Gå til innhold

Er det urimelig å ikke få time tidligere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en føflekk som plutselig har endret seg under ferien, og blitt så smått "ru" på overflaten, mot glatt tidligere. I tillegg er den litt "sår" da jeg tar på den. Jeg har ringt til legekontoret for å få time, og jeg får ikke time før om tre uker. TRE uker?? Jeg er livredd for å ha fått føflekkreft, også skal jeg måtte vente tre uker på å få den fjernet? Finnes det noen utvei, uten å kontakte det private? Hvis ikke må jeg det, for ferien min blir rett og slett ødelagt av å tenke på føflekken min. Har en dårlig følelse, og vil gjerne få fjernet den før det eventuelt får fatale følger. Da kan jeg ikke vente nesten en mnd....



Anonymous poster hash: 3c23b...3d8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legevakten? høres ut som om legen har tatt seg en lang sommerferie. Råder deg til å finne en lege med færre pasienter på listen, noen leger fyller så opp at de har altfor lange ventelister



Anonymous poster hash: b8189...c1c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres helt utrolig ut!

Når jeg ville fjerne en føflekk, som ikke så direkte farlig ut, så fikk jeg time 4 dager etterpå og det fordi jeg sa det gikk helt fint, kunne fått før.

Legen min har "time på dagen" opplegg, man får time samme dag eller dagen etter når man bestiller på sms eller internett.



Anonymous poster hash: 28914...ed3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legevakten? høres ut som om legen har tatt seg en lang sommerferie. Råder deg til å finne en lege med færre pasienter på listen, noen leger fyller så opp at de har altfor lange ventelister Anonymous poster hash: b8189...c1c

Fastleger med mange pasienter på listen har i gjennomsnitt kortere ventetid enn fastleger med færre pasienter på listen. Gjentatte undersøkelser har vist dette.

Anonymous poster hash: 45bcb...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastleger med mange pasienter på listen har i gjennomsnitt kortere ventetid enn fastleger med færre pasienter på listen. Gjentatte undersøkelser har vist dette.

Anonymous poster hash: 45bcb...7e8

javel, link til disse undersøkelsene?

Anonymous poster hash: b8189...c1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går sannsynligvis helt fint, føflekkreft bruker veldig lang tid på å spre seg og å utvikle seg. Men hvis du er så bekymret så ville jeg dratt til en privat hudlege med henvisning fra lege (det kan du få over telefon.) det koster ikke så veldig mye mer enn vanlig lege når du har henvisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, fikk i begynnelsen av Juni brev om at jeg hadde uvanlige celler i underlivet. Dette kunne være forstadie til livmorhalskreft. Jeg har time 30. August. Jeg stoler på at de vet hva de driver med, hadde de trodd det var den minste sjanse for at jeg ville ha framskreden kreft innen da, tipper jeg de hadde innkalt meg med en gang.. :-)



Anonymous poster hash: b1589...c39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg oppdaget en kul i brystet var det hele 1 måneds ventetid på mammografisenteret... Jeg valgte da å fly til Oslo og ta det privat, bare for sikkerhets skyld. Jeg hadde da jobbet på kreftavdeling i over 2 år og hadde selfølgelig fått med meg at disse ventetidene kunne få fatale følger. Men vi "har" jo ikke penger til å forbedre helsevesenet og ventetidene, men å sende milliarder ut av landet har vi råd til...

Endret av elvane
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Legevakten? høres ut som om legen har tatt seg en lang sommerferie. Råder deg til å finne en lege med færre pasienter på listen, noen leger fyller så opp at de har altfor lange ventelister Anonymous poster hash: b8189...c1c

Man går da ikke på legevakten for ikke-akutte saker som dette!

Til ts, føflekk-kreft bruker lang tid på å utvikle seg, 3 ukers ventetid er helt rimelig. Men siden du er så urolig, ring legekontoret på nytt og fortell hvor nervøs du er. Kanskje du kan få time før. Eller gå privat.

Men det er helt sikkert ikke kreft - føflekker kan bli irriterte uten at det trenger være noe alvorlig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ringt å spurt om det er mulig å få time før hos en annen lege, om det ikke er så viktig å komme til selve fastlegen din? Hvis det er mulig da.

Ellers er det jo en resepsjonist som setter opp timene, og har vel ikke så god medisinsk kompetanse. Flere leger har telefontid, kanskje det er en idé å snakke med en lege som eventuelt kan berolige deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ventet tre mnd på å få en lege til å se på en føflekk. Ble avvist da jeg til slutt kom dit.

Dro til privat og fikk time med en gang og føflekken er borte.

Anonymous poster hash: d62ca...65a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man går da ikke på legevakten for ikke-akutte saker som dette!

Til ts, føflekk-kreft bruker lang tid på å utvikle seg, 3 ukers ventetid er helt rimelig. Men siden du er så urolig, ring legekontoret på nytt og fortell hvor nervøs du er. Kanskje du kan få time før. Eller gå privat.

Men det er helt sikkert ikke kreft - føflekker kan bli irriterte uten at det trenger være noe alvorlig :-)

Du kunne ringt å spurt om det er mulig å få time før hos en annen lege, om det ikke er så viktig å komme til selve fastlegen din? Hvis det er mulig da.

Ellers er det jo en resepsjonist som setter opp timene, og har vel ikke så god medisinsk kompetanse. Flere leger har telefontid, kanskje det er en idé å snakke med en lege som eventuelt kan berolige deg.

Jeg kontaktet det private og har allerede hatt timen min! :) Fikk den fjernet, så nå er det bare å vente på svar. Beroligende å ha fått den fjernet, hvert fall! :tommelopp: -TS

Anonymous poster hash: 3c23b...3d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, fikk i begynnelsen av Juni brev om at jeg hadde uvanlige celler i underlivet. Dette kunne være forstadie til livmorhalskreft. Jeg har time 30. August. Jeg stoler på at de vet hva de driver med, hadde de trodd det var den minste sjanse for at jeg ville ha framskreden kreft innen da, tipper jeg de hadde innkalt meg med en gang.. :-)

Anonymous poster hash: b1589...c39

men det er nettopp dette det har vært mange saker om i media i det siste, at sykehus/leger ikke overholder fristene, og folk går lenge med ubehandlede sykdommer som bare forverrer seg

Anonymous poster hash: b8189...c1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve å få legetime ved ett annet legekontor. Koster 100 kr ekstra, ikke noe mer tror jeg.

Endret av Black March
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på legekontor og det jeg irriterer meg mest over er pasienter som sier "JEG VIL HA TIME NÅ!"
"Det er dessverre ikke ledig"

"Men jeg MÅ ha time i dag eller snarest!"

Liksom, hva forventer dere..? Legen er opptatt hele tiden, så da må dere ringe før. Det er ikke bare til å få en time når dere ønsker det..



Anonymous poster hash: da669...bba
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Jeg har en føflekk som plutselig har endret seg under ferien, og blitt så smått "ru" på overflaten, mot glatt tidligere. I tillegg er den litt "sår" da jeg tar på den. Jeg har ringt til legekontoret for å få time, og jeg får ikke time før om tre uker. TRE uker?? Jeg er livredd for å ha fått føflekkreft, også skal jeg måtte vente tre uker på å få den fjernet? Finnes det noen utvei, uten å kontakte det private? Hvis ikke må jeg det, for ferien min blir rett og slett ødelagt av å tenke på føflekken min. Har en dårlig følelse, og vil gjerne få fjernet den før det eventuelt får fatale følger. Da kan jeg ikke vente nesten en mnd....

Anonymous poster hash: 3c23b...3d8

Jeg synes ikke tre uker er så ille. Jeg har selv fått påvist hudkreft, det var vel ca. en måneds ventetid og vel så det for å komme til hudlege. Derfra ble det sendt brev til Radiumhospitalet, hvor jeg var for et par uker siden til konsultasjon. Jeg er satt opp til behandling 18. november.

Jeg kan ikke tenke meg at det skulle skje en eksplosiv utvikling av føflekken din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

javel, link til disse undersøkelsene? Anonymous poster hash: b8189...c1c

Alle som har undersøkt dette vitenskapelig har funnet det samme.

Den mest omfattende og mest omtalte undersøkelsen er Godager og Iversen:

"Brukernes erfaringer med fastlegeordningen 2001-2008".

Forklaringen er antagelig at fastlegene med lengst lister er mest tilstede på kontoret.

De som har kortere lister har ofte mer fravær fra kontoret pga helsestasjons- og sykehjemslegearbeid, og mer legevakt.

Anonymous poster hash: 45bcb...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring legekontoret når de åpner og si at du trenger en hastetime. De har slike timer, og de deles ut samme morgen.

Det er helt vanlig å måtte vente et par-tre uker på ordinære legetimer, spesielt om en har en populær fastlege.

Alternativet er å ta det privat, det koster ikke allverdens å gå èn gang til privat konsultasjon.



Anonymous poster hash: ec41b...6bb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på legekontor og det jeg irriterer meg mest over er pasienter som sier "JEG VIL HA TIME NÅ!"

"Det er dessverre ikke ledig"

"Men jeg MÅ ha time i dag eller snarest!"

Liksom, hva forventer dere..? Legen er opptatt hele tiden, så da må dere ringe før. Det er ikke bare til å få en time når dere ønsker det..

Anonymous poster hash: da669...bba

Du har selvsagt helt rett.

Folk som har den holdningen som Ts har må snarest skaffe seg helseforsikring, eller gå til privat lege med én gang.

Anonymous poster hash: d33c6...e07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...