Gå til innhold

Kan man få dekket noe til tannbehandling av det offentlige?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Men protesen må jo tilpasses flere ganger fordi tannkjøttet der tennene er trukket skrumper inn med tiden. Har et familiemedlem med tannprotese, hun er i din aldersgruppe og hun har samme tannsykdom. Hun røyker og det er årsaken til sykdommen hennes. Hun har fått et kjempefint smil og jeg tror hun er veldig fornøyd med protesen. Tenkte jeg bare skulle nyansere litt, for det er absolutt fint mulig å leve bra med protese også. :) Lykke til videre med behandlingen.

Du tror hun er fornøyd? Du vet ikke om hun er fornøyd altså.

Jeg har tungt for å tro at noen idag er fornøyd med å bruke protese når man kan ha et mye bedre alternativ.

Jeg vet jo selvsagt at protesen må justeres underveis, men likevel med justering er det ikke for meg et greit alternativ, å jeg priser meg lykkelig for at det lar seg gjøre å få implantat med våre oppsparte midler.

Dessverre er det ikke alle som har den muligheten, å jeg føler virkelig med de.

Jeg gleder meg på dine vegne trådstarter. Samtidig blir jeg forbannet. Hvorfor får tannleger med ondskapsfulle kommentarer slippe løs? Jeg selv var utsatt for en "mannevond" skoletannlege, og av alle de jeg kjenner er det svært mange som forteller om lignende opplevelser med skoletannlegen i sin kommune,

Jeg nektet plent å gå til tannlegen i 15 år retter skoleslutt, men måtte ha en rotfylling og måtte da til pers. Jeg valgte å gå til odontologen her i byen og de fikset resten av problemene, mens en vanlig tannlege måtte ta rotfyllingen. Odontologen intervjuet meg da de hørte om tannlegeskrekken - de ville vite hvordan den oppstod og hvordan de skulle behandle meg.

Min eks har også tannlegeskrekk. Jeg har det fortsatt, men etter å ha skiftet tannlege til jeg fant en som både er flink, samarbeidsvillig og moderne nok i hodet til å ikke kalle meg hysterisk er jeg nå fornøyd.

Lykke til, trådstarter og død over alle useriøse og skremmende tannleger.

Det er helt utrolig hva en tannlege kan forårsake, å hvilke konsekvenser det kan få for en person om man er så uheldig å ende opp hos en mannevond tannlege. Å det var vel ofte sånn før at skoletannlegene var mannevonde. Idag tror jeg de er mer skolert på å behandle personer mer humant. Tannleger idag er også mer fokusert på tannlegeskrekk. Det er akseptert å ha tannlegeskrekk idag.

Så fint at du også har funnet en tannlege du føler en viss trygghet hos. Det har veldig mye å si. Å du kan også få resept på beroligende som du kan ta i forkant av tannlegebesøket sånn at du slapper mer av. Det er til stor hjelp for meg, å jeg vet om flere andre som også tar beroligende.

Det er godt at du også kom deg til tannlege, for å gå 15 år uten å gå til tannlege er veldig lang tid. Men jeg vet hvordan det er. Har selv vært der.

Hvis tennene dine har tatt stor skade av at du ikke har vært hos tannlege på så lang tid, å det er pga odontofobi, så har du idag krav på å få dekket store deler av behandlingen. Jeg får dekket ca 2/3.

