Gå til innhold

Langvarig forkjølelse- føler ikke legene tar det på alvor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har siden slutten av mai vært plaget av noe som for meg er en unormal forkjølelse. Det startet med tett neste, litt tørrhosting og til tider sår hals. Halsen ble bedre, men hostingen ble verre. Tørrhosting i hytt og pine. Utover i juni ble det mer slim, og det vekslet mellom tørr og slimete hosting. Nesa har vært tett hele veien, men det forandret seg til at den renner i ett sett ved hver minste lille fysiske aktivitet. Etter hvert begynte jeg å få hosteanfall, minst et par ganger om dagen. Anfallet gir seg ikke før jeg omtrent brekker meg. Hostinga pågår hele dagen, men heldigvis ikke om natten. I tillegg har jeg den siste tiden begynt å "hvese" litt når jeg puster. Jeg føler meg generelt tungpustet og til tider slapp og energiløs. Jeg har ikke merket noe særlig til feber.

Jeg dro først til en vikarierende lege for min lege i begynnelsen av juli. Da hadde jeg vært plaget i over 1 måned. Vedkommede lyttet til lungene, og alt hørtes visst bra ut. Legen mente jeg hadde bronkitt. Jeg skulle ta kontakt om 2 uker dersom jeg ikke ble bedre, så skulle vi vurdere om jeg måtte ta røntgenbilde.

Jeg ble altså ikke bedre, og dro tilbake i forrige uke. Fikk time hos en ny lege, som undersøkte litt mer omfattende. Det vil si han lyttet på flere punkter, og tok blodprøve. Denne legen ville teste meg for mykoplasma og allergier, men mente at røntgen var unødvendig. I tillegg fikk jeg resept på antibiotika, som jeg i følge legen bare skulle begynne på før resultatet kom. Jeg har fortsatt ikke fått beskjed, og resultatet skulle være klart på mandag.

Altså, hvordan kan det være mulig å være forkjølet i så lang tid? Det var en periode jeg trodde jeg var på bedringens vei, men så ble jeg tungpustet igjen. Jeg er så lei dette styret, og føler legen tar så lett på det. Jeg pleier aldri å være syk, og hvertfall ikke så lenge.

Noen som har opplevd et lignende sykdomsforløp?



Anonymous poster hash: 2d69c...f3d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres litt ut som eksen min på denne tiden av året - allergi.

Ellers har jeg selv slitt veldig siden midten av juni: feber av og til, slapp, tørrhoste ("klør" i halsen), sår hals med litt røde mandler, hoven tunge med klumper på sidrn av tungen. Ubehagelig! Legen sa det var øvre luftveisinfeksjon, ikke noe å gjøre,men må til lege om det ikke er bedre etter en mnd.

Langvarig vag sykdom suger!

Anonymous poster hash: d9497...922

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke legen ha ventet til det var påvist bakterieinfeksjon før han ga antibiotika? Det brukes for mye i utide og det fører til resistente bakterier og er hvis unødvendig, ikke særlig bra for pasienten heller.

Jeg fikk en kraftig forkjølelse for en måneds tid siden og ble forferdelig dårlig, - helt uvanlig for meg også. Til slutt ble jeg bedre, men ikke helt. Etter 2 uker gikk jeg til lege. En uke senere hadde legen fått prøvesvar og ga meg en antibiotikakur, til tross for at jeg da ikke følte meg direkte syk lenger, hvilket jeg også informerte ham om.

Så det kan åpenbart ikke være uvanlig å slite med luftsveisinfeksjon i lengre tid, siden min lege foreskrev antibiotika (og bredspektret, sterkere dose enn vanlig) selv om jeg følte meg tilnærmet frisk.

Men du må få en bekreftelse på hva det er, mener jeg. Hvis du har fått antibiotika allerede, ser det jo ut som legen tar det på alvor?



Anonymous poster hash: 99db0...34b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...