Gå til innhold

Slemt barn?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stemamma til en gutt på 7 og en jente på 3. Jeg har også en datter på 11 mnd. Vi skal flytte fra hverandre og Nå er jeg litt bekymret. Sønnen til min samboer skremmer meg. Han har blandt annet holdt fast toåringen og holdt hånden hennes under glovarmt vann, sånn at hun hadde store blemmer og sår lenge etterpå, han har servert henne snus pakket inn i lompe, sånn at hun ble kjempedårlig i magen, og hver gang hun gråt pga sår i rompa (full diaré i bleie!) så gliset han. Han lyver og stjeler. Men han er såpass smart at han ikke er "utagerende". Vi kan ikke slippe han av syne i et sekund! Mor sier bare at 'hun har bedre ting å oppdra han med', og at de ikke har opplevd noen problemer med han.

Men nå skal vi flytte fra hverandre, og jeg er livredd for hva han kan finne på med babyen min. Pappaen er veldig flink, men han klarer jo ikke å overvåke de konstant. Jeg er nødt til å vite at barnet mitt er trygt! Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: d887c...f23

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er stemamma til en gutt på 7 og en jente på 3. Jeg har også en datter på 11 mnd. Vi skal flytte fra hverandre og Nå er jeg litt bekymret. Sønnen til min samboer skremmer meg. Han har blandt annet holdt fast toåringen og holdt hånden hennes under glovarmt vann, sånn at hun hadde store blemmer og sår lenge etterpå, han har servert henne snus pakket inn i lompe, sånn at hun ble kjempedårlig i magen, og hver gang hun gråt pga sår i rompa (full diaré i bleie!) så gliset han. Han lyver og stjeler. Men han er såpass smart at han ikke er "utagerende". Vi kan ikke slippe han av syne i et sekund! Mor sier bare at 'hun har bedre ting å oppdra han med', og at de ikke har opplevd noen problemer med han.

Men nå skal vi flytte fra hverandre, og jeg er livredd for hva han kan finne på med babyen min. Pappaen er veldig flink, men han klarer jo ikke å overvåke de konstant. Jeg er nødt til å vite at barnet mitt er trygt! Hva gjør jeg?

I hvilken sammenheng sa mor dette?

Hva gjorde du når du var vitne til de forskjellige tingene som 7-åringen gjorde mot 3-åringen?

Har du snakket med barnas far om det som du har observert at sønnen hans gjør?

Jeg ville sendt bekymringsmelding til barnevernet om dette

AnonymBruker
Skrevet

I hvilken sammenheng sa mor dette?

Hva gjorde du når du var vitne til de forskjellige tingene som 7-åringen gjorde mot 3-åringen?

Har du snakket med barnas far om det som du har observert at sønnen hans gjør?

Jeg ville sendt bekymringsmelding til barnevernet om dette

Vi satt oss ned og fortalte at vi har hatt en del problemer med han hjemme hos oss, da sa hun dette.

Jeg har ikke vært vitne til dette, når han brant henne så var jeg oppe og la babyen, og når han gav henne snus så var jeg på toalettet. Toåringen sladrer selvfølgelig. Og hun eier ikke evnen til å lyve så detaljert.

Har pratet med far mange ganger. Vi er enige om at vi ikke kan la de være alene sammen, og han har hatt mang en prat med sønnen sin. Vi synes det er veldig drastisk å skulle kontakte bv, men vi holder alle muligheter åpne.

Gjest Gjest
Skrevet

Har du snakket med barnas far om dette?

Hva sa han?

Gjest Gjest
Skrevet

Vi satt oss ned og fortalte at vi har hatt en del problemer med han hjemme hos oss, da sa hun dette.

Jeg har ikke vært vitne til dette, når han brant henne så var jeg oppe og la babyen, og når han gav henne snus så var jeg på toalettet. Toåringen sladrer selvfølgelig. Og hun eier ikke evnen til å lyve så detaljert.

Har pratet med far mange ganger. Vi er enige om at vi ikke kan la de være alene sammen, og han har hatt mang en prat med sønnen sin. Vi synes det er veldig drastisk å skulle kontakte bv, men vi holder alle muligheter åpne.

Hvilke andre muligheter holder dere åpne?

Barna må ha hjelp snarest!

Du forteller jo at gutten har mishandlet sin søster!

AnonymBruker
Skrevet

Det du skriver her er jo slike tegn man ofte finner senere hos psykopater.

I barndommen har de gjerne mishandlet sine søsken og dyr på denne måten, og ingen tok tak i det.

Anonymous poster hash: ee856...235
  • Liker 14
Skrevet

Tror 7 åringen rett og slett er sjalu på den på 11 mnd. og oppmerksomheten den får. 7 års trassalder også, men ungen trenger voksenkontakt alene tror jeg. Er det prøvd da? Oftest er ikke så små barn egentlig slemme, men de gjør slemme ting for å få oppmerksomhet. Da blir det sånn at negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. Dette er jo noe alle foreldre bør være klar over.

Barn gjør "slemme" ting, får oppmerksomhet som er bedre enn å bli oversett.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vært veldig nøye på at de skal få tid alene med pappa, hver for seg. At far tar de med seg på ting alene feks. Så jeg tror ikke at det er mangel på oppmerksomhet heller.

Gjest Gjest
Skrevet

Tror 7 åringen rett og slett er sjalu på den på 11 mnd. og oppmerksomheten den får. 7 års trassalder også, men ungen trenger voksenkontakt alene tror jeg. Er det prøvd da? Oftest er ikke så små barn egentlig slemme, men de gjør slemme ting for å få oppmerksomhet. Da blir det sånn at negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. Dette er jo noe alle foreldre bør være klar over.

Barn gjør "slemme" ting, får oppmerksomhet som er bedre enn å bli oversett.