Ts

Anonymous poster hash: 208f2...1e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Heldigvis ingen varige skader og heldigvis trenger jeg heller ikke beroligende. Så lenge tannlegen og jeg er enig i at utsagnet "dette hullet er så lite at det ikke trenges bedøvelse" ikke er gyldig i mitt tilfelle så klarer jeg meg helt fint. Det jeg ikke orker er å forsvare hvorfor jeg vil ha bedøvelse (som jeg måtte på barneskolen, noe tannlegen var gniten med, med store smerter og skrekkopplevelse som resultat) så kommer jeg meg til tannlegen. Mange synes bedøvelse er verre enn boringen - fint for dem - for meg er boring uten bedøvelse helt uaktuelt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis ingen varige skader og heldigvis trenger jeg heller ikke beroligende. Så lenge tannlegen og jeg er enig i at utsagnet "dette hullet er så lite at det ikke trenges bedøvelse" ikke er gyldig i mitt tilfelle så klarer jeg meg helt fint. Det jeg ikke orker er å forsvare hvorfor jeg vil ha bedøvelse (som jeg måtte på barneskolen, noe tannlegen var gniten med, med store smerter og skrekkopplevelse som resultat) så kommer jeg meg til tannlegen. Mange synes bedøvelse er verre enn boringen - fint for dem - for meg er boring uten bedøvelse helt uaktuelt

Det er jo du som kjenner om du trenger bedøvelse eller ikke. At enkelte engang gidder å bruke tid på å bemerke det, forundrer meg. Men enkelte skal nå henge seg opp i alt å da.

Fint at du har funnet en måte som fungerer for deg. Det er jo det viktigste :)

Ts

Anonymous poster hash: 208f2...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Ts her :)

Jeg drar fram denne tråden innimellom for at flere skal bli oppmerksom på at det er hjelp å få om man sliter med tennene. Jeg har slitt selv i så mange år å vet hvor fortvilende det er å vite at man må fikse tennene, men at det koster for mye til at man har råd.

Men med dagens refusjonsordning, så er det hjelp å få for oss som har omfattende tannproblemer. Stort sett ligger det en sykdom bak eller odontofobi/ tannlegeskrekk, eller at man etterhvert har utviklet odontofobi pga at tannhelsen gradvis har blitt dårligere.

Jeg brenner virkelig for dette, å nå som jeg selv er så godt igang, så vil jeg bare spre ut informasjon til flest mulig.

En oppdatering. Jeg fikk som tidligere sagt her en midlertidig protese i påvente av implantatinnsetting.

Jeg er veldig glad for at denne protesen bare er en midlertidig løsning. Den gnager og gjør vondt (ja jeg er stadig til kontroller å får den justert). Jeg føler også at munnen min er invadert av en altfor stor koloss som tar opp for mye plass i munnen min. Det føles også som at jeg har nesten konstante tannsmerter. Men dette er vist helt normalt, å det tar tid med denne helningen.

Å bruke protese er absolutt ikke noe jeg kunne vennet meg til.

Nå har jeg juleferie fra alt som heter tannbehandling, så skal jeg tilbake i januar for å se om jeg er klar for å settes opp til time for innsetting av implantatene.



Anonymous poster hash: 208f2...1e1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ca 25 år siden sa tannlegen jeg da var hos at jeg ville være tannløs p.g.a periodontitt som 40 åring, også lo han. Denne tannlegen sa også at jeg aldri villa ha råd til å operere tannkjøttet.

Dette tok helt knekken på meg min selvtillit i tillegg til at jeg fikk totalt vegring for tannleger, munn og tenner.

I allefall, nå nærmer jeg meg 50, jeg er ikke helt tannløs, men det er ikke langt unna.

For ca 15 år siden fikk jeg trukket noen tenner å satt inn delprotese i overkjeven. Underkjeven skulle også vært tatt da, men det stoppet opp.

Nå har jeg begynt å miste tenner. Jeg har ikke lenger jeksler å dermed kraftig nedsatt tyggefunksjon. Sunn mat trenger man et godt tannstell for å spise, så kosten er også deretter.

Delprotesen min har også begynt å knekke nå, så den er et lappverk som jeg må bruke masse "lim" for å få festet. Den eneste funksjonen den nå har er kosmetisk siden den nesten ikke lenger fungerer å spise med.

Det jeg lurer på er om det har skjedd endringer i løpet av de siste 10 årene m.h.t hva man får dekket av tannbehandling?

