Gå til innhold

Er student, har fått regning fra lånekassen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er fulltidsstudent, og har fått bevilget studiestøtte for det kommende skoleåret, men i dag fikk jeg en regning fra lånekassen. Jeg studerte ikke i fjor, og søkte om utsettelse, men om jeg har forstått riktig, skal jeg vel ikke måtte betale tilbake det eksisterende lånet mitt mens jeg fremdeles studerer? På lånekassens sider står det "Så lenge du får støtte fra Lånekassen til utdanning på fulltid, er lånet ditt automatisk betalings- og rentefritt." Har jeg misforstått noe her? Hva kan jeg gjøre for å fikse dette? Er jeg nødt til å søke om utsettelse, eller kan jeg se bort ifra hele greia?



Anonymous poster hash: b8e08...10c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sakone

Du har rett i at du ikke skal betale så lenge du får støtte fra lånekassa under utdanning. Du får bare ringe de og si at du har fått regning men at du nå begynner på utdanning under støtte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs om du er fulltidsstudent eller deltidsstudent. Er du fulltidsstudent skal du ikke betale så lenge du går på skolen. Er du deltidsstudent skal du betale tilbake mens du går på skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det samme har skjedd med meg. jeg bare søkte om utsettelse, men det går sikkert an å ringe og si at du har blitt student igjen - selv om de burde allerede ha fått det med seg siden du har fått innvilget stipend?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du fått innvilget støtte til fulltidsutdanning, kan du se bort fra regninga. Dette gjelder for øvrig også om du bare har søkt om støtte til fulltidsutdanning. Får du avslag, får du dobbel regning ved neste forfall.

Har du søkt om /fått innvilga støtte til deltidsutdanning, må du forholde deg til regningen på vanlig måte (enten betale eller søke om betalingsutsettelse).

Ikke ring eller skriv til Lånekassen, de har altfor mye å gjøre akkurat nå som det er...