Gå til innhold

Dere som har hatt prolaps - hvor lang tid brukte dere på å bli bra?


Gjest Tanana

Anbefalte innlegg

Gjest Tanana

Tenker hovedsaklig på dere med prolaps i ryggen. Hvor lang tid tok det før dere ble bra igjen? Altså så bra at dere kunne ta dere en joggetur eller trene?

Selv fikk jeg prolaps i ryggen for to måneder siden. Ødela samtidig høyre hofte, og jeg begynner også å halte med høyrebenet ved smerter i ryggen. I tillegg lekker det væske ut i ryggen. Jeg "fungerer" helt vanlig til hverdags, men kan ikke gå så lenge om gangen. Kun 2-3 km. Jeg kan heller ikke sitte uten ryggstøtte.

Jeg var ganske aktiv før dette skjedde, drev jevnlig med sport, og likte å ta en joggetur 1-2 ganger i uka. Jeg begynner på vgs igjen om ikke så lenge, og lurer på hvordan det skal gå med gym. Derfor lurer jeg på hvor lang tid det tok før dere andre kunne trene etter en prolaps.

Og ja, jeg er jo klar over at det er veldig individuelt etter hvor stor prolapsen er, men jeg vil bare høre andres historier :-)

Endret av Tanana
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du operert? Om ikke vil jeg anbefale deg å be fastlegen om henvisning til kirurg slik at det kan foretas en vurdering. Mange fastleger er opptatt av at det skal leges med medisiner, når faktum er at en operasjon kan øke livskvaliteten betraktelig og minske bruken av smertestillende. Det er litt sånn at "leger/medisinere vil kun medisinere, kirurger vil kun skjære". Men du kan ihvertfall få foretatt en vurdering så kan du bestemme deg etterpå.

For min del har jeg aldri kommet meg helt pga at jeg er helt .ødelagt i ryggen etter å ha gått for mange år med ubehandlet prolaps. Jeg ble helt fin i selve prolapsen etter operasjon og strålingen i bena forsvant. Er så glad for at jeg valgte å gjøre det. Men musklaturen runt har vært overbelastet lenge. For meg krever det lang tid med trening og fysioterapi. Men jo mer bevegelse, jo bedre.



Anonymous poster hash: ef3ee...e25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Ifølge en lege på Tønsberg sykehus som har spesialisert seg på prolaps etc, så vil man helst ikke operere på unge mennesker. Det er 50% for at man blir bra, men det er 50% for at man ikke merker forskjell eller blir dårligere.

De nektet å operere meg når jeg var 28 år. Da hadde jeg hatt prolapser konstant i 6 år. Er i midten av tredveårene nå og har det ikke konstant lengre, men jeg får vel en prolaps eller to minst en gang i året.

Legen på tbg sykehus følger meg opp og han sier at om det ikke blir noe bedre innen 5 år så vil han vurdere å operere meg da.

Har kontaktet leger på andre sykehus også, men ingen ville operere meg da. Nå kan det hende at de sier noe annet, men nå har jeg lært meg å leve med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tanana

Nei, jeg har ikke operert. Jeg vet ikke helt om det er nødvendig med operasjon heller. Jeg er 17 år, så jeg er jo ganske ung hvis de nektet å operere Funky Punk som 28-åring.

Jeg føler at prolapsen har leget seg forholdsvis fort, nå er det bare å bli bra nok til å trene som gjenstår. Jeg har tenkt til å prøve å jogge, bare for å se hvordan ryggen tar det.

Øker sjansen for å få prolaps hvis du har hatt det før? Er det vanlig å få prolaps igjen? For jeg vet ærlig talt ikke om jeg orker flere prolapser.. etter bare 2 måneder er jeg drittlei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk prolaps i korsryggen da jeg var 15 år, nå er jeg 21. I begynnelsen var det mye av og på, jeg ble liggende i noen dager før jeg torte å røre på meg, begynte smått. Det kommer jo an på hvor stor prolapsen er, men det er viktig å prøve å røre seg litt hver dag, så det kan "løse seg opp".

De opererer ikke folk med prolaps lengre, helst ikke isåfall.

Tok vel noen måneder før jeg fungerte som normalt igjen også, max et halvt år, da kunne jeg begynne å trene litt smått igjen (Styrke).

Viktig å trene rygg og core når du er på bena igjen, så du bygger muskler "rundt" prolapsområdet så det holder seg stabilt og ikke blir så vondt om det evt slår ut igjen.