Kan jeg bruke følgende for å prøve å få gjennom et krav på økonomisk støtte til tannbehandling;

  • Jeg er yrkesaktiv å jobber 50% (sykemeldt nå da).
  • Har ikke lenger tyggefunksjon.
  • Isolerer meg sosialt pga lavt selvbilde - relatert til tennene.

Jeg googlet litt å kom over følgende artikkel; http://nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.1315135

Synes det er helt forferdelig at vi skal ha det sånn idag i Norge.

Takknemmelig for svar. De som gjerne vil komme med kritikk kan drope å svare.

Anonymous poster hash: 208f2...1e1

Jeg foreslår at du tar kontakt med Odontologen i Bergen. Der er det studenter som utfører oppgavene, under tilsyn av professor. Dermed vil du kunne få tannbehandlingen til redusert pris. Jeg manglet selv en tann, gikk til dem å fikk fikset det. Pris 18 000, jeg betalte 2000. (dette var i 2009)

Et annet forslag er å ta kontakt med et vanlig tannlegesenter og forklare de situasjonen. Nå for 1 mnd siden fikk jeg dekket over halve regningen min hos tannlegen på bakgrunn av medisin. Jeg går på en medisin som har uheldige bivirkninger mot tenner. Pris 16 000, jeg betalte 7500. ( dette er nå i 2013).

Du kan også få hjelp hos distriktpsykiatri ( der kan de vurdere videre behandling )!! Alternativ er utenlands tannbehandling som er blitt veldig populært. Det avhenger jo så klart hvilke land du reiser til. Prøv først i din egen kommune, skal nå være muligheter for deg der regner jeg med. Jeg har hvertfall fått masse hjelp i Bergen.

Ønsker deg lykke til og god jul!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du reiser utenlands, så sparer du enorme summer.

har du behandling i Norge, så kan du føre opp behandling over 9000,- på selvangivelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg foreslår at du tar kontakt med Odontologen i Bergen. Der er det studenter som utfører oppgavene, under tilsyn av professor. Dermed vil du kunne få tannbehandlingen til redusert pris. Jeg manglet selv en tann, gikk til dem å fikk fikset det. Pris 18 000, jeg betalte 2000. (dette var i 2009)

Et annet forslag er å ta kontakt med et vanlig tannlegesenter og forklare de situasjonen. Nå for 1 mnd siden fikk jeg dekket over halve regningen min hos tannlegen på bakgrunn av medisin. Jeg går på en medisin som har uheldige bivirkninger mot tenner. Pris 16 000, jeg betalte 7500. ( dette er nå i 2013).

Du kan også få hjelp hos distriktpsykiatri ( der kan de vurdere videre behandling )!! Alternativ er utenlands tannbehandling som er blitt veldig populært. Det avhenger jo så klart hvilke land du reiser til. Prøv først i din egen kommune, skal nå være muligheter for deg der regner jeg med. Jeg har hvertfall fått masse hjelp i Bergen.

Ønsker deg lykke til og god jul!!

Hei å takk for mange gode tips :)

Jeg er nå godt i gang med behandling. Undersøkte litt å kom fram til at jeg ville prøve en tannlege i min kommune. Dette tannlegesenteret er bare helt fantastiske å jeg fikk en god følelse med en gang, å etter noen få besøk der var jeg såpass trygg at jeg klarte å gå dit uten beroligende - de gangene jeg ikke skal ha utført "skremmende" ting.

I 2011 kom det nye refusjonsregler, å jeg kommer innunder to av de, men bruker den som er mest lønnsom for meg overfor Helfo.

Jeg har skrevet endel om dette tidligere i denne tråden.

En ting jeg fant ut, var at det var greit å finne ut om tannlegen har direkte oppgjør med Helfo, å om tannlegen har god kunnskap om de nye reglene. Når jeg kom til min første time, hadde tannlegen klargjort informasjon til meg om mine rettigheter.

