Gå til innhold

Kan utleiere nekte meg å ha husdyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AB #18

Men etter loven så har de jo ikke lov å nekte? Så hvordan kan det være en grunn til at jeg skal kastes ut?



Anonymous poster hash: 11bf1...285
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke skriver en søknad til utleier om dyr kan du kastes ut jo.

Det er utleier som må bevise/argumentere for at dette er til større ulempe for han/henne.

Anonymous poster hash: dc77a...6bf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hattifnatten

Jeg kan med loven i hånd ta inn husdyr, til tross for at det står i kontrakten at det ikke er lov?



Anonymous poster hash: 11bf1...285
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for du kan nekte å flytte når huseier ønsker å kaste deg ut pga brudd i kontrakten.

Anonymous poster hash: afa8e...043

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AB #18

Men etter loven så har de jo ikke lov å nekte? Så hvordan kan det være en grunn til at jeg skal kastes ut?

Anonymous poster hash: 11bf1...285

Hvis grunnen din er "jeg har lyst på et" får du ikke etter loven ta inn et dyr. Nekter utleier uten noe godt grunnlag og du har god grunn kan du klage saken videre. Inntil da har du en kontrakt å forholde deg til.

Anonymous poster hash: 1901c...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Hattifnatten Jeg kan med loven i hånd ta inn husdyr, til tross for at det står i kontrakten at det ikke er lov? Anonymous poster hash: 11bf1...285

Jeg vet ikke. Jeg vet bare det som står i husleieloven, og det er at utleier ikke kan nekte dyrehold når gode grunner taler for at leietaker kan ha dyr, OG at det i tillegg ikke er til ulempe for utleieren. "Gode grunner" tolker jeg som sagt ved å ha førerhund, eller depresjoner o.l. Men ettersom det ikke er spesifisert så er det ikke godt å si hva som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke. Jeg vet bare det som står i husleieloven, og det er at utleier ikke kan nekte dyrehold når gode grunner taler for at leietaker kan ha dyr, OG at det i tillegg ikke er til ulempe for utleieren. "Gode grunner" tolker jeg som sagt ved å ha førerhund, eller depresjoner o.l. Men ettersom det ikke er spesifisert så er det ikke godt å si hva som er riktig.

Okei. Så med god grunn altså.. Vet du om dette gjelder privatpersoner som leier ut, eller gjelder det bare for det offentlige ?

Anonymous poster hash: 11bf1...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for du kan nekte å flytte når huseier ønsker å kaste deg ut pga brudd i kontrakten.

Anonymous poster hash: afa8e...043

Men jeg skal jo ikke måtte forholde meg til noe som står i en kontrakt, som ikke loven engang sier seg enig i?

Anonymous poster hash: 11bf1...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skal jo ikke måtte forholde meg til noe som står i en kontrakt, som ikke loven engang sier seg enig i?

Anonymous poster hash: 11bf1...285

Loven ER jo enig! Men når det står i kontrakten at dere har avtalt å ikke ha dyr må du sende sønad. Kontrakt er et rettslig bindende dokument.

Anonymous poster hash: 1901c...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Så med god grunn altså.. Vet du om dette gjelder privatpersoner som leier ut, eller gjelder det bare for det offentlige ?

Anonymous poster hash: 11bf1...285

Husleieloven gjelder for privatpersoner også.

Anonymous poster hash: 04af6...a32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Så med god grunn altså.. Vet du om dette gjelder privatpersoner som leier ut, eller gjelder det bare for det offentlige ? Anonymous poster hash: 11bf1...285

§ 1-1. Lovens virkeområde m.v.

Loven gjelder avtaler om bruksrett til husrom mot vederlag.

Så husleieloven dekker alt av utleie, uavhengig om det er privat eller offentlig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Loven ER jo enig! Men når det står i kontrakten at dere har avtalt å ikke ha dyr må du sende sønad. Kontrakt er et rettslig bindende dokument.

Anonymous poster hash: 1901c...c5a

Jeg har nå ment å lest ett sted at det vil ikke gjelde, nettopp pga at utleiere ikke kan nekte de som leier å ha dyr. Men jeg kan altså da flytte inn, sende søknad om å få ha dyr der, og har jeg en god grunn så kan ikke da utleier kaste meg ut?

Anonymous poster hash: 11bf1...285

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå ment å lest ett sted at det vil ikke gjelde, nettopp pga at utleiere ikke kan nekte de som leier å ha dyr. Men jeg kan altså da flytte inn, sende søknad om å få ha dyr der, og har jeg en god grunn så kan ikke da utleier kaste meg ut?

Anonymous poster hash: 11bf1...285

Ettersom dere har skrevet en bindende kontrakt tar man først utgangspunkt i den. Ved videre klager gjelder husleieloven som sikkerhet, om har du alt på ditt rene men det har ikke han så kan du bli boende ja. Ikke det beste utgangspunktet om man bor i samme huset men slik kan det gå.

Anonymous poster hash: 1901c...c5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har de vel ikke lov til uten grunn, vel? At jeg har dyr uten lov er jo ikke en god grunn, om det står i loven at utleiere ikke kan nekte leiere å ha husdyr uten en god grunn?

Anonymous poster hash: 11bf1...285

Det er faktisk snakk om andre menneskers private eiendom her, og hvis de bestemmer seg for at de ikke vil leie ut lenger, så er det en fullstendig legitim grunn for å avslutte et leieforhold etter kontraktens gjeldende bestemmelser. Det samme er f.eks. oppussing. Hvis dyret ditt er til ulempe for utleier, f.eks. dersom utleier eller andre i husstanden har allergi, så vil eier trumfe deg i en eventuell rettssak med mindre du vil ha førerhund fordi du er blind - det må du da evne å forstå selv? For øvrig vil du da ha møtt opp blind på visning med førerhund, og da kunne utleier ha leid ut til noen andre eller gjort et unntak for deg med din førerhund - alt ettersom hva vedkommende selv ønsker. Men dersom saken er at utleier f.eks. ikke liker hunder, mens du har fått påvist av en fagkyndig at dyrehold letter din tilværelse (eller noe i den duren), så er din ulempe ved ikke å ha husdyr større enn eierens dersom du har et.

Dersom du har skrevet under på en leiekontrakt hvor du forplikter deg til ikke å ha dyr, kan utleier sparke deg ut for brudd på kontrakten hvis du ikke søker om dyr på forhånd, men bare plutselig kommer med ett. Selv om utleier per definisjon ikke kan nekte deg husdyrhold med mindre det er større ulempe for ham (eller hans utleiebolig), har du likevel ikke rett til å ta opp husdyr ettersom det passer deg. Eier skal søkes, varsles og godkjenne husdyrholdet på forhånd, hvis ikke bryter du din leiekontrakt og dermed kan utleier si opp deres leieavtale hvorpå du må finne deg ny bopel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utleier må ha en langt større grunn for å nekte dyr enn leietaker må ha for å anskaffe dyr.

F.eks. kan leietaker ha et dyr for mer selskap, mosjon og lignende.

Utleier kan først nekte dyr om det er til en stor ulempe, det vil si at det f.eks. bor en hyperallergiker i samme oppgang, det har blitt svært stor slitasje (definitivt som følge av dyret) og lignende.

Selv om det står i kontrakten at det ikke er lov med dyr kan ikke utleier kaste deg ut om du anskaffer dyr, da dette som skrevet tidligere går i mot husleieloven, og dermed ikke er et gyldig punkt.

Likevel er det litt risky. Eller mindre hyggelig, blir vel bedre å si. Var vel noen for noen år siden som skaffet seg dyr til tross for at det stod i kontrakten at det ikke var lov. De hadde loven på sin side, men når det ble så mye styr rundt å ordne opp i det, det var tydelig at utleier ønsket dem ut osv, endte de opp med å flytte likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er faktisk snakk om andre menneskers private eiendom her, og hvis de bestemmer seg for at de ikke vil leie ut lenger, så er det en fullstendig legitim grunn for å avslutte et leieforhold etter kontraktens gjeldende bestemmelser. Det samme er f.eks. oppussing. Hvis dyret ditt er til ulempe for utleier, f.eks. dersom utleier eller andre i husstanden har allergi, så vil eier trumfe deg i en eventuell rettssak med mindre du vil ha førerhund fordi du er blind - det må du da evne å forstå selv? For øvrig vil du da ha møtt opp blind på visning med førerhund, og da kunne utleier ha leid ut til noen andre eller gjort et unntak for deg med din førerhund - alt ettersom hva vedkommende selv ønsker. Men dersom saken er at utleier f.eks. ikke liker hunder, mens du har fått påvist av en fagkyndig at dyrehold letter din tilværelse (eller noe i den duren), så er din ulempe ved ikke å ha husdyr større enn eierens dersom du har et.

Dersom du har skrevet under på en leiekontrakt hvor du forplikter deg til ikke å ha dyr, kan utleier sparke deg ut for brudd på kontrakten hvis du ikke søker om dyr på forhånd, men bare plutselig kommer med ett. Selv om utleier per definisjon ikke kan nekte deg husdyrhold med mindre det er større ulempe for ham (eller hans utleiebolig), har du likevel ikke rett til å ta opp husdyr ettersom det passer deg. Eier skal søkes, varsles og godkjenne husdyrholdet på forhånd, hvis ikke bryter du din leiekontrakt og dermed kan utleier si opp deres leieavtale hvorpå du må finne deg ny bopel.

Det må jeg skjønne?

Har jeg skrevet noen steder mot det du skrev?

Jeg snakket om hva som faktisk sto i loven angående det med hund. At jeg kan flytte inn, søke om hunden til utleier, nekter han meg kan jeg på tross av det han sier (med mindre han har god grunn) ta inn hunden, og huseier kan da ikke kaste meg ut før han har en god grunn, eller hvordan det egentlig gjelder.

Spurte jo fordi jeg ikke var sikker, men jeg skjønner jo selvfølgelig at om hunden er til ulempe for utleier, så kan jeg ikke ha den der, men det står at så lenge utleier ikke har god grunn, så kan jeg ha dyr. Men jeg er jo usikker på alt dette her, men jeg skjønner jo at det er dems eiendom og alt det der, men så lenge hunden ikke ødelegger eller er til ulempe, så kan utleier ikke nekte meg, så vidt jeg har fått med meg til nå.

Anonymous poster hash: 11bf1...285

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom du har skrevet under på en leiekontrakt hvor du forplikter deg til ikke å ha dyr, kan utleier sparke deg ut for brudd på kontrakten hvis du ikke søker om dyr på forhånd, men bare plutselig kommer med ett. Selv om utleier per definisjon ikke kan nekte deg husdyrhold med mindre det er større ulempe for ham (eller hans utleiebolig), har du likevel ikke rett til å ta opp husdyr ettersom det passer deg. Eier skal søkes, varsles og godkjenne husdyrholdet på forhånd, hvis ikke bryter du din leiekontrakt og dermed kan utleier si opp deres leieavtale hvorpå du må finne deg ny bopel.

Teknisk sett ikke, da det punktet på kontrakten ikke er gyldig. Husleieloven beskytter leietakerne i den situasjonen, en kontrakt skal ikke gi dårligere vilkår enn husleieloven (noe den gjør om det nektes dyr uten spesifikk grunn).

Smutthullet er selvfølgelig det du nevner. Selv om utleier egentlig ikke kan avslutte leieforholdet om de tar inn dyr, kan de bestemme seg for å slutte å leie ut, pusse opp og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppussing er ikke gyldig oppsigelsesgrunn og heller ikke salg av hus, leil. Leietaker kan sies opp hvis utleier selv eller nærmeste familie skal disponere husværet.



Anonymous poster hash: 04af6...a32
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.lovdata.no/all/tl-19990326-017-005.html#5-2 § 5-2. Ro og orden Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å opprettholde vanlig ro og orden i eiendommen. Leieren plikter å følge vanlige ordensregler og rimelige påbud som utleieren har fastsatt til sikring av god husorden. Selv om utleieren har fastsatt forbud mot dyrehold i eiendommen, kan leieren holde dyr dersom gode grunner taler for det, og dyreholdet ikke er til ulempe for utleieren eller de øvrige brukerne av eiendommen.------------Så hva vil "gode grunner! si? Anonymous poster hash: 04af6...a32

Tja, hva betyr "ulempe", da? Tviler på at huseier på fremlegge legeattest på evt allergi mot dyr? Og holder at det at utleierne er redd hunder, for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er utleier som må bevise/argumentere for at dette er til større ulempe for han/henne. Anonymous poster hash: dc77a...6bf

Hvorfor mener du at det er sik at utleier på bevise ulempen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...