Gå til innhold

Får kun senvakter, men har lengst ansenitet. Kan jeg nekte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, litt usikker på om dette er riktig kategori, så om dette er feilpostet får den heller flyttes.

Anyway, til saken:

Jeg jobber I en mindre dagligvarebutikk, som låsansvarlig med 100% stilling på kontrakt. Her har jeg jobbet de siste 11 årene, først som deltidsansatt før jeg jobbet meg opp til 100% stilling. Er den av alle som har absolutt lengst ansenitet, til og med høyere enn sjefen.

Vi er ganske få ansatte, ca 7 stykker. Vi er to på tidligvakt og to på seinvakt, 6 dager I uken. Ene tidligvakten er alltid butikksjefen, mens den andre har gått til en med "relativt" kort ansenitet, ca 5 år.

Jeg har jobbet utelukkende senvakter det siste ~året eller to. Det har egentlig ikke gjort meg noe, da jeg er et B menneske til vanlig, og seinvaktene er bedre betalt (14-22, UB de siste par timene)

Men, det er jo klart det å jobbe senvakter 5 dager I uken går ut over litt av hvert, både døgnrytme, sosialt liv, kjæresten osv. Så etter et par år med det er jeg rimelig lei senvakter, og kunne godt tenke meg kun tidligvakter, eller hvertfall en blanding.

Men, hun som I dag jobber tidligvakt "nekter" å jobbe senvakter under noen som helst omstendigheter. Hver gang hun blir spurt, enten av meg eller andre, er unnskyldningen at hun har to barn (7 og 10 år), som hun må være hjemme med på kveldstid. Selv om hun har samboer, og jobbet senvakter når hun startet I jobben.

Og dette skjønner jeg meget godt, er klart hun heller vil være hjemme med ungene når de er ferdige på skolen. Derfor har jeg også gått med på å jobbe utelukkende senvakter fram til nå. Men nå er jeg altså møkk lei å aldri kunne gjøre noe på kveldstid eller etter job med venner, kjæreste osv. Har prøvd å "gå over henne" og snakke med sjefen, men han har ikke lyst til å få henne sur ved å tvinge henne til senvakter. (sist det skjedde sykemeldte hun seg pga "stress", helt til han forandret vaktene tilbake.

Så, etter denne lange avhandlingen, er spørsmålet mitt da, om jeg har noe "krav" på å få litt tidligvakter, hvertfall en dag eller to I uken. Har som sagt betydelig lengre ansenitet, men vet ikke om det har noe å si her...


Anonymous poster hash: afad6...ab0



Anonymous poster hash: afad6...ab0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke hvilke rettigheter du har, men ville absolutt tatt en prat med sjefen og tatt det derfra. At noen skal jobbe kun sene vakter virker veldig urimelig å sjefen burde absolutt være behjelpelig med å forandre dette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solsmil

Vet du, det der hadde ikke jeg orket. Med mindre alt annet ved jobben din er kjempebra, ville jeg sett meg om etter ny jobb. Og nevnt det for sjefen. Kanskje han hadde fått fart på sakene da, ihvertfall hvis du er godt likt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å rullere vakter ja. Dette ville jeg faktisk ha tatt med sjefen først, så fagforening om det ikke skulle fungere. Eller eventuelt til og med gått over sjefens hode.

Hun som jobber kun dagvakter kan ikke nekte å ta kveldsvakter med mindre det står eksplisitt i kontrakten hennes. I det fall bør sjefen allikevel finne en løsning.



Anonymous poster hash: c0695...c93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis så er det ofte at de med barn tvinger andre til å betale for valgene sine. Det er dessverre vanlig at de som får barn nekter å ta senvakter, og tvinger andre til å kun måtte jobb kveld og helger pga deres personlig valg om å sette barn til verden.



Anonymous poster hash: a80a3...018
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for å høre at jeg ikke er helt urimelig her, har til tider følt meg litt kjip for å spørre om å "ta fra henne" en tidligvakt eller to I uken.

Det jeg godt kunne tenke meg var å få jobbe et par tidligvakter I uken, sånn at jeg har muligheten til litt sosiale aktiviteter utenom jobben. Ingen av oss har det nevnt spesifikt I kontrakten at det kun skal være sen eller tidligvakt såvidt jeg vet, så om hun (lite sannsynlig) eller sjefen går med på det burde det være mulig. Når jeg har nevnt å søke andre jobber har han sagt han gjerne vil ha meg her så lenge som mulig, så det er jo positivt sånn sett.

Blir til tider litt provosert av hvorfor hun ikke kan ha senvakter. En av grunnene jeg har fått av hun er at eksen (barnefaren) ikke klarer å holde avtalene om samvær med ungene, ellers kunne hun jobbet seint de dagene. Men er da ikke min skyld at han er en dimling, men det går jo utover meg. Uff, nei, godt å få dette ut, har ikke kunnet snakke noe særlig om det med noen andre på jobben, da hun og et par andre har en liten "klikk", og backer hverandre opp. Men nå som jeg vet at det er rimelig å dele litt på vaktene skal jeg ta en runde med sjefen, så får jeg håpe det skjer noe.


Anonymous poster hash: afad6...ab0



Anonymous poster hash: afad6...ab0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg blir provosert av kjerringa som sykmelder seg på trass når hun får senvakter.



Anonymous poster hash: 45cbe...c56
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig glad for å høre at jeg ikke er helt urimelig her, har til tider følt meg litt kjip for å spørre om å "ta fra henne" en tidligvakt eller to I uken.