Men ta det med ro, viktig å være tålmodig med dette. Det går over :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har holdt på i 14år med prolaps.Den første gav meg permanent nerveskade og nevropatisk smerte

Den sliter jeg med fortsatt

Har hatt flere prolapser i etterkant,3 steder. Samt 2 stk i samme skive . Den siste var i oktober 2012 og den sliter jeg med ennå.

Går på smerteklinikk og fungerer dårlig i hverdagen pga sterke smerter

Jeg har tilleggsdiagnoser,men hoved er ryggsmerter ,leddgikt og nakkesleng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk påvist prolaps i korsryggen for 4-5 år siden, hvis jeg husker riktig nå. Jeg hadde mye smerter i korsryggen før dette, men det har roet seg med årene. Til tider så får jeg vondt i korsryggen, så helt borte er den desverre ikke. Jeg håper at den med tiden forsvinner helt av seg selv, for tanken på at noen skal operere i korsryggen min, liker jeg ikke.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Prolapsen forsvinner, men dessverre så kan nye prolapser komme. En prolaps forsvinner av seg selv etter 2-3 mnd fikk jeg beskjed om av en av spesialistene på nettopp dette, men en prolaps kan føre til flere prolapser slik at det kjennes ut som at man har en prolaps hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prolapsen forsvinner, men dessverre så kan nye prolapser komme. En prolaps forsvinner av seg selv etter 2-3 mnd fikk jeg beskjed om av en av spesialistene på nettopp dette, men en prolaps kan føre til flere prolapser slik at det kjennes ut som at man har en prolaps hele tiden.

jeg fikk kontra beskjed.At prolapser bruker5-6 mnd før de tørker inn.

Dette var på nakke/ryggklinkkken på ullevål sykehus

Men til topic, de fleste prolapser gjør liten skade ,mange kjenner dem ikke en gang.

normalt vil prolapsen trekke seg tilbake og du blir helt bra igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det akutte går-ikke-ann-å-bøye-hofteledd/knær-fasen gikk over etter 2-3 uker, men jeg hadde relativt store smerter i flere måneder etterpå. Men klarte da og være nogenlunde aktiv, riktignok på sterke smertestillende. Fikk to eller tre episoder til hvor det ble like ille som første gangen, i løpet av det første året. Fikk forøvrig diagnosen først ni måneder etter prolapsen kom, legene hadde til da ment jeg bare hadde et kraftig hekseskudd og proppa meg med Voltareninjeksjoner og Pinex Forte. Ca 1 1/2 år etter, og etter store mengder fysioterapi og coretrening var jeg omtrent helt bra igjen. Kjenner det riktignok innimellom den dag i dag, ved dårlige løfteteknikker og ved lite aktivitet. Og sykling!

Det var snakk om en prolaps nederst i korsryggen, L4/L5.

Endret av rox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en stor og en mellomstor prolaps nederst i ryggen, med nerve i klem og isjas (diagnose via mr). For meg varte det i ca 4-5 mnd. Jeg trente hele perioden, og mener selv at det hjalp veldig. Trente mye styrke, stabiliseringsøvelser og på det verste spinning. Ellers tok jeg gruppetimer i zumba og holdt meg i bevegelse.

Nå jogger jeg i tillegg. Anbefaler å holde deg i bevegelse og gjerne få treningsprogram av fysio.



Anonymous poster hash: ac03b...edb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB fra innlegg nr 2 her. Jeg ble også vurdert av en kirurg som kun jobber med rygg og prolapser, og de opererte meg gladelig da jeg var 25 år. Men min var svær da.

Anonymous poster hash: ef3ee...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Funky Punk

Ja de ser vel litt an på prolapsen også. Noen er jo enklere å operere enn andre.

Mine ligger fra L1 til L4, så veldig tett på hverandre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg fikk 2 prolapser i korsryggen våren 2010, julen samme året ble jeg sykemeldt, 24år gammel.

Ble operert for den største året etter og går fortsatt hjemme med store smerter!! Den konstante strålingen ned beinet forsvant etter operasjonen, nå kommer den og går i begge bena isteden. Har konstant vondt i korsryggen og er fortsatt ikke tilbake i jobb :(

Har vært hos utallige behandlere og alle sier at ingen prolapser er like, og at faktisk mange har prolaps uten å ha symptoner eller smerter i det heletatt. Jeg fikk fortalt av blant annet av en kiropraktor at en prolaps skal tørke inn av seg selv mellom 3-9månder... Stemte absolutt ikke for min del som har startet på fjerde året....!! Jeg savner skikkelig mitt gamle liv, smertefri i full jobb! :grine: :grine: :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...