Gjest Summers Skrevet 31. juli 2013 #1 Skrevet 31. juli 2013 Er det ikke på tide å fjerne dagens reseptordning? Ender jo bare opp med at vi kaster bort legens og pasientenes tid i tillegg til at det er paternalistisk. Staten tror vi er små barn som putter alt vi finner i munnen.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #2 Skrevet 31. juli 2013 Er det ikke på tide å fjerne dagens reseptordning? Ender jo bare opp med at vi kaster bort legens og pasientenes tid i tillegg til at det er paternalistisk. Staten tror vi er små barn som putter alt vi finner i munnen. Hva ønsker du deg, da? At folk skal dø av feilmedisinering? At vi skal få epidemier av resistente infeksjonssykdommer? At folk skal dø av de sykdommene de egentlig har, i stedet for av de som de tror de behandler? Man trenger ikke gå lengre enn til kropp&helse-forumet på kg for å skjønne at dette er en elendig idé.Anonymous poster hash: f0d3d...87d 11
Gjest Summers Skrevet 31. juli 2013 #3 Skrevet 31. juli 2013 Hadde folk vært så dumme så måtte legen gitt pasienten en pille om gangen og passet på at ha svelget den.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #4 Skrevet 31. juli 2013 Hadde folk vært så dumme så måtte legen gitt pasienten en pille om gangen og passet på at ha svelget den. Folk ER så dumme. Reseptfrie medisiner brukes galt, og fører til massive problemer. Folk gir bort reseptbelagte medisiner til familie og venner fordi de er helt sikre på at "du har det samme som meg". Folk selvdiagnostiserer seg (som oftest feil diagnose). Heldigvis får de ikke tak i de medisinene de mener at de trenger. I land med mindre restriktiv antibiotikaforvaltning brukes slike medisiner svært ukritisk. Det er store problemer med resistens i disse landene, f. eks. England. En del medisiner tar livet av folk hvis de bråslutter. Da er det greit å ha en lege som passer på. Har du hørt om rusmisbruk? Vi kan like gjerne gi folk gratis sprit.... Dette er det dummeste forslaget på lenge.Anonymous poster hash: f0d3d...87d 10
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #5 Skrevet 31. juli 2013 Hadde folk vært så dumme så måtte legen gitt pasienten en pille om gangen og passet på at ha svelget den. For visse pasienter og medisiner gjør man faktisk det.Anonymous poster hash: f0d3d...87d 3
Hugtatt Skrevet 31. juli 2013 #6 Skrevet 31. juli 2013 Papirreseptene er borte, og nå er det e-resepter som du ikke kan rote bort og miste.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #7 Skrevet 31. juli 2013 For visse pasienter og medisiner gjør man faktisk det.Anonymous poster hash: f0d3d...87d Sant det, har jobbet både i psykiatrien og hjemmetjenesten, der har vi måttet se at mange tar medisinen, beordre fra legen. Pga veldig psykisk syk eller dement. Enig i at det er galskap å skulle la folk styre medisiner selv! Noen er smarte og oppegående, og noen er veldig kresne på medisiner, f.eks jeg kjenner de som nekter å ta en paracet kun fordi det er medisin. Men så har jeg også opplevd de som er mega-hypokondere og vil ha alle medisiner de selv trur at de må ha etter de har googlet og gitt seg selv div diagnoser, som f.eks kreft. Skal folk få selvmedisinere seg når de trur at de har kreft? Anonymous poster hash: 1c5c9...8eb 4
Mann 42 Skrevet 31. juli 2013 #8 Skrevet 31. juli 2013 Er det ikke på tide å fjerne dagens reseptordning? Ender jo bare opp med at vi kaster bort legens og pasientenes tid i tillegg til at det er paternalistisk. Staten tror vi er små barn som putter alt vi finner i munnen. Nei, det er overhodet ikke på tide å gjøre det. Mange medisiner er direkte livsfarlige i kombinasjon med andre medikamenter, matvarer, kosttilskudd eller somatiske tilstander, og det er ikke for ingenting at det er reseptplikt på dem. Og den jevne borger er ikke kompetent til å hverken konstatere OM han eller hun er syk, hva slags sykdom det er snakk om, eller hvilket medikament som sannsynligvis er det beste for denne sykdommen, i denne personen. 3
Gjest Summers Skrevet 31. juli 2013 #10 Skrevet 31. juli 2013 Folk ER så dumme. Reseptfrie medisiner brukes galt, og fører til massive problemer. Folk gir bort reseptbelagte medisiner til familie og venner fordi de er helt sikre på at "du har det samme som meg". Folk selvdiagnostiserer seg (som oftest feil diagnose). Heldigvis får de ikke tak i de medisinene de mener at de trenger. I land med mindre restriktiv antibiotikaforvaltning brukes slike medisiner svært ukritisk. Det er store problemer med resistens i disse landene, f. eks. England. En del medisiner tar livet av folk hvis de bråslutter. Da er det greit å ha en lege som passer på. Har du hørt om rusmisbruk? Vi kan like gjerne gi folk gratis sprit.... Dette er det dummeste forslaget på lenge.Anonymous poster hash: f0d3d...87d Hvis folk er så dumme, hvorfor svarer alle her at man ikke må fjerne reseptordningen? Det er jo tydelig at dere forstår at det er dumt å gå bananas på apoteket. Vi vet jo at legene gir antibiotika til personer med virusplager selv om antibiotikaen ikke gir dem noe hjelp. Mange leger ønsker ikke fortelle pasienten at de ikke kan hjelpe og gir heller etter for press og kanskje et lite lacebohåp. Men om det virkelig er ille så kan vi ha resept på antibiotika og frislipp på resten. Sprit er et godt eksempel, det er bare noen få som blir alkoholikere selv om spriten er reseptfri.
