Gå til innhold

Er student, har fått regning fra lånekassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er fulltidsstudent, og har fått bevilget studiestøtte for det kommende skoleåret, men i dag fikk jeg en regning fra lånekassen. Jeg studerte ikke i fjor, og søkte om utsettelse, men om jeg har forstått riktig, skal jeg vel ikke måtte betale tilbake det eksisterende lånet mitt mens jeg fremdeles studerer? På lånekassens sider står det "Så lenge du får støtte fra Lånekassen til utdanning på fulltid, er lånet ditt automatisk betalings- og rentefritt." Har jeg misforstått noe her? Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Er jeg nødt til å søke om utsettelse, eller kan jeg se bort ifra hele greia?



Anonymous poster hash: b8e08...10c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sakone

Du har rett i at du ikke skal betale så lenge du får støtte fra lånekassa under utdanning. Du får bare ringe de og si at du har fått regning men at du nå begynner på utdanning under støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om du er fulltidsstudent eller deltidsstudent. Er du fulltidsstudent skal du ikke betale så lenge du går på skolen. Er du deltidsstudent skal du betale tilbake mens du går på skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det samme har skjedd med meg. jeg bare søkte om utsettelse, men det går sikkert an å ringe og si at du har blitt student igjen - selv om de burde allerede ha fått det med seg siden du har fått innvilget stipend?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått innvilget støtte til fulltidsutdanning, kan du se bort fra regninga. Dette gjelder for øvrig også om du bare har søkt om støtte til fulltidsutdanning. Får du avslag, får du dobbel regning ved neste forfall.

Har du søkt om /fått innvilga støtte til deltidsutdanning, må du forholde deg til regningen på vanlig måte (enten betale eller søke om betalingsutsettelse).

Ikke ring eller skriv til Lånekassen, de har altfor mye å gjøre akkurat nå som det er...



Anonymous poster hash: 26d0f...0cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars deg. Så lenge dette er fulltidsutdanning skal du altså ikke betale, men lykke til med å få Lånekassen til å skjønne det i tide. Jeg har aldri opplevd at de bruker under tre måneder på de aller, aller enkleste ting.

Anonymous poster hash: 93481...f0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å søke betalingsutsettelse som vanlig..
Studerte ikke ifjor, jeg heller, men skal studere i år. Fikk regning av lånekassen. Logget meg inn og søkte om betalingsutsettelse for denne regningen og neste. Noen timere senere fikk jeg beskjed om at det var godkjent.



Anonymous poster hash: e6ff6...816
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om du er fulltidsstudent eller deltidsstudent. Er du fulltidsstudent skal du ikke betale så lenge du går på skolen. Er du deltidsstudent skal du betale tilbake mens du går på skole.

Har du fått innvilget støtte til fulltidsutdanning, kan du se bort fra regninga. Dette gjelder for øvrig også om du bare har søkt om støtte til fulltidsutdanning. Får du avslag, får du dobbel regning ved neste forfall.

Har du søkt om /fått innvilga støtte til deltidsutdanning, må du forholde deg til regningen på vanlig måte (enten betale eller søke om betalingsutsettelse).

Ikke ring eller skriv til Lånekassen, de har altfor mye å gjøre akkurat nå som det er...

Anonymous poster hash: 26d0f...0cd

Er det så vanskelig å lese innlegg? Det står klart og tydelig at TS er fulltidsstudent.

TS: Dette er ikke et problem. Send mail til Lånekassen (fra Min Side på Lånekassen.no), eller ring dem INNEN BETALINGSFRISTEN på regningen, så ordner det seg.

Anonymous poster hash: 78bb3...482

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare å søke betalingsutsettelse som vanlig..

Studerte ikke ifjor, jeg heller, men skal studere i år. Fikk regning av lånekassen. Logget meg inn og søkte om betalingsutsettelse for denne regningen og neste. Noen timere senere fikk jeg beskjed om at det var godkjent.

Anonymous poster hash: e6ff6...816

Nå er det jo begrenset hvor mange utsettelser de gir, så det kan være en fordel å spare på dem.

Jeg mener at jeg ikke betalte da jeg fikk en slik regning etter noen års fravær, men det er noen år siden så mulig man må gi beskjed om det. Jeg mener det fikset seg automatisk for meg uten problemer eller purringer. Hvis man er student kan man altså se bort fra augustregninga (mener jeg å huske).

Anonymous poster hash: 67dde...a49

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Jeg har en lignende situasjon. Var ferdig med master ifjor, har jobbet ett år og begynner på bachelor til høsten. Imellomtiden har rentene løpt og jeg har betalt ned på lånet. Om jeg har skjønt det riktig, så må jeg fortsette å betale ned lånet, med mindre jeg søker om utsettelse (men dette kan man bare gjøre 12 ganger). I tillegg har man rett på rentefritak når man studerer igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en lignende situasjon. Var ferdig med master ifjor, har jobbet ett år og begynner på bachelor til høsten. Imellomtiden har rentene løpt og jeg har betalt ned på lånet. Om jeg har skjønt det riktig, så må jeg fortsette å betale ned lånet, med mindre jeg søker om utsettelse (men dette kan man bare gjøre 12 ganger). I tillegg har man rett på rentefritak når man studerer igjen.

Så lenge du mottar støtte skal du ikke betale, om du planlegger å studere uten studiestøtte må du betale eller bruke utsettelsene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Armule

Så lenge du mottar støtte skal du ikke betale, om du planlegger å studere uten studiestøtte må du betale eller bruke utsettelsene.

Ja, oppdaterte før jeg så ditt innlegg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her, dette virker jo ganske greit. Jeg ser at regningen faktisk ble sendt ut før jeg i det hele tatt hadde søkt om støtte, så jeg regner med at jeg kan se bort ifra regningen. Skal uansett ta en telefon i morgen, så ordner det seg sikkert. Takk for alle svar! :)


Anonymous poster hash: b8e08...10c



Anonymous poster hash: b8e08...10c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått regning, og har fått innvilga støtte til fulltidsutdanning, så kan du se bort fra regninga. Du trenger ikke ta kontakt, du trenger ikke å søke om betalingsutsettelse.

Du sier jo det også selv, du sendte inn søknaden etter at regninga ble sendt ut. Det er helt unødvendig å ringe.

Hilsen Lånekasseansatt



Anonymous poster hash: 26d0f...0cd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er det så vanskelig å lese innlegg? Det står klart og tydelig at TS er fulltidsstudent.

TS: Dette er ikke et problem. Send mail til Lånekassen (fra Min Side på Lånekassen.no), eller ring dem INNEN BETALINGSFRISTEN på regningen, så ordner det seg.

Anonymous poster hash: 78bb3...482

My God, ro deg ned. Nå fikk jo også deltidsstudenter svar på dette dersom de lurer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...