Dette som TS forteller om 7-åringen, er noe annet enn dette som du forklarer.

7-åringen gliste bl.a da søsteren gråt av smerte.

Gjest Gjest
Skrevet

Det du skriver her er jo slike tegn man ofte finner senere hos psykopater.

I barndommen har de gjerne mishandlet sine søsken og dyr på denne måten, og ingen tok tak i det.

Anonymous poster hash: ee856...235

Støtter det du sier der.

Og de som mener at 7-åringen mishandler søsteren for å få oppmerksomhet, er jeg uenig med.

Det er stor foirskjell på å bråke og gjøre forskjellige andre ting for å få oppmerksomhet, og det å faktisk mishandle et annet menneske! Mangel på medfølelse hos en 7-åring...

Det moren sa, bør også følges opp. Kanskje hun mishandler sine barn fysisk eller psykisk?

Gjest Gjest
Skrevet

Hva sa du og snakket du med barna om etter at hun fortalte deg om hva broren hadde gjort?

Det er bra at dere ikke lar de være alene sammen.

AnonymBruker
Skrevet

Hva sa du og snakket du med barna om etter at hun fortalte deg om hva broren hadde gjort?

Det er bra at dere ikke lar de være alene sammen.

Når han brant henne så ble jeg bare rasende og sendte han på rommet, frem til vi dro på legevakten. Mest fordi jeg ble livredd når jeg hørte hun hyle av smerte. Vet at faren har hatt en prat med han, men vet ikke hva som ble sagt.

Når det andre skjedde så forklarte jeg at dette er farlig, og at vi nå må få en slutt på denne oppførselen! Vi tar han i å lyve og stjele støtt og stadig. I går hadde han vært i smykkeskrinet mitt og forsynt seg grådig!

Gjest Gjest
Skrevet

Når han brant henne så ble jeg bare rasende og sendte han på rommet, frem til vi dro på legevakten. Mest fordi jeg ble livredd når jeg hørte hun hyle av smerte. Vet at faren har hatt en prat med han, men vet ikke hva som ble sagt.

Når det andre skjedde så forklarte jeg at dette er farlig, og at vi nå må få en slutt på denne oppførselen! Vi tar han i å lyve og stjele støtt og stadig. I går hadde han vært i smykkeskrinet mitt og forsynt seg grådig!

Jeg håper at du tar kontakt med barnevernet slik at barna får hjelp snarest!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg tror 7 åringen merker godt stemningen i hjemmet og søker oppmerksomet som blir negativ.

Sjalusi kan være en årsak,samt vanskeligheter på skolen,hjemme hos mor eller hos deg.

Han vil miste deg som omsorgsperson og dette kan oppleves som vanskelig.

du bør snakke med barnet om dette,samt snakke med barnets far.

Å komme i en negativ sirkel er ikke enkelt for hverken barnet eller de voksne rundt.

på skolen skal man gi 2 stjerner og ett ønske. Dvs skryt av 2 ting han gjør og kom med ett ønske om forbedring. du skal altså skryte dobbelt så mye som du kommer med negative ting.. Ja det er ikke enkelt ,men prøv =) Det er deres oppgave som voksne å rettlede gutten,han kan ikke ta ansvar for deres brudd og handlinger/reaksjoner.

Gjest Caroline55
Skrevet (endret)

.

Endret av Caroline55
  • Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Synes det er rart at folk foreslår å kontakte barnevernet - det går jo på hvor skikket dere er som foreldre osv.

Her virker det mer som en problematikk rundt selve barnets adferd og personlighet.

Det rette da blir å ta kontakt med BUP - kanskje gjennom fastlegen? Å få en barnepsykolog til å vurdere sønnen deres. Adferdsvansker som dette ser man tidlig, og da er det viktig å ta tak i det tidlig - hvis ikke kan det som andre her nevner, forverre seg med alder og ende opp i psykopati/rusproblemer osv.

Kanskje han rett og slett må læres hvordan han skal oppføre seg mot andre, lære mer om empati og forståelse. Ikke alle barn som er født med dette. Alle voksne mennesker har også empati og forståelse for andre i veldig ulik grad - vi har vel alle møtt på "varme" mennesker, og "kalde fisker".

Ta tak i dette, du har som mor et ansvar for den lille ungen din, og når du ser slike dysfunksjonelle adferdstrekk, så må du ta tak i det for ungen din sin skyld!!!

Jeg støtter ditt råd om BUP.

Barnevernet er for å hjelpe barn, og ved kontakt med barnevernet går det ikke kun på skikkethet som foreldre.

Å sende bekymringsmelding til barnevernet synes jeg at flere burde tørre å gjøre, og hensikten er for å hjelpe barna.

Barnevernet kan også sette i gang tiltak som kontakt med BUP og andre tiltak.

Skrevet

Flytte sammen, mener du vel? :klo:

AnonymBruker
Skrevet

Flytte sammen, mener du vel? :klo:

Minstemann skal vel på samvær med far og søsken etterhvert.

Anonymous poster hash: 2beec...5ee

Skrevet

Minstemann skal vel på samvær med far og søsken etterhvert.

Anonymous poster hash: 2beec...5ee

Ja, selvfølgelig! Skjønner ikke helt hva jeg tenkte med da jeg skrev den kommentarene. Misforstod TSs innlegg

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har ikke fortalt at vi skal flytte fra hverandre ennå. Og det er ikke dårlig stemning her. Det var en felles avgjørelse og vi er verdens beste venner ennå :)

Det største problemet er at det er "bare" jeg som ser alvorligheten i dette. Alle andre bare fnyser av det og mener at det er no big deal. Og jeg er seriøst redd for min lille! Men jeg vil jo ikke nekte henne å se pappaen sin!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...