Gjest Summers Skrevet 31. juli 2013 #11 Skrevet 31. juli 2013 Sant det, har jobbet både i psykiatrien og hjemmetjenesten, der har vi måttet se at mange tar medisinen, beordre fra legen. Pga veldig psykisk syk eller dement. Enig i at det er galskap å skulle la folk styre medisiner selv! Noen er smarte og oppegående, og noen er veldig kresne på medisiner, f.eks jeg kjenner de som nekter å ta en paracet kun fordi det er medisin. Men så har jeg også opplevd de som er mega-hypokondere og vil ha alle medisiner de selv trur at de må ha etter de har googlet og gitt seg selv div diagnoser, som f.eks kreft. Skal folk få selvmedisinere seg når de trur at de har kreft? Anonymous poster hash: 1c5c9...8eb 1) Så kan vi ha resept for de som er tilbakestående. 2) Min nabo døde av kreft, gikk tidlig til legen og sa hu trodde hun hadde kreft, de kjørte tester, men ingenting kom opp, tiden gikk og hun ble dårligere, tok nye tester, men de fant ingenting, sånn fortsatte det helt til hun fikk positiv på testen, men da var det for sent. Sikkert mange som har dødd slik, hvorfor nekte dem behandling, det er jo rett og slett drap! Så kan du si at sikkert mange vil feilmedisere seg også, men hva så? Det er jo deres eget valg. Tenk deg at du har et serum som er dødelig om det gis til friske, men redder livet til pasienten om han er syk. Pasienten ber deg om serumet, du er en god lege så kan med 80% sikkerhet si at han er frisk. Så hva gjør du? Er det ikke bedre å gi serumet til pasienten? Kan du leve med å ha nektet han serumet om han døde fordi han ikke fikk serumet? Er du egentlig ansvarlig for døden hans om han fikk serumet og det tok livet hans?
flesvik Skrevet 31. juli 2013 #12 Skrevet 31. juli 2013 Slik at folk skal begynne å proppe i seg antibiotika for hver minste lille forkjølelse? Slik at vi får multiresistente bakterier og virus som vi da har ingen behandlingsmetode for når de blir virkelig ille. Dette går ikke bare ut over den som tar medisinene, men alle andre i verden som ikke lenger har noen effektiv behandlingsmetode for sykdommer og dermed lett kan dø av sykdommer vi i dag lett kan behandle. Jeg er ganske så liberalistisk og mot overregulering på de fleste områder, men her går grensen altså. 5
Stormborn Skrevet 31. juli 2013 #13 Skrevet 31. juli 2013 Jeg får ikke helt bestemt meg for om du er dum eller om du bare later som... 10
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #14 Skrevet 31. juli 2013 Hvis folk er så dumme, hvorfor svarer alle her at man ikke må fjerne reseptordningen? Det er jo tydelig at dere forstår at det er dumt å gå bananas på apoteket. Vi vet jo at legene gir antibiotika til personer med virusplager selv om antibiotikaen ikke gir dem noe hjelp. Mange leger ønsker ikke fortelle pasienten at de ikke kan hjelpe og gir heller etter for press og kanskje et lite lacebohåp. Men om det virkelig er ille så kan vi ha resept på antibiotika og frislipp på resten. Sprit er et godt eksempel, det er bare noen få som blir alkoholikere selv om spriten er reseptfri. Det du viser her er manglende forståelse for (eller vilje til å forstå) hvordan medisinfaget fungere og den etiske plattform det hviler på. Dette er veldig, veldig umodne tanker. Du burde tenke deg om før du poster slikt.Anonymous poster hash: f0d3d...87d 3
Gjest Summers Skrevet 31. juli 2013 #15 Skrevet 31. juli 2013 (endret) Slik at folk skal begynne å proppe i seg antibiotika for hver minste lille forkjølelse? Slik at vi får multiresistente bakterier og virus som vi da har ingen behandlingsmetode for når de blir virkelig ille. Dette går ikke bare ut over den som tar medisinene, men alle andre i verden som ikke lenger har noen effektiv behandlingsmetode for sykdommer og dermed lett kan dø av sykdommer vi i dag lett kan behandle. Jeg er ganske så liberalistisk og mot overregulering på de fleste områder, men her går grensen altså. dette med multiresistente bakterer er svart på i post 10 Endret 31. juli 2013 av Summers
#Sunrise Skrevet 31. juli 2013 #16 Skrevet 31. juli 2013 Er bare deprimerende med folk som virkelig vet så lite:/ 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2013 #17 Skrevet 31. juli 2013 Jeg synes det var kjipt når jeg måtte ha legetime for å få ny respet på p-piller, lang reisevei og legen sa "ja det skal du få" og så fikk jeg resepten. Nå kan jeg iallefall sende sms til legekontoret, men hadde egentlig vært best om man slapp resept på slike standard ting som p-piller. Anonymous poster hash: 74b78...afb
Gjest Naria Skrevet 31. juli 2013 #18 Skrevet 31. juli 2013 Stakkar, får du ikke tak i langeren din i dag? 3
Zzyzx Skrevet 31. juli 2013 #19 Skrevet 31. juli 2013 Haha, skulle tatt seg ut. Hei, sykehuset, jeg tror jeg har kreft, kan jeg få strålebehandling? Hvor, sier du? Nei, bare ett eller annet sted så jeg blir kvitt kreften. 6
Fluffe Skrevet 31. juli 2013 #20 Skrevet 31. juli 2013 Jeg ser for meg masse ungdommer som plutselig fant ut at ritalin er morsom 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå