Gå til innhold

Hvilken karakter fortjener denne stilen? (Norsk hovedmål)


amonyn

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt sjokkert over at denne oppgaven fikk 6. Språket er veldig bra, men jeg synes ikke det heller kan forsvare karakteren ettersom det har skapt en del forvirringer og direkte feil (se kommentarer fra andre om bl.a. at teksten på bildet var minimal). Språket hadde jeg vurdert til 5, og da hadde jeg muligens vært litt snill.

Tekstene gir meg veldig lite og er stort sett oppsummerende. Jeg opplever at det i karaktergiving blir lagt lite vekt på hva slags sjanger man skriver med mindre man skriver eventyr. Problemet mitt er at det er så lite fakta, drøfting og konklusjoner som kommer frem i oppgaven at jeg ikke helt klarer å skjønne selve poenget med teksten(e). Besvarelsen slik jeg ser det er 2-3.

Hadde nok endt opp med å vurdere hele greia til 4 rett og slett fordi språket er såpass bra. Har fremdeles vanskelig for å forstå at denne fikk toppkarakter. Eneste grunnen til det slik jeg ser det er at resten av besvarelsene må ha vært utrolig dårlige.

Tips til TS: øv deg på drøfting! :) Helt utrolig at man ikke øver mer på det på vgs.



Anonymous poster hash: ac3c7...f96
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville satt karakteren 4, men mange andre ville nok satt 5.

Kort begrunnelse:

Kortsvar:

Generelt bra kortsvar. Du tar med det viktigste. Språket er godt, men innimellom noe upresist. Skriv gjerne noe om valg font ("Shit happens" - oljeflak). Det er begrenset hva man får med på 250 ord.

Langsvar:

Oppgaveteksten til langsvarsoppgaven er ikke god. Oppgaven blir å skrive en artikkel eller essay med tittelen "Hva skal vi med skjønnlitteratur?". Dette gjør du i noen grad. Strukturen er hensiktsmessig, og det er et slags essay, men du bommer samtidig litt.

+ God språk trekker opp

- Noe rot med du/deg og man/en trekker ned. Vær forsiktig med bruk av "jeg". Jeg ville ikke trukket for bruken av "jeg", da et essay i en del tilfeller kan ha "jeg", og det er stort sett riktig bruk i dette essayet..

Oppgaven framstår som som bra, men ser man på innholdet er det tynt, da det i stor grad er preget av gjengivelse av innholdet i vedleggene. Jeg savner mer selvstendighet, og vurdering. Dette trekker ned.

Kildehenvisningen er fin.

Noe rot med avsnittsinndeling.

Langsvarsbesvarelsen er noe kort.

Gratulerer med sekser! At den karakteren ble satt, er for meg uforståelig. Thor Håkon Lindstads debattinnlegg om sekserinflasjon kom ikke uten grunn. (http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Sekserinflasjon-gir-lettvekterskole-7259171.html#.Ue5u7ke_w08)

Endret av Grønt blad
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Midt på treet er 3.5, som rundes av til 4. ;) Så det så ;p

Anonymous poster hash: 45849...3fa

Nei, 3 er midt på treet. Riktig nok går skalaen ikke fra 0 til 6 lenger som den gjorde tidligere, men det betyr IKKE at det er enklere å oppnå hver av karakterene fra 2 til 6 enn det var før. 3 er midt på treet, og f.eks. i matematikk er anbefalt karakter for 50 % riktig eksakt 3, mens det på ungdomsskolen gir midt mellom 3 og 4 (som da kan rundes opp, selv om det er helhetsinntrykket som teller).

Anonymous poster hash: ce52a...f1f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå går jeg bare VG2, men jeg hadde en nokså lik oppgave som deg. Jeg skulle også analysere en plakat, bare at det var langsvarsoppgaven min. Det er selvfølgelig ikke alt du kan ha med deg med tanke på at du skulle analysere plakaten i kortsvarsoppgaven, men her er noen få punkter som jeg hadde med:

- Først og fremst må du starte analysen med introduksjon og hva du ser. Du skrev en veldig bra introduksjon, men man får ikke vite mye om helheten av plakaten.

- Elementene er satt opp slik at det viktigste blir sett først. Øynene våre følger ofte et mønster som er at vi først ser i øverste venstre hjørne, deretter følger øyet diagonalen ned mot høyre. Du burde skrive analysen med bakgrunn av dette. Start med blikkfanget, deretter følger du plakaten nedover og analyserer det du ser. Da blir det en mer ryddig analyse.

- Din egen vurdering av plakaten! Svært viktig.

Jeg synes analysen din er verdt en 6-er, med tanke på at det var kortsvarsoppgaven din. Dem som mener at oppgaven din får 4 eller 5, trekker nok ned på grunn av langsvarsoppgaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...