Tannlegen sørger også for å sette fram krav til Helfo, så jeg trenger ikke tenke på det. Det er også tannlegen som utifra pasientens tannstatus bestemmer hvilken refusjons-gruppe pasienten kommer innunder.

Jeg får dekket ca 2/3 av tannbehandling. Dette hadde jeg aldri trodd når jeg startet denne tråden, å er så overlykkelig og tør endelig se lyst på tilværelsen ;)

Hvis du reiser utenlands, så sparer du enorme summer.

har du behandling i Norge, så kan du føre opp behandling over 9000,- på selvangivelsen.

For mange kan det nok lønne seg å reise utenlands, men det er også en risiko med det. Skulle det oppstå komplikasjoner så kommer man gjerne fort inn til tannlegen her, mens man gjerne må sette seg på et fly hvis man har blitt behandlet i utlandet.

I utlandet har de gjerne ikke direkte oppgjør med Helfo, å man må derfor betale behandlingen først, også selv sørge for å søke om refusjon, å da må man også sørge for å få med seg all dokumentasjon som er påkrevd her i landet, t.o.m avtrykk av tennene.

I enkelte tilfeller kan det sikkert også bli dyrere enn i Norge da vi har fått nye refusjonsregler. Han ene jeg linker til her, var på tur hjem etter sitt 2, opphold i utlandet, å han visste ikke engang da hva hans behandling ville komme på. Han har tannkjøttsykdom, å ville kommet innunder den nye refusjonsordningen her.

http://www.klikk.no/kvinneguiden/reise/article877256.ece

Det er så mange som ikke er vet om de nye refusjonsreglene, også blandt tannleger/ spesialister. Jeg var i kontakt med en kjevekirurg jeg hadde vært hos for noen år siden. Der fikk jeg beskjed om at jeg ikke ville få dekket noe av behandlingen. Det er derfor viktig å nevne dette så ofte som mulig. Ser at mange her inne stiller spørsmål som har med pris og tannbehandling å gjøre.

Ts

Anonymous poster hash: 208f2...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode og konstruktive svar. Det setter jeg stor pris på :)

Utifra svarene deres, kan det se ut til at reglene er endret noe de seinere år, å det er positivt.

Jeg tenker at siden jeg enda er såpass ung, så er ikke noe annet alternativ enn implantat aktuellt. Vet jo at det er det dyreste alternativet, men etter som jeg har lest meg til så trenger man ikke ett implantat pr. tann, men man kan ha et slags "bro-system"

Er det realistisk å søke Nav om å få dekket implantat? Jeg mener at det blir ganske dyrt for staten å ha meg gående hjemme, da jeg ikke kommer til å gå ut i jobb igjen hvis jeg må ha protese. Utifra det jeg har lest om andre, er protesen et hinder, å de som bruker det må gå med lim med seg for å feste tennene i løpet av dagen. Jeg ser for meg at man blir svært hemmet både i arbeidssituasjon (matpause/ kommunikasjon osv) og privat når man hele tiden må konsentrere seg på om tennene er festet skikkelig å at de ikke plutselig "kommer fram" under en samtale.

Ts

Anonymous poster hash: 208f2...1e1

Det kan godt hende du kan få dette dekket via sosialstønad ja. Men regn med at overslaget vil bli oversendt til rådgivende tannlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt hende du kan få dette dekket via sosialstønad ja. Men regn med at overslaget vil bli oversendt til rådgivende tannlege.

Jeg trenger ikke å få dekket noe av sosialen. Tror ikke jeg ville fått noe hjelp derfra heller da både samboer og jeg er i jobb.

Men har skrivd tidligere i tråden hva jeg får dekket. Fant ut litt av hvert etter at jeg startet tråden, men synes det er viktig å opplyse andre da jeg har inntrykk av at ikke mange vet om de nye refusjonsendringene som trådte i kraft i 2011.

Anonymous poster hash: 208f2...1e1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...