Gå til innhold

Hund som bjeffer på alt, vi blir gale!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en hund på 3 år som bjeffer på absolutt alt! Hører hun en bil som kjører forbi nede på veien, noen som går i ei dør i 2. etg, ungene snakker på rommene sine - hva som helst av lyder, så bjeffer hun. Ikke lenge, kun ett bjeff, men det er så skarpt, og man skvetter så jævlig at det omtrent gjør vondt langt inn i margen! Ringer det på døra er hun helt ustoppelig, da gneldrer og bjeffer hun så jævlig, og det stopper ikke før de som kommer er inne, og hun har fått snuse på dem.

Hun er nok av den smånervøse typen, det merkes, og det er nok derfor hun bjeffer på alt. Men hvordan få henne til å slutte? Vi blir fullstendig sprø av dette her! :sukk:



Anonymous poster hash: a8819...7f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Belle Gunnes

Hvorfor passet dere ikke på at hun ikke fikk denne "uvanen" når hun var mindre? Dere må jobbe med så hun kan bli en trygg hund. Nå er hun engstelig og sier i fra så fort hun føler hun må, og dere stresser henne kanskje mer opp ved å kjefte på henne, slik at dere bare gjør henne ennå mer usikker og får henne til å bjeffe ennå mer.

Det dere må gjøre, er å belønne henne for å holde fred. Overse bjeff og belønne alle de gangene hun vanligvis ville bjeffa men ikke gjør det. En grei måte å gjøre dette på, er å trene kontakt samtidig som dere utsetter henne for ting hun vil bjeffe for. Om hun holder kontakten og dropper bjeff, så har dere klart det.

Det er snakk om å ha en god timing og det å lese hunden for derfor alltid å være et lite hestehode forran henne.

Kan være en fordel å jobbe sammen med en instruktør, som kan justere og rettlede deg hele veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor passet dere ikke på at hun ikke fikk denne "uvanen" når hun var mindre? Dere må jobbe med så hun kan bli en trygg hund. Nå er hun engstelig og sier i fra så fort hun føler hun må, og dere stresser henne kanskje mer opp ved å kjefte på henne, slik at dere bare gjør henne ennå mer usikker og får henne til å bjeffe ennå mer.

Det dere må gjøre, er å belønne henne for å holde fred. Overse bjeff og belønne alle de gangene hun vanligvis ville bjeffa men ikke gjør det. En grei måte å gjøre dette på, er å trene kontakt samtidig som dere utsetter henne for ting hun vil bjeffe for. Om hun holder kontakten og dropper bjeff, så har dere klart det.

Det er snakk om å ha en god timing og det å lese hunden for derfor alltid å være et lite hestehode forran henne.

Kan være en fordel å jobbe sammen med en instruktør, som kan justere og rettlede deg hele veien.

Hæ, hvor leser du at vi kjefter på henne når hun bjeffer? Det har vi aldri gjort! Vi kan da såpass at vi vet at det bare virker mot sin hensikt. Det vi derimot har gjort, har vært å rose henne når hun har latt være, og og ellers oversett det når hun har bråket.

Bjeffingen kom plutselig, og jeg kan ikke helt se hva vi skulle gjort for å hindre at hun begynte med det. Det har vart fra hun var ca to år. Jeg kan ikke komme på noe spesielt som har skjedd som skulle få henne til å begynne med det heller. :vetikke:

Det jeg synes er så vanskelig med å få til å trene bort dette, er at det skjer så innmari ofte, og at det er så uforutsigbart. Hun kan stå ute på gårdsplassen og finne på å bjeffe om en av ungene åpner døra og kommer ut, liksom. Én ting at hun gjør det når hun er inne og noen åpner døra for å gå inn, liksom, men... :roll:

Hun bjeffer ikke på annet enn ringeklokka hvis hun har fokus på oss/vi holder på med henne, så jeg tror det kan bli vanskelig å trene det bort. Dørklokka er nok lettere.

Anonymous poster hash: a8819...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Beklager; jeg så at et spørsmålstegn var byttet ut med et punktum. Skulle vært et spørsmål og ikke en påstand det med at dere kjefta.

Jeg anbefaler alltid folk å snakke med en dyktig hundeinstruktør om de har problemer med sin hund. Det er små ting vi kanskje gjør feil, som vi ikke ser, men som en utenforstående kan se tydlig. Det har virkelig noe for seg å få hjelp utenfra. Og det er nesten umulig å gi råd via nett, siden ingen av oss har sett hunden eller hvordan den reagerer. Vi kan bare anta, men ikke vite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med denne, forresten?

http://magasi.net/catalog/product_info.php/viatek-silence-bark-stop-anti-bjeff-p-10866

Jeg ville aldri i livet brukt strøm- eller sitronhalsbånd, men denne virker human. Jeg er ikke så flink og målrettet at jeg har tro på at jeg greier å trene bort et så omfattende problem som vi har med denne hunden, derfor tenker jeg noe sånt kanskje kan være en løsning.

(sikkert mange som nå mener at man ikke kan ha hund når man ikke er villig til å bruke flere av døgnets timer på hardtrening på adferd, men det er jeg uenig i. Jeg har hatt flere hunder, men har aldri hatt dette problemet før. Det går fint an å få nok stimuli uten at man har en eier som har hundetrenerambisjoner. Får man problemer må man jo forsøke å finne løsninger som passer til en selv. En som ikke er flink nok til å trene kan gjøre mer skade enn gagn, tror jeg, så jeg overlater sånt til proffene, også holder jeg meg til sitt/ligg/gi labb/innkalling og ellers løping og moro i skogen og i hagen)



Anonymous poster hash: a8819...7f1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager; jeg så at et spørsmålstegn var byttet ut med et punktum. Skulle vært et spørsmål og ikke en påstand det med at dere kjefta.

Jeg anbefaler alltid folk å snakke med en dyktig hundeinstruktør om de har problemer med sin hund. Det er små ting vi kanskje gjør feil, som vi ikke ser, men som en utenforstående kan se tydlig. Det har virkelig noe for seg å få hjelp utenfra. Og det er nesten umulig å gi råd via nett, siden ingen av oss har sett hunden eller hvordan den reagerer. Vi kan bare anta, men ikke vite.

Har du tips til en god hundetrener, og peilig på ca pris? Bor i Akershus, kort vei til Oslo..

Anonymous poster hash: a8819...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Hund i Fokus - Nina er veldig flink med usikre hunder og jeg kan virkelig anbefale henne. http://www.hundifokus.no/

Hun holder til et stykke utenfor Oslo, men er jevnlig i Oslo.

Jeg vet ikke om Geir Marring tar privattimer mer, men jeg har hatt privattimer med han. http://www.oslo-hundeskole.no/

Du kan jo sjekke ut disse her også: http://www.dinbestevenn.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raggy

Hund i Fokus - Nina er veldig flink med usikre hunder og jeg kan virkelig anbefale henne. http://www.hundifokus.no/

Hun holder til et stykke utenfor Oslo, men er jevnlig i Oslo.

Jeg vet ikke om Geir Marring tar privattimer mer, men jeg har hatt privattimer med han. http://www.oslo-hundeskole.no/

Du kan jo sjekke ut disse her også: http://www.dinbestevenn.no/

Tommel opp for Nina!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...