de er farlige å kombinere, man kan riskikere både leverskader, nyresvikt, magesår og mange farlige reaksjoner (f eks serotinergt syndrom) om man blander ulike medisiner uten å kunne noe særlig om dem. Mange bør heller ikke kombineres med alkohol (Flagyl kan gi en forferdelig ubehagelig reaksjon f eks).Anonymous poster hash: 1c6d0...5fa
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #49 Skrevet 1. august 2013 Jeg liker dem ikke..Ikke får jeg brukernavn og passord selvom ALT skal være riktig, slik at HVER eneste gang jeg trenger nye resepter så må jeg bruke tid og energi på en ny legetime for å få fornyet..+ legen min er ett fjols som bare gir 1stk preparat som jeg skal bruke, (astma) 1st=200doser 2 doser 3-4 ganger om dagen, det er ikke mye, når den er brukt opp så må jeg til legen igjen, og JA jeg har prøvd å få flere pakker, men det kan hun ikke, jeg har prøvd å ringe eller få tilgang til websiden men det får jeg ikke heller...Det koster meg mye -.- Så sånn sett, om det er en kronisk lidelse man har, så kunne man nesten fått en sånn..."unlimited" resepter ut, bare en hake, du kan bare ta ut så og så mange på 1 mnd (og det funker ikke å gå til ett annet, for alle har samme system som viser hvor mange du har tatt ut) Men du blir innkalt til nytt møte med fastlege etter så og så lang tid si 1 år i slengen for å se om alt går greit, eller at du evt. ringer om man får ubehag etc x) Var bare en ide Teit, men får kroniske lidelser kunne det jo vært en mulighet? >.> Men jeg har opplevd SÅ mange ganger fra apotek at når jeg henter ut medisiner som egentlig skal være 3stk, så får jeg bare 1 og får beskjed at jeg har mulighet å komme å hente ut flere senere..Men når jeg kommer så er det 0..Når jeg faktisk trenger det..MYE lettere med papiret sånn sett For der står det at jeg har så og så mange igjen..uten krøll og krangling på apotek -.- Hvorfor i all verden kan ikke legen gi deg flere doser astmamedisin? Det hadde jeg irkelig tatt opp, evt byttet lege til en som er litt mer handlekraftig. Det skullemikke koste legen så mye å gi større pakning og/eller flere ganger når du har en kronisk sykdom og trenger medisin fast.Anonymous poster hash: 1c6d0...5fa
AnonymBruker Skrevet 1. august 2013 #50 Skrevet 1. august 2013 Oj, jeg tror betablokkere hadde vært de første tømte Anonymous poster hash: 0b0a2...ede
Mann 42 Skrevet 1. august 2013 #51 Skrevet 1. august 2013 Grunnen til at man noen ganger får antibiotika til tross for virusinfeksjon i f eks øvre luftveier, er at man ofte får en sekundærinfeksjon med bakterier (pga at man ellerede er svekket av viruset). Ofte får man streptokokker bla i tillegg, og det forlenger sykdomsforløpet Forøvrig er en del medisiner slik at de er farlige å kombinere, man kan riskikere både leverskader, nyresvikt, magesår og mange farlige reaksjoner (f eks serotinergt syndrom) om man blander ulike medisiner uten å kunne noe særlig om dem. Mange bør heller ikke kombineres med alkohol (Flagyl kan gi en forferdelig ubehagelig reaksjon f eks).Anonymous poster hash: 1c6d0...5fa Det kan jeg underskrive på. Jeg hadde en skikkelig nasty virusinfeksjon en gang. Legen lot av en eller annen grunn være å gi meg antibiotika, og så fikk jeg en skikkelig bedriten sekundær infeksjon med en hevelse som gjorde det vanskelig å svelge. Våknet opp en morra med kjeften full av puss. Jeg byttet lege etter det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå