Gå til innhold

Hører dårlig, men ikke dårlig nok - høreapparat?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er en jente på 20 som føler jeg ikke hører noe særlig godt. Min far ble født døv på ene øret, og min mor hører også ganske dårlig - så kan være det er noe genetisk. Tingen er at når jeg har tatt slike høretester hvor jeg hører etter pipelyder, så finner de ingenting galt. De sier jeg hører godt.

Men det kan jeg virkelig ikke høre. Arbeider deltid i butikk, og når det er bråkete - sliter jeg veldig med å høre hva kollegaer og kunder sier. Men ingen andre sliter med det. Får ofte høre at jeg må få meg et høreapparat. Jeg sier hele tiden "hæ?" eller "hva sa du nå?", rett og slett fordi jeg ikke får med meg hva folk sier. Jeg registrerer lyd, men hører ikke nøyaktig hva de sier.

Sliter også med det når jeg er på utesteder / fester med venner. Jeg hater å gå ut steder hvor det er bråkete, men jeg kommer jo ikke ut av det. Faller utenfor fordi jeg ikke hører hva folk sier, samtidig som alle andre rundt meg får med seg hva som skjer. For at jeg skal få med meg noe på et utested, må personen jeg snakker med nærmest snakke rett inn i øret mitt, og også da kan det være stress.

Så jeg vet ikke helt hva jeg kan gjøre. Jeg vet ikke hvordan dette fungerer. Jeg har så lyst å kunne høre bedre. I det daglige, hvor det er rolig og stille rundt meg, hører jeg jo godt. Så jeg vet ikke om det i det hele tatt er noe galt med meg. Og hvordan går jeg frem for å se om jeg kan få meg et høreapparat? Og noen som har peiling på hvordan de ser ut, størrelse, utseende osv.?

TUSEN takk for svar.



Anonymous poster hash: 30585...745
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor er det du har vært for å ta hørselstestene? Var det en audiograf eller annet helsepersonell? Fikk du testet hørselen din med støy rundt, altså at du hører masse støy og bråk (høres mest ut som sterk vind) i øretelefonene og skal trykke når du hører pipet mellom alt støyen?

For å få høreapparat må du uansett henvende deg til en audiograf. Er ikke sikker på hvordan man går frem, da jeg har vært i systemet siden jeg var barn, men mener du kan gå til legen din og be om å bli henvist til audiograf derfra.

Folk som hører dårlig hører som regel drastisk mye dårligere i støy, så det kan godt tenkes at du hører litt dårlig.
Det du må være forberedt på om du får innvilget krav om høreapparat, er at høreapparat ikke fungerer som briller. Hørselen din blir ikke perfekt med høreapparat, den blir bedre ja, men du vil ikke høre 100% som en med normal hørsel.
Høreapparat har også sine begrensninger i det at mye støy kan bli veldig skjærende og tungt å høre på, så støyende situasjoner (som ute på byen eller kafeer med mye støy) kan fort bli uaktuelt selv med høreapparat, fordi du vil få vondt i hodet.
Man er også være forsiktig i forhold til regn og vann, da de ikke tåler det.

http://www.crystalhearinguk.co.uk/images/unitron-hearing-aids.jpg
Noe ala som de sorte der på dette bildet er vel mest vanlig i dag, men hvordan type du må ha avhenger av hvordan hørselstap du har. Den sorte delen ligger bak øret, og bortsett fra den blanke ledningen som strekker seg ned og inn i øregangen, så er de nesten usynlige for alle rundt.
På mine er den sorte delen (noen ganger kan man bestemme farge på denne, alt fra rosa til turkis og sølvgrå, en av de få gledene med å være hørselshemmet :fnise: ) bak øret ca 2 cm, så det er ikke store greiene.



Anonymous poster hash: 0ce65...501
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes kjent ut, ja. Jeg synes også at jeg hører dårlig, men hørselstesten på øre-nese-hals mener alt er som det skal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det vært sånn bestandig eller er det blitt vanskeligere i det siste å forstå talen?

Det er noe som heter APD. Personer med APD har normale høreterskler, men hjernen har vanskelig for å forstå lydbildet.

Om det plager deg veldig i hverdagen kan du be legen henvise deg til audiograf.

Anonymous poster hash: 923a5...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen det du forteller om bakgrunnsbråk. Da sliter jeg enormt med å oppfatte hva andre sier,eller hva som blir sagt på Tv.

Har tatt dette opp med legen,etter at jeg hadde ørebetennelse ,knirker det konstant i øret.Og hørselen er nedsatt. Men må nok til en fagutdannet og sjekke.

Skal notere meg ordet audiograf.

Kan en få kjøpt høreapparat selv om en ikke har en diagnose ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan sikkert få kjøpt det ved å gå til audiograf å få utført hørselstest og deretter sende resultatene selv direkte til høreapparatfirmaet. Om det er så lurt vet jeg ikke. Om man hører normalt kan et høreapparat plage deg mer enn det hjelper deg. Dessuten er det dyrt.. 3-6000 pr apparat. Men finnes andre tekniske hjelpemiddler man kan prøve.

Anonymous poster hash: 923a5...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan sikkert få kjøpt det ved å gå til audiograf å få utført hørselstest og deretter sende resultatene selv direkte til høreapparatfirmaet. Om det er så lurt vet jeg ikke. Om man hører normalt kan et høreapparat plage deg mer enn det hjelper deg. Dessuten er det dyrt.. 3-6000 pr apparat. Men finnes andre tekniske hjelpemiddler man kan prøve.

Anonymous poster hash: 923a5...1bf

Takk for svar. Da får jeg gå vanlig vei, innom fastlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Testene jeg har fått utført har alltid vært hos helsesøster på skolen eller hos allmennlege. Var helt vanlige hørselstester hvor man hører etter pipelyder, men det var HELT stille inni de der øreklokkene, så var ikke særlig rart at jeg kunne høre hva som skjedde.

Også i helt dagligdagse situasjoner uten mye bråk hører jeg også dårlig. F.eks. før forelesning hvor det bare er litt bakgrunnsstøy kan det være vanskelig å høre.



Anonymous poster hash: 30585...745
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høreapparatene kommer ikke ferdig innstilt fra leverandørene, det er audiografene selv som stiller dem inn etter ditt hørselstap. Som regel må man inn til audiografen og justere på innstillingene mange ganger før man finner den innstillingen som passer best.
Audiografene vil jo også vite hva som er best i forhold til om høreapparater kan hjelpe deg, så et samarbeid med dem må du uansett ha. Vil ikke tro at det er noe luretriks å kjøpe høreapparater på egen hånd.

Vil anbefale deg TS til å få legen din til å henvise deg til Øre-, Nese-, Hals-avdelingen. Da vil du få snakke med audiograf som tester hørselen din både med og uten støy. Du vil også bli sjekket av minst en annen lege som kikker i nesen og halsen for å se om problemet kan ligge der.
Om audiografen ikke finner årsaken til hørselstapet, så vil du sikkert få en nøyere gjennomgang av nesen og halsen av en eller flere andre spesialister.



Anonymous poster hash: 0ce65...501
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...