Det jeg godt kunne tenke meg var å få jobbe et par tidligvakter I uken, sånn at jeg har muligheten til litt sosiale aktiviteter utenom jobben. Ingen av oss har det nevnt spesifikt I kontrakten at det kun skal være sen eller tidligvakt såvidt jeg vet, så om hun (lite sannsynlig) eller sjefen går med på det burde det være mulig. Når jeg har nevnt å søke andre jobber har han sagt han gjerne vil ha meg her så lenge som mulig, så det er jo positivt sånn sett.

Blir til tider litt provosert av hvorfor hun ikke kan ha senvakter. En av grunnene jeg har fått av hun er at eksen (barnefaren) ikke klarer å holde avtalene om samvær med ungene, ellers kunne hun jobbet seint de dagene. Men er da ikke min skyld at han er en dimling, men det går jo utover meg. Uff, nei, godt å få dette ut, har ikke kunnet snakke noe særlig om det med noen andre på jobben, da hun og et par andre har en liten "klikk", og backer hverandre opp. Men nå som jeg vet at det er rimelig å dele litt på vaktene skal jeg ta en runde med sjefen, så får jeg håpe det skjer noe.

Anonymous poster hash: afad6...ab0

Anonymous poster hash: afad6...ab0

Å ha en sånn liten "klikk" er typisk. Om de tar over arbeidsplassen så er du faktisk nødt til å ta opp en fight med dem.

DU er barneløs, og derfor fri til å gjøre hva faen du vil.

At HUN har barn, er IKKE ditt problem.

Anonymous poster hash: c0695...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det her må du snakke med sjefen din om og ev fagforeningen om sjefen ikke er enig med deg.

Du kan ikke bli tvunget til å jobbe kun kveldsvakter. At kollegaen din har barn er hverken ditt eller sjefens problem. Det er helt vanlig å rullere på vaktene.

Jeg er sykepleiere og må fint jobbe min del av kveld og helg, hjelper ingenting om jeg protesterer fordi jeg har små barn. Og det skal ikke hjelpe heller, man må bytte på.



Anonymous poster hash: 6171d...cff
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at du er lei av arbeidsplanen - å jobbe bare kveld er håpløst sosialt sett. Imidlertid har du ingen rett til å kreve dagvakter pga ansiennitet eller lov. Det er fullt lovlig å jobbe kun kveld, og ingen regler om rullering. Sjefen din kan dog endre på vaktplanene om han ønsker det, så lenge hun ikke har noen bestemmelser om dagarbeidstid i sin arbeidsavtale. Og det bør han også gjøre, for å ha levelige arbeidsdager for alle ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge det ikkje står i kontrakta kan verken du, eller ho andre, nekte verken tidlig- eller seinvakter. Men det er ikkje urimelig å kreve lik behandling (sjølv om det ikkje kan kreves, juridisk sett). Du bør nok ta ein prat med sjefen, forklare at du ikkje trives med å bare jobbe seinvakter. Ta gjerne med at du vurderer å sjå deg om etter anna jobb om det ikkje blir endring, men då bør du faktisk meine det og ikkje slenge rundt deg med tomme trusler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, så er det og noe med at om man mot sin vilje, kun får senvakter. Med 11 års ansennitet, da er man sannsynligvis ikke så veldig populær på jobben nei.



Anonymous poster hash: c0695...c93
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, så er det og noe med at om man mot sin vilje, kun får senvakter. Med 11 års ansennitet, da er man sannsynligvis ikke så veldig populær på jobben nei.

Anonymous poster hash: c0695...c93

Eller det at sjefen rett og slett ikke har baller nok til å ta en krangel med vedkommende som ikke vil gi opp tidligvaktene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne dama har oppdaget at det er rimelig enkelt å tvinne en sjef rundt lillefingeren, bare man sykmelder seg litt i protest og slenger rundt seg med hysteriske "jeg-har-barn"-argumenter. Det er bare å stå på krava, du kan stille sjefen et ultimatum og si at du har vært hensynsfull og grei lenge nok, og gir ikke arbeidsgiver noe tilbake snart (i form av dagvakter), så finner du deg en annen jobb. Men da må du også finne deg en annen jobb om sjefen sier nei, ellers kan jeg nesten garantere at du blir ei dørmatte ingen tar seriøst etterpå.



Anonymous poster hash: f448c...626
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med og syke melde deg pga "stress" og vise sjefen at dere kan være 2 om den "leken"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med og syke melde deg pga "stress" og vise sjefen at dere kan være 2 om den "leken"

Personlig ville jeg ikke sunket til hennes nivå, det gir nok ikke en god referanse heller om hun må bytte jobb. Dessuten kan det godt være at hun faktisk var sykmeldt for en god grunn, selv om det er lite sannsynlig.

Anonymous poster hash: f448c...626

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Mundane

Da jeg jobbet i butikk fikk jeg mye seinvakter. Til slutt sa jeg at det skjer ikke at jeg har kun seinsvakter bare fordi andre ikke gidder eller "kan ikke". Ordnet seg det. Fikk halvparten tidlig og halvparten sein.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun med bare tidligvakter jobber vel ikke 6 dager i uka? Må vel i alle fall være mulig å få tidligvakter noen av de dagene hun har fri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i butikk fikk jeg mye seinvakter. Til slutt sa jeg at det skjer ikke at jeg har kun seinsvakter bare fordi andre ikke gidder eller "kan ikke". Ordnet seg det. Fikk halvparten tidlig og halvparten sein.

Helt enig, er sånn det bør være. Og sånn det normalt sett er og!

Anonymous poster hash: c0695...